SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Až 60 % nábytku predaného ročne na Slovensku pochádza zo zahraničia

Nitra 3. marca (TASR) - Pretrvávajúci záujem o výrobky nábytkárskeho priemyslu prejavujúci sa popri inom v oživení produkčných, obchodných i kooperačných ...

Nitra 3. marca (TASR) - Pretrvávajúci záujem o výrobky nábytkárskeho priemyslu prejavujúci sa popri inom v oživení produkčných, obchodných i kooperačných aktivít v odvetí, potvrdil dvanásty ročník medzinárodného veľtrhu Nábytok a bývanie 2002, ktorý sa dnes skončil v Nitre. Výstavu si počas šesť dní jej trvania prezrelo vyše 115 000 návštevníkov.

Najnovšie trendy dizajnu nábytku, zariaďovania interiérov, tvorby bytových doplnkov i progresívne technológie a materiály predstavilo takmer 400 vystavovateľov. Najväčšie expozície reprezentovali výrobcov zo Slovenska, Českej republiky, Nemecka, Rakúska, Talianska, Fínska, Poľska, Maďarska a Rumunska. Pohľad na rôzne prístupy a poňatie kultúry bývania ponúkli kolekcie ázijských štátov.

Skryť Vypnúť reklamu

Široký sortiment exponátov, ktorý výrazne prekračoval rámec hlavných tém veľtrhu - regeneráciu bytov, ich vybavenia a smery dizajnu, ukázal rozhodujúce trendy v tvorbe nábytku a zariaďovania interiérov. Jednoznačným charakteristickým smerom súčasného moderného nábytku sú čisté, hladké plochy a rovné hrany, jednoduchý a strohý dizajn. Pokračuje masívne použitie najrôznejších kovových a drevených doplnkov, vrátane skla, drôtu, osvetľovacích telies a rôznych kombinácií. Návrat k jednoduchosti a účelnosti v hlavnej línii sa odráža i v komoditách bytového textilu, ktorý upúšťa od krikľavých farieb a výrazných vzorov, potláčajúcich neraz štýl a nosné prvky dizajnu. Prevládajú jemnejšie, lahodné, upokojujúce farby a vzory. Samozrejmou požiadavkou kladenou na nábytok ašpirujúci obstáť v náročnej konkurencii je vysoká kvalita dielenského spracovania a jeho nosného materiálu, všetkých doplnkov, ako aj splnenie noriem ochrany zdravia a životného prostredia u použitých náterových hmôt, lepidiel a ďalších chemikálií.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľtrh vytvoril dostatočný priestor na prehĺbenie existujúcich a nadviazanie nových kontaktov výrobcov a obchodníkov. Slovenskí producenti by radi zvýšili svoj podiel na predaji nábytku na domácom trhu. V súčasnosti totiž až 60 % nábytku predaného ročne na Slovensku pochádza zo zahraničia. Na seminároch a konferenciách odborníci upozornili, že zmeniť tento stav nie je v silách iba odvetvia nábytkárskeho priemyslu. Z domácich zdrojov získavajú len základnú surovinu - drevo, no väčšinu technológií, zariadení, strojov, lepidiel, lakov, módnych textílií, kvalitných kovaní, doplnkov a ďalších komponentov musia dovážať zo zahraničia.

Dynamický vývoj odvetvia, ktoré v minulom roku charakterizoval popri inom nárast tržieb o takmer 32 %, je tak podľa ekonomických stratégov výzvou pre podnikateľov a možných dodávateľov pre výrobcov nábytku. Význam odvetvia, ktorého výrobné spoločnosti zamestnávali v minulom roku asi 10 000 pracovníkov, vyzdvihol počas návštevy veľtrhu štátny tajomník MH SR Peter Brňo, keď uviedol: "Nábytkársky priemysel zohráva dôležitú úlohu v národnom hospodárstve. V ostatných dvoch rokoch sa do odvetvia investovali 3 miliardy Sk, bol prijatý a realizuje sa program vlády na rozvoj drevospracujúceho priemyslu a podporu podnikania v odvetví." Prvé výsledky tejto podpory odvetviu sa podľa odborníkov odrazili i na tohtoročnom veľtrhu, na ktorom sa zúčastnilo viac domácich vystavovateľov ako vlani a výrazne vzrástli ich požiadavky na obsadenie výstavnej plochy.

Skryť Vypnúť reklamu

* Ľubomír Foltán zll

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 370
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 246
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 399
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 461
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 744
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 616
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 264
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 100
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 065
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 5 966
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz