Veda má raňajky rada, ľudia až tak nie. Nie každý človek má ráno hlad či chuť niečo zjesť. Niektorí raňajkovať ani nestihnú. Veda však spája vynechávanie raňajok s nižšou kvalitou stravy či s rizikom kardiovaskulárnych ochorení.
Aj nový výskum publikovaný v Journal of School Psychology naznačuje negatívny vplyv neraňajkovania. Výskumný tím zároveň zistil, že nevhodné raňajky mali podobný negatívny vplyv na tieto aspekty, ako keď žiaci vôbec neraňajkovali.
„Mnohí študenti si na začiatku školského dňa vyberajú menej ideálne raňajky alebo ich úplne vynechávajú. Naše zistenia zdôrazňujú, že konzumácia zdravých raňajok každé ráno zlepšuje motiváciu žiakov a ich študijné výsledky,“ približuje Andrew J. Martin z univerzity v Novom Južnom Walese v tlačovej správe.

A prečo výskumníci skúmali práve vplyv raňajok?
„Sú faktory, ktoré žiak nemôže ovplyvniť - napríklad kvalitu vyučovania, no raňajkovanie je niečo, čo môže ovplyvniť okamžite,“ vysvetľuje Martinov výskumný tím na odbornom portáli The Conversation.
V texte sa dočítate:
- Ako vyzeral prieskum raňajkových návykov.
- Čo ukazujú dáta HBSC štúdie o návykoch slovenských žiakov.
- Aké odporúčanie a recepty na raňajky ponúkajú výživová poradkyňa a nutričný terapeut.
Dotazníky a test
Martinov tím v rámci projektu Austrálskej výskumnej rady skúmal 648 austrálskych stredoškolákov z piatich súkromných škôl v Novom Južnom Walese. Dve z nich boli chlapčenské, dve dievčenské a jedna zmiešaná. Študenti mali v priemere trinásť až štrnásť rokov.
Výskumníci viedli štúdiu, ktorú tvorili tri hlavné časti, počas prírodovedných hodín.
Študenti najprv vyplnili online dotazník o svojich raňajkových návykoch. Odpovedali napríklad na to, či ráno raňajkovali a aké druhy potravín zvyčajne jedia na raňajky.
Na základe austrálskych národných stravovacích smerníc vytvorili skóre podľa toho, ako často žiaci raňajkujú zdravé potraviny, ako sú ovocie a zelenina, mliečne výrobky a bielkoviny, celozrnné výrobky a obilniny a voda.
Skóre sa odvíjalo aj od toho, ako často majú na raňajky rýchle občerstvenie či nevhodné potraviny, ako sú sladké nealkoholické nápoje, spracované mäso, nezdravé pečivo či pochutiny.

Vyššie skóre odzrkadľovalo, že zvyčajne konzumovali zdravšie raňajky.
V druhej časti žiaci hodnotili svoju motiváciu na hodinách prírodovedných predmetov vrátane toho, ako veľmi si veria pri vypracovaní zadaní v oblasti prírodných vied, ako si tieto predmety cenia a či sa pri nich dokázali sústrediť.
V poslednej časti štúdie absolvovali test z prírodovedných predmetov.
„Naša štúdia tak bola obrazom jedného dňa v živote študentov,“ približuje Martin.
Žiaci sa v dotazníkoch nevyhli ani otázkam o ich osobnom zázemí, o tom, ako sa im zvyčajne darí v prírodovedných predmetoch, aké sú vzťahy v triede vrátane času vyučovacej hodiny v daný deň. Výskumníci tieto informácie potrebovali, aby ich mohli zohľadniť pri svojich zisteniach.
Raňajky pre šampiónov
Martinov tím zistil, že žiaci, ktorí mali v deň štúdie zdravé raňajky, dosahovali vyššiu úroveň motivácie a výsledkov. Znamenalo to, že si viac verili a viac sa sústredili na vyučovanie. A tiež to, že dosiahli lepšie výsledky v teste.