Deti so špecifickými poruchami učenia sú "trocha iné" odmalička. O hračku sa zaujímajú len krátko, nevedia sa hrať samy, v hre nevedia udržať pravidlá. Majú poruchy spánku a mnoho iných problémov. FOTO - ARCHÍV SME
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Dyslexia
neschopnosť naučiť sa čítať bežnými výučbovými metódami. Deti dostatočne nerozlišujú jednotlivé hlásky, zamieňajú si ich a ťažko ich spájajú do slabík a tie zasa do slov. Spolu s dysgrafiou je to najrozšírenejšia porucha. Dyslexia nezasahuje mozog tak, že by tieto deti nemohli byť chytré, naopak, často sú nadpriemerne inteligentné, talentované a nadané. Len ich mozog pracuje inak. Vyžadujú si špecifické metódy nácviku čítania.
Dysgrafia
porucha grafického prejavu, najmä písania. Postihuje grafický, písomný prejav, osvojovanie tvarov písmen. Písmo môže byť až nečitateľné, žiak má veľké problémy so zaznačením si učiva v písomnej podobe, má ťažkosti s osvojovaním si tvarov jednotlivých písmen, dieťa si ich ťažko zapamätá i napodobňuje.
Dysortografia
porucha pravopisu, nepostihuje celú gramatiku. Dieťa "nepočuje" mäkčene, dĺžne, nedokáže sluchom rozlíšiť mäkkú a tvrdú slabiku (príčinou je oslabené sluchové vnímanie, hoci uši má v poriadku). Porucha sa týka tzv. špecifických dysortografických chýb, keď si dieťa zamieňa krátke a dlhé samohlásky, nerozlišuje slabiky dy-di, ty-ti, ny-ni, vynecháva, pridáva a zamieňa si písmenká (príčinou je oslabené zrakové vnímanie, hoci oči má v poriadku), prehadzuje si písmená či celé slabiky. Hoci dieťa gramatické pravidlá teoreticky ovláda, nedokáže ich uplatňovať vo svojom písomnom prejave.
Dyskalkúlia
porucha matematických schopností. Žiaci majú problémy s osvojením číselných znakov, zle sa orientujú na číselnej osi, zamieňajú si tvary číslic (napr. 6-9) alebo si zamieňajú poradie číslic (2008-2800), majú veľké problémy vykonávať základné matematické operácie (sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie), trpia poruchami orientácie v priestore.
Čo pomáha
* hry a pracovné listy zamerané na rozvoj vnímania, myslenia, koncentráciu pozornosti, pravo-ľavú orientáciu (potrebnú pri čítaní) atď.
* hudba - relaxačná, vážna
* akupunktúra
* homeopatia
* EEG-biofeedback
* kineziológia (odblokovanie psychického kŕča)
* kontakt fyzický, dotyky, objatia, i očný - pri zadávaní pokynov dieťaťu pozeráme do očí, aby upriamilo pozornosť na pokyn, nestratí sa takto medzi ostatnými zvukmi
* masáže (kraniosakrálna)
* záujmové krúžky, v ktorých môže ukázať a rozvinúť svoj talent a nadanie, prežívať úspech a radosť z neho
* šport - starostlivo vybraný a zohľadňujúci hendikepy dieťaťa
* humor, ktorý má liečivé účinky, a nadľahčenie napätej situácie
* v odôvodnených prípadoch farmakoterapia, liečba odborníkom na tieto poruchy.