Prečo si máme všímať glykemický index potravín

Chcete schudnúť a nedarí sa vám? Možno robíte všetko možné, prepočítavate kalórie a vážite si každú porciu, každý kúsok jedla. Je tiež možné, že vám pri tom všetkom uniklo sledovanie hladiny cukru. Čím rýchlejšie nám totiž stúpa hladina cukru v krvi, ...

Všetky potraviny s vysokým glykemickým indexom by sme si mali odcvičiť. FOTO - ARCHÍV SME

Chcete schudnúť a nedarí sa vám? Možno robíte všetko možné, prepočítavate kalórie a vážite si každú porciu, každý kúsok jedla. Je tiež možné, že vám pri tom všetkom uniklo sledovanie hladiny cukru. Čím rýchlejšie nám totiž stúpa hladina cukru v krvi, tým namáhavejšie sa nám chudne.

Ak si na tanier naložíme menej ako zvyčajne, ešte to nemusí znamenať, že budeme úspešní. Môžeme si totiž naložiť potraviny, ktoré majú vysoký obsah energie a my sa vlastne tiež prejedáme. Hovorí sa tomu pasívne prejedanie, pri ktorom prijímame vysoké množstvo energie tak, že konzumujeme potraviny s vysokým glykemickým indexom a vysokým energetickým obsahom. Ako to napraviť?

Sledujte glykemický index potravín

Glykemický index (GI) je pokusom stanovené číslo, ktoré určuje ako rýchlo sa strávený sacharid dokáže premeniť na energiu, teda vyplaviť do organizmu vo forme krvnej glukózy. Bolo zistené, že potraviny, ktoré obsahujú sacharidy, ovplyvňujú rôznym spôsobom hladinu cukru, niektoré viac a iné menej. Čím rýchlejšie stúpa hladina cukru v krvi, tým je to pre chudnutie nevýhodnejšie. Vtedy sa začne vyplavovať inzulín, hormón podžalúdkovej žľazy, ktorý podporuje ukladanie tuku v tele, ak nemáme dostatok pohybu.

Čím má potravina toto číslo vyššie, tým rýchlejšie tento proces prebieha, napríklad rýchlejšie sa dostane do krvi cukor z kokakoly s indexom 110, ako cukor z mrkvy s indexom 25.

Ak chceme chudnúť, je dôležité, aby jedálny lístok pozostával najmä z potravín s nízkym glykemickým indexom do 30. Ak nechudneme a chceme si len udržiavať svoju hmotnosť, odporúča sa konzumovať potraviny so strednou hodnotou od 30 do 70. Ak sa pravidelne napchávame potravinami s glykemickým indexom nad 70, hrozí, že naše tukové vankúšiky sa budú rapídne zväčšovať.

Jedlá obsahujúce sacharidy s vysokým glykemickým indexom spôsobujú aj tzv. inzulínové šoky. Výsledkom býva, že sa cítime malátni, unavení, možno až podráždení.

Varením sa zvyšuje GI

Tepelne neupravené potraviny majú nižší glykemický index ako potraviny rozvarené. Potraviny majú tiež vyšší GI, keď obsahujú veľa jednoduchých cukrov, dlhodobo sa skladujú, sú rozvarené a obsahujú málo vlákniny. (uj)

Potraviny s nízkym GI:

brokolica, kapusta, šalát, huby, paradajky, uhorky, baklažány, paprika, cibuľa, cesnak, šošovica, fazuľa, sója, orechy, jablká, broskyne, grepy, marhule, ríbezle, jahody, černice, polotučné mlieko a kyslomliečne nesladené výrobky

Potraviny s vysokým GI:

zemiaky pečené, varené, zemiaková kaša, varená mrkva, hranolčeky, cornflakes, popkorn, biela múka, sladké obilniny, repný cukor, med, koláče, zákusky, bonbóny, mliečna čokoláda, kukurica, čipsy, pivo, destiláty, všetky sladké a kolové nápoje

nízky glykemický index: 0 - 40
stredný glykemický index: 40 - 70
vysoký glykemický index: 70 - 100

Potraviny so stredným a vysokým GI

biely chlieb 100 cestoviny 65
celozrnný chlieb 99 hnedá ryža 96
biela ryža 83 corn-flakes 119
varené zemiaky 81 kukurica 87
fazuľa 60 hrach 56
šošovica 43 sója 40
jablko 53 banán 79
grep 36 pomaranč 66
hrozienka 93 hrušky 47
repný cukor 86 biely jogurt 48
med 92 glukóza 138
sladené nápoje 110 fruktóza 30
Grepy patria medzi potraviny s nízkym glykemickým indexom.

FOTO - ARCHÍV SME

Niektoré deti veľmi negatívne reagujú na chemicky ošetrenú zeleninu - karfiol, paradajky a iné. FOTO - ARCHÍV SME

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  3. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  4. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  9. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia
  1. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  2. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  8. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Resco rozdelí medzi zamestnancov milión eur!
  1. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 24 460
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 635
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 128
  4. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 19 797
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 248
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 516
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 726
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 653
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 432
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 091