Spokojní pacienti aj účinnejšia liečba. Ako lekárom pomôže empatia

Empatia zlepšuje účinky liečby.

Empatickí pediatri zistili o pacientoch viac.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Empatickí lekári majú vyššiu šancu, že od rodiny získajú cenné informácie o svojom kriticky chorom pacientovi.

Ak rodina získa priestor na vyjadrenie svojich emócií, dokáže s lekárom lepšie komunikovať o dôležitých lekárskych rozhodnutiach.

Rozhovormi lekárov s rodinami pacientov sa zaoberal výskum v časopise JAMA.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pochované emócie blízkych

Výskumníci Harvardovej vysokej školy medicíny v štúdii analyzovali rozhovory tridsiatich pediatrov s približne dvojstovkou rodinných príslušníkov detí, ktoré sa liečili na jednotke intenzívnej starostlivosti.

Rozhovory sa zvyčajne týkali stavu dieťaťa, prognózy a plánov na liečbu kriticky chorých pacientov. Vo všeobecnosti k dialógom dochádzalo v čase, keď sa stav detí zhoršoval.

Prečítajte si tiež: Lekári radia ako správne opísať najčastejšie príznaky

V prípade, že lekár po svojom vyhlásení urobil prestávku, počas ktorej mohla rodina reagovať, výskumníci označili postup ako "nepochovaný".

Ak vyhlásenie zahŕňalo medicínsku terminológiu, alebo bolo uzavretým komentárom, na ktorý nebolo možné reagovať, vedci ho označili ako "pochované". Výskumníci si zároveň zaznamenávali momenty, kedy pediatri premeškali príležitosť zareagovať empaticky.

Vedci podobne triedili aj vyhlásenia rodiny. Emotívne reakcie označili ako "spojenectvo", medicínsku diskusiu vnímali ako "kognitívnu" reakciu a niektorí príbuzní na slová lekára nereagovali vôbec.

Emotívne - spojenecké - reakcie rodín mali tri podkategórie. Prehlbovanie emocionálnej diskusie, vyjadrenie vďačnosti, alebo súhlas s lekárom.

Empatické spojenectvo

V analyzovaných rozhovoroch boli lekári zväčša empatickí, emócie rodín rešpektovali v troch štvrtinách prípadov.

Vyhlásenia pediatrov obsahovali porozumenie, rešpekt alebo slová opory.

Pre rodiny s deťmi, je lekárovo "ale" jasným signálom, že sa majú odkloniť od emócií a vrátiť sa k medicínskej debate.

pediatrička Tessie Octoberová

Ak zvolili "nepochovaný" prístup, rodiny zareagovali "spojenectvom" a väčšinou prehlbovali emocionálnu diskusiu. Spravidla v nej vykreslili svoje obavy, hodnoty a motivácie.

Na empatický prístup lekára rodiny nereagovali iba v troch percentách rozhovorov.

Lekári, ktorí "pochovali" svoje vyhlásenia, sa u rodín stretávali so strohou a vecnou medicínskou diskusiou, alebo sa nedočkali žiadnej reakcie.

Stávalo sa tiež, že svoje pôvodne empatické vyhlásenia lekári pochovali v odbornom slovníku, alebo ich prehlušili slovíčkom "ale".

Pri "ale" debata končí

"Máme podozrenie, že lekári používajú lekársku terminológiu alebo "ale", aby sa čo najrýchlejšie vysporiadali s emóciami a potom sa vrátili k tomu, čo je pre nich najpohodlnejšie," píše v štúdii pediatrička Tessie Octoberová.

"Pre rodiny s deťmi je "ale" jasným signálom, že sa majú odkloniť od emócií a vrátiť sa k medicínskej debate."

Prečítajte si tiež: Zlé postupy a zázračné zotavenia. V čom sa lekárske seriály líšia od praxe

Rola empatie v zdravotnej starostlivosti je pritom podľa vedcov zásadná. Zlepšuje komunikáciu, pacienti bývajú spokojnejší a čo je najdôležitejšie - liečba býva úspešnejšia.

Z empatie ťažia nielen pacienti, ale aj lekári. U empatických lekárov totiž klesá riziko, že zažijú vyhorenie.

"Obmedzením lekárskej terminológie, skúmaním emócií pomocou otvorených otázok a vyhýbanie sa prerušeniam v podobe debát medzi lekármi vznikne priestor na získavanie nových informácií o pacientoch a ich rodinách," napísal Robert Truog v sprievodnej eseji k štúdii.

Ak lekár načúva rodine pacienta, môže nielen spoznať ich obavy a hodnoty, ale aj získať cenné poznatky o pacientovi, ktoré môžu byť kľúčové pre jeho liečbu.

DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2018.0351

DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2018.0352

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 386
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 795
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 457
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 12 355
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 932
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 561
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 164
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 221
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 934
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 414