SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Päť zásad, ako prechádzať skolióze chrbtice u detí

Pre PRIMAR.sk redakcia Naša Rodina.sk Dátum uverejnenia článku:  27. február 2008 Preťažené školské tašky, ktoré deti držia neustále v jednej ruke. Nedostatok pohybu. Neustále hrbenie sa v školských laviciach, a aj za počítačom. To všetko

Pre PRIMAR.sk redakcia Naša Rodina.sk 
Dátum uverejnenia článku:  27. február 2008


Preťažené školské tašky, ktoré deti držia neustále v jednej ruke. Nedostatok pohybu. Neustále hrbenie sa v školských laviciach, a aj za počítačom. To všetko sú príčiny, prečo až 80 percent skolióz, čiže vybočenia chrbtice, vzniká vo veku 10 až 18 rokov.

Skolióza, čiže chybné držanie chrbtice, spôsobujúce vykrivenie chrbtice do strán a rotáciu stavcov, predstavuje jedno z najrozšírenejších ochorení chrbtice.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa skolióza včas nepodchytí, môže dôjsť k nevratnému poškodeniu chrbtice, ktoré sa už nebude dať napraviť. Postupne nastáva aj deformácia vnútorných orgánov. Rebrá sa posúvajú, hrudník začne meniť svoj tvar a orgány sa v stiesnených miestach zmenšujú a naopak v iných miestach chorobne rastú. Problémom je, že skolióza zväčša nebolí, takže býva často podceňovaná! Je zaujímavé, že ňou trpia viac ženy ako muži.

Z hľadiska tvaru zakrivenia rozoznávame dva základné typy skoliózy: chrbtica pripomína písmeno C – tzv. veľkooblúková skolióza (najčastejšie), alebo chrbtica pripomína tvar písmena S - tzv. Kompenzovaná skolióza.

 

Zásada prvá: Všímajte si svoje deti

Aby bola liečba skoliózy úspešná, je potrebné zmeny na chrbtici čím skôr podchytiť. Ak máte deti vo veku 10 až 18 rokov, všímajte si ich pozorne deti pri kúpaní, športovaní či písaní domácich úloh. V prípade, ak pozorujete jednu lopatku vyčnievajúcu nad druhou, jedno rameno vyššie ako druhé, vykrivenie v driekovej časti alebo sa dieťa sťažuje na únavu po dlhom sedení či státí, môže ísť o príznaky začínajúcej skoliózy. V tomto prípade sa poraďte so svojim detským lekárom.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Zásada druhá: nepreťažujte deti jednostranne

Skolióza môže vzniknúť z jednostranného preťažovania chrbtice. Naučte deti, aby nosili tašky najlepšie na chrbte. Ak to odmietajú, nech si pri nosení striedajú ruky – chvíľu v pravej, chvíľu v ľavej ruke. Optimálna nosnosť plnej aktovky je 2,5 až 3 kg. Celková hmotnosť plnej aktovky by nemala podľa odborníkov prekročiť hranicu približne 10 percent váhy dieťaťa. Šírka nosného remeňa nesmie byť menšia ako 4 cm, inak deti bude tlačiť. Ak športujú jednostranne zameraný šport (tenis, golf a pod.), dbajte, aby pravidelne posilňovali aj druhú stranu tela.

 

Zásada tretia: dbajte na správne sedenie

Dieťa trávi v lavici alebo za počítačom veľa času, preto by ste ho mali naučiť správne sedieť. Správne sedenie by sa dalo zhrnúť do jedného pravidla: samé pravé uhly. Chodidlá by mali dočiahnuť na zem, medzi lýtkami a stehnami by mal byť pravý uhol, taktiež medzi stehnami a chrbtom.

Skryť Vypnúť reklamu

Pravý uhol by mal byť aj medzi predlaktím a ramenami a dlane by mali byť v rovnakej úrovni ako klávesnica. Pomáha tiež striedať sedenie na stabilnej stoličke so sedením na fitlopte.

 

Zásada štvrtá: Liečbu neodkladajte

Ak zistíte, že vaše dieťa má skoliózu, liečbu neodkladajte. Liečba závisí od stupňa zakrivenia, typu skoliózy a veku. V ľahších prípadoch sa dá vytvoriť silný svalový korzet pravidelným cvičením chrbtového, dýchacieho a brušného svalstva (veľmi osožné je plávanie). V ťažších prípadoch nastupuje trakčný korzet, ktorý musí dieťa nosiť niekoľko mesiacov až rokov. Zakrivenie chrbtice menšie ako 20° nevyžaduje liečbu, naopak, chirurgická liečba je odporúčaná pri skolióze, ktorej zakrivenie presahuje viac ako 40° z hľadiska korekcie zakrivenia a stabilizácie chrbtice.

 

Zásada piata: Pošlite chrbticu do školy

Podľa knihy: „Rehabilitácie alebo Ako pošleme chrbticu do školy“ by sme mali po celý život dodržiavať tieto zásady, ak chceme mať zdravý chrbát:

  • Ležte čo najmenej: Už Mohamed tvrdil, že je lepšie modliť sa ako spať. Keď už ležíš, tak na tvrdej posteli s malým tvrdším vankúšom.
  • Seďte bez pohybu čo najmenej: Keď už sedíš, tak pritom dodržuj všetky pravidlá vyváženého sedu so zabezpečenou chrbticou.
  • Stojte bez pohybu čo najmenej: Keď už stojíš, snaž sa za každých okolností udržať vyvážený stoj a zabezpečenú chrbticu.
  • Hýbte sa čo najviac: Keď sa už hýbeš, daj prednosť vyváženým pohybom so zabezpečenou chrbticou v každom bode pohybu.
  • Necvičte veľa: Stačí 10 minút, ale každý deň. Inak ťa to omrzí a prestaneš cvičiť úplne – a to by bola chyba.
  • Nedvíhajte v predklone: Keď už dvíhaš, zabezpeč si chrbticu a môže sa z teba stať aj „majster sveta“.
  • Nepracujte v predklone: Keď už fyzicky pracuješ, vytvor si vyhovujúce podmienky a zabezpeč chrbticu - práca sa stane potešením.
  • Zabávajte sa a pracujte čo najviac: Keď budeš robiť všetky činnosti s „neohnutou chrbticou“ budeš mať z toho nielen úžitok ale aj potešenie.
  • Jedzte čo najviac počas dňa: Keď už ješ, nech sú to malé dávky počas dňa. Nie večer. Neprejedaj sa.
  • Nebojte sa vystavovať svoje telo chladu: Keď tak urobíte, nech je to dávkované s potrebnou postupnosťou, potom sa nestane, že zlyháte pri prvom ofúknutí vetrom.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 036
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 007
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 856
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 799
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 538
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 304
  7. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 897
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 897
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 264
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 382
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Objasnili úlohu doteraz neznámeho proteínu s označením FAM110A.


TASR 9. jún
Liek Aduhelm.

Za posledných takmer 20 rokov nebol na liečbu schválený žiaden iný nový liek.


TASR 7. jún
Kŕčové žily zvykne sprevádzať pocit ťažkých nôh, pálenie, tŕpnutie či nočné kŕče v nohách.

Kŕčové žily sa v lete zvyknú zhoršovať.


7. jún

Má extrémne nízky obsah kalórií.


7. jún