SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Prečo si máme všímať glykemický index potravín

Chcete schudnúť a nedarí sa vám? Možno robíte všetko možné, prepočítavate kalórie a vážite si každú porciu, každý kúsok jedla. Je tiež možné, že vám pri tom všetkom uniklo sledovanie hladiny cukru. Čím rýchlejšie nám totiž stúpa hladina cukru v krvi, ...

Všetky potraviny s vysokým glykemickým indexom by sme si mali odcvičiť. FOTO - ARCHÍV SME

Chcete schudnúť a nedarí sa vám? Možno robíte všetko možné, prepočítavate kalórie a vážite si každú porciu, každý kúsok jedla. Je tiež možné, že vám pri tom všetkom uniklo sledovanie hladiny cukru. Čím rýchlejšie nám totiž stúpa hladina cukru v krvi, tým namáhavejšie sa nám chudne.

Ak si na tanier naložíme menej ako zvyčajne, ešte to nemusí znamenať, že budeme úspešní. Môžeme si totiž naložiť potraviny, ktoré majú vysoký obsah energie a my sa vlastne tiež prejedáme. Hovorí sa tomu pasívne prejedanie, pri ktorom prijímame vysoké množstvo energie tak, že konzumujeme potraviny s vysokým glykemickým indexom a vysokým energetickým obsahom. Ako to napraviť?

Sledujte glykemický index potravín

Glykemický index (GI) je pokusom stanovené číslo, ktoré určuje ako rýchlo sa strávený sacharid dokáže premeniť na energiu, teda vyplaviť do organizmu vo forme krvnej glukózy. Bolo zistené, že potraviny, ktoré obsahujú sacharidy, ovplyvňujú rôznym spôsobom hladinu cukru, niektoré viac a iné menej. Čím rýchlejšie stúpa hladina cukru v krvi, tým je to pre chudnutie nevýhodnejšie. Vtedy sa začne vyplavovať inzulín, hormón podžalúdkovej žľazy, ktorý podporuje ukladanie tuku v tele, ak nemáme dostatok pohybu.

Čím má potravina toto číslo vyššie, tým rýchlejšie tento proces prebieha, napríklad rýchlejšie sa dostane do krvi cukor z kokakoly s indexom 110, ako cukor z mrkvy s indexom 25.

Ak chceme chudnúť, je dôležité, aby jedálny lístok pozostával najmä z potravín s nízkym glykemickým indexom do 30. Ak nechudneme a chceme si len udržiavať svoju hmotnosť, odporúča sa konzumovať potraviny so strednou hodnotou od 30 do 70. Ak sa pravidelne napchávame potravinami s glykemickým indexom nad 70, hrozí, že naše tukové vankúšiky sa budú rapídne zväčšovať.

Jedlá obsahujúce sacharidy s vysokým glykemickým indexom spôsobujú aj tzv. inzulínové šoky. Výsledkom býva, že sa cítime malátni, unavení, možno až podráždení.

Varením sa zvyšuje GI

Tepelne neupravené potraviny majú nižší glykemický index ako potraviny rozvarené. Potraviny majú tiež vyšší GI, keď obsahujú veľa jednoduchých cukrov, dlhodobo sa skladujú, sú rozvarené a obsahujú málo vlákniny. (uj)

Potraviny s nízkym GI:

brokolica, kapusta, šalát, huby, paradajky, uhorky, baklažány, paprika, cibuľa, cesnak, šošovica, fazuľa, sója, orechy, jablká, broskyne, grepy, marhule, ríbezle, jahody, černice, polotučné mlieko a kyslomliečne nesladené výrobky

Potraviny s vysokým GI:

zemiaky pečené, varené, zemiaková kaša, varená mrkva, hranolčeky, cornflakes, popkorn, biela múka, sladké obilniny, repný cukor, med, koláče, zákusky, bonbóny, mliečna čokoláda, kukurica, čipsy, pivo, destiláty, všetky sladké a kolové nápoje

nízky glykemický index: 0 - 40
stredný glykemický index: 40 - 70
vysoký glykemický index: 70 - 100

Potraviny so stredným a vysokým GI

biely chlieb 100 cestoviny 65
celozrnný chlieb 99 hnedá ryža 96
biela ryža 83 corn-flakes 119
varené zemiaky 81 kukurica 87
fazuľa 60 hrach 56
šošovica 43 sója 40
jablko 53 banán 79
grep 36 pomaranč 66
hrozienka 93 hrušky 47
repný cukor 86 biely jogurt 48
med 92 glukóza 138
sladené nápoje 110 fruktóza 30
Grepy patria medzi potraviny s nízkym glykemickým indexom.

FOTO - ARCHÍV SME

Niektoré deti veľmi negatívne reagujú na chemicky ošetrenú zeleninu - karfiol, paradajky a iné. FOTO - ARCHÍV SME

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 066
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 866
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 446
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 109
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 074
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 755
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 414
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 335
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 312
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 162
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

9 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

4 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

9 h
Očkovacie centrum v meste Givataim,

Účinnosť môže byť viac ako 95 percent.

26. jan

V prípade juhoafrického variantu sú protilátky šesťnásobne menej účinné.

25. jan
Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.

25. jan