SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Viete správne piť počas športovania? Zabudnite na bublinky

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Signál "smäd" prichádza zvyčajne oneskorene, telo ho vysiela, až keď mu chýbajú približne dva decilitre tekutín. Preto by sme si mali pitný režim naprogramovať tak, ako dôležité pracovné povinnosti.

ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME

Počas pohybu telo stráca tekutiny vo zvýšenej miere, to všetci dobre vedia. S každým pohybom, s každým vynaloženým úsilím naše telo stráca tekutiny.

Vieme však, ako ich správne nahrádzať?

"V minulosti prevládal názor, že pri športovaní by sme mali piť málo, aby tekutina nezaťažovala žalúdok a krvný obeh. Aj potenie sa tým malo znížiť. V súčasnosti však vieme, že prirodzenú potrebu prijímať tekutiny netreba nijako obmedzovať. Nedostatok vody totiž znižuje náš výkon. Pri bežnej životospráve obsahuje potrava asi polovicu celkového potrebného množstva vody, druhú polovicu musíme nahradiť nápojmi," radí MUDr. Branislav Delej, vedúci lekár slovenskej olympijskej výpravy.

Čo piť? Čistá voda

je najlepšia

Aby sme telo zbytočne nezaťažovali, je najlepšie dodávať mu čo najprirodzenejšiu tekutinu a tou je čistá voda. Tá zabezpečuje základné funkcie v organizme. Od nej závisí regulácia telesnej teploty, trávenie, vylučovanie nepotrebných látok, fungovanie obličiek a pri športe aj dosiahnutý výkon.

To, čo vyteká z vodovodného kohútika, je však tekutá zmes vodíka, kyslíka a ďalších zložiek, ktoré sú nepotrebné, prípadne aj škodlivé pre naše telo. Pri športe by ho zbytočne zaťažovali. Vhodné sú vody, ktoré dostať v obchodoch. Vyberajte si pramenité a minerálne vody s nižším obsahom minerálov v rozmedzí 150 až 400 mg na liter, ktoré sa hodia na dopĺňanie stratených tekutín.

Koľko? O liter-dva viac ako inokedy

Zatiaľ čo bežne stačí prijať dva až tri litre tekutín denne, v deň, keď človek športuje, by mal vypiť približne liter až dva navyše. Samozrejme, že to závisí od druhu športu, intenzity a prostredia, v ktorom ho vykonáva.

Sladené nápoje radšej nie

Nápoje, ktoré pijeme pred športom, by nemali byť príliš sladké. Veľké množstvo cukru nám zvýši hladinu krvného cukru, v dôsledku čoho sa zvyšná sladká tekutina zo žalúdka pomalšie vstrebáva. Ideálne sú pramenité a minerálne vody a rôzne koncentráty s optimálnym podielom glukózy.

Prvá pomoc pri dehydrovaní

Ak má byť športovanie príjemné, nezabudnite piť. Ak cítite, že máte suchý jazyk, zle sa vám prehĺta, cítite sa slabí, začne vás bolieť hlava, je to vážne varovné znamenie, že ste dehyrovaní!

"Ak potrebujete rýchlu dávku energie, môžete si pomôcť energetickým nápojom. Pozor však na množstvo. Energy drinky majú byť iba doplnkom, a nie základom pitného režimu športovca. Aj tu platí, že niet nad tekutinu telu vlastnú - vodu."

Ako často piť

Tekutiny by sme mali prijímať radšej častejšie a v malých množstvách. Počas hodiny rekreačného pohybu, napríklad tri- až štyrikrát po dva decilitre. Aj keď počas tejto hodiny vypotíme asi liter potu, liter vody by bol pre organizmus predsa len záťažou. Lepšie je vynahradiť si to po skončení športovania. Po skončení športovania dobre padne poriadny dúšok osviežujúceho nápoja. Jeho zloženie už nie je také dôležité, ako jeho množstvo. Vhodné sú pramenité a minerálne vody, limonády a džúsy.

A nakoniec ešte jedna zásada športového lekára:

"Siahnite radšej po nesýtených alebo mierne sýtených nápojoch. Bublinky sa k športu nehodia."

(uj)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  4. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  5. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  6. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  9. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  10. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 879
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 621
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 5 051
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 240
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 008
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 320
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 140
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 960
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 927
  10. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 1 829
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu