SME
Piatok, 24. január, 2020 | Meniny má Timotej
VÄČŠINA Z NÁS SA ÚBYTKU ENERGIE NA KONCI ZIMY NEVYHNE. STAČÍ VŠAK DODRŽIAVAŤ NIEKOĽKO ZÁSAD, ABY SME SA POCITOV VYČERPANIA ZBAVILI

Jarná únava by nemala trvať viac ako tri týždne

Bolesti hlavy, ospalosť, pocity vyčerpania, strata energie a depresívna nálada, kto by nepoznal typické stavy, ktorými ...

Podstatnou súčasťou našej stratégie, ako zdolať jarnú únavu, je pravidelný pohyb. Ideálne sú prechádzky v prírode. Ak zasvieti slniečko, tým lepšie, pomôže nám k tvorbe vitamínu D. ILUSTRAČNÉ FOTO - INTERNET

Bolesti hlavy, ospalosť, pocity vyčerpania, strata energie a depresívna nálada, kto by nepoznal typické stavy, ktorými sa lúčime so zimou. Tá ostatná bola, na čom sa zhodli laici i odborníci, extrémne dlhá a mrazivá. Každého z nás obrala o poriadnu dávku sily. Sklameme každého, kto očakáva objavné informácie v riešení typického jarného syndrómu. Môžeme len zopakovať osvedčené zásady, ktoré napriek stokrát vysloveným radám lekárov mnohí ignorujú.

Príčiny sú chronicky známe

Jarná únava je komplexný stav organizmu, nie však ochorenie. Sme vyčerpaní charakterom života v chladných mesiacoch, ktorý je na výdaj energie náročnejší ako letný, chýbajú nám aj niektoré vitamíny. Máme preto výrazne zníženú imunitu a navyše organizmus zaplavený toxickými látkami. Ak sa pridá negatívna nálada ako dôsledok skúpeho slniečka čiže absencie vitamínu D, jarnej únave sa nevyhneme. A to sme ešte nespomenuli citeľné stúpanie atmosférického tlaku, markantné rozdiely medzi dennou a nočnou teplotou, a navyše blížiace sa alergiologické problémy v súvislosti s prebúdzajúcou sa prírodou. Na jeden ľudský organizmus až príliš. Najmä, ak nemáme dvadsaťpäť, ale raz toľko rokov a adaptáciu na nové klimatické podmienky nám zhoršuje choroba.

Vitamíny, pitný režim a pohyb

Netreba podceňovať ani jednu z dobre mienených rád. A naopak, prehnané dávkovanie liečebných postupov môže len uškodiť. V prvom rade by sme sa mali začať viac hýbať. Stačí tridsať minút prechádzky denne. "Veľmi dôležitý je správny pitný režim," upozorňuje na nebezpečenstvo absencie tekutín MUDr. Alžbeta Bederová vedúca poradne zdravia pri Regionálnom úrade verejného zdravia v Bratislave. "Dospelý jedinec potrebuje podľa váhy 2 až 3 litre tekutín. Odporúčam minerálne nesýtené vody, čaje, skôr ovocné ako čierne, a zriedené džúsy. Pri nedostatku tekutín a tým zlej distribúcii vody v organizme cítime často bolenie hlavy a môžu nám zlyhávať vnútorné systémy."

Treba vyhľadávať ľahšie jedlá, do jedálnička zaradiť ryby, strukoviny, mliečne výrobky a celozrnné potraviny a najmä sa orientovať na prísun vitamínov. "Nie som priaznivcom vitamínov z lekárne, tie sú nevyhnutné ako dočasná náhrada pri rekonvalescencii. Napríklad pri predávkovaní vitamínu C sa môžu tvoriť močové kamene a niekomu prípadne poškodiť sliznicu žalúdka. Najideálnejšie je dostať ich do organizmu v podobe ovocia alebo zeleniny," hovorí MUDr. Bederová.

Aj keď sú vitamíny vo veľkej miere zastúpené v paprike, paradajkách, citrusových plodoch či ananáse je dobré spomenúť ako zdroj cesnak, cibuľu, kyslú kapustu a jablká. Napokon, odborníci na racionálnu výživu už niekoľko rokov odporúčajú konzumovať radšej potraviny, ktoré sa urodili v našich podmienkach.

Ak chceme byť pri prekonávaní jarnej únavy úspešní, musíme sa pozitívne naladiť, relaxovať, stretávať sa s priateľmi. Ak však úbytok energie, spavosť a bolesti hlavy pretrvávajú aj po 2 či 3 týždňoch, vyhľadajme radšej lekára. Podobné stavy môžu byť aj výsledkom anémie, depresie, poruchy štítnej žľazy, srdcovo-cievnych problémov alebo iného ochorenia.

Jarnej únavy sa zbavíme, ak

  • zmeníme spôsob stravovania, uprednostníme ľahšie jedlá pripravené napr. v pare, vyprážané radšej vynecháme
  • zabezpečíme pravidelný prísun vitamínov prostredníctvom ovocia, zeleniny, ale i ostatných potravín
  • dodržíme pitný režim, čo predstavuje 2 až 3 litre tekutín, najmä minerálok, ovocných a zeleninových štiav a čaju
  • vylúčime konzumáciu alkoholu a obmedzíme pitie kávy
  • strávime každý deň aspoň pol hodiny pri prechádzke na čerstvom vzduchu a ak je to možné rozvíjame aj ďalšie pohybové aktivity v prírode
  • doprajeme nášmu telu dostatok spánku a cez deň sa vyhýbame tmavým miestam bez prístupu slnečného svetla
  • sa otužujeme v saune, pri raňajšej očiste striedame studenú a teplú sprchu

Ilustračné foto - Internet

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 695
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 280
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 580
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 398
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 580
  6. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 461
  7. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 440
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 077
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 007
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 6 988

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenská lyžiarka Petra Vlhová.
Autorská strana Petra Schutza

Trnka je vraj nevinný a Gretu vytlieskali (týždeň Petra Schutza)

Británia si môže dovoliť brexit.

Dobroslav Trnka na chodbe na NAKA v Nitre.
Cynická obluda

Fico je pobúrený

Minister urobí prešľap a ako dôsledok podá demisiu!? Toto má byť vláda vedená Smerom!?

Podľa zverejneného zoznamu vlastní Bašternák iba byt, sklad a pár garážových státí v Bonaparte.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Ako vznikla epidémia v Číne?

Opísali spôsoby nákazy.

Cestujúci s maskou na medzinárodnom letisku v Pekingu.
Ilustračná fotografia.

Francúzsky Senát schválil zákon umožňujúci umelé oplodnenie slobodným ženám

Ide o prvú veľkú spoločenskú reformu počas funkčného obdobia Macrona.

Ilustračná fotografia.