SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Prečo si máme všímať glykemický index potravín

Chcete schudnúť a nedarí sa vám? Možno robíte všetko možné, prepočítavate kalórie a vážite si každú porciu, každý kúsok jedla. Je tiež možné, že vám pri tom všetkom uniklo sledovanie hladiny cukru. Čím rýchlejšie nám totiž stúpa hladina cukru v krvi, ...

Všetky potraviny s vysokým glykemickým indexom by sme si mali odcvičiť. FOTO - ARCHÍV SME

Chcete schudnúť a nedarí sa vám? Možno robíte všetko možné, prepočítavate kalórie a vážite si každú porciu, každý kúsok jedla. Je tiež možné, že vám pri tom všetkom uniklo sledovanie hladiny cukru. Čím rýchlejšie nám totiž stúpa hladina cukru v krvi, tým namáhavejšie sa nám chudne.

Ak si na tanier naložíme menej ako zvyčajne, ešte to nemusí znamenať, že budeme úspešní. Môžeme si totiž naložiť potraviny, ktoré majú vysoký obsah energie a my sa vlastne tiež prejedáme. Hovorí sa tomu pasívne prejedanie, pri ktorom prijímame vysoké množstvo energie tak, že konzumujeme potraviny s vysokým glykemickým indexom a vysokým energetickým obsahom. Ako to napraviť?

Sledujte glykemický index potravín

Glykemický index (GI) je pokusom stanovené číslo, ktoré určuje ako rýchlo sa strávený sacharid dokáže premeniť na energiu, teda vyplaviť do organizmu vo forme krvnej glukózy. Bolo zistené, že potraviny, ktoré obsahujú sacharidy, ovplyvňujú rôznym spôsobom hladinu cukru, niektoré viac a iné menej. Čím rýchlejšie stúpa hladina cukru v krvi, tým je to pre chudnutie nevýhodnejšie. Vtedy sa začne vyplavovať inzulín, hormón podžalúdkovej žľazy, ktorý podporuje ukladanie tuku v tele, ak nemáme dostatok pohybu.

Čím má potravina toto číslo vyššie, tým rýchlejšie tento proces prebieha, napríklad rýchlejšie sa dostane do krvi cukor z kokakoly s indexom 110, ako cukor z mrkvy s indexom 25.

Ak chceme chudnúť, je dôležité, aby jedálny lístok pozostával najmä z potravín s nízkym glykemickým indexom do 30. Ak nechudneme a chceme si len udržiavať svoju hmotnosť, odporúča sa konzumovať potraviny so strednou hodnotou od 30 do 70. Ak sa pravidelne napchávame potravinami s glykemickým indexom nad 70, hrozí, že naše tukové vankúšiky sa budú rapídne zväčšovať.

Jedlá obsahujúce sacharidy s vysokým glykemickým indexom spôsobujú aj tzv. inzulínové šoky. Výsledkom býva, že sa cítime malátni, unavení, možno až podráždení.

Varením sa zvyšuje GI

Tepelne neupravené potraviny majú nižší glykemický index ako potraviny rozvarené. Potraviny majú tiež vyšší GI, keď obsahujú veľa jednoduchých cukrov, dlhodobo sa skladujú, sú rozvarené a obsahujú málo vlákniny. (uj)

Potraviny s nízkym GI:

brokolica, kapusta, šalát, huby, paradajky, uhorky, baklažány, paprika, cibuľa, cesnak, šošovica, fazuľa, sója, orechy, jablká, broskyne, grepy, marhule, ríbezle, jahody, černice, polotučné mlieko a kyslomliečne nesladené výrobky

Potraviny s vysokým GI:

zemiaky pečené, varené, zemiaková kaša, varená mrkva, hranolčeky, cornflakes, popkorn, biela múka, sladké obilniny, repný cukor, med, koláče, zákusky, bonbóny, mliečna čokoláda, kukurica, čipsy, pivo, destiláty, všetky sladké a kolové nápoje

nízky glykemický index: 0 - 40
stredný glykemický index: 40 - 70
vysoký glykemický index: 70 - 100

Potraviny so stredným a vysokým GI

biely chlieb 100 cestoviny 65
celozrnný chlieb 99 hnedá ryža 96
biela ryža 83 corn-flakes 119
varené zemiaky 81 kukurica 87
fazuľa 60 hrach 56
šošovica 43 sója 40
jablko 53 banán 79
grep 36 pomaranč 66
hrozienka 93 hrušky 47
repný cukor 86 biely jogurt 48
med 92 glukóza 138
sladené nápoje 110 fruktóza 30
Grepy patria medzi potraviny s nízkym glykemickým indexom.

FOTO - ARCHÍV SME

Niektoré deti veľmi negatívne reagujú na chemicky ošetrenú zeleninu - karfiol, paradajky a iné. FOTO - ARCHÍV SME

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 639
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 970
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 11 325
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 428
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 9 100
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 474
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 6 218
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 908
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 554
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 526

Hlavné správy zo Sme.sk

Sudcovia Najvyššieho súdu žiadajú Urbancovú, aby odstúpila. Pre Kočnera

Vyplynuli podozrenia, že podpredsedníčka Najvyššieho súdu zneužívala svoju funkciu.

Jarmila Urbancová.
Autorská strana Sone Jánošovej

Stať sa matkou neznamená len vypudiť jedného človeka z útrob druhého

Pôrodnice sú miesta poslušnosti.

Ilustračné foto.
Cynická obluda

Skvelý deň pre spravodlivosť

Za svoju dlhú prokurátorskú prax nebolo veľa dní, keď by Dobroslav Trnka spravil toľko pre boj proti zločinu, ako včera.

Pažinková kedysi strihala slávnostné pásky s Rašim, Ficom a Paškom.