SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Inkontinencia

Neschopnosť udržať moč nie je chorobou, ale príznakom, toré môže zásadne ovyplyvniť pacientov život. Našťastie, dnes už osoby trpiace na nežiadúci únik moču nemusia žiť menejcenne. Takmer každý, kto nevie udržať moč, má šancu na zlepšenie alebo

úplné vyliečenie.

Neschopnosť udržať moč má rôzne stupne. Postihuté osoby sa musia predovšetkým zbaviť nesprávneho presvedčenia, že je to nevyhnutný dôsledok starnutia organizmu. Inkontinencia nepredstavuje totiž ani nevyhnutný ani neodvratný proces. Dokonca aj minimálne úsilie postupne zmierni ťažkosti alebo ich celkom odstráni.

 

Ako vybabrať s inkontinenciou?

Kalendár záznamov o močení

Každý deň si zaznamenajte, čo jete a pijete, kedy dochádza k močeniu a ako často sa objavujú príznaky. Takýto zápis vám pomôže vhodne zmeniť stavovacie návyky a lekárovi zároveň poslúži pri stanovení diagnózy.

 

Znížte príjem tekutín

Na základe záznamov sa dá napr. zistiť, že pacient pije – v súlade so zásadami zdravej výživy väčšie množstvo vody. Ak príjem tekutín mierne obmedzí, podráždenie s azmenší a nakoniec ustúpi. Začnite terapiu tým, že budete piť menej vody neskoro večer.

 

Pitie obmedzte rozvážne

Redukcia pitia pod normu stanovenú lekárom vedie k odvodneniu. Nedostatočný príjem tekutín vyvoláva ťažkosti s obličkami, ktkoré môžu mať vážne následky.

 

Vyhýbajte sa alkoholu a kofeínu

Keďže alkohol a kofeín sú silné močopudné látky, pacienti trpiaci na infekciu močových ciest by sa im mali vyhýbať. Nezabudnite, že tieto potravinové zložky sa vyskytujú aj v niektorých liekoch.

 

Nepite šťavu z grepov

Grepová šťava, známa ako diuretikum, býva súčasťou liečivých a odtučňovacích kúr.

 

Lepšia je brusnicová šťava

Ma kyslú reakciu a obsahuje málo anorganických látok, vďaka čomu dobre pôsobí na sliznicu močových ciest a zabraňuje vzniku zápalových procesov.

 

Zápchy

Inkontinenciu môže spôsobovať aj zápcha. Vyberajte si potraviny s vysokým obsahom vlákniny a pite dostatočné množstvo vody.

 

Prestaňte fajčiť

Vzdajte sa cigariet, pretože nikotín dráždi sliznicu močového mechúra. Navyše kašeľ – typický probém fajčiarov – stupňuje tzv. neschopnosť udržať moč, ktorú vyvoláva nadmerná námaha.

 

Zbavte sa nadbytočných kilogramov

Zníženie hmotnosti môže prospešne ovplyvniť stav pacienta. Ak trpíte na nežiaduci únik moču a zároveň máte nadváhu, poraďte sa s lekárom, ako by ste mohli zhodiť nadbytočné kilogramy.

 

Dvojnásobné močenie

Môžete vyskúšať aj metódu tzv. dvojnásobného močenia. Počas močenia vyčkajte až do úplného vyprázdnenia mechúra. Potom vstaňte z toaletnej misy, znova si sadnite, zľahka sa nakloňte dopredu a skúste sa vymočiť ešte raz.

 

Nepotláčajte nutkanie a choďte včas na toaletu

Dbajte na pravidelné močenie. Ak sedíte za stolo až do konca obeda, hoci cítite tlak na močový mechúr, nekonáte správne. Príliš dlhé zadržiavanie moču môže zapríčiniť infekciu a nadmerné rozšírenie mechúra. Ak dlho odkladáte vyprázdnenie mechúra, môže dôjsť k nežiaducemu účinku moču i pri miernom zakašľaní, kýchnutí alebo smiechu. Najlepšie je vymočiť sa pred jedlom, po jedle a pred spaním.

 

Vypestujte si návyk

Zvyknite si močiť v pravidelných časových odstupoch – najlepšie každú hodinu. Potom interval pomaly predlžujte. Tri až šesť hodín, to je priemerný interval medzi posledným a nasledujúcim močením.

 

Začnite myslieť na svoj vek

Ste starší a všetko vám trvá dlhšie. Ak viete, že v noci nestačíte včas dobehnúť na toaletu, nasťahujte sa do izby, ktorá je k nej najbližšie.

 

Buďte pripravený na náhle príhody

V prípade potreby umiestnite k posteli misu alebo prenosný záchod.

 

Posilňujúce cviky

Odporúčajú sa tzv. Kegelove cviky. Cviky sa robia takto:

Predstavte si, že zadržiavate stolicu, a vzápätií stiahnete ritné zvierače. Nenapínajte svaly končatín, zadku ani brucha. Pri tomto cviku si výrazne uvedomujete prítomnosť a funkciu svalov v zadnej časti panvy.

Počas močenia prerušte na chvíľu prúd moču a sústreďte pozornosť na svaly v prednej časti panvy.

Nakoniec precvičte všetky svaly. Začnite zadnou skupinou svalov. Napnite ich, pomaly počítajte do štyroch a následne ich uvoľnite. Potom to isté urobte s prednou skupinou svalou. Cvičenie trvá asi dve minúty a musí sa praktizovať najmenej 20 krát denne.

 

Predvídajte, čo všetko sa môže prihodiť

Keď cítite, že o chvíľu kýchnete alebo zakašlete, prípadne budete musieť rýchlo vstať či prudko sa pohnúť, všas stiahnite zvierače.

 

Zachovajte chladnú hlavu

Keď pocítite tlak na mechúr, nazľaknite sa. Únik moču sa totiž obyčajne objavuje náhle a málokedy dáva vopred vedieť o sebe. Preto napodliehajte panike a relaxujte. Potom napnite zvierače a vzápätí uvoľnite brušné svaly. Keď pocit tlaku začne pomaly ustupovať, pokojne sa odoberte na toaletu.

 

Vložky

V prípade potreby môžete použiť špeciálne vložky. Konkrétny výrobok si volí žena sama podľa individuálnych anatomických vlastností, druhu a stupňa ťažkostí.

 

Na záver

Cvičte a nedajte sa odradiť žiť naplno.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 392
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 349
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 075
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 269
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 837
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 773
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 387
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 377
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 261
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 114
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

24. jan
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

9 h
Dočasný šéf polície Peter Kovařík počas vypočúvania pred výborom.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

6 h