SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Pohybom proti obezite

Pri chudnutí pomáha správne stravovanie a pohyb. Ak ste však dlhšie nešportovali, nepúšťajte sa do cvičenia príliš zhurta.

Aj keď nemáme ideálnu hmotnosť, nemali by sme sa vzdať pohybu. Vhodnými aktivitami sú plávanie a bicyklovanie.Aj keď nemáme ideálnu hmotnosť, nemali by sme sa vzdať pohybu. Vhodnými aktivitami sú plávanie a bicyklovanie. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Pokiaľ ste muž a váš index telesnej hmotnosti (body mass index, BMI) prekračuje hranicu 27 bodov, ste obézny. U žien je hranica 25 bodov. Priemerná hodnota je u mužov 22,4 a u žien 22,5 boda. BMI si vypočítate ako podiel hmotnosti v kilogramoch a druhej mocniny výšky vyjadrenej v metroch. Ak teda vážite 80 kilogramov a meriate 1,8 metra, váš BMI bude 24,7. Existujú však aj iné kritériá na určenie obezity, ako meranie podkožného tuku, či množstva vody v tele.

Okrem genetických vplyvov a pomalého spaľovania tukov je obezita spôsobená aj zvýšeným príjmom potravy a nesprávnym stravovaním. Práve zmenou stravovacích návykov a pohybom ju môžete poraziť.

Skryť Vypnúť reklamu

Krok za krokom

Prvým a najzásadnejším pravidlom je nič neunáhliť a nemať prehnané predstavy. Reálne sa dá dosiahnúť úbytok dvoch kilogramov za mesiac. Chudnutie preto vyžaduje čas a najmä odhodlanie. Najefektívnejším postupom, ako začať chudnúť a pohybovať sa, je navštíviť odborníka. Lekár špecialista pomocou testov včas rozozná rizikové faktory, medzi ktoré patria rodinná anamnéza, hladina cholesterolu či hypertenzia.

Fyzickú záťaž si treba servírovať postupne. Človek s nadmernou telesnou hmotnosťou by nemal okamžite sadnúť na stacionárny bicykel a bicyklovať do vysilenia. Spolu s fyzickými silami odíde aj motivácia a stane sa mu to, čo sa stáva mnohým. Z únavy a málo viditeľného pokroku bude tak sklamaný, že sa k cvičeniu už nikdy nevráti.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nestačí len fyzická námaha, je potrebné upraviť aj stravu," povedal Peter Minárik z Poradne pre obezitu a zdravý životný štýl v Bratislave. Hlavné je zloženie potravy, jej množstvo a rozdelenie v priebehu dňa a rozloženie jednotlivých zložiek potravy. Treba jesť viackrát za deň, vylúčiť sýte večere a zakomponovať do skladby potravín čo najviac zeleniny a ovocia. A jednoznačne sa vzdať sladkostí.

Pokiaľ ide o cvičenie, začnite s prechádzkami, ktoré pomaly predlžujte a zintenzívňujte. "Ja odporúčam zainvestovať do krokomeru, ktorý vám ukáže, koľko krokov ste prešli a koľko z nich ste prešli v aeróbnom režime. Podľa neho zistíte, aké efektívne je vaše snaženie," povedal doktor Minárik.

Kondíciu získavajte postupne

Skryť Vypnúť reklamu

Základ je pravidelnosť. Podľa doktora Minárika: "Ideálne je venovať čas pohybu aspoň každý druhý deň. Myslím, že nie je problém nájsť si čas na úkor akejkoľvek pasívnej zábavy, akou je napríklad sedenie pred televízorom."

Keď si telo zvykne, pridajte chodenie po schodoch, po ňom môžete začať so stacionárnym bicyklom. Opäť však postupne. Desať minút na bicykli a desať minút na stepperi na začiatok úplne stačí. Každé nasledujúce cvičenie si minúty pomaličky pridávajte. "Cieľom takéhoto človeka by však nemalo byť len schudnúť, ale vytvoriť si z cvičenia a zdravého životného štýlu návyk," hovorí doktor Minárik.

Pre obéznych ľudí je takisto vhodné zvoliť plávanie alebo chôdzu vo vode. Nadnášanie vody eliminuje tvrdé nárazy a zabraňuje tak preťažovaniu kĺbov. Ak naberiete kondíciu, môžete začať s ľahkými posilňovacími cvikmi - či už doma alebo v posilňovni.

Náročnejší aeróbny pohyb, ako je napríklad beh, tenis alebo hoci aj basketbal, by mal nastúpiť, až keď schudnete 10 až 15 kilogramov svojej pôvodnej váhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 535
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 036
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 527
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 608
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 915
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 819
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 020
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 977
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 951
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 531
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: V testovacích tímoch budú zdravotníci, vojaci aj policajti (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič a prezidentka Zuzana Čaputová na zasadnutí bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Cyklisti počas 16. etapy na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.