SME
Piatok, 23. júl, 2021 | Meniny má OľgaKrížovkyKrížovky

Ako sa vyhnúť zimnému úrazu

S fyzickou prípravou na lyžiarsku sezónu je dobré začať niekoľko týždňov vopred. Ak sa na svahu chcete vyhnúť zraneniam, nezabudnite tiež na chrániče a rozcvičku.

ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁKILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Zimné športy patria k najnáročnejším. Zvládnuť zjazd na lyžiach či snowboarde alebo skyalpinizmus bez zranenia si vyžaduje dostatok energie, ale aj fyzické vlohy. V neposlednom rade treba pozornosť venovať aj kvalitnej špeciálnej výstroji, obuvi a oblečeniu. K základnému vybaveniu milovníkov zimných športov by mala patriť prilba, obzvlášť v prípade detí a hazardérov. Účinnou, aj keď možno nepopulárnou ochranou pre starších lyžiarov sú chrániče bedrových kĺbov, ktoré dokážu výrazne stmiť náraz.

Skryť Vypnúť reklamu

Organizmus treba rozohriať

V mrazivom počasí svaly okamžite tuhnú, strácajú elasticitu. Ešte viac v situáciách, typických pre strediská zimných športov, keď lyžiar čaká v nekonečnom rade na vlek niekedy i viac ako hodinu. "Vtedy sa treba rozohriať teplým čajom alebo ľahkou rozcvičkou," povedala Jarmila Petrovičová, primárka fyziatricko-rehabilitačného oddelenia Fakultnej nemocnice v bratislavskom Ružinove. "Pri nej sa organizmus zároveň dostatočne prekrví a zvýši sa reaktibilita, čiže schopnosť rýchlej reakcie svalu, ktorá sa vplyvom chladu výrazne zhoršuje. Jazda po náročnej trase v takomto stave je nad sily rekreačného lyžiara a riziko úrazu sa zvyšuje."

Trpia najmä kolená

Pri páde pôsobí na telo prostredie, kam padá, ale aj odpor predmetov, s ktorými sú končatiny spojené. Aj pri kvalitnom bezpečnostnom viazaní môže človek utŕžiť zlomeninu kosti alebo natiahnutie či roztrhnutie svalu.

Skryť Vypnúť reklamu

Medzi najčastejšie zranenia patria podvrtnutia členku, zlomeniny chodidla, predkolenia i stehennej kosti a najmä úrazy kolena. To sa podľa primára úrazovej chirurgie ortopedicko-traumatologickej kliniky Fakultnej nemocnice v bratislavskej Petržalke Mariána Šajtera radí aj k najproblematickejším zraneniam. "Poškodenie kolenného väziva, známe aj ako meniskus, je spojené s dlhodobou práceneschopnosťou. Takýto nešťastník si už v rovnakej sezóne určite nezalyžuje," dodáva doktor Šajter.

Práve v súvislosti s poraneniami kolena uprednostňujú tunajší chirurgovia artroskopiu, čiže miniinvanzívnu chirurgiu, pri ktorej sa cez dva malé ranky zavedie optické zariadenie. Riešia takto všetky kolená, takže táto metóda predstavuje tretinu všetkých chirurgických výkonov tímu. Takýto zákrok si okrem elegantnejšieho zásahu do tela vyžaduje aj kratší čas liečenia.

Skryť Vypnúť reklamu

"Samozrejme, že pri športových aktivitách dochádza aj ku komplikovaným zlomeninám. Vtedy musíme do kosti vložiť klin, ktorý po jej stabilizácii asi po roku vyberieme. Pri ťažkej trieštivej zlomenine môže dokonca hroziť aj skrátenie končatiny. Riešením je rekonštrukčná operácia, ale do poriadku sa človek dostane až po niekoľkých rokoch," dopĺňa doktor Šajter.

Dĺžka liečenia je individuálna

Zrastenie natrhnutých svalov sa odhaduje asi na tri až štyri týždne, hojenie zlomenej kosti si žiada dlhší čas. V priemere trvá asi šesť týždňov. Aby bol spoj úplne pevný a kosť nadobudla dostatočnú silu, sú potrebné asi tri mesiace. "Je to však úplne individuálna záležitosť. Povahu zlomeniny i dĺžku liečby určia v prvom rade dispozície pacienta. Či ide o trénovaný, mladý, organizmus alebo naopak starší, navyše poznačený osteoporózou čiže problémom rednúcej kostnej hmoty," hovorí doktorka Petrovičová. "Situácia sa dramaticky zhoršuje v prípade otvorenej zlomeniny, keď sa ku deštrukcii kostí a svalov pridáva aj riziko infekcie. Čas liečenia ovplyvňuje aj kvalita prvej pomoci a charakter práce chirurga, spôsob, akým ju zafixuje."

Rehabilitácia vyžaduje trpezlivosti

Po odstránení sadry alebo iného fixačného materiálu treba podstúpiť rehabilitáciu, aby poranené končatiny získali predošlú funkciu. Individuálnu liečebnú telesnú výchovu dopĺňa vhodná elektroliečba, pacienti robia rôzne cviky v závese pomocou kladky, s činkami, loptičkami a inými posilňovačmi, cvičenie na bicykloch, na fitloptách alebo vo vode. Zlepšenie pohyblivosti končatín je nevyhnutné aj pre normalizovanie krvného obehu a tým prevenciu tvorby krvných zrazenín, ku ktorej prispievajú aj cievne cvičenia. V prípade úrazov hrudníka a zlomenín rebier sa ordinujú dychové cviky na skvalitnenie ventilácie pľúc. Dokonca aj pri ťažkých úrazoch, keď je človek v korzete nútený ležať, je dôležité absolvovať aspoň cvičenia zdravých častí tela, aby sa nestrácala svalová hmota. Rehabilitácia slúži nielen na podporu, ale aj na prevenciu. Tvorbe preležanín, ktoré sa môžu tvoriť už po 24 hodinách, sa zabráni častým polohovaním.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z čoho sa vyrábajú balené bagety? Kedy sa ich treba báť?
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  6. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  7. Od Česka až po Jadran
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  10. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 13 870
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 7 799
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 222
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 6 118
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 417
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 689
  7. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 3 247
  8. Od Česka až po Jadran 2 970
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 834
  10. Vodiči, pozor! V Poľsku platia nové podmienky pre výber mýta 2 144
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda NR SR Boris Kollár a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

Čo je to falošná menšinovosť a prečo ju politici ľúbia.


5 h
Sme rodina hlasuje proti Lengvárského plánu na zvýhodnenie očkovaných

Ak Lengvarského zákon neprejde, očkovaným sa lockdown nevyhne.


4m

Neprehliadnite tiež

Ocenia ho aj osoby s vysokým tlakom.


22. júl

Pred spaním by ste nemali jesť dve až štyri hodiny.


21. júl
Pacienti v nemocnici.

Tvrdila, že liek zníži úmrtnosť na covid o 90 percent.


20. júl

Úpadok je najrýchlejší v prvých piatich rokoch.


19. júl