SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Sú tu Vianoce. Ako si nepokaziť najkrajšie dni roka?

Je pred nami asi najnáročnejší víkend roka. Toľko jedla, toľko zbytočností pod stromčekom, toľko návštev a emócií. Asi najviac žlčníkových a iných náhlych zažívacích príhod je práve cez Vianoce. Jedla a pitia bude na ten istý žalúdok minimálne dvojnásobn

Výskum amerických vedcov hovorí, že počas koncoročných dní pokoja, mieru, pohody a bezpečia zomrie v USA o 12,4 percenta ľudí viac, ako je celoročný priemer. Lekári to vysvetľujú tým, že mnohí z nich - okrem toho, že prekračujú všetky hranice "normálneho" nasýtenia - snažia sa nekaziť blízkym sviatky tým, že by sa sťažovali a vyhľadávali lekársku pomoc. Takto vyzerá tradičná sviatočná tabuľa vo Švédsku. FOTO - ČTK/AP

Je pred nami asi najnáročnejší víkend roka. Toľko jedla, toľko zbytočností pod stromčekom, toľko návštev a emócií. Asi najviac žlčníkových a iných náhlych zažívacích príhod je práve cez Vianoce. Jedla a pitia bude na ten istý žalúdok minimálne dvojnásobné množstvo.

Nečakajte na zlaté prasiatko

V žiadnom prípade nedodržiavajte tradíciu nejesť celý deň s vidinou, že večer uvidíte zlaté prasa. Naopak počúvnite dobre mienené rady, že treba jesť po celý deň. Britskí výskumníci majú totiž jednu dobrú správu pre milovníkov chutného jedla. Podľa najnovšej štúdie odborníkov z prestížnej univerzity v Cambridgei sa vraj nemusíme úplne vzdať všetkých obľúbených pokrmov, treba ich len rozdeliť na menšie porcie a konzumovať v priebehu dňa. Tento postup vraj znižuje hladinu cholesterolu v krvi a to bez ohľadu na vek, hmotnosť, fyzickú kondíciu či zlozvyky, ako je pitie alebo fajčenie.

V dnešnej prílohe vám ponúkame rady lekárov a odborníkov na výživu, ako pripraviť tradičné štedrovečerné jedlo čo najzdravšie.

14 tipov, ako sa nezabiť počas sviatkov

Viete, že najviac žlčníkových kolík prichádza na pohotovosť práve cez Vianoce? Ak sa chcete lekárom vyhnúť, inšpirujte sa našimi radami.

1. Pri pečení a varení použite len dve tretiny či len polovicu dávky oleja alebo stuženého tuku, ako žiada recept. Uvidíte, že to vyjde aj tak. Všade, kde môžete, použite pri pečení radšej rastlinný olej namiesto margarínu.

2. Vyhnite sa vyprážaniu. Trojobal zo strúhanky alebo cestíčko počas prípravy absorbujú veľké množstvo tuku. Ak to inak nejde, dajte jedlo dobre odkvapkať od oleja na sitko a poukladajte na papierové obrúsky, aby do nich vsiakol tuk.

3. Vypražené kúsky môžete tiež ponoriť na 2-3 sekundy do vriacej vody a dať odkvapkať.

4. Pri sporáku majte vždy lyžičku, je to trik, ktorý vám pomôže kontrolovať dávky oleja do jedál. Ak ho lejete z fľaše, nemôžete to presne vedieť. V skutočnosti málokedy treba viac ako šesť čajových lyžičiek.

5. Keď jedlo vychladne, tukové usadeniny pozbierajte lyžicou a vyhoďte.

6. Ak viete, že máte problémy s pečeňou alebo žlčníkom, vyhnite sa smotane a majonéze. Použite ochutený jogurt alebo sójovú majonézu.

7. Ak máte v rodine niekoho, kto má problémy s krvným obehom, nemali by ste mu ponúkať zákusky, nátierky či pečivo, ktoré obsahujú maslo.

8. Ľudia so srdcovo-cievnymi problémami by nemali zjesť viac ako lyžičku masla denne.

9. Nevyprážajte na masti, ak má niekto v rodine sklony k skleróze. Obsahuje totiž veľa cholesterolu, až 95 mg na 100 gramov.

10. Vyhýbajte sa kupovanému vianočnému pečivu, zákuskom a polotovarovým polevám, obsahujú totiž s takmer stopercentnou pravdepodobnosťou lacné stužené pokrmové tuky.

11. Dbajte na to, aby ste jedli len jednu tučnú zložku. Po večeri s majonézovým šalátom a vyprážanou rybou, si nedajte krémový dezert, ale radšej ovocný šalát.

12. Vezmite si príklad z Japoncov, kde majú hlavné jedlo z viacerých chodov, ale vždy v miniatúrnych porciách. Podobný efekt má aj metóda JLP, jedz len polovicu - naložte si len polovicu toho, čo by chceli oči.

13. Všetci, ktorí mávajú časté poruchy zažívania, môžu vyskúšať malý trik známy z kórejskej medicíny. Tieto problémy si veľmi ľahko dokážete zmierniť pravidelným masírovaním dlaní pomocou jedného alebo dvoch vlašských orechov.

14. Použite osvedčený trik hollywoodskych hviezd: Po poslednom jedle vypite pohár nealkoholického piva. Zabezpečí dokonalé trávenie, obsahuje vitamín B a má silné močopudné účinky, takže z tela odplaví všetky škodlivé látky.

Skúste to tento rok inak:

Tip kardiológa MUDr. Štefana Farského

Kapor na grécky spôsob

Vypitvaného kapra treba natrieť rozdrveným cesnakom a soľou a nechať v chladničke niekoľko hodín. Potom ho umyjeme, okoreníme, obložíme cibuľou, prípadne koreňovou zeleninou a upečieme.

Rybie filé s kaparami

Podlhovasté rybie filé pokvapkáme citrónovou šťavou, jemne posolíme, posypeme čerstvo zomletým čiernym korením a rozmrvenou sušenou petržlenovou alebo zelerovou vňaťou. Teflónovú panvicu pierkom alebo štetcom potrieme olivovým olejom, zohrejeme a pripravené filé opečieme z oboch strán dozlatista. Filé opatrne lopatkou vyberieme, uložíme na nahriatu servírovaciu misu a odložíme na teplé miesto. Do panvice pridáme asi dve lyžice masla, lyžicu citrónovej šťavy a krátko prehrejeme. Odtiahneme a primiešame dve lyžice scedených kapár. Horúcou zmesou polejeme filé na podnose a ozdobíme mesiačikmi citróna.

Rybie filé s pomarančmi

V mise vymiešame šťavu z veľkého pomaranča, jednu lyžicu olivového alebo slnečnicového oleja, zmes byliniek - koriander alebo petržlen, trošku rozmarínu. Plech vyložíme alobalom alebo papierom na pečenie a potrieme tenko maslom. Filé posolíme, okoreníme, namočíme z oboch strán do vymiešanej marinády a dáme na pripravený alobal tak, aby okraje zostali voľné. Pomedzi filé rozložíme pokrájaný pomaranč a prikryjeme druhým kusom alobalu alebo papiera na pečenie, ktorý potrieme tiež z vnútornej strany maslom. Okraje spojíme, vyhneme nahor, aby šťava nevytiekla a dáme do vyhriatej rúry piecť na pätnásť až dvadsať minút, až je ryba mäkká. Vrchnú časť odkryjeme a ešte trochu zapečieme.

Banánový dezert s mandľami

Banány pred podávaním olúpeme, pozdĺž cez stred rozrežeme, naplníme zmrzlinou z hotovej vanilkovej či kakaovej nanukovej torty a ozdobíme roztopenou horúcou čokoládou, prípadne aj likérom alebo koňakom. Posypeme mandľami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Spacák na kozmetiku?
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 10 963
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 810
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 303
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 943
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 640
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 091
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 713
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 198
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu