Spokojní pacienti aj účinnejšia liečba. Ako lekárom pomôže empatia

Empatia zlepšuje účinky liečby.

Empatickí pediatri zistili o pacientoch viac.Empatickí pediatri zistili o pacientoch viac.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Empatickí lekári majú vyššiu šancu, že od rodiny získajú cenné informácie o svojom kriticky chorom pacientovi.

Ak rodina získa priestor na vyjadrenie svojich emócií, dokáže s lekárom lepšie komunikovať o dôležitých lekárskych rozhodnutiach.

Rozhovormi lekárov s rodinami pacientov sa zaoberal výskum v časopise JAMA.

Pochované emócie blízkych

Výskumníci Harvardovej vysokej školy medicíny v štúdii analyzovali rozhovory tridsiatich pediatrov s približne dvojstovkou rodinných príslušníkov detí, ktoré sa liečili na jednotke intenzívnej starostlivosti.

Rozhovory sa zvyčajne týkali stavu dieťaťa, prognózy a plánov na liečbu kriticky chorých pacientov. Vo všeobecnosti k dialógom dochádzalo v čase, keď sa stav detí zhoršoval.

Prečítajte si tiež: Lekári radia ako správne opísať najčastejšie príznaky

V prípade, že lekár po svojom vyhlásení urobil prestávku, počas ktorej mohla rodina reagovať, výskumníci označili postup ako "nepochovaný".

Ak vyhlásenie zahŕňalo medicínsku terminológiu, alebo bolo uzavretým komentárom, na ktorý nebolo možné reagovať, vedci ho označili ako "pochované". Výskumníci si zároveň zaznamenávali momenty, kedy pediatri premeškali príležitosť zareagovať empaticky.

Vedci podobne triedili aj vyhlásenia rodiny. Emotívne reakcie označili ako "spojenectvo", medicínsku diskusiu vnímali ako "kognitívnu" reakciu a niektorí príbuzní na slová lekára nereagovali vôbec.

Emotívne - spojenecké - reakcie rodín mali tri podkategórie. Prehlbovanie emocionálnej diskusie, vyjadrenie vďačnosti, alebo súhlas s lekárom.

Empatické spojenectvo

V analyzovaných rozhovoroch boli lekári zväčša empatickí, emócie rodín rešpektovali v troch štvrtinách prípadov.

Vyhlásenia pediatrov obsahovali porozumenie, rešpekt alebo slová opory.

Pre rodiny s deťmi, je lekárovo "ale" jasným signálom, že sa majú odkloniť od emócií a vrátiť sa k medicínskej debate.

pediatrička Tessie Octoberová

Ak zvolili "nepochovaný" prístup, rodiny zareagovali "spojenectvom" a väčšinou prehlbovali emocionálnu diskusiu. Spravidla v nej vykreslili svoje obavy, hodnoty a motivácie.

Na empatický prístup lekára rodiny nereagovali iba v troch percentách rozhovorov.

Lekári, ktorí "pochovali" svoje vyhlásenia, sa u rodín stretávali so strohou a vecnou medicínskou diskusiou, alebo sa nedočkali žiadnej reakcie.

Stávalo sa tiež, že svoje pôvodne empatické vyhlásenia lekári pochovali v odbornom slovníku, alebo ich prehlušili slovíčkom "ale".

Pri "ale" debata končí

"Máme podozrenie, že lekári používajú lekársku terminológiu alebo "ale", aby sa čo najrýchlejšie vysporiadali s emóciami a potom sa vrátili k tomu, čo je pre nich najpohodlnejšie," píše v štúdii pediatrička Tessie Octoberová.

"Pre rodiny s deťmi je "ale" jasným signálom, že sa majú odkloniť od emócií a vrátiť sa k medicínskej debate."

Prečítajte si tiež: Zlé postupy a zázračné zotavenia. V čom sa lekárske seriály líšia od praxe

Rola empatie v zdravotnej starostlivosti je pritom podľa vedcov zásadná. Zlepšuje komunikáciu, pacienti bývajú spokojnejší a čo je najdôležitejšie - liečba býva úspešnejšia.

Z empatie ťažia nielen pacienti, ale aj lekári. U empatických lekárov totiž klesá riziko, že zažijú vyhorenie.

"Obmedzením lekárskej terminológie, skúmaním emócií pomocou otvorených otázok a vyhýbanie sa prerušeniam v podobe debát medzi lekármi vznikne priestor na získavanie nových informácií o pacientoch a ich rodinách," napísal Robert Truog v sprievodnej eseji k štúdii.

Ak lekár načúva rodine pacienta, môže nielen spoznať ich obavy a hodnoty, ale aj získať cenné poznatky o pacientovi, ktoré môžu byť kľúčové pre jeho liečbu.

DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2018.0351

DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2018.0352

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  2. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  3. Vypestujte si chutné a voňavé bylinky
  4. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  5. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  6. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  7. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  8. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  9. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  10. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 26 752
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 23 885
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 22 416
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 244
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 410
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 370
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 069
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 4 121
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 890
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 655