SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Triky výrobcov: nenechajte sa chytiť do pasce

Čokoláda nie je čokoláda, smotana nie je smotana, maslíčko nie je maslo, hydinová paštéta nie je z hydiny. V obchodoch je čoraz viac potravín, ktoré nie sú presne to, za čo vydávajú. Triky výrobcov sú totiž čoraz premyslenejšie.

Potravinový kódex tvrdí, že ak ide o imitáciu alebo nepravé výrobky, musí sa informácia o tom slovne uvádzať v označení tak, aby spotrebiteľ nemohol byť uvedený do omylu, napríklad slovami "nepravý kaviár", "krabie tyčinky (mleté rybie mäso s krabou arómou)" alebo "nepravý losos". Nie vždy to však tak je. Aj pri mäsových výrobkoch treba vedieť, že napríklad v hydinových paštétach nebýva hydina, šunka - to sú väčšinou odrezky "skrášlené" rôznymi prídavkami a farbivami. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Čokoláda nie je čokoláda, smotana nie je smotana, maslíčko nie je maslo, hydinová paštéta nie je z hydiny. V obchodoch je čoraz viac potravín, ktoré nie sú presne to, za čo vydávajú. Triky výrobcov sú totiž čoraz premyslenejšie.

Klamať alebo zavádzať zákazníka možno aj obchodným názvom výrobku.

Výrobcovia kalkulujú s tým, že sa ponáhľame, nemáme čas študovať tie malinké písmenká a pátrať po zložení. A tak sa stane, že si kúpime aj výrobky, ktoré sa len tvária.

"Akože" výrobky

Už ste si možno všimli, že v regáloch je maslo a maslíčko. Rozdiel v cene je dosť veľký, aj vyše desať korún. Čo sa však pod zdrobneným názvom skrýva? Maslíčko nie je maslo, ale zmes margarínu a masla. Vyzerá ako maslo, nelíši sa veľkosťou, tvarom ani obalom, skutočné maslo to však nie je.

Maslo obsahuje iba mliečny tuk a žiaden iný, výrobok, ktorý sa za maslo pod zdrobnelým názvom vydáva, je zmesou margarínu a masla, teda zmesou mliečneho a rastlinného tuku. Ak chcete kúpiť skutočné maslo, radšej nekupujte maslíčko, to už je potom lepšie kúpiť si rastlinný tuk, ktorý sa nehrá na maslo.

"Názov 'maslo so zníženým obsahom cholesterolu obohatené o rastlinný tuk' je už celkom sofistikovaným klamaním spotrebiteľa, pretože pridaním vody a rastlinného oleja do masla neubudlo cholesterolu, ale masla," hovorí Jozef Kerekréty, nezávislý konzultant pre potravinárstvo.

Nedajte sa klamať

To isté sa deje pri mäsových výrobkoch, kde je čoraz menej mäsa a viac vody, škrobu, nemäsových bielkovín a chémie. Signálom nedôveryhodnosti sú často maličkosti. Výrobca zabalí menšie množstvo výrobku do obalu pôvodne určeného na väčšie množstvo, a zrazu máte lacnejší výrobok vedľa drahšieho. Na kuracom stehne nechá navyše kúsok kosti z beháka, čo zvýši hmotnosť o 30 gramov, a tým aj cenu o dve koruny, prípadne uvedie znížený obsah nežiaducej zložky alebo cennú zložku nahradí menej cennou.

Chcete si kúpiť zdravý nápoj, hľadáte na pulte nápis stopercentná šťava.

Ak si z regálu vezmete dva výrobky s týmto nápisom, môžete nájsť dva úplne rozdielne nápoje. Ten pod názvom ovocná šťava neurčuje presne časť ovocia, z ktorej sa šťava vyrába, zahŕňa aj možnosť použiť koncentrát ovocia, umelé sladidlá či antioxidanty bez jasne stanovených pravidiel.

Pozor na lacné náhrady

Aj prídavné látky v rôznych potravinách často maskujú lacné náhrady. Aromatické látky vyvolávajú dojem, že potravina obsahuje drahé prírodné zložky - ovocie, oriešky, maslo, smotanu. Farbivá majú rovnakú funkciu. Žltá vyvoláva dojem prítomnosti vajec, červená premení v mäsových výrobkoch tuk na chudé mäso, oranžová urobí z aromatickej sladkej vody pomarančový nápoj.

"Úlohou farbív je zvýrazniť prirodzenú farebnosť potraviny. Ak niektorý výrobca chce maskovať nežiaduce vlastnosti výrobku, ktoré nevie odstrániť v rámci technológie výroby, porušuje hygienické normy a mali by ho sankcionovať," zdôrazňuje MUDr. Iveta Trusková z Ústavu zdravotných informácií. Zatiaľ sa však oplatí nakupovať pozorne a neveriť všetkému, čo sľubuje názov či reklama, viac prezradí zloženie tovaru na obale.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 807
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 932
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 788
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 374
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 105
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 061
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 057
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 858
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 757
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

16 h
Petra Vlhová.

Gisinová pôjde hneď po Vlhovej.

13 h