SME

Spokojní pacienti aj účinnejšia liečba. Ako lekárom pomôže empatia

Empatia zlepšuje účinky liečby.

Empatickí pediatri zistili o pacientoch viac.Empatickí pediatri zistili o pacientoch viac. (Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Empatickí lekári majú vyššiu šancu, že od rodiny získajú cenné informácie o svojom kriticky chorom pacientovi.

Ak rodina získa priestor na vyjadrenie svojich emócií, dokáže s lekárom lepšie komunikovať o dôležitých lekárskych rozhodnutiach.

Rozhovormi lekárov s rodinami pacientov sa zaoberal výskum v časopise JAMA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pochované emócie blízkych

Výskumníci Harvardovej vysokej školy medicíny v štúdii analyzovali rozhovory tridsiatich pediatrov s približne dvojstovkou rodinných príslušníkov detí, ktoré sa liečili na jednotke intenzívnej starostlivosti.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhovory sa zvyčajne týkali stavu dieťaťa, prognózy a plánov na liečbu kriticky chorých pacientov. Vo všeobecnosti k dialógom dochádzalo v čase, keď sa stav detí zhoršoval.

Prečítajte si tiež: Lekári radia ako správne opísať najčastejšie príznaky Čítajte 

V prípade, že lekár po svojom vyhlásení urobil prestávku, počas ktorej mohla rodina reagovať, výskumníci označili postup ako "nepochovaný".

Ak vyhlásenie zahŕňalo medicínsku terminológiu, alebo bolo uzavretým komentárom, na ktorý nebolo možné reagovať, vedci ho označili ako "pochované". Výskumníci si zároveň zaznamenávali momenty, kedy pediatri premeškali príležitosť zareagovať empaticky.

Vedci podobne triedili aj vyhlásenia rodiny. Emotívne reakcie označili ako "spojenectvo", medicínsku diskusiu vnímali ako "kognitívnu" reakciu a niektorí príbuzní na slová lekára nereagovali vôbec.

SkryťVypnúť reklamu

Emotívne - spojenecké - reakcie rodín mali tri podkategórie. Prehlbovanie emocionálnej diskusie, vyjadrenie vďačnosti, alebo súhlas s lekárom.

Empatické spojenectvo

V analyzovaných rozhovoroch boli lekári zväčša empatickí, emócie rodín rešpektovali v troch štvrtinách prípadov.

Vyhlásenia pediatrov obsahovali porozumenie, rešpekt alebo slová opory.

Pre rodiny s deťmi, je lekárovo "ale" jasným signálom, že sa majú odkloniť od emócií a vrátiť sa k medicínskej debate.

pediatrička Tessie Octoberová

Ak zvolili "nepochovaný" prístup, rodiny zareagovali "spojenectvom" a väčšinou prehlbovali emocionálnu diskusiu. Spravidla v nej vykreslili svoje obavy, hodnoty a motivácie.

Na empatický prístup lekára rodiny nereagovali iba v troch percentách rozhovorov.

Lekári, ktorí "pochovali" svoje vyhlásenia, sa u rodín stretávali so strohou a vecnou medicínskou diskusiou, alebo sa nedočkali žiadnej reakcie.

SkryťVypnúť reklamu

Stávalo sa tiež, že svoje pôvodne empatické vyhlásenia lekári pochovali v odbornom slovníku, alebo ich prehlušili slovíčkom "ale".

Pri "ale" debata končí

"Máme podozrenie, že lekári používajú lekársku terminológiu alebo "ale", aby sa čo najrýchlejšie vysporiadali s emóciami a potom sa vrátili k tomu, čo je pre nich najpohodlnejšie," píše v štúdii pediatrička Tessie Octoberová.

"Pre rodiny s deťmi je "ale" jasným signálom, že sa majú odkloniť od emócií a vrátiť sa k medicínskej debate."

Prečítajte si tiež: Zlé postupy a zázračné zotavenia. V čom sa lekárske seriály líšia od praxe Čítajte 

Rola empatie v zdravotnej starostlivosti je pritom podľa vedcov zásadná. Zlepšuje komunikáciu, pacienti bývajú spokojnejší a čo je najdôležitejšie - liečba býva úspešnejšia.

Z empatie ťažia nielen pacienti, ale aj lekári. U empatických lekárov totiž klesá riziko, že zažijú vyhorenie.

"Obmedzením lekárskej terminológie, skúmaním emócií pomocou otvorených otázok a vyhýbanie sa prerušeniam v podobe debát medzi lekármi vznikne priestor na získavanie nových informácií o pacientoch a ich rodinách," napísal Robert Truog v sprievodnej eseji k štúdii.

Ak lekár načúva rodine pacienta, môže nielen spoznať ich obavy a hodnoty, ale aj získať cenné poznatky o pacientovi, ktoré môžu byť kľúčové pre jeho liečbu.

DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2018.0351

DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2018.0352

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 772
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 686
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 463
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 376
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 260
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 038
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 925
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 718
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu