SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
VÄČŠINA Z NÁS SA ÚBYTKU ENERGIE NA KONCI ZIMY NEVYHNE. STAČÍ VŠAK DODRŽIAVAŤ NIEKOĽKO ZÁSAD, ABY SME SA POCITOV VYČERPANIA ZBAVILI

Jarná únava by nemala trvať viac ako tri týždne

Bolesti hlavy, ospalosť, pocity vyčerpania, strata energie a depresívna nálada, kto by nepoznal typické stavy, ktorými ...

Podstatnou súčasťou našej stratégie, ako zdolať jarnú únavu, je pravidelný pohyb. Ideálne sú prechádzky v prírode. Ak zasvieti slniečko, tým lepšie, pomôže nám k tvorbe vitamínu D. ILUSTRAČNÉ FOTO - INTERNET

Bolesti hlavy, ospalosť, pocity vyčerpania, strata energie a depresívna nálada, kto by nepoznal typické stavy, ktorými sa lúčime so zimou. Tá ostatná bola, na čom sa zhodli laici i odborníci, extrémne dlhá a mrazivá. Každého z nás obrala o poriadnu dávku sily. Sklameme každého, kto očakáva objavné informácie v riešení typického jarného syndrómu. Môžeme len zopakovať osvedčené zásady, ktoré napriek stokrát vysloveným radám lekárov mnohí ignorujú.

Príčiny sú chronicky známe

Jarná únava je komplexný stav organizmu, nie však ochorenie. Sme vyčerpaní charakterom života v chladných mesiacoch, ktorý je na výdaj energie náročnejší ako letný, chýbajú nám aj niektoré vitamíny. Máme preto výrazne zníženú imunitu a navyše organizmus zaplavený toxickými látkami. Ak sa pridá negatívna nálada ako dôsledok skúpeho slniečka čiže absencie vitamínu D, jarnej únave sa nevyhneme. A to sme ešte nespomenuli citeľné stúpanie atmosférického tlaku, markantné rozdiely medzi dennou a nočnou teplotou, a navyše blížiace sa alergiologické problémy v súvislosti s prebúdzajúcou sa prírodou. Na jeden ľudský organizmus až príliš. Najmä, ak nemáme dvadsaťpäť, ale raz toľko rokov a adaptáciu na nové klimatické podmienky nám zhoršuje choroba.

Vitamíny, pitný režim a pohyb

Netreba podceňovať ani jednu z dobre mienených rád. A naopak, prehnané dávkovanie liečebných postupov môže len uškodiť. V prvom rade by sme sa mali začať viac hýbať. Stačí tridsať minút prechádzky denne. "Veľmi dôležitý je správny pitný režim," upozorňuje na nebezpečenstvo absencie tekutín MUDr. Alžbeta Bederová vedúca poradne zdravia pri Regionálnom úrade verejného zdravia v Bratislave. "Dospelý jedinec potrebuje podľa váhy 2 až 3 litre tekutín. Odporúčam minerálne nesýtené vody, čaje, skôr ovocné ako čierne, a zriedené džúsy. Pri nedostatku tekutín a tým zlej distribúcii vody v organizme cítime často bolenie hlavy a môžu nám zlyhávať vnútorné systémy."

Treba vyhľadávať ľahšie jedlá, do jedálnička zaradiť ryby, strukoviny, mliečne výrobky a celozrnné potraviny a najmä sa orientovať na prísun vitamínov. "Nie som priaznivcom vitamínov z lekárne, tie sú nevyhnutné ako dočasná náhrada pri rekonvalescencii. Napríklad pri predávkovaní vitamínu C sa môžu tvoriť močové kamene a niekomu prípadne poškodiť sliznicu žalúdka. Najideálnejšie je dostať ich do organizmu v podobe ovocia alebo zeleniny," hovorí MUDr. Bederová.

Aj keď sú vitamíny vo veľkej miere zastúpené v paprike, paradajkách, citrusových plodoch či ananáse je dobré spomenúť ako zdroj cesnak, cibuľu, kyslú kapustu a jablká. Napokon, odborníci na racionálnu výživu už niekoľko rokov odporúčajú konzumovať radšej potraviny, ktoré sa urodili v našich podmienkach.

Ak chceme byť pri prekonávaní jarnej únavy úspešní, musíme sa pozitívne naladiť, relaxovať, stretávať sa s priateľmi. Ak však úbytok energie, spavosť a bolesti hlavy pretrvávajú aj po 2 či 3 týždňoch, vyhľadajme radšej lekára. Podobné stavy môžu byť aj výsledkom anémie, depresie, poruchy štítnej žľazy, srdcovo-cievnych problémov alebo iného ochorenia.

Jarnej únavy sa zbavíme, ak

  • zmeníme spôsob stravovania, uprednostníme ľahšie jedlá pripravené napr. v pare, vyprážané radšej vynecháme
  • zabezpečíme pravidelný prísun vitamínov prostredníctvom ovocia, zeleniny, ale i ostatných potravín
  • dodržíme pitný režim, čo predstavuje 2 až 3 litre tekutín, najmä minerálok, ovocných a zeleninových štiav a čaju
  • vylúčime konzumáciu alkoholu a obmedzíme pitie kávy
  • strávime každý deň aspoň pol hodiny pri prechádzke na čerstvom vzduchu a ak je to možné rozvíjame aj ďalšie pohybové aktivity v prírode
  • doprajeme nášmu telu dostatok spánku a cez deň sa vyhýbame tmavým miestam bez prístupu slnečného svetla
  • sa otužujeme v saune, pri raňajšej očiste striedame studenú a teplú sprchu

Ilustračné foto - Internet

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 372
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 665
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 730
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 319
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 174
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 277
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 282
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 327
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 321
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 497
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME