Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Deti, ktoré spia krátko alebo nekvalitne majú problémy s agresiou a sústredením.

Nevyspaté dieťa je zúrivé dieťa.(Zdroj: Fotolia)

Článok bol pôvodne uverejnený na The Conversation.

Autorka je profesorka ošetrovateľstva na Univerzite v Britskej Kolumbii.

Rodičovstvo prináša otázky, na ktoré neexistuje jednoduchá odpoveď. Sporný býva napríklad aj spánok. Koľko ho deti potrebujú a aký spánok im prospeje najviac?

Bola som členkou expertnej skupiny Americkej akadémie spánkového lekárstva, ktorá skúmala viac než 800 vedeckých článkov o vzťahu medzi dĺžkou trvania spánku a jeho dopadom na dieťa.

Naše zistenia naznačujú optimálnu dĺžku spánku, ktorá pozitívne ovplyvní zdravie detí. Množstvo spánku zahŕňa aj zdriemnutia a deti by ho mali absolvovať v 24-hodinovom cykle.

Článok pokračuje pod video reklamou
Vek dieťaťaOdporúčané množstvo spánku
4 až 12 mesiacov12 až 16 hodín
1 až 2 roky11 až 14 hodín
3 až 5 rokov10 až 13 hodín
6 až 12 rokov9 až 12 hodín
13 až 18 rokov8 až 10 hodín

Aj napriek opore vo vede ostávajú odporúčania týkajúce sa spánku naďalej kontroverzné. Mnohí máme priateľov alebo známych, ktorí tvrdia, že perfektne fungujú už po štyroch hodinách spánku. A to aj napriek tomu, že sa dospelým odporúča denne prespať sedem až deväť hodín.

Naše odporúčania sa snažíme podložiť výskumom, no pri deťoch je situácia komplikovaná. Nemôžeme oberať malé deti o spánok, len aby sme si overili, či budú mať viac problémov než deti, ktoré spali odporúčaný čas.

Optimálna dĺžka spánku

Niektoré experimenty sa preto uskutočnili na tínedžeroch. Krátkodobú spánkovú depriváciu striedali s primeraným množstvom spánku. Pri jednom z pokusov sa ukázalo, že nedostatočný spánok tínedžerom zhoršil náladu a spôsobil ťažkosti s ovládaním negatívnych emócií.

Nedostatok spánku u mladistvých súvisel aj so zvýšeným rizikom sebapoškodzovania, samovražedných myšlienok a pokusov.

profesorka Wendy Hallová

Ide o dôležité zistenie, pretože deti a dospievajúci sa musia naučiť, ako regulovať svoju pozornosť a zvládať negatívne emócie. Schopnosť samoregulácie môže dieťaťu v škole pomôcť k lepším výsledkom aj celkovému postoju k vzdelávaniu.

V prípade mladších detí sa naše štúdie museli spoliehať na skúmanie vzťahov medzi trvaním spánku, kvalitou spánku a negatívnymi zdravotnými dôsledkami. Dlhodobé pozorovanie skupiny detí ukázalo súvislosť medzi poruchami spánku v ranom detstve a problémami pri zvládaní emócií vo veku od dvoch do troch rokov.

Ak problémy so spánkom pretrvávali, deti nedokázali spracovať negatívne emócie ani vo veku šesť a sedem rokov. Medzi ôsmym a deviatym rokom sa prejavili problémy so sústredením.

Optimálna kvalita spánku

Dôležitá je nie len dĺžka ale aj kvalita spánku dieťaťa. Na správanie vplývajú veľmi podobne. Nekvalitný spánok zahŕňa problémy so zaspávaním, prerušovaný priebeh spánku, a tiež nedostatočný pocit oddýchnutia.

Prečítajte si tiež: Impulzívnosť a paranoja. Aký by bol život bez spánku?

V školskom veku podáva dieťa s nedostatkom spánku slabý výkon. V materskej škôlke sa deti s nízkou kvalitou spánku (tie, ktoré dlho zaspávajú a v noci sa budia) správali agresívnejšie než oddýchnutí rovesníci.

V prípade dojčiat sa nočné prebúdzanie odráža na slabšom sebaovládaní a nízkej pozornosti vo veku troch a štyroch rokov.

V stanovisku, ktoré sme zostavili na základe dostupných výskumov upozorňujeme, že nedostatok spánku súvisí aj so zvýšeným rizikom nehôd, úrazov, vysokého krvného tlaku, obezity, cukrovky a depresie.

Nedostatok spánku u mladistvých sa spája aj so zvýšeným rizikom sebapoškodzovania, samovražedných myšlienok a pokusov.

Významná úloha rodičov

Samoregulačné zručnosti detí sa rozvíjajú každým samostatným pokusom o zaspatie. Dôležitú úlohu majú aj rodičia, ktorí svojim správaním môžu deťom pomôcť dosiahnuť optimálnu dĺžku aj kvalitu spánku.

Rodičia môžu do života detí vniesť pevnú rutinu, stanoviť kedy sa zhasína svetlo a ustáliť tak čas v ktorom dieťa zaspáva. Tiež môžu ustriehnuť, aby dieťa pred spaním nepoužívalo elektronické zariadenia.

Investované úsilie sa odzrkadlí na lepších výsledkoch dieťaťa vo všetkých rozvojových štádiách. Vďaka kvalitnému a dostatočne dlhému spánku bude dieťa lepšie kontrolovať svoje negatívne emócie a bude sústredenejšie. Prospeje mu to nie len v škole, ale aj pri kontakte s inými ľuďmi.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 057
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 981
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 484
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 733
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 816
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 242
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 135
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 079
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 956

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Bena Cunninghama

Nasledujme Kanadu. Legalizácia marihuany je zmena k lepšiemu

Bremeno dokazovania musí teraz prejsť na tých, čo sú proti legalizácii.

ŠPORT

Vlhová má zákaz chodiť domov. Pre jej úspech sa obetujú všetci

Vlhová má nového servismana, ktorý jej robí raňajky.

Neprehliadnite tiež