umentácia výrobku a komplexný materiál sa pošle európskej komisii pre ochranu zdravia spotrebiteľa a bezpečnosť potravín. Keď jej odborníci posúdia situáciu, informácia putuje do všetkých štátov, kde sa výrobok distribuoval. Slovenským kontaktným bodom medzinárodného varovného systému je Štátna potravinová a veterinárna správa, ktorá výstrahu posúva na regionálne veterinárne správy a Úrad verejného zdravotníctva SR. Odtiaľ putuje informácia o probléme na konkrétny regionálny úrad verejného zdravia, ktorý sa skontaktuje s výrobcom alebo dodávateľom a ten je povinný zabezpečiť stiahnutie tovaru v sieti predajcov. Všetko samozrejme ide elektronickou cestou, takže je to otázka niekoľkých hodín, maximálne dní.
Ak výrobca neurobí nevyhnutné opatrenia, ktoré vyplývajú zo zákona, môže ho sankcionovať. "Zatiaľ som sa nestretla s prípadom, že by dodávateľ neakceptoval naše upozornenie a vedome tak ohrozoval zdravie spotrebiteľov," hovorí doktorka Iveta Trusková z Úradu verejného zdravia. "Častejšie máme problémy so stravovacími podnikmi alebo závodnými kuchyňami, kde nedodržiavajú zásady hygieny, čím ohrozujú spotrebiteľov. Niektorí ani pri zistení vážnych nedostatkov nevyužijú možnosť nápravy a problém ignorujú. Riskujú tým pokutu až do výšky 5 miliónov korún alebo zavretie podniku."