Každé nákupné stredisko je rozdelené na štyri časti, ktoré uspokojujú rôzne potreby zákazníkov. "Potraviny sú základným pilierom každého takéhoto centra, vytvára jeho prvú zónu, nevyhnutnú na vzbudenie záujmu zákazníkov," hovorí Natália Mauerová, obchodná riaditeľka spoločnosti Megatone, ktorá pre obchodné centrá zabezpečuje sieť obchodných jednotiek, čiže dohaduje vhodných partnerov. "Snažíme sa vytvoriť pestrú vzorku ponuky, aby bol skutočne každý uspokojený. Niekedy nám však nejaké sklíčko do mozaiky chýba. Ako teraz konkrétne v Dunajskej Strede sme pri otvorení obchodného centra MAX nemali expozitúru žiadnej banky. Problém je už však vyriešený," hovorí Maurerová.
Šaty robia aj centrum
Druhú zónu v obchodnom centre predstavujú predajne s dôrazom na oblečenie a obuv. Šancu dostanú aj menší a lacnejší predajcovia, ale prvé husle hrajú značkové medzinárodné firmy, ktoré si do istej miery môžu určovať podmienky. Napríklad veľkú predajnú plochu prípadne až na dvoch poschodiach prepojených eskalátorom, alebo dvakrát väčší portál nad vchodom, ktorý má zvyčajne osem metrov.
Súčasťou psychológie predaja je aj odhad náročnosti miestnych obyvateľov. Južné Slovensko je tradične známe častými nákupmi v Maďarsku s ponukou kvalitnej a aktuálnej módy, preto sem radi mieria práve predajcovia náročnejších modelov. Mieru spokojnosti garantuje aj zvyšok spektra, či už predajcov počítačovej techniky, papiernických potrieb, kníh, skla a bytových doplnkov alebo služieb pošty, kvetinárstva, trafiky a kaderníctva. Prítomnosť každej komodity má svoju logiku.
Dobrý obed a zaujímavý film
Nevyhnutnou súčasťou obchodného komplexu sú gastronomické zariadenia, ktoré tvoria jeho tretiu zónu. Zastúpená je kaviarňami, jedálňou s rýchlym občerstvením a pizzériou alebo reštauráciou pre náročnejších. A napokon úlohou poslednej štvrtej je motivovať ľudí k čo najdlhšiemu pobytu v obchodnom centre a zároveň ich aj zabaviť. Tohto poslania sa zhostí zvyčajne multikino s luxusným posedom a kvalitným technickým zariadením.
Čo však s návštevníkmi, ktorí uprednostňujú pohybové aktivity? Núkajú sa iste viaceré možnosti - fitnes, bowling, niekde postavia plochu pre kolieskové alebo klasické korčule. "Takéto zariadenia sú problém. Hlavne pre nerentabilnosť, vyžadujú totiž vysoké prevádzkové náklady. V popradskom obchodnom centre Max sa napríklad postavila horolezecká veža, ktorej návratnosť vstupnej investície si bude vyžadovať dlhý čas," dodáva Maurerová. "Podmienkou pre takéto veľkolepé plány je skutočný megaprojekt, v menších centrách sa jednoducho nevyplatia." Alžbeta Slováková