SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Kofeín a čaj

Čo je kofeín? --> Ľudia si vychutnávajú kofeínové nápoje už veľa rokov. Kofeín je prírodne sa vyskytujúca látka, ktorú nájdeme v listoch, semenách alebo plodoch viac ako 100 rôznych druhov rastlín po celom svete a patrí do skupiny zložiek

Čo je kofeín?

Ľudia si vychutnávajú kofeínové nápoje už veľa rokov. Kofeín je prírodne sa vyskytujúca látka, ktorú nájdeme v listoch, semenách alebo plodoch viac ako 100 rôznych druhov rastlín po celom svete a patrí do skupiny zložiek známych ako metylxantíny. Najbežnejšími známymi zdrojmi kofeínu je káva, kakaové bôby, kolové orechy a čajové listy. Kofeín sa takisto pridáva do špeciálne pripravených „energetických nápojov“ a farmaceutických produktov ako sú lieky proti nádche a chrípke.

Káva a čaj obsahujú taktiež iné dimetylxantíny: teofylín, ktorý má podobné vlastnosti ako kofeín a teobromín, ktorého farmakologické účinky sú oveľa menšie ako u kofeínu či teofylínu.

Množstvo kofeínu závisí od druhu produktu, jeho množstva a prípravy. Napríklad šálka čaju (190 ml) obsahuje 50 mg kofeínu, teda o tretinu menej ako šálka kávy (75 mg). Nasledujúca tabuľka obsahuje prehľad obsahu kofeínu v niektorých nápojoch v porovnaní s čajom.

 Druh nápoja  Konkrétny druh  Obsah kofeínu
Čaj  všetky druhy  50mg / 190ml
Káva  varená  100-115mg / 190ml
   instantná  75mg / 190ml
Kolové nápoje  štandartné a bez cukru  11-70mg / 330 ml (plechovka)
Energetické nápoje všetky druhy 28-87mg / 250ml
Čokoláda  tabuľková  5.5-35.5mg / 50g

 

V priemere za deň skonzumujeme 3.98mg kofeínu na kg telesnej váhy, čo je 239mg pri váhe 60kg.

 

Aká je bezpečná dávka kofeínu?

Pri konzumácii 300mg kofeínu na deň (6 šálok čaju) sa nepreukázali žiadne škodlivé účinky pre väčšinu dospelej populácie. Niektorí jedinci sú na kofeín citlivejší a pociťujú jeho účinky už pri malých dávkach, niektorí sú naopak na kofeín menej citliví. Práve preto by títo citlivejší jedinci mali príjem kofeínu obmedzovať.

 

Metabolizmus a vylučovanie

Kofeín sa postupom času v tele neakumuluje, ale sa normálne vylúči do niekoľkých hodín od konzumácie. Doba vylúčenia kofeínu sa u jednotlivcov mení, čo môže byť spôsobené genetickými faktormi ovplyvňujúcimi enzýmy zúčastňujúcich sa metabolických procesov alebo životným štýlom napr. fajčením. Deti dokážu kofeín spracovať rýchlejšie. V priemere sa absorbovanie kofeínu ukončí do jednej hodiny po prijatí a koncentrácia v krvnej plazme je najväčšia po 60-90 minútach. U zdravých dospelých ľudí je biologický polčas kofeínu 2.5 – 4.5 hodiny.

 

Znášanlivosť kofeínu

Individuálnu znášanlivosť kofeínu ovplyvňuje niekoľko rôznych faktorov vrátane prijatého množstva, frekvencie prijímania kofeínu a tiež individuálny metabolizmus. Je všeobecne známe, že znášanlivosť kofeínu sa zvyšuje s jeho dlhodobým užívaním.

 

Fyziologické účinky

Kofeín sa používa i vo farmakológii a v závislosti na jeho dávke má niekoľko účinkov:

  • Stimulátor centrálnej nervovej sústavy. Malé dávky kofeínu môžu vyvolať miernu stimuláciu, ktorá je prospešná pre zvýšenie pohotovosti, koncentrácie, zlepšuje výkonnosť a potláča únavu. Napriek tomu, veľké dávky môžu navodiť ospalosť, spôsobiť nervozitu a nepravidelný tlkot srdca.

 

  • Slabý bronchodilatátor (látka rozširujúca bronchy). Prejavuje sa záujem o jeho potenciálnu úlohu lieku proti astme. Niekoľko štúdií zistilo účinky kofeínu na astmu a záver Cochranovho výskumu uvádza mierne zlepšenie funkcií dýchacích ciest u ľudí s astmou do štyroch hodín po konzumácii.

 

  • Diuretikum. Diuretické vlastnosti kofeínu môžu byť spôsobené zvýšeným prietokom krvi cez obličky, vedúcemu k zvýšenej glomerulárnej filtrácii alebo z dôvodu menšieho znovu vstrebania sodíka v obličkových tubuloch. Diuretický efekt kofeínu závisí od skonzumovaného množstva a doby konzumácie, napr. kofeín v čaji nemá diuretické účinky pokiaľ jeho množstvo vypité na jedno posedenie nie je viac ako 250-300mg čo je približne 5-6 šálok čaju. Napriek tomu vzhľadom na množstvo tekutín vypitých počas vychutnávania si čaju odporúča British Dietic Association jeho pitie kvôli doplneniu si odporúčanej dennej dávky tekutín, ktorá je 1.5 – 2 litre.

 

  • Stimulácia svalov srdca. Malé dávky kofeínu nespôsobujú srdcovú arytmiu.

 

Ak sa pravidelná konzumácia kofeínu náhle zastaví, môžu sa objaviť symptómy ako bolesti hlavy, podráždenosť a únava. Tieto prejavy sú zvyčajne dočasné, zmiznú približne po dni a dá sa im vyhnúť postupným znižovaním dávok kofeínu.

 

Kofeín a zdravie

Úloha kofeínu pri vývoji určitých chorôb a stavov bola predmetom intenzívneho výskumu po niekoľko rokov.

  • Rakovina. Niekoľko štúdií skúmajúcich dopad kofeínu na vývoj rakoviny nepreukázal žiadny vzťah. Popravde, čaj je jeden z najbohatších zdrojov flavonoidov, silnej skupiny antioxidantov. Úloha antioxidantov v prevencii poškodenia voľnými radikálmi vedie k záveru, že čaj je možno antikarcinogén. Navzdory zaujímavému predbežnému výskumu je potrebné túto oblasť naďalej skúmať, aby sa tieto blahodárne účinky potvrdili.

 

  • Choroby srdca. Niekoľko štúdií skúmalo vzťah medzi kofeínom a chorobami srdca. Výsledky týchto a epidemiologických štúdií viedli k záveru, že príjem malých dávok kofeínu nieje spojený so zvýšením rizika choroby srdca.

 

  • Parkinsonova choroba. Pozorovacie štúdie ukazujú, že kofeín môže hrať úlohu v ochrane voči Parkinsonovej chorobe, i keď na zistenie presného mechanizmu je potrebný ďalší výskum.

 

  • Bolesti hlavy. V štúdii 301 ľudí s pravidelnými bolesťami hlavy sa zistilo, že kombinácia ibuprofenu a kofeínu je pri potláčaní bolesti lepšia ako akýkoľvek liek podávaný samostatne. I keď pri týchto skúškach sa používali kofeínové tabletky, výskumníci veria, že kofeínové nápoje budú rovnako účinné. Avšak upozorňujú, že ľudia, ktorí chronicky trpia bolesťami hlavy by sa mali kofeínu vyhýbať, pretože môže príznaky zhoršiť. Pre potvrdenie vzťahu medzi kofeínom a znížením bolesti je potrebné vykonať ďalšie štúdie.

 

  • Tehotenstvo. Kofeín preniká cez placentu a v krvi a tkanivách plodu dosahuje koncentrácie podobné koncentráciám v tele matky. Z tohto dôvodu nedávne rady publikované Food Standards Agency odporúčajú tehotným ženám obmedziť príjem kofeínu na menej ako 300mg denne (6 šálok čaju). Pri vyšších dávkach kofeínu počas tehotenstva sa čiastočne ovplyvňuje zdravie nenarodeného dieťaťa i matky.

 

Na záver

Navzdory nedávnym publikáciám o kofeíne faktom ostáva, že konzumácia do 300mg kofeínu na deň nemá žiadne nepriaznivé účinky na drvivú väčšinu dospelej populácie. Práve preto priemerná dávka troch až štyroch šálok čaju denne je v hraniciach bezpečnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 819
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 813
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 934
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 258
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 216
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 635
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 958
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 686
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 640
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

3 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

2 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

7 h