Nesprávnym stravovaním k žalúdočným vredom

Sú šťastlivci, ktorí môžu hocičo a hocikedy zjesť a nemajú žiadne problémy. Oveľa viac ľudí si to však nemôže dovoliť. Po jedle majú často pocit preplneného žalúdka, páli ich záha či trápi zvýšená plynatosť.

Nesprávnym spôsobom stravovania a stresom si môžeme spôsobiť funkčné poruchy tráviaceho traktu. ILUSTRAČNÉNesprávnym spôsobom stravovania a stresom si môžeme spôsobiť funkčné poruchy tráviaceho traktu. ILUSTRAČNÉ(Zdroj: SITA)

Rozhoduje charakter stravovania a stres

"Funkčné poruchy trávenia sú častými ťažkosťami, s ktorými prichádzajú pacienti do gastroenterologickej ambulancie. Tvoria až takmer polovicu všetkých tráviacich ochorení. Organická príčina ochorenia sa však zistiť nedá. Ide vlastne o funkčnú poruchu výkonnej činnosti, ktorú tráviaca trubica zabezpečuje," hovorí Jarolím Šutka, primár gastroentero-hepatologického centra v Bratislave.

"Pacient prežíva ťažkostí veľmi dramaticky, lebo každý deň s nimi vstáva i líha si, ochorenie ho obmedzuje v zamestnaní i v spoločenskom styku. Znižuje preto príjem potravy a drží rôzne diéty. Je to bludný kruh, ktorý vyúsťuje do zvýšeného psychického napätia, čo znova negatívne pôsobí na funkčnú zložku trávenia," hovorí gastroenterológ.

Najlepšie trávenie je také, ktoré si neuvedomujeme. Je to nezávislý dej regulovaný autonómnymi nervovými vláknami, reflexmi a hormónmi. Aj keď trávenie pracuje ako nezávislý stroj, svojím stravovacím režimom ho negatívne ovplyvniť môžeme. "Tráveniu najviac škodí stres a nesprávna životospráva. Ráno si dáme iba čiernu kávu, k nej cigaretu, v zamestnaní celý deň pracujeme vo vyčerpávajúcom tempe, jeme iba úchytkom v stánku rýchleho občerstvenia a dosýta sa navečeriame až pred spaním. Prirodzený rytmus a fyziologická funkcia v tráviacom trakte, kde deje prebiehajú, sa časom naruší. Tráviaci trakt stráca vlastné reflexy, z čoho vznikajú spomínané ťažkosti. A výdatná strava večer napokon neprinesie pokojný spánok. Ráno sa pacient budí unavený a kolotoč problémov sa znásobuje," vysvetľuje odborník.

Tráviaci systém sa môže zrútiť

Prejavom funkčnej poruchy trávenia je pocit ťažoby, tlaku v hornej polovici brucha, niekedy pocit napínania na vracanie, nafukovanie, pocit urýchleného alebo spomaleného pohybu čriev, nadmerné škŕkanie v črevách alebo ochabnutie so zvýšeným vydutím brucha pri zvýšenej plynatosti. Tieto ľahšie formy pacient často prehliada. Keď však neurčité pocity prejdú do bolestivých zážitkov s kŕčmi, chorého prinútia vyhľadať lekára.

"Občasný diétny prehrešok zvyčajne vyvolá iba krátkodobé zdravotné problémy. Podráždenie čriev či žalúdka po niekoľkých dňoch spontánne odznie. O funkčnej poruche trávenia môžeme hovoriť vtedy, ak je dlhodobá, bez tendencie zlepšenia. Tráviaci systém sa môže zrútiť relatívne rýchlo, žiaľ, jeho regeneračná fáza je dlhá, pozvoľná a frustrujúca."

Funkčná porucha zažívacieho traktu postihuje nielen psychicky labilných ľudí, ale aj ľudí aktívnych až hyperaktívnych, ktorí svojou reakciou, motorikou i verbálnou rétorikou prejavujú nepokoj a nervozitu. Neliečené funkčné poruchy môžu spôsobiť podráždenie žalúdka, vredy, nadmerné chudnutie.

(med)

Ako sa brániť tráviacim poruchám?

Treba dbať, aby strava bola vyvážená a bohatá na nerafinované výrobky s nízkym obsahom tukov a cukrov, a vystríhať sa všetkých produktov, ktoré dráždia tráviaci systém (korenie, paprika, ocot, prášok do pečiva, nápoje s obsahom kofeínu, kakao, cukor, čokoláda, priveľmi horúce či studené jedlá, koncentrované tekutiny, nikotín). Je dôležité, aby sme jedli pomaly, nie veľký objem stravy, radšej častejšie menšie porcie, stravu dôkladne požuli a nikdy sa neprejedali. Treba piť dostatok tekutín, najmä medzi jedlami. Nemali by sme jesť prezreté alebo nezrelé ovocie či zeleninu. Na jedlo si treba nájsť čas, nejesť ho v chvate, skôr ho vychutnávať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 266
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 571
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 8 484
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 391
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 379
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 897
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 499
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 176
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 035
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797