SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Európa mení značenie ochrany pred slnkom

Európska komisia navrhuje ďalšiu zmenu značenia prípravkov na ochranu pred slnečným žiarením. Nové značky majú byť už od tejto sezóny zrozumiteľnejšie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Zjednotené, jednoduché a zrozumiteľné značenie krémov, gélov, mliek či olejov, ktoré majú chrániť pred slnkom. To je cieľ Európskej komisie, ktorá už minulý rok v spolupráci s Európskou asociáciou kozmetického priemyslu vypracovala odporúčania pre výrobcov kozmetiky. Zo značenia má byť jasné, do akej miery prípravok spotrebiteľa ochráni kožu pred spálením kože pri slnení, ale zároveň pred starnutím. Má tiež jednotnými prvkami vypovedať, akú kvalitnú prevenciu poskytuje pred oslabením imunitného systému a tým možného vzniku rakoviny kože vplyvom slnečného žiarenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Novinky v stupnici

Výsledkom je stupnica ochranných faktorov, z ktorej sa niektoré čísla úplne vytratili. Napríklad na nových prípravkoch by sa už nemali objavovať ochranné faktory štyri, osem alebo 40. "Nízku ochranu predstavujú prípravky opatrené číslom šesť a desať, strednú 15, 20 a 25 a vysokú 30 a 50. A všetky prípravky s veľmi vysokou ochranou sú označené už len jedinou číslovkou 50+," hovorí dermatológ Peter Lipovský z Bratislavy.

Výber konkrétneho stupňa ochrany súvisí s fototypom, čiže kvalitou pigmentácie kože, či má človek skôr svetlú, alebo tmavú pokožku. Podstatné je tiež ročné obdobie a denná doba, kedy sa používa. Prípravky s vyšším ochranným faktorom sa v každom prípade majú používať na začiatku sezóny alebo na dovolenke pri mori či na horách.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôležitý symbol v krúžku

"Tieto údaje však vyjadrujú len fakt, že človek sa môže cítiť bezpečne len pred vplyvom UVB lúčov, ktoré sú zodpovedné za sfarbenie pokožky a jej prípadné spálenie. Nebezpečnejšie z dlhodobého hľadiska pre zdravie našej kože sú UVA lúče. Prípravky, ktoré poskytujú aj tento nadštandardný typ ochrany, sú potom označené symbolom UVA v krúžku," vysvetľuje Peter Lipovský. Podľa lekára však treba dodržiavať odporúčania výrobcu v súvislosti s množstvom nanášaného prípravku na kožu. Ak ním zbytočne šetríme, alebo sa natieranie počas pobytu na slnku neopakujeme, obzvlášť po kúpaní, efekt ochrany sa znižuje.

Odporúčania komisie v praxi

Pretože takéto značenie má zatiaľ formu odporúčania, zjednotenie bude vyžadovať istý čas. V budúcnosti by mali všetky prípravky UV ochrany obsahovať formulácie, ktoré jasne vypovedajú o stupni ochrany zdravia a nedeklarujú vlastnosti, ktoré im naopak chýbajú. V každom prípade môže byť pre predajcov i spotrebiteľov dobrým kritériom pri výbere vhodného výrobku. K tejto filozofii sa už hlásia renomovaní výrobcovia kvalitných prípravkov na ochranu proti slnečnému žiareniu distribuovaných sieťou drogérií, ale najmä lekární.

Skryť Vypnúť reklamu

Fakty o slnečnom žiarení

  • UVB žiarenie môže spôsobiť spálenie pokožky
  • UVA žiarenie preniká do hlbších podkožných štruktúr a zodpovedá za starnutie kože, môže byť príčinou zmien a chorobného množenia buniek a v konečnom dôsledku rakovinových procesov
  • každoročne pribudnú na svete tri milióny nemelanómových nádorov kože a 130-tisíc nových prípadov malígneho melanómu, ktorý môže byť smrteľný
  • dvadsaťminútová expozícia UVB lúčov zodpovedá množstvu UVA lúčov, ktoré by sme absorbovali počas nepretržitého štrnásťdenného slnenia
  • vyššia nadmorská výška znamená vyšší prídel lúčov, intenzita slnečného žiarenia na Gerlachovskom štíte je porovnateľná so slnením v Tunisku
  • chrániť viac sa treba aj pri mori, intenzitu slnečného žiarenia zvyšuje odraz lúčov od vody i piesku
  • žiarenie pokožka absorbuje, aj keď je slnko skryté za mrakmi, prepúšťajú asi 30 až 50 percent lúčov
  • k vysoko rizikovým skupinám v súvislosti so slnečným žiarením patria svetlé fototypy, deti, ktoré majú citlivejšiu kožu a pracujúci vonku (stavební a lesní robotníci, montéri, roľníci, námorníci)
  • viac ohrození sú aj ľudia absolvujúci imunosupresívnu liečbu, ktorá oslabuje ich imunitu (pacienti s tumormi, po transplantácii orgánov alebo s HIV)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  5. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  7. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  8. Spravte si zásoby zdravia
  9. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  10. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 443
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 891
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 179
  4. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 4 102
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 618
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 3 465
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 404
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 155
  9. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 022
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 587
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu