SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
VÄČŠINA Z NÁS SA ÚBYTKU ENERGIE NA KONCI ZIMY NEVYHNE. STAČÍ VŠAK DODRŽIAVAŤ NIEKOĽKO ZÁSAD, ABY SME SA POCITOV VYČERPANIA ZBAVILI

Jarná únava by nemala trvať viac ako tri týždne

Bolesti hlavy, ospalosť, pocity vyčerpania, strata energie a depresívna nálada, kto by nepoznal typické stavy, ktorými ...

Podstatnou súčasťou našej stratégie, ako zdolať jarnú únavu, je pravidelný pohyb. Ideálne sú prechádzky v prírode. Ak zasvieti slniečko, tým lepšie, pomôže nám k tvorbe vitamínu D. ILUSTRAČNÉ FOTO - INTERNET

Bolesti hlavy, ospalosť, pocity vyčerpania, strata energie a depresívna nálada, kto by nepoznal typické stavy, ktorými sa lúčime so zimou. Tá ostatná bola, na čom sa zhodli laici i odborníci, extrémne dlhá a mrazivá. Každého z nás obrala o poriadnu dávku sily. Sklameme každého, kto očakáva objavné informácie v riešení typického jarného syndrómu. Môžeme len zopakovať osvedčené zásady, ktoré napriek stokrát vysloveným radám lekárov mnohí ignorujú.

Príčiny sú chronicky známe

Jarná únava je komplexný stav organizmu, nie však ochorenie. Sme vyčerpaní charakterom života v chladných mesiacoch, ktorý je na výdaj energie náročnejší ako letný, chýbajú nám aj niektoré vitamíny. Máme preto výrazne zníženú imunitu a navyše organizmus zaplavený toxickými látkami. Ak sa pridá negatívna nálada ako dôsledok skúpeho slniečka čiže absencie vitamínu D, jarnej únave sa nevyhneme. A to sme ešte nespomenuli citeľné stúpanie atmosférického tlaku, markantné rozdiely medzi dennou a nočnou teplotou, a navyše blížiace sa alergiologické problémy v súvislosti s prebúdzajúcou sa prírodou. Na jeden ľudský organizmus až príliš. Najmä, ak nemáme dvadsaťpäť, ale raz toľko rokov a adaptáciu na nové klimatické podmienky nám zhoršuje choroba.

Vitamíny, pitný režim a pohyb

Netreba podceňovať ani jednu z dobre mienených rád. A naopak, prehnané dávkovanie liečebných postupov môže len uškodiť. V prvom rade by sme sa mali začať viac hýbať. Stačí tridsať minút prechádzky denne. "Veľmi dôležitý je správny pitný režim," upozorňuje na nebezpečenstvo absencie tekutín MUDr. Alžbeta Bederová vedúca poradne zdravia pri Regionálnom úrade verejného zdravia v Bratislave. "Dospelý jedinec potrebuje podľa váhy 2 až 3 litre tekutín. Odporúčam minerálne nesýtené vody, čaje, skôr ovocné ako čierne, a zriedené džúsy. Pri nedostatku tekutín a tým zlej distribúcii vody v organizme cítime často bolenie hlavy a môžu nám zlyhávať vnútorné systémy."

Treba vyhľadávať ľahšie jedlá, do jedálnička zaradiť ryby, strukoviny, mliečne výrobky a celozrnné potraviny a najmä sa orientovať na prísun vitamínov. "Nie som priaznivcom vitamínov z lekárne, tie sú nevyhnutné ako dočasná náhrada pri rekonvalescencii. Napríklad pri predávkovaní vitamínu C sa môžu tvoriť močové kamene a niekomu prípadne poškodiť sliznicu žalúdka. Najideálnejšie je dostať ich do organizmu v podobe ovocia alebo zeleniny," hovorí MUDr. Bederová.

Aj keď sú vitamíny vo veľkej miere zastúpené v paprike, paradajkách, citrusových plodoch či ananáse je dobré spomenúť ako zdroj cesnak, cibuľu, kyslú kapustu a jablká. Napokon, odborníci na racionálnu výživu už niekoľko rokov odporúčajú konzumovať radšej potraviny, ktoré sa urodili v našich podmienkach.

Ak chceme byť pri prekonávaní jarnej únavy úspešní, musíme sa pozitívne naladiť, relaxovať, stretávať sa s priateľmi. Ak však úbytok energie, spavosť a bolesti hlavy pretrvávajú aj po 2 či 3 týždňoch, vyhľadajme radšej lekára. Podobné stavy môžu byť aj výsledkom anémie, depresie, poruchy štítnej žľazy, srdcovo-cievnych problémov alebo iného ochorenia.

Jarnej únavy sa zbavíme, ak

  • zmeníme spôsob stravovania, uprednostníme ľahšie jedlá pripravené napr. v pare, vyprážané radšej vynecháme
  • zabezpečíme pravidelný prísun vitamínov prostredníctvom ovocia, zeleniny, ale i ostatných potravín
  • dodržíme pitný režim, čo predstavuje 2 až 3 litre tekutín, najmä minerálok, ovocných a zeleninových štiav a čaju
  • vylúčime konzumáciu alkoholu a obmedzíme pitie kávy
  • strávime každý deň aspoň pol hodiny pri prechádzke na čerstvom vzduchu a ak je to možné rozvíjame aj ďalšie pohybové aktivity v prírode
  • doprajeme nášmu telu dostatok spánku a cez deň sa vyhýbame tmavým miestam bez prístupu slnečného svetla
  • sa otužujeme v saune, pri raňajšej očiste striedame studenú a teplú sprchu

Ilustračné foto - Internet

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 619
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 367
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 860
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 497
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 980
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 363
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 029
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 640
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 561
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 306
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

10 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

8 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

8 h