SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Moje dieťa v škole nestíha. Je čas na integráciu?

Pre PRIMAR.sk redakcia Naša Rodina.sk Dátum uverejnenia článku:  19. február 2008 Moja dcérka je v škole nesústredená, nerozumie učivu, zabúda písmená, ani v druhej triede nevie čítať. Učiteľka navrhla ju integrovať. Čo to znamená? A

Pre PRIMAR.sk redakcia Naša Rodina.sk 
Dátum uverejnenia článku:  19. február 2008

Moja dcérka je v škole nesústredená, nerozumie učivu, zabúda písmená, ani v druhej triede nevie čítať. Učiteľka navrhla ju integrovať. Čo to znamená? A nebude sa to s ňou niesť celý život?

Žiakov, ktorí majú problémy s učením, je z roka na rok viac. Známy psychológ Miron Zelina tvrdí, že dnes je už viac detí problémových, ako bezproblémových. Vysoké tempo učiva, zlé podmienky v rodine, čoraz častejšie poruchy správania, učenia, hyperaktivita. To všetko sú následky, ktoré na deťoch zanecháva rýchle životné tempo. Aj v tomto prípade totiž platí, že menej je niekedy viac.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak žiak nestíha tempo v škole, má zdravotný či psychický hendikep a preukáže to patričný odborník, škola by mala k nemu zvoliť individuálny prístup. Takéto deti sa kedysi označovali ako problémové, neskôr ako hendikepované, dnes pre ne majú psychológovia termín: žiaci so špeciálnymi výchovno – vzdelávacím potrebami.

 

Integrovať či nie?

Integrácia pre žiaka neznamená hanbu. Znamená to len, že sa musí učiť inak (iným tempom, inými metódami), ako ostatní žiaci a preto mu musí byť venovaná zvýšená pozornosť. Integrovaný žiak musí mať individuálny výchovno-vzdelávací plán, podľa ktorého postupuje, a ktorý určuje, v čom bude mať iné podmienky ako ostatní žiaci (napr. žiak so zrakovým postihnutím bude pracovať s lupou, žiak s dyslexiou nebude písať diktát klasickou formou).

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavným cieľom a zmyslom integrovaného vzdelávania je rozvíjanie individuality, pozitívneho sebahodnotenia a celkovej nezávislosti jedinca. U nás poznáme dve hlavné formy integrácie: Integrácia v špeciálnych triedach, pri ktorej sa žiaci so ŠVVP vzdelávajú v ZŠ alebo v SŠ v samostatných triedach. Časť vyučovania sa môže uskutočňovať v triede spoločne s ostatnými žiakmi školy, na vyučovaní sú prítomní učitelia oboch tried. Niektoré vyučovacie predmety môže žiak absolvovať mimo špeciálnej triedy. Druhou formou je individuálna integrácia, pri ktorej sú žiaci so ŠVVP zaraďovaní do tried a výchovných skupín spolu s ostatnými žiakmi školy a sú vzdelávaní podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu, pričom učebné osnovy a výchovné postupy sú prispôsobené ich potrebám.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Aj škola sa musí snažiť

Pokiaľ sa škola rozhodne integrovať žiaka, mala by mu na to vytvoriť podmienky, a to materiálne aj pedagogické, a to ešte pred jeho prijatím. Ak nevie, ako integrovaného žiaka učiť, nemala by ho prijímať. Určite by mala urobiť nasledovné:

  • vytvoriť miesto školského špeciálneho pedagóga v ZŠ alebo zabezpečiť systematickú spoluprácu so špeciálnym pedagógom v najbližšom zariadení so zameraním na príslušné postihnutie
  •  zabezpečiť technicko–materiálnych potreby a pomôcky a umožniť ich používať na vyučovaní ( kompenzačné pomôcky, diktafón, počítač, korekcia gramatiky v počítači, kalkulačka, gramatické tabuľky, špeciálne učebnice, úprava pracovného priestoru). 
  • zabezpečiť špecifické úpravy organizácie vyučovania podľa odporúčania poradenského zariadenia (poskytnutie dlhšieho času žiakovi na splnenie úloh, individuálny alebo diferencovaný prístup k žiakovi, práca so špeciálnym pedagógom počas vyučovania, zaistenie nerušeného miesta v triede, zabezpečenie prípravy poznámok alebo učebných textov v akustickej podobe, písomné skúšanie so špecifickými postupmi, vykonávanie opráv písomných prác spoločne so žiakom, taktný prístup k osobe žiaka a pod.) 
  • učiteľ žiaka sa musí bezodkladne oboznámiť s dokumentáciou žiaka a s odporúčaniami špeciálneho pedagóga.

 

Aké doklady pre integráciu žiaka potrebujete?

Návrh na prijatie žiaka so ŠVVP do bežnej základnej školy by mal obsahovať tieto súčasti:

  • Správa zo psychologického vyšetrenia by mala obsahovať informácie o všeobecných intelektových schopnostiach, špeciálnych intelektových schopnostiach, úrovni kognitívnych procesov, sociálno-emotívneho vývinu a komunikačných schopností, osobnostných vlastností, psychomotorických atribútov vrátane grafomotoriky, prípadnej psychologickej starostlivosti, iné súvzťažné údaje – napr. informácie o možnostiach nápravy vývinových porúch učenia 
  • Správa špeciálneho pedagóga by mala zahŕňať informácie o druhu a stupni postihnutia, konkrétnych výchovno-vzdelávacích potrebách žiaka, odporúčaných pedagogických postupoch, navrhovaných organizačných zmenách výchovno-vzdelávacieho procesu, obsahu, rozsahu a spôsobe poskytovania individuálnej pedagogickej a špeciálnopedagogickej starostlivosti, navrhovaných kompenzačných pomôckach, návrhu spôsobu skúšania a hodnotenia žiaka, dobe platnosti správy z diagnostiky 
  • Vyjadrenie lekára 
  • Odporúčanie poradne
  • Žiadosť zákonného zástupcu dieťaťa
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 414
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 813
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 045
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 023
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 894
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 226
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 469
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 727
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 623
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 587
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba i test.

Ilustračné foto.