SME

Dievčatá majú ako batoľatá lepšiu slovnú zásobu. Nie sú však utáranejšie ako chlapci

Dobré je rozprávať sa aj s dieťaťom, ktoré ešte nehovorí.

Jazykové oneskorenia a deficity môžu byť bežnejšie u chlapcov ako u dievčat.Jazykové oneskorenia a deficity môžu byť bežnejšie u chlapcov ako u dievčat. (Zdroj: UNSPLASH/CC)

Väčšina detí svoje prvé slovo vysloví ešte predtým, než sfúkne prvú sviečku na narodeninovej torte.

Nie je však nezvyčajné, ak sa k tomu niektoré dopracujú neskôr. Dievčatá sa v tomto smere javia šikovnejšie a chlapcov zvyčajne o pár mesiacov predbehnú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Postdoktorandka z Dukovej univerzity v Severnej Karolíne v USA Shannon Daileyová v štúdii, ktorá vyšla v odbornom časopise Child Development, odkazuje na ďalšie výskumy, ktoré ukázali, že dievčatá tiež skôr gestikulujú a kombinujú slová ako chlapci a majú aj väčšiu slovnú zásobu.

SkryťVypnúť reklamu

Spoluautorka a profesorka psychológie a neurovedy Elika Bergelsonová dodáva, že aj ľudia si všímajú, že jazykové schopnosti dievčat a chlapcov sú niekedy rozdielne.

„Jazykové oneskorenia a deficity sú bežnejšie u chlapcov, čo vyvoláva otázku prečo,“ konštatuje.

Jedným z možných vysvetlení bolo, že lepšia, aj keď dočasná, slovná zásoba dievčatiek je spôsobená tým, že rodičia s nimi komunikujú viac ako so synmi.

Súvisiaci článok Logopedička: Dnešní rodičia sú citlivejší na rečové problémy svojich detí, no komunikujú s nimi menej Čítajte 

Táto teória sa im nepotvrdila.

Namiesto toho však zistili, že podstatnejšie ako to, či ide o dcéru, alebo o syna, je to, či už dieťa rozpráva. To ponúka podľa výskumníčok dôležitý pohľad na rozvoj jazyka.

„Štúdia poskytuje dôkaz, že deti aktívne ovplyvňujú svoje jazykové prostredie, keď rastú,“ hovorí Daileyová.

Nahrali viac ako rok zvuku

Na otestovanie tohto predpokladu tím výskumníkov spočítal výroky, ktoré 44 detí (21 dievčat a 23 chlapcov) počulo a produkovalo počas celého roka od svojich šiestich mesiacov, teda ešte predtým, ako začali rozprávať.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9MDF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 381
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 068
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 169
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 659
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 403
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 125
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 829
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu