SME
Utorok, 28. január, 2020 | Meniny má Alfonz

Moje dieťa v škole nestíha. Je čas na integráciu?

Pre PRIMAR.sk redakcia Naša Rodina.sk Dátum uverejnenia článku:  19. február 2008 Moja dcérka je v škole nesústredená, nerozumie učivu, zabúda písmená, ani v druhej triede nevie čítať. Učiteľka navrhla ju integrovať. Čo to znamená? A

Pre PRIMAR.sk redakcia Naša Rodina.sk 
Dátum uverejnenia článku:  19. február 2008

Moja dcérka je v škole nesústredená, nerozumie učivu, zabúda písmená, ani v druhej triede nevie čítať. Učiteľka navrhla ju integrovať. Čo to znamená? A nebude sa to s ňou niesť celý život?

Žiakov, ktorí majú problémy s učením, je z roka na rok viac. Známy psychológ Miron Zelina tvrdí, že dnes je už viac detí problémových, ako bezproblémových. Vysoké tempo učiva, zlé podmienky v rodine, čoraz častejšie poruchy správania, učenia, hyperaktivita. To všetko sú následky, ktoré na deťoch zanecháva rýchle životné tempo. Aj v tomto prípade totiž platí, že menej je niekedy viac.

Ak žiak nestíha tempo v škole, má zdravotný či psychický hendikep a preukáže to patričný odborník, škola by mala k nemu zvoliť individuálny prístup. Takéto deti sa kedysi označovali ako problémové, neskôr ako hendikepované, dnes pre ne majú psychológovia termín: žiaci so špeciálnymi výchovno – vzdelávacím potrebami.

 

Integrovať či nie?

Integrácia pre žiaka neznamená hanbu. Znamená to len, že sa musí učiť inak (iným tempom, inými metódami), ako ostatní žiaci a preto mu musí byť venovaná zvýšená pozornosť. Integrovaný žiak musí mať individuálny výchovno-vzdelávací plán, podľa ktorého postupuje, a ktorý určuje, v čom bude mať iné podmienky ako ostatní žiaci (napr. žiak so zrakovým postihnutím bude pracovať s lupou, žiak s dyslexiou nebude písať diktát klasickou formou).

Hlavným cieľom a zmyslom integrovaného vzdelávania je rozvíjanie individuality, pozitívneho sebahodnotenia a celkovej nezávislosti jedinca. U nás poznáme dve hlavné formy integrácie: Integrácia v špeciálnych triedach, pri ktorej sa žiaci so ŠVVP vzdelávajú v ZŠ alebo v SŠ v samostatných triedach. Časť vyučovania sa môže uskutočňovať v triede spoločne s ostatnými žiakmi školy, na vyučovaní sú prítomní učitelia oboch tried. Niektoré vyučovacie predmety môže žiak absolvovať mimo špeciálnej triedy. Druhou formou je individuálna integrácia, pri ktorej sú žiaci so ŠVVP zaraďovaní do tried a výchovných skupín spolu s ostatnými žiakmi školy a sú vzdelávaní podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu, pričom učebné osnovy a výchovné postupy sú prispôsobené ich potrebám.

 

Aj škola sa musí snažiť

Pokiaľ sa škola rozhodne integrovať žiaka, mala by mu na to vytvoriť podmienky, a to materiálne aj pedagogické, a to ešte pred jeho prijatím. Ak nevie, ako integrovaného žiaka učiť, nemala by ho prijímať. Určite by mala urobiť nasledovné:

  • vytvoriť miesto školského špeciálneho pedagóga v ZŠ alebo zabezpečiť systematickú spoluprácu so špeciálnym pedagógom v najbližšom zariadení so zameraním na príslušné postihnutie
  •  zabezpečiť technicko–materiálnych potreby a pomôcky a umožniť ich používať na vyučovaní ( kompenzačné pomôcky, diktafón, počítač, korekcia gramatiky v počítači, kalkulačka, gramatické tabuľky, špeciálne učebnice, úprava pracovného priestoru). 
  • zabezpečiť špecifické úpravy organizácie vyučovania podľa odporúčania poradenského zariadenia (poskytnutie dlhšieho času žiakovi na splnenie úloh, individuálny alebo diferencovaný prístup k žiakovi, práca so špeciálnym pedagógom počas vyučovania, zaistenie nerušeného miesta v triede, zabezpečenie prípravy poznámok alebo učebných textov v akustickej podobe, písomné skúšanie so špecifickými postupmi, vykonávanie opráv písomných prác spoločne so žiakom, taktný prístup k osobe žiaka a pod.) 
  • učiteľ žiaka sa musí bezodkladne oboznámiť s dokumentáciou žiaka a s odporúčaniami špeciálneho pedagóga.

 

Aké doklady pre integráciu žiaka potrebujete?

Návrh na prijatie žiaka so ŠVVP do bežnej základnej školy by mal obsahovať tieto súčasti:

  • Správa zo psychologického vyšetrenia by mala obsahovať informácie o všeobecných intelektových schopnostiach, špeciálnych intelektových schopnostiach, úrovni kognitívnych procesov, sociálno-emotívneho vývinu a komunikačných schopností, osobnostných vlastností, psychomotorických atribútov vrátane grafomotoriky, prípadnej psychologickej starostlivosti, iné súvzťažné údaje – napr. informácie o možnostiach nápravy vývinových porúch učenia 
  • Správa špeciálneho pedagóga by mala zahŕňať informácie o druhu a stupni postihnutia, konkrétnych výchovno-vzdelávacích potrebách žiaka, odporúčaných pedagogických postupoch, navrhovaných organizačných zmenách výchovno-vzdelávacieho procesu, obsahu, rozsahu a spôsobe poskytovania individuálnej pedagogickej a špeciálnopedagogickej starostlivosti, navrhovaných kompenzačných pomôckach, návrhu spôsobu skúšania a hodnotenia žiaka, dobe platnosti správy z diagnostiky 
  • Vyjadrenie lekára 
  • Odporúčanie poradne
  • Žiadosť zákonného zástupcu dieťaťa

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Dell offers multifaceted careers
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 12 145
  2. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 11 991
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 10 678
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 10 442
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 9 385
  6. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 8 967
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 7 914
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 7 597
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 042
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 6 908

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf SNS Andrej Danko
Komentár Zuzany Kepplovej

Republika si zaslúži hýčkanie a opateru

Do éry digitalizácie a automatizácie nás vedú páni, ktorí neovládajú ani telefón.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Mária Bieliková v budove FIIT STU.

Trump navrhol vznik samostatného palestínskeho štátu

Palestínsky prezident plán odmietol.

Trump predstavil mierový plán na riešenie izraelsko-palestínskeho konfliktu.

Neprehliadnite tiež

Dobré ráno

Dobré ráno: Ešte nie je čas na paniku z koronavírusu

Aká je situácia okolo šíriacej sa epidémie.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia.
Princ temnôt Ozzy Osbourne s manželkou Sharon. Na fotografii sú na udeľovaní metalových cien Metal Hammer Golden God v júni 2018.