SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Zákernému rednutiu kostí môžeme predísť

Pred rokmi bola považovaná osteoporóza za normálnu súčasť starnutia, predovšetkým žien. Tento pohľad je prekonaný, rednutie kostí je choroba, a preto jej možno predchádzať. Toto konštatovanie môže pomôcť miliónom ľudí udržať si aj vo vyššom veku zodpoveda


Osteoblasty v dutinkách stavajú novú kosť* Ženské pohlavie



* Vek cez 50 rokov

* Vek po prechode

* Dlhodobý nedostatok pohlavných hormónov

* Odstránenie vaječníkov pred 45. Rokom života

* Nedostatok vápnika v strave

* Nedostatok pohybu na slnku alebo vitamínu D v strave

* Nedostatočná športová aktivita

* Výskyt osteoporózy v rodine

* Chudá postava s drobnými kosťami

* Fajčenie, dlhodobé nadmerné pitie kofeínu nad tri šálky denne a drinkov nad dva poháriky denne

* Dlhodobé užívanie niektorých liekov kortizón, prednizón, antiepileptiká, hormóny štítnej žľazy, antacidá obsahujúce hliník, methotrexát používaný pri liečbe rakoviny, cholestyamín

Skryť Vypnúť reklamu

* Zníženie hladiny estrogénu u žien a testosterónu u mužov


Osteoklasty odbúravajú povrch kosti a vytvárajú dutinky




Osteoporotická chrbtica a štruktúra postihnutej kosti




Zdravá chrbtica a štruktúra kosti



Pred rokmi bola považovaná osteoporóza za normálnu súčasť starnutia, predovšetkým žien. Tento pohľad je prekonaný, rednutie kostí je choroba, a preto jej možno predchádzať. Toto konštatovanie môže pomôcť miliónom ľudí udržať si aj vo vyššom veku zodpovedajúcu kvalitu života a dostatočnú samostatnosť bez odkázania na pomoc iných.

Pri osteoporóze prichádza ku zvýšenej krehkosti kostí, ktoré sa stávajú náchylnejšie na zlomeniny. Pri nedostatočnej prevencii ako aj neliečení ochorenia postupuje choroba pomaly a bez akýchkoľvek príznakov, keď často prvým je práve zlomenina, najčastejšie v krčku stehennej kosti, chrbticového stavca alebo zápästia.

Skryť Vypnúť reklamu

Alarmujúce štatistiky

Zákernosť ochorenia spočíva v nebadanom priebehu ako aj vo vážnych zdravotných komplikáciách končiacich sa často smrťou. Pri dlhej imobilizácii, nevládnosti bez pohybu je pacient pripútaný na lôžko. U starších ľudí, ktorých rednutie kostí postihuje častejšie, spravidla prichádza k preležaninám, zápalom pľúc, krvným zrazeninám, pneumónii. Do šiestich mesiacov po zlomenine krčka stehennej kosti umiera až tretina starších žien. Ženy sú náchylnejšie na zlomeninám aj preto, že majú ľahšie a slabšie kosti než muži v priebehu celého života a po menopauze hormonálne zmeny urýchľujú stratu kostnej hmoty. U mužov do sedemdesiatky neprichádza k rednutiu kostí v takej výraznej miere.

Po päťdesiatke trpí osteoporózou každý ôsmy muž a každá štvrtá žena. Štatistiky v USA potvrdzujú, že z 24 miliónov Američanov trpiacich rednutím kostí je až 80 percent žien. Každoročne umiera na následky osteoporetickej zlomeniny viac žien, než na rakovinu prsníka a vaječníkov dokopy.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevencia je potrebná už v mladom veku

Isté je, že zhruba od 35. roku života dochádza k porušeniu novotvorby kostí. Aj keď sa kostné tkanivo neustále obmieňa, vekom sa mení pomer novovzniknutých buniek a odbúraných starých. Staré kostné bunky rozpúšťajú osteoklasy, čím sa vytvárajú drobné kostné dutiny. Tieto vypĺňajú iné kostné bunky, osteoblasty, mäkkou vrstvou proteínových vláken, ktoré sa mineralizáciou spevňujú. Tento cyklus trvá približne dva až tri mesiace, u mladších je rýchlejší a prevláda tvorba novej kostnej hmoty.

Tento stav sa neskôr mení na pomer 3 percentá prírastku k 5 percentám úbytku hmoty. Zdravý rast kostí pomáha udržať estrogén, ktorý spomaľuje odbúravanie starej kosti a podporuje rast novej. Po menopauze sa strata kostnej hmoty zrýchli na 1 až 3 percentá ročne. Pokročilým vekom stratia ženy 35 až 50 percent celkovej kostnej hmoty, muži 20 až 35 percent. Riziko rozvinutia osteoporózy závisí aj od toho, koľko kostnej hmoty získame vo veku od 25 do 35 rokov.

Ochorenie potom môže viesť k znetvoreniu postavy, zníženiu až strate pohyblivosti, zníženému sebavedomiu a zvýšenej odkázanosti na pomoc iných. Výskumy ukázali, že náchylnosť na rednutie kostí majú vyššie, chudé, svetlovlasé ženy, fajčiarky, pijúce častejšie alkohol a žijúce sedavým spôsobom života.

Zásady prevencie

Množstvo vápnika zvýšime pridaním netučného sušeného mlieka denne do nápojov a jedla, vrátane polievok, dusených a varených jedál. Kávová lyžička sušeného mlieka pridá až 20 mg kalcia. Keď varíte polievku z kostí, pridajte trochu octu do vody, pomôže vylúčiť vápnik z kostí. Pol litra takejto polievky obsahuje 1000 mg vápnika.

Niektoré doplnky vápnika vo forme kalcia citrátu sa ľahšie vstrebávajú, aj ich ľahšie znášame, než vo forme kalcia karbonátu. Aj kalcium s fosfátom pomáha vstrebávaniu vápnika, tieto môžu obsahovať aj vitamín D. Účinnosť zvýšime, keď ich budeme užívať spolu so stravou, vo viacerých dávkach nepresahujúcich 500 mg a nie s jedlami s vysokým obsahom vlákniny.

Aj žuvačky s kalciom karbonátom bez zložiek hliníka a horčíka sú prospešné, vstrebávaniu vápnika pomáha aj dostatočné pitie tekutín, najmä čistej vody. Niekedy však častá dávka vápnika môže zvýšiť riziko tvorby ľadvinových kameňov. Doplnky vápnika vyrobené z kostnej múčky, dolomitu, ustríc môžu obsahovať olovo alebo iné toxické látky, aj keď majú nápis prírodné.

Prevencia pohybom

Najlepšia možnosť ako predísť osteoporóze je žiť zdravým životným štýlom s vyváženou stravou bohatou na vápnik, dostatkom pohybu, bez fajčenia a nadmerného požívania alkoholu.

Z pohybových aktivít sú najlepšie záťažové a silové cvičenia. Plávanie prospieva najmä kardiovaskulárnemu systému, kostiam viac pomôže chôdza. Musí však byť dostatočne svižná, rýchlosťou najmenej 5 kilometrov za hodinu, najlepšie však okolo 6,5 kilometra za hodinu. Tento pohyb je najprirodzenejší pre človeka a nie je extrémne zaťažujúci pre starších ľudí. Samozrejme, ak začíname, musíme sa dostať na optimálnu úroveň postupne.

(ľš)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 562
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 432
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 158
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 869
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 592
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 355
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 791
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 140
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 939
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 612
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.