SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Viete správne piť počas športovania? Zabudnite na bublinky

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Signál "smäd" prichádza zvyčajne oneskorene, telo ho vysiela, až keď mu chýbajú približne dva decilitre tekutín. Preto by sme si mali pitný režim naprogramovať tak, ako dôležité pracovné povinnosti.

ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Vieme však, ako ich správne nahrádzať?

"V minulosti prevládal názor, že pri športovaní by sme mali piť málo, aby tekutina nezaťažovala žalúdok a krvný obeh. Aj potenie sa tým malo znížiť. V súčasnosti však vieme, že prirodzenú potrebu prijímať tekutiny netreba nijako obmedzovať. Nedostatok vody totiž znižuje náš výkon. Pri bežnej životospráve obsahuje potrava asi polovicu celkového potrebného množstva vody, druhú polovicu musíme nahradiť nápojmi," radí MUDr. Branislav Delej, vedúci lekár slovenskej olympijskej výpravy.

Čo piť? Čistá voda

je najlepšia

Aby sme telo zbytočne nezaťažovali, je najlepšie dodávať mu čo najprirodzenejšiu tekutinu a tou je čistá voda. Tá zabezpečuje základné funkcie v organizme. Od nej závisí regulácia telesnej teploty, trávenie, vylučovanie nepotrebných látok, fungovanie obličiek a pri športe aj dosiahnutý výkon.

To, čo vyteká z vodovodného kohútika, je však tekutá zmes vodíka, kyslíka a ďalších zložiek, ktoré sú nepotrebné, prípadne aj škodlivé pre naše telo. Pri športe by ho zbytočne zaťažovali. Vhodné sú vody, ktoré dostať v obchodoch. Vyberajte si pramenité a minerálne vody s nižším obsahom minerálov v rozmedzí 150 až 400 mg na liter, ktoré sa hodia na dopĺňanie stratených tekutín.

Koľko? O liter-dva viac ako inokedy

Zatiaľ čo bežne stačí prijať dva až tri litre tekutín denne, v deň, keď človek športuje, by mal vypiť približne liter až dva navyše. Samozrejme, že to závisí od druhu športu, intenzity a prostredia, v ktorom ho vykonáva.

Sladené nápoje radšej nie

Nápoje, ktoré pijeme pred športom, by nemali byť príliš sladké. Veľké množstvo cukru nám zvýši hladinu krvného cukru, v dôsledku čoho sa zvyšná sladká tekutina zo žalúdka pomalšie vstrebáva. Ideálne sú pramenité a minerálne vody a rôzne koncentráty s optimálnym podielom glukózy.

Prvá pomoc pri dehydrovaní

Ak má byť športovanie príjemné, nezabudnite piť. Ak cítite, že máte suchý jazyk, zle sa vám prehĺta, cítite sa slabí, začne vás bolieť hlava, je to vážne varovné znamenie, že ste dehyrovaní!

"Ak potrebujete rýchlu dávku energie, môžete si pomôcť energetickým nápojom. Pozor však na množstvo. Energy drinky majú byť iba doplnkom, a nie základom pitného režimu športovca. Aj tu platí, že niet nad tekutinu telu vlastnú - vodu."

Ako často piť

Tekutiny by sme mali prijímať radšej častejšie a v malých množstvách. Počas hodiny rekreačného pohybu, napríklad tri- až štyrikrát po dva decilitre. Aj keď počas tejto hodiny vypotíme asi liter potu, liter vody by bol pre organizmus predsa len záťažou. Lepšie je vynahradiť si to po skončení športovania. Po skončení športovania dobre padne poriadny dúšok osviežujúceho nápoja. Jeho zloženie už nie je také dôležité, ako jeho množstvo. Vhodné sú pramenité a minerálne vody, limonády a džúsy.

A nakoniec ešte jedna zásada športového lekára:

"Siahnite radšej po nesýtených alebo mierne sýtených nápojoch. Bublinky sa k športu nehodia."

(uj)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 657
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 669
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 978
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 903
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 644
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 471
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 860
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 596
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 543
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 465
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu