"Keď som čakala pri pokladni v preplnenom obchode, mala som odrazu pocit, že sa nemôžem nadýchnuť a že asi zamdliem," hovorí 55-ročná Ľuba z Martina. "Lekárka mi poradila nevzdať sa svojho štýlu života a nakupovania. Trvalo mi však niekoľko mesiacov, kým som úzkosť v sebe zadusila."
Ženy v období klimaktéria alebo ľudia, ktorých telo prekonáva inú veľkú záťaž, nie sú jediní, čo trpia podobnými stavmi. Fóbia z obrovského priestoru s množstvom ľudí sa môže rozvinúť u každého. Stále nové a nečakané podnety vzbudzujú obavy z nepoznaného. Človek sa cíti stratený, akoby prichádzal o kontakt so sebou samým.
"Takýchto klientov mám pravidelne," hovorí Zlatica Bartíková z psychologickej ambulancie Spirare v Bratislave. Táto fóbia môže byť začiatkom ďalších, preto ju musí človek prekonať. Symptómy sa učí potláčať priamo v priestoroch, ktoré ho paralyzujú.
Nákup ako oddych
Nie každého návšteva obchodných centier stresuje. Rodinný nákup pod jednou strechou je pre mnohých príležitosťou pre relax. "Jeden z mála pozitívnych momentov je, že do nakupovania, ktoré predtým rodičia zvládali sami, môžu teraz začleniť aj deti. Takže trávia drahocenný čas spolu," hovorí psychologička Bartíková. "Je to ľahko dostupný spôsob trávenia voľného času. Stačí mať peniaze a dopraviť so do nákupného centra." Dôležité je, aby sa rodinný život neobmedzil na návštevu obchodu. "Problémom začne byť, keď takýto štýl nahradí všetko ostatné. Ak sa v obrovskom centre spolu prechádzame, ale mlčíme a dokonca nám vyhovuje, že sa nemusíme rozprávať," povedala psychologička Bartíková.
Hľadajte zábavu aj inde
Nie každý chodí do obchodu s rodinou alebo známymi. "Osamelí ľudia si častým pobytom v centre zaháňajú úzkosť zo samoty a vytvárajú si ilúziu náležitosti k istej komunite, keď sa obklopia anonymnou masou," hovorí Bartíková. Centrami neraz bezcieľne blúdia tínejdžeri, ktorým prestáva chýbať spoločnosť rovesníkov a vhodnejšie činnosti. Podľa psychologičky sa nemusíme vzdať nedeľného nákupu spojeného s návštevou kina a s dobrým obedom v pizzérii. Ale všetkého veľa škodí. "Treba sebe i ostatným poskytnúť aj ďalšie aktivity na vyváženie," hovorí. Dôležitá je komunikácia, ktorú sprostredkujú napríklad spoločenské hry a šport. Cez týždeň niet väčšinou čas, víkend by mal byť preto zasvätený práve im a rodine.
Prechodné štádium?
"Novodobé meky môžeme síce obdivovať, ale nemali by sme dovoliť, aby sa stali nevyhnutnou súčasťou života. Pretože ho minimalizujú na pár aktivít a najmä pasívne vnímanie sveta, aj keď im možno nechýba prvok zábavy. Chápem tento životný štýl ako prechodné štádium. Keď sa nám zunuje, zvolíme si inú alternatívu - prírodu, posedenie s priateľmi, chatu, návštevu športového podujatia," dodáva psychologička.
V zahraničí sa sa podľa doktorky Bartíkovej mnohí ľudia obrovských nákupných centier prejedli a tak často ich už nenavštevujú. Preferujú skôr obchodíky a kaviarničky so svojskou atmosférou priamo na ulici. Znovu sa začína ceniť všetko originálne, výnimočné, atypické.
Zdravotné riziká pobytu v obchodných centrách:
- virózy
- bolesti hlavy
- podráždenie očí z umelého osvetlenia
- bolesti hlavy a chrbtice z klimatizácie
- pocit úzkosti
- závislosť od nakupovania