SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Desatoro pre popohnanie spomaleného metabolizmu

Pre PRIMAR.sk redakcia Naša Rodina.sk Dátum uverejnenia článku:  18. marec 2008 Zdroj: poradňa pre znižovanie hmotnosti Reduktip   Chronicky chudí ľudia majú tak závideniahodne nastavený metabolizmus, že spaľujú kilojouly rýchlejšie,

Pre PRIMAR.sk redakcia Naša Rodina.sk 
Dátum uverejnenia článku:  18. marec 2008
Zdroj: poradňa pre znižovanie hmotnosti Reduktip

 

Chronicky chudí ľudia majú tak závideniahodne nastavený metabolizmus, že spaľujú kilojouly rýchlejšie, než je bežné u iných smrteľníkov. My ostatní sa musíme pripraviť na to, že každých desať rokov klesne rýchlosť nášho metabolizmu o 5 až 10 percent. Ale nemusí to tak byť vždy. Často stačí urobiť pár zmien v životnom štýle, a metabolizmus bude zase pracovať v náš prospech.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Pite viac mlieka

Mliečne výrobky podporujú schopnosť organizmu spaľovať tuky. Vápnik v nich obsiahnutý, podporuje chudnutie a nedovolí tukovým bunkám robiť si prehnané zásoby.

 

Nevynechávajte raňajky

Nezabúdajte pravidelne denne raňajkovať. Metabolizmus sa naštartuje po prvom rannom jedle. Ak patríte medzi tých, ktorí nie sú schopní hneď ráno jesť, posuňte si raňajky na neskoršiu dobu, ale nie pozdejšie, ako 3 hodiny po prebudení. Pokiaľ jete až obed, metabolizmus celé dopoludnie leňoší.

 

Nestresujte sa

Keď ste v strese, metabolizmus šliape na brzdu, pretože stresový hormón kortizol vykoľají celý metabolický proces. Hladinu kortizolu znížite, keď si dáte relaxačnú štvrťhodinku.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Jedzte častejšie

Jedzte pravidelne v menších dávkach. Aby sme schudli, musíme paradoxne jesť viac. Čím častejšie jeme, tým rýchlejšie metabolizmus pracuje, pretože telo potrebuje energiu aj na trávenie a vstrebávanie jedla. Zaraďujte však do jedálničku predovšetkým nízkoenergetické potraviny a nepleťte si pravidelné jedlo s prejedaním!

 

Posilňujte svalovú hmotu

Premeňte svoje tukové vankúšiky na svalovú hmotu. Aktívna svalová hmota totiž spáli viac energie, než tukové tkanivo. Ak máte dostatok svalovej hmoty, Vaše telo tiež omnoho lepšie spaľuje.

 

Hýbte sa…ale nie príliš

Je to paradoxné, ale najrýchlejší spôsob, ako rozhodiť metabolizmus, sú prehnané dávky pohybu, pretože telo nútia energiu ukladať, nie spaľovať. Pre podporu metabolizmu je omnoho priaznivejšie striedať krátke a intenzívne cvičenie s posilovaním. Cvičenie by malo byť aeróbneho charakteru, kedy sa tepová frekvencia pohybuje okolo 130 tepov /min.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Pri pohybe môžete využiť aj „spaľovače tukov“

Spaľovače tukov by mali podľa reklamných sloganov „diabolsky likvidovať tuky“. Chudnutie sa však dá týmito prípravkami iba podporiť. Preto neverte, že môžete prehltnúť tabletku, nič nerobiť a čakať na zázrak. Ak však použijete napr. karnitín pred cvičením, môžete metabolizmus trochu naštartovať. Je účinný v dávke najmenej 500 mg jedine v spojení s fyzickou aktivitou, ktorá je prevádzaná najmenej po dobu 30 minút.

Dodržujte pitný režimVypite každý deň aspoň 2 litre tekutín, ale dávajte si pozor na alkohol. Vyhnúť by ste sa mali sladkým limonádam, neriedeným džúsom a alkoholickým nápojom. Doprajte si minerálky, riedené ovocné šťavy, ovocné čaje i obyčajnú vodu. Pokiaľ máte predsa len chuť hrešiť alkoholom, potom radšej zvoľte vínny strik či víno.

 

Choďte skôr spať

Ak telu doprajete menej ako päť hodín spánku, produkuje viac inzulínu, ktorý podporuje ukladanie tuku. Nedostatok spánku naviac spôsobuje nárast hladiny hormónov regulujúcich chuť. Kto menej spí, má skrátka väčší hlad. Naviac chýba a bude chýbať energia.

 

Jedzte bielkoviny

Bielkoviny sú ťažšie stráviteľné. Takisto sú však pre správnu výživu potrebné. Sú základnými kameňmi nášho organizmu. Bez nich by nebola možná stavba a obnova tkanív, zohrávajú významnú úlohu aj pri činnosti buniek. Bielkoviny majú dlhodobú sýtiacu schopnosť a mali by tvoriť 25-30 percent celkového energetického príjmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 678
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 098
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 318
  4. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 12 107
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 331
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 436
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 143
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 7 818
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 504
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 501
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vítanie ruského motorkárskeho klubu Noční vlci na bratislavskom Slavíne v roku 2016.

Proputinovské omámenie značnej časti slovenskej populácie je jedným z paranormálnych javov dneška.

3. máj
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

8. máj

V strane podľa odchádzajúcej členky prebieha diskusia o výmene líderky.

20 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 385-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 019 obetí.

6 h