SME

Dve hodiny ponárania odmenené krátkym zážitkom

Na technické potápanie musí mať človek okrem fyzickej kondície aj psychické predpoklady. Motiváciou nikdy nemôže byť prekonávanie rekordov.

Technickí potápači musia svoje ponory precízne pripraviť a rátať pri tom aj s výnimočnými situáciami.
foto - sita/apTechnickí potápači musia svoje ponory precízne pripraviť a rátať pri tom aj s výnimočnými situáciami. foto - sita/ap

BRATISLAVA. Technické potápanie je len pre skúsených potápačov, ktorí chcú posunúť hranice svojho poznania. Je náročné aj na výstroj a prípravu. Filozofiu a priebeh celého ponoru, ktorý často presahuje hranicu 40 metrov, čo je hĺbkový limit pre rekreačné potápanie, treba detailne naplánovať, aby sa predišlo všetkým možným situáciám a riziko nehody sa maximálne vylúčilo. Potápanie si vyžaduje aj dobré oboznámenie sa s výstrojom, aby človek oblek či ostatné prvky nevnímal rušivo. Potápači si musia naplánovať podľa špeciálnych postupov aj množstvo náplne na dýchanie namiešanej z kyslíka, dusíka a hélia, a konkrétne činnosti, ktoré budú v rôznych hĺbkach robiť. Môžu si však pomáhať potápačským počítačom, ktorý monitoruje všetky stránky ponoru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rozmýšľať chladnokrvne

Predpokladom je určite aj fyzická kondícia. "Je to priateľ, ktorý pomáha v núdzi. Pri tomto potápaní však nie je podstatné prekonávanie rýchlosti či iných limitov. Dôležitejšia je psychika, schopnosť potápača chladnokrvne vyriešiť krízovú situáciu, keď je nad ním sto metrov vody a v danej chvíli nie je možnosť okamžitého návratu k hladine," hovorí Peter Kubička, ktorý je inštruktorom technického potápania štyri roky. "Pri výcviku vždy nasimulujem jednoduché situácie a podľa nich rozpoznám, či potápač dokáže vo väčších hĺbkach v kríze rozmýšľať. Ak sa aj pri menšom probléme dostáva do stavu paniky, radím mu radšej sa vzdať tohto náročného potápania."

Nevyhnutná je dôvera

Pri potápaní pod ľadom, k vrakom lodí uložených na dne mora alebo pri skúmaní jaskynných hlbín zaliatych vodou najviac času zaberie plánovanie, za ktorým nasleduje odmena niekoľkominútového zážitku. Akcie sa robia v tíme zohraných potápačov, medzi ktorými panuje absolútna dôvera. A zásadne by nikto nemal podobné akcie robiť na prekonanie rekordu. Práve vtedy stráca človek schopnosť reálne posúdiť svoje šance a zbytočne riskuje, čím ohrozuje vlastné zdravie, ale aj zdravie svojich partnerov. (bes)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 424
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 112
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 173
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 784
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 449
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 152
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 899
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 198
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu