SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Viete správne piť počas športovania? Zabudnite na bublinky

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Signál "smäd" prichádza zvyčajne oneskorene, telo ho vysiela, až keď mu chýbajú približne dva decilitre tekutín. Preto by sme si mali pitný režim naprogramovať tak, ako dôležité pracovné povinnosti.

ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Vieme však, ako ich správne nahrádzať?

"V minulosti prevládal názor, že pri športovaní by sme mali piť málo, aby tekutina nezaťažovala žalúdok a krvný obeh. Aj potenie sa tým malo znížiť. V súčasnosti však vieme, že prirodzenú potrebu prijímať tekutiny netreba nijako obmedzovať. Nedostatok vody totiž znižuje náš výkon. Pri bežnej životospráve obsahuje potrava asi polovicu celkového potrebného množstva vody, druhú polovicu musíme nahradiť nápojmi," radí MUDr. Branislav Delej, vedúci lekár slovenskej olympijskej výpravy.

Čo piť? Čistá voda

je najlepšia

Aby sme telo zbytočne nezaťažovali, je najlepšie dodávať mu čo najprirodzenejšiu tekutinu a tou je čistá voda. Tá zabezpečuje základné funkcie v organizme. Od nej závisí regulácia telesnej teploty, trávenie, vylučovanie nepotrebných látok, fungovanie obličiek a pri športe aj dosiahnutý výkon.

To, čo vyteká z vodovodného kohútika, je však tekutá zmes vodíka, kyslíka a ďalších zložiek, ktoré sú nepotrebné, prípadne aj škodlivé pre naše telo. Pri športe by ho zbytočne zaťažovali. Vhodné sú vody, ktoré dostať v obchodoch. Vyberajte si pramenité a minerálne vody s nižším obsahom minerálov v rozmedzí 150 až 400 mg na liter, ktoré sa hodia na dopĺňanie stratených tekutín.

Koľko? O liter-dva viac ako inokedy

Zatiaľ čo bežne stačí prijať dva až tri litre tekutín denne, v deň, keď človek športuje, by mal vypiť približne liter až dva navyše. Samozrejme, že to závisí od druhu športu, intenzity a prostredia, v ktorom ho vykonáva.

Sladené nápoje radšej nie

Nápoje, ktoré pijeme pred športom, by nemali byť príliš sladké. Veľké množstvo cukru nám zvýši hladinu krvného cukru, v dôsledku čoho sa zvyšná sladká tekutina zo žalúdka pomalšie vstrebáva. Ideálne sú pramenité a minerálne vody a rôzne koncentráty s optimálnym podielom glukózy.

Prvá pomoc pri dehydrovaní

Ak má byť športovanie príjemné, nezabudnite piť. Ak cítite, že máte suchý jazyk, zle sa vám prehĺta, cítite sa slabí, začne vás bolieť hlava, je to vážne varovné znamenie, že ste dehyrovaní!

"Ak potrebujete rýchlu dávku energie, môžete si pomôcť energetickým nápojom. Pozor však na množstvo. Energy drinky majú byť iba doplnkom, a nie základom pitného režimu športovca. Aj tu platí, že niet nad tekutinu telu vlastnú - vodu."

Ako často piť

Tekutiny by sme mali prijímať radšej častejšie a v malých množstvách. Počas hodiny rekreačného pohybu, napríklad tri- až štyrikrát po dva decilitre. Aj keď počas tejto hodiny vypotíme asi liter potu, liter vody by bol pre organizmus predsa len záťažou. Lepšie je vynahradiť si to po skončení športovania. Po skončení športovania dobre padne poriadny dúšok osviežujúceho nápoja. Jeho zloženie už nie je také dôležité, ako jeho množstvo. Vhodné sú pramenité a minerálne vody, limonády a džúsy.

A nakoniec ešte jedna zásada športového lekára:

"Siahnite radšej po nesýtených alebo mierne sýtených nápojoch. Bublinky sa k športu nehodia."

(uj)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 437
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 880
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 216
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 425
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 871
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 841
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 991
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 773
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 363
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.
Viliam Turan na archívnej fotografii.
Roman Prymula.
Ivan Kmotrík