Viete správne piť počas športovania? Zabudnite na bublinky

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Signál "smäd" prichádza zvyčajne oneskorene, telo ho vysiela, až keď mu chýbajú približne dva decilitre tekutín. Preto by sme si mali pitný režim naprogramovať tak, ako dôležité pracovné povinnosti.

ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Vieme však, ako ich správne nahrádzať?

"V minulosti prevládal názor, že pri športovaní by sme mali piť málo, aby tekutina nezaťažovala žalúdok a krvný obeh. Aj potenie sa tým malo znížiť. V súčasnosti však vieme, že prirodzenú potrebu prijímať tekutiny netreba nijako obmedzovať. Nedostatok vody totiž znižuje náš výkon. Pri bežnej životospráve obsahuje potrava asi polovicu celkového potrebného množstva vody, druhú polovicu musíme nahradiť nápojmi," radí MUDr. Branislav Delej, vedúci lekár slovenskej olympijskej výpravy.

Čo piť? Čistá voda

je najlepšia

Aby sme telo zbytočne nezaťažovali, je najlepšie dodávať mu čo najprirodzenejšiu tekutinu a tou je čistá voda. Tá zabezpečuje základné funkcie v organizme. Od nej závisí regulácia telesnej teploty, trávenie, vylučovanie nepotrebných látok, fungovanie obličiek a pri športe aj dosiahnutý výkon.

To, čo vyteká z vodovodného kohútika, je však tekutá zmes vodíka, kyslíka a ďalších zložiek, ktoré sú nepotrebné, prípadne aj škodlivé pre naše telo. Pri športe by ho zbytočne zaťažovali. Vhodné sú vody, ktoré dostať v obchodoch. Vyberajte si pramenité a minerálne vody s nižším obsahom minerálov v rozmedzí 150 až 400 mg na liter, ktoré sa hodia na dopĺňanie stratených tekutín.

Koľko? O liter-dva viac ako inokedy

Zatiaľ čo bežne stačí prijať dva až tri litre tekutín denne, v deň, keď človek športuje, by mal vypiť približne liter až dva navyše. Samozrejme, že to závisí od druhu športu, intenzity a prostredia, v ktorom ho vykonáva.

Sladené nápoje radšej nie

Nápoje, ktoré pijeme pred športom, by nemali byť príliš sladké. Veľké množstvo cukru nám zvýši hladinu krvného cukru, v dôsledku čoho sa zvyšná sladká tekutina zo žalúdka pomalšie vstrebáva. Ideálne sú pramenité a minerálne vody a rôzne koncentráty s optimálnym podielom glukózy.

Prvá pomoc pri dehydrovaní

Ak má byť športovanie príjemné, nezabudnite piť. Ak cítite, že máte suchý jazyk, zle sa vám prehĺta, cítite sa slabí, začne vás bolieť hlava, je to vážne varovné znamenie, že ste dehyrovaní!

"Ak potrebujete rýchlu dávku energie, môžete si pomôcť energetickým nápojom. Pozor však na množstvo. Energy drinky majú byť iba doplnkom, a nie základom pitného režimu športovca. Aj tu platí, že niet nad tekutinu telu vlastnú - vodu."

Ako často piť

Tekutiny by sme mali prijímať radšej častejšie a v malých množstvách. Počas hodiny rekreačného pohybu, napríklad tri- až štyrikrát po dva decilitre. Aj keď počas tejto hodiny vypotíme asi liter potu, liter vody by bol pre organizmus predsa len záťažou. Lepšie je vynahradiť si to po skončení športovania. Po skončení športovania dobre padne poriadny dúšok osviežujúceho nápoja. Jeho zloženie už nie je také dôležité, ako jeho množstvo. Vhodné sú pramenité a minerálne vody, limonády a džúsy.

A nakoniec ešte jedna zásada športového lekára:

"Siahnite radšej po nesýtených alebo mierne sýtených nápojoch. Bublinky sa k športu nehodia."

(uj)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  3. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  4. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  9. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia
  1. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  2. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  8. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Resco rozdelí medzi zamestnancov milión eur!
  1. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 25 165
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 622
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 102
  4. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 19 787
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 231
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 509
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 716
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 648
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 423
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 103