Zákernému rednutiu kostí môžeme predísť

Pred rokmi bola považovaná osteoporóza za normálnu súčasť starnutia, predovšetkým žien. Tento pohľad je prekonaný, rednutie kostí je choroba, a preto jej možno predchádzať. Toto konštatovanie môže pomôcť miliónom ľudí udržať si aj vo vyššom veku zodpoveda


Osteoblasty v dutinkách stavajú novú kosť* Ženské pohlavie



* Vek cez 50 rokov

* Vek po prechode

* Dlhodobý nedostatok pohlavných hormónov

* Odstránenie vaječníkov pred 45. Rokom života

* Nedostatok vápnika v strave

* Nedostatok pohybu na slnku alebo vitamínu D v strave

* Nedostatočná športová aktivita

* Výskyt osteoporózy v rodine

* Chudá postava s drobnými kosťami

* Fajčenie, dlhodobé nadmerné pitie kofeínu nad tri šálky denne a drinkov nad dva poháriky denne

* Dlhodobé užívanie niektorých liekov kortizón, prednizón, antiepileptiká, hormóny štítnej žľazy, antacidá obsahujúce hliník, methotrexát používaný pri liečbe rakoviny, cholestyamín

* Zníženie hladiny estrogénu u žien a testosterónu u mužov


Osteoklasty odbúravajú povrch kosti a vytvárajú dutinky




Osteoporotická chrbtica a štruktúra postihnutej kosti




Zdravá chrbtica a štruktúra kosti



Pred rokmi bola považovaná osteoporóza za normálnu súčasť starnutia, predovšetkým žien. Tento pohľad je prekonaný, rednutie kostí je choroba, a preto jej možno predchádzať. Toto konštatovanie môže pomôcť miliónom ľudí udržať si aj vo vyššom veku zodpovedajúcu kvalitu života a dostatočnú samostatnosť bez odkázania na pomoc iných.

Pri osteoporóze prichádza ku zvýšenej krehkosti kostí, ktoré sa stávajú náchylnejšie na zlomeniny. Pri nedostatočnej prevencii ako aj neliečení ochorenia postupuje choroba pomaly a bez akýchkoľvek príznakov, keď často prvým je práve zlomenina, najčastejšie v krčku stehennej kosti, chrbticového stavca alebo zápästia.

Alarmujúce štatistiky

Zákernosť ochorenia spočíva v nebadanom priebehu ako aj vo vážnych zdravotných komplikáciách končiacich sa často smrťou. Pri dlhej imobilizácii, nevládnosti bez pohybu je pacient pripútaný na lôžko. U starších ľudí, ktorých rednutie kostí postihuje častejšie, spravidla prichádza k preležaninám, zápalom pľúc, krvným zrazeninám, pneumónii. Do šiestich mesiacov po zlomenine krčka stehennej kosti umiera až tretina starších žien. Ženy sú náchylnejšie na zlomeninám aj preto, že majú ľahšie a slabšie kosti než muži v priebehu celého života a po menopauze hormonálne zmeny urýchľujú stratu kostnej hmoty. U mužov do sedemdesiatky neprichádza k rednutiu kostí v takej výraznej miere.

Po päťdesiatke trpí osteoporózou každý ôsmy muž a každá štvrtá žena. Štatistiky v USA potvrdzujú, že z 24 miliónov Američanov trpiacich rednutím kostí je až 80 percent žien. Každoročne umiera na následky osteoporetickej zlomeniny viac žien, než na rakovinu prsníka a vaječníkov dokopy.

Prevencia je potrebná už v mladom veku

Isté je, že zhruba od 35. roku života dochádza k porušeniu novotvorby kostí. Aj keď sa kostné tkanivo neustále obmieňa, vekom sa mení pomer novovzniknutých buniek a odbúraných starých. Staré kostné bunky rozpúšťajú osteoklasy, čím sa vytvárajú drobné kostné dutiny. Tieto vypĺňajú iné kostné bunky, osteoblasty, mäkkou vrstvou proteínových vláken, ktoré sa mineralizáciou spevňujú. Tento cyklus trvá približne dva až tri mesiace, u mladších je rýchlejší a prevláda tvorba novej kostnej hmoty.

Tento stav sa neskôr mení na pomer 3 percentá prírastku k 5 percentám úbytku hmoty. Zdravý rast kostí pomáha udržať estrogén, ktorý spomaľuje odbúravanie starej kosti a podporuje rast novej. Po menopauze sa strata kostnej hmoty zrýchli na 1 až 3 percentá ročne. Pokročilým vekom stratia ženy 35 až 50 percent celkovej kostnej hmoty, muži 20 až 35 percent. Riziko rozvinutia osteoporózy závisí aj od toho, koľko kostnej hmoty získame vo veku od 25 do 35 rokov.

Ochorenie potom môže viesť k znetvoreniu postavy, zníženiu až strate pohyblivosti, zníženému sebavedomiu a zvýšenej odkázanosti na pomoc iných. Výskumy ukázali, že náchylnosť na rednutie kostí majú vyššie, chudé, svetlovlasé ženy, fajčiarky, pijúce častejšie alkohol a žijúce sedavým spôsobom života.

Zásady prevencie

Množstvo vápnika zvýšime pridaním netučného sušeného mlieka denne do nápojov a jedla, vrátane polievok, dusených a varených jedál. Kávová lyžička sušeného mlieka pridá až 20 mg kalcia. Keď varíte polievku z kostí, pridajte trochu octu do vody, pomôže vylúčiť vápnik z kostí. Pol litra takejto polievky obsahuje 1000 mg vápnika.

Niektoré doplnky vápnika vo forme kalcia citrátu sa ľahšie vstrebávajú, aj ich ľahšie znášame, než vo forme kalcia karbonátu. Aj kalcium s fosfátom pomáha vstrebávaniu vápnika, tieto môžu obsahovať aj vitamín D. Účinnosť zvýšime, keď ich budeme užívať spolu so stravou, vo viacerých dávkach nepresahujúcich 500 mg a nie s jedlami s vysokým obsahom vlákniny.

Aj žuvačky s kalciom karbonátom bez zložiek hliníka a horčíka sú prospešné, vstrebávaniu vápnika pomáha aj dostatočné pitie tekutín, najmä čistej vody. Niekedy však častá dávka vápnika môže zvýšiť riziko tvorby ľadvinových kameňov. Doplnky vápnika vyrobené z kostnej múčky, dolomitu, ustríc môžu obsahovať olovo alebo iné toxické látky, aj keď majú nápis prírodné.

Prevencia pohybom

Najlepšia možnosť ako predísť osteoporóze je žiť zdravým životným štýlom s vyváženou stravou bohatou na vápnik, dostatkom pohybu, bez fajčenia a nadmerného požívania alkoholu.

Z pohybových aktivít sú najlepšie záťažové a silové cvičenia. Plávanie prospieva najmä kardiovaskulárnemu systému, kostiam viac pomôže chôdza. Musí však byť dostatočne svižná, rýchlosťou najmenej 5 kilometrov za hodinu, najlepšie však okolo 6,5 kilometra za hodinu. Tento pohyb je najprirodzenejší pre človeka a nie je extrémne zaťažujúci pre starších ľudí. Samozrejme, ak začíname, musíme sa dostať na optimálnu úroveň postupne.

(ľš)

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 160
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 225
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 085
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 839
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 802
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 355
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 203
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 144
  10. Leto nekončí! 790

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Plavčan a SNS sú za svoju kauzu zodpovední. Ale Smer nie je bez viny

Smer sa nemôže tváriť, že nemá nič spoločné so systémom, akým sa delia eurofondy.

KOMENTÁRE

Pavol sa oženil s Vladimírom. Obrúčku nosia s trémou

Jemma si brala svoju priateľku a Pavol priateľa.

ŠPORT

Nechápem, prečo ľudia v príprave nadávajú, tvrdí slovanista

Viedenský má patriť k elitám hokejového Slovana.

Čo je nové na SME

Viac dejepisu. Aké ďalšie zmeny čakajú školákov

V stredu vyjde špeciálna príloha denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Nový objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Takmer štvrtina ľudí trpí artrózou. Ako uľaviť boľavým kolenám

Harvardský lekár odporúča základné cviky, ktoré majú uľaviť kolenám.

Pediater: Ako pretrhnúť bludný kruh obezity

Detská obezita vzniká už pred narodením. Privodí ju priebeh tehotenstva aj hmotnosť starej mamy.

Ako dlho si telo lieči zlomené kosti?

Kosť nie je nečinná, alebo prečo sa zlomenina bez zápalu nezahojí.