SME

FAJČENIE: Viac ako štvrtina obetí vo svete zomrie v Európe

BRATISLAVA 19. februára (SITA) - Každých osem sekúnd zomrie človek - nie preto, že by musel, ale preto, že fajčil. A zdá sa, že bude horšie, píše český internetový denník iDnes. Najmä v Európe, na ktorú pripadá viac ako štvrtina obetí fajčenia vo svete. "

V dvadsiatom storočí spôsobil tabak smrť sto miliónom ľudí. Pokiaľ sa bude fajčiť v takom množstve ako doteraz, vzrastie toto číslo v 21. storočí na miliardu," varoval Martin Jarvis zo sekcie tabakových štúdií pri britskom združení pre štúdium rakoviny.

Inak povedané, v minulom storočí sa počet obetí fajčenia približne vyrovnal mase mŕtvych v dvoch svetových vojnách a v nasledujúcich konfliktoch. V tomto storočí by musela vypuknúť atómová vojna, aby táto "rovnováha smrti" zostala zachovaná. Už dnes umiera ročne na následky fajčenia 1,2 milióna Európanov.

O pár rokov to môže byť ešte horšie najmä preto, že tento zlozvyk sa stále viac šíri medzi mládežou, píše iDnes. A to nielen medzi mladými chlapcami, ale hlavne medzi dievčatami. Z času na čas fajčiarska epidémia poľavuje. Tak v Českej republike (ČR) v súčasnosti fajčí menej mužov i žien než pred piatimi rokmi. Vo väčšine Európy sa však nič nezmenilo a v Maďarsku, Rakúsku či Albánsku sa pomery zhoršili.

Predovšetkým vo východnej Európe je fajčenie stále veľmi rozšírené. V Rusku je to doslova zlozvyk mužov - dve tretiny z nich fajčia, zatiaľ čo medzi ženami je to len každá desiata. Tabak je problémom aj pre chudobných: v niektorých krajinách je podiel fajčiarov v týchto vrstvách trikrát väčší ako u bohatých.

Podľa odhadov hrozí, že za dvadsať rokov bude každý piaty zosnulý Európan obeťou cigarety. Za to všetko môžu podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) tabakové firmy a ich agresívny spôsob predaja. "Tabakový priemysel stupňuje svoje úsilie o rozšírenie trhov, verbovanie nových fajčiarov a podporu prijateľnosti fajčenia v spoločnosti," tvrdí doktor Roberto Bertolini z WHO. Jeho organizácia pred svojim terajším rokovaním vo Varšave varovala, že tabakové firmy "vedú úspešné ťaženie proti verejnému zdravie".

Výrobcovia cigariet a cigár sú vynaliezaví, konštatuje iDnes. Nielenže si platia žurnalistov, ako je Brit Roger Scruton, ktorí spochybňujú všetky protifajčiarske aktivity. Tieto firmy už zistili, že dobrou investíciou sú dokonca i varovné kampane proti fajčeniu. Je to účinná obrana proti všetkým pokusom o úplný zákaz tabakovej reklamy.

Rovnako sa vyplatí aj zasahovanie do diskusií o opatreniach proti fajčeniu: tabakové firmy tak môžu prostredníctvom "svojich ľudí" dokazovať, že navrhované opatrenia len obmedzujú slobodu ľudí a že vlastne nechránia zdravie verejnosti. "Tieto nadnárodné priemyselné aktivity podkopávajú národné úsilie (o obmedzení fajčenia)," obáva sa Bertolini a žiada, aby sa európske štáty spojili proti spoločnej hrozbe: cigarete.

Nie je to také ťažké. Recept na úspešný "boj" je prostý. Stačí odstrániť fajčiarske lákadlo z očí ľudí. Najlepšie vysokými cenami cigariet, zákazom všadeprítomných reklám na cigarety, ako to teraz urobili v Poľsku, a vylúčenie fajčenia z verejných priestorov. Malý efekt majú iné zákazy, napríklad na predaj cigariet mladistvým. Vo veku predajných automatov je ich možné až príliš ľahko obísť, uzatvára český iDnes.



ph

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 456
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 239
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 107
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 838
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 465
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 162
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 926
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 144
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu