SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Viete správne piť počas športovania? Zabudnite na bublinky

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Signál "smäd" prichádza zvyčajne oneskorene, telo ho vysiela, až keď mu chýbajú približne dva decilitre tekutín. Preto by sme si mali pitný režim naprogramovať tak, ako dôležité pracovné povinnosti.

ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Vieme však, ako ich správne nahrádzať?

"V minulosti prevládal názor, že pri športovaní by sme mali piť málo, aby tekutina nezaťažovala žalúdok a krvný obeh. Aj potenie sa tým malo znížiť. V súčasnosti však vieme, že prirodzenú potrebu prijímať tekutiny netreba nijako obmedzovať. Nedostatok vody totiž znižuje náš výkon. Pri bežnej životospráve obsahuje potrava asi polovicu celkového potrebného množstva vody, druhú polovicu musíme nahradiť nápojmi," radí MUDr. Branislav Delej, vedúci lekár slovenskej olympijskej výpravy.

Čo piť? Čistá voda

je najlepšia

Aby sme telo zbytočne nezaťažovali, je najlepšie dodávať mu čo najprirodzenejšiu tekutinu a tou je čistá voda. Tá zabezpečuje základné funkcie v organizme. Od nej závisí regulácia telesnej teploty, trávenie, vylučovanie nepotrebných látok, fungovanie obličiek a pri športe aj dosiahnutý výkon.

To, čo vyteká z vodovodného kohútika, je však tekutá zmes vodíka, kyslíka a ďalších zložiek, ktoré sú nepotrebné, prípadne aj škodlivé pre naše telo. Pri športe by ho zbytočne zaťažovali. Vhodné sú vody, ktoré dostať v obchodoch. Vyberajte si pramenité a minerálne vody s nižším obsahom minerálov v rozmedzí 150 až 400 mg na liter, ktoré sa hodia na dopĺňanie stratených tekutín.

Koľko? O liter-dva viac ako inokedy

Zatiaľ čo bežne stačí prijať dva až tri litre tekutín denne, v deň, keď človek športuje, by mal vypiť približne liter až dva navyše. Samozrejme, že to závisí od druhu športu, intenzity a prostredia, v ktorom ho vykonáva.

Sladené nápoje radšej nie

Nápoje, ktoré pijeme pred športom, by nemali byť príliš sladké. Veľké množstvo cukru nám zvýši hladinu krvného cukru, v dôsledku čoho sa zvyšná sladká tekutina zo žalúdka pomalšie vstrebáva. Ideálne sú pramenité a minerálne vody a rôzne koncentráty s optimálnym podielom glukózy.

Prvá pomoc pri dehydrovaní

Ak má byť športovanie príjemné, nezabudnite piť. Ak cítite, že máte suchý jazyk, zle sa vám prehĺta, cítite sa slabí, začne vás bolieť hlava, je to vážne varovné znamenie, že ste dehyrovaní!

"Ak potrebujete rýchlu dávku energie, môžete si pomôcť energetickým nápojom. Pozor však na množstvo. Energy drinky majú byť iba doplnkom, a nie základom pitného režimu športovca. Aj tu platí, že niet nad tekutinu telu vlastnú - vodu."

Ako často piť

Tekutiny by sme mali prijímať radšej častejšie a v malých množstvách. Počas hodiny rekreačného pohybu, napríklad tri- až štyrikrát po dva decilitre. Aj keď počas tejto hodiny vypotíme asi liter potu, liter vody by bol pre organizmus predsa len záťažou. Lepšie je vynahradiť si to po skončení športovania. Po skončení športovania dobre padne poriadny dúšok osviežujúceho nápoja. Jeho zloženie už nie je také dôležité, ako jeho množstvo. Vhodné sú pramenité a minerálne vody, limonády a džúsy.

A nakoniec ešte jedna zásada športového lekára:

"Siahnite radšej po nesýtených alebo mierne sýtených nápojoch. Bublinky sa k športu nehodia."

(uj)

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  6. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 629
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 948
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 11 452
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 417
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 9 327
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 500
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 6 090
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 950
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 559
  10. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 546

Hlavné správy zo Sme.sk

Sudcovia Najvyššieho súdu žiadajú Urbancovú, aby odstúpila. Pre Kočnera

Vyplynuli podozrenia, že podpredsedníčka Najvyššieho súdu zneužívala svoju funkciu.

Jarmila Urbancová.
Autorská strana Sone Jánošovej

Stať sa matkou neznamená len vypudiť jedného človeka z útrob druhého

Pôrodnice sú miesta poslušnosti.

Ilustračné foto.
Cynická obluda

Skvelý deň pre spravodlivosť

Za svoju dlhú prokurátorskú prax nebolo veľa dní, keď by Dobroslav Trnka spravil toľko pre boj proti zločinu, ako včera.

Pažinková kedysi strihala slávnostné pásky s Rašim, Ficom a Paškom.