SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Aj nepraktický nábytok dodáva firme imidž


FOTO – ARCHÍV




Toto je príklad modernej, statickejšie zariadenej kancelárie pre menší počet ľudí. Skutočná veľkopriestorová kancelária má kapacitu až okolo 600 zamestnancov a na jedného pripadá 4 až 6 metrov štvorcových plochy.



Zariadenie pracoviska dotvára firemnú kultúru a ponúka zamestnancovi istý pracovný štýl. „Imidž firmy sa vždy odvíja od jej zamerania a konkrétnej náplne práce v nej,“ hovorí Ing. arch. IRENA DOROTJAKOVÁ.Sú zmeny v spôsobe zariadenia firiem oproti minulosti veľké?

Skryť Vypnúť reklamu

„U nás sa administratívne budovy dlhé roky budovali bunkovým systémom. Ak si dnes firma prenajme priestory v takejto budove, môže postupovať dvomi spôsobmi – buď priestory zrekonštruuje a vytvorí otvorený veľkopriestor, alebo rieši systém práce v rámci pôvodných buniek. Práve v takom prípade môže byť zariadenie síce v najnovších trendoch, ale jeho mobilnosť a variabilita sa nedajú v celom rozsahu uplatniť. Navyše, ľudia sú u nás neradi priebežne kontrolovaní vedením a zároveň rušení kolegami pri práci. Aj to je jeden z dôvodov, prečo tak neochotne prijímajú veľkopriestorové kancelárie.“

Ktoré sú najčerstvejšie trendy kancelárskeho zariadenia?

„Pretrvávajúcim trendom je dynamická kancelária – takzvaná kancelária na kolieskach, ktorá si skutočne vyžaduje nové, mobilné a polohovateľné systémy nábytkov. Každý pracuje určitým spôsobom, pri práci vykonáva viacero typov činností. Niekedy potrebuje diskutovať so skupinou ľudí, inokedy sa naopak izolovať od okolia. Mobilný nábytok umožňuje meniť zostavy stolov a stoličiek podľa aktuálnej potreby.“

Skryť Vypnúť reklamu

Aký typ kancelárie sa považuje za dynamický?

„Keď sa rozloženie zariadenia môže vo všetkých priestoroch kancelárie rýchlo a ľahko meniť, podporuje dynamiku práce. Nábytok je zvyčajne na kolieskach a jeho súčasťou sú univerzálne prvky, napríklad pracovné alebo podľa potreby rokovacie stoly.“

Je u nás nový spôsob zariaďovania už bežný?

„Pravdu povediac, nie. Potrpia si naň väčšinou firmy so zahraničnou účasťou, aj to také, ktoré ho už odskúšali inde vo svete na svojich pobočkách. Často sa v nich nepretržite pracuje, a práve firemná kultúra by mala napĺňať všetky atribúty moderného pracovníka: zaujímavú prácu, príjemné prostredie aj finančnú motiváciu. Ak ide vedeniu o dlhodobú existenciu firmy, dbá aj o zviditeľnenie svojej filozofie, a aj o zariadenie ,na úrovni‘.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ak zariadenie novej dynamickej firmy znamená aj novú filozofiu, možno použiť v novom priestore staré zariadenie?

„Niekedy je využitie starých nemobilných zostáv v nových priestoroch nemožné, inokedy sa dá časť zariadenia využiť. Starým nepraktickým systémom nábytku sa nový imidž firmy ťažko realizuje. Je priam nereálne, aby začínajúca firma zariaďovala svoje priestory celkom novým nábytkom v najnovšom trende. Ak však ide o zabehnutú, zdravú firmu s kreditom, je vyslovene trápne, ak zamestnanci vo firme sedia za nekvalitným a nekombinovateľným nábytkom z osemdesiatych rokov.“

Ako má vyzerať štandardné miesto zamestnanca vo firme?

„V podstate toho nie je veľa – intímne pracovisko pre jedného pracovníka sa skladá z dobrej stoličky, stola, miesta na počítač a na odkladanie vecí, a aspoň malej príručnej plochy, kde sa dá v prípade potreby debatovať. Na naše pomery to občas bývajú nesplniteľné požiadavky.“

Sú rozdiely v „kancelárskej kultúre“ v jednotlivých západných krajinách?

„Zvlášť veľké nie sú, nie je to záležitosť národa alebo krajiny. Čo sa týka dizajnu nábytku, dajú sa vysledovať akési nuansy. V škandinávskom nábytku napríklad prevláda prírodný aspekt, nábytok má humánnejší dizajn. Taliansky nábytok obsahuje škálu od absolútneho štandardu po nadštandardnú eleganciu s dyhou a koženými detailmi. Nemecký a švajčiarsky nábytok bazíruje na jednoduchosti a funkčnosti. Zaujímavé je, že kým v minulosti sa kancelársky nábytok používal výlučne v administratívnych priestoroch, dnes ním môžete pokojne zariadiť aj domácu pracovňu a nemusíte sa v nej cítiť ako v kancelárii.“

Rozlišuje sa spolu s typom nábytku aj typ práce?

„V svetových trendoch skôr nie, preferuje sa univerzálny nábytok. Ale myslím si, že v našich podmienkach je stále snaha odlíšiť šéfovské zariadenie od toho nešéfovského. V zabehnutých firmách skreditom však šéfovi musí byť jasné, že niekoľkomiliónové zariadenie jeho vlastnej kancelárie, a naopak, nekvalitné pracoviská jeho zamestnancov, to nie je to ,pravé orechové‘.“

Čo je teda účelom zariadenia firmy? Do akej miery môže zasiahnuť jednotlivec do koncepcie vopred navrhnutého priestoru?

„V práci trávi väčšina z nás tretinu života, a tak je veľmi dobré, ak má pracovné prostredie svoju harmóniu, a firma vybudovanú vlastnú kultúru, takzvanú corporate identity. Individuálne dotvorenie pracovného priestoru je prirodzenou vecou, pokiaľ človek neobmedzuje seba ani okolie. To, ako sa celkovo presadzuje na pracovisku firemná kultúra, však vždy závisí od ľudského faktoru, konkrétneho spôsobu intepretácie a miery kultivovanosti firmy.“ EVA ANDREJČÁKOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  7. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  2. QSI International School of Bratislava
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  9. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 220
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 233
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 147
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 834
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 877
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 715
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 655
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 482
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 288
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 199
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovník Martinskej univerzitnej nemocnice.

Reálne platy im pre infláciu poklesnú ako každému.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Český prezident je vo vážnom stave.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Sanatórium Dr. Guhra v Tatranskej Polianke sa špecializuje na respiračné ochorenia.

Čo je ústavný liečebný pobyt?


17 h
Traumatológ Daniel Knapp

Náhrada kĺbu vydrží približne pätnásť rokov.


18. okt
Žiadna štúdia nepotvrdila, že človek môže byť závislý od cukru.

Presvedčenie, že cukor je návykový, je mylné.


a 1 ďalší 15. okt
Ilustračné foto

Ako jesť čokoládu a kakao, aby prospievali zdraviu.


14. okt
Skryť Zatvoriť reklamu