SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Inkontinencia

Neschopnosť udržať moč nie je chorobou, ale príznakom, toré môže zásadne ovyplyvniť pacientov život. Našťastie, dnes už osoby trpiace na nežiadúci únik moču nemusia žiť menejcenne. Takmer každý, kto nevie udržať moč, má šancu na zlepšenie alebo

úplné vyliečenie.

Neschopnosť udržať moč má rôzne stupne. Postihuté osoby sa musia predovšetkým zbaviť nesprávneho presvedčenia, že je to nevyhnutný dôsledok starnutia organizmu. Inkontinencia nepredstavuje totiž ani nevyhnutný ani neodvratný proces. Dokonca aj minimálne úsilie postupne zmierni ťažkosti alebo ich celkom odstráni.

 

Ako vybabrať s inkontinenciou?

Kalendár záznamov o močení

Každý deň si zaznamenajte, čo jete a pijete, kedy dochádza k močeniu a ako často sa objavujú príznaky. Takýto zápis vám pomôže vhodne zmeniť stavovacie návyky a lekárovi zároveň poslúži pri stanovení diagnózy.

 

Znížte príjem tekutín

Na základe záznamov sa dá napr. zistiť, že pacient pije – v súlade so zásadami zdravej výživy väčšie množstvo vody. Ak príjem tekutín mierne obmedzí, podráždenie s azmenší a nakoniec ustúpi. Začnite terapiu tým, že budete piť menej vody neskoro večer.

 

Pitie obmedzte rozvážne

Redukcia pitia pod normu stanovenú lekárom vedie k odvodneniu. Nedostatočný príjem tekutín vyvoláva ťažkosti s obličkami, ktkoré môžu mať vážne následky.

 

Vyhýbajte sa alkoholu a kofeínu

Keďže alkohol a kofeín sú silné močopudné látky, pacienti trpiaci na infekciu močových ciest by sa im mali vyhýbať. Nezabudnite, že tieto potravinové zložky sa vyskytujú aj v niektorých liekoch.

 

Nepite šťavu z grepov

Grepová šťava, známa ako diuretikum, býva súčasťou liečivých a odtučňovacích kúr.

 

Lepšia je brusnicová šťava

Ma kyslú reakciu a obsahuje málo anorganických látok, vďaka čomu dobre pôsobí na sliznicu močových ciest a zabraňuje vzniku zápalových procesov.

 

Zápchy

Inkontinenciu môže spôsobovať aj zápcha. Vyberajte si potraviny s vysokým obsahom vlákniny a pite dostatočné množstvo vody.

 

Prestaňte fajčiť

Vzdajte sa cigariet, pretože nikotín dráždi sliznicu močového mechúra. Navyše kašeľ – typický probém fajčiarov – stupňuje tzv. neschopnosť udržať moč, ktorú vyvoláva nadmerná námaha.

 

Zbavte sa nadbytočných kilogramov

Zníženie hmotnosti môže prospešne ovplyvniť stav pacienta. Ak trpíte na nežiaduci únik moču a zároveň máte nadváhu, poraďte sa s lekárom, ako by ste mohli zhodiť nadbytočné kilogramy.

 

Dvojnásobné močenie

Môžete vyskúšať aj metódu tzv. dvojnásobného močenia. Počas močenia vyčkajte až do úplného vyprázdnenia mechúra. Potom vstaňte z toaletnej misy, znova si sadnite, zľahka sa nakloňte dopredu a skúste sa vymočiť ešte raz.

 

Nepotláčajte nutkanie a choďte včas na toaletu

Dbajte na pravidelné močenie. Ak sedíte za stolo až do konca obeda, hoci cítite tlak na močový mechúr, nekonáte správne. Príliš dlhé zadržiavanie moču môže zapríčiniť infekciu a nadmerné rozšírenie mechúra. Ak dlho odkladáte vyprázdnenie mechúra, môže dôjsť k nežiaducemu účinku moču i pri miernom zakašľaní, kýchnutí alebo smiechu. Najlepšie je vymočiť sa pred jedlom, po jedle a pred spaním.

 

Vypestujte si návyk

Zvyknite si močiť v pravidelných časových odstupoch – najlepšie každú hodinu. Potom interval pomaly predlžujte. Tri až šesť hodín, to je priemerný interval medzi posledným a nasledujúcim močením.

 

Začnite myslieť na svoj vek

Ste starší a všetko vám trvá dlhšie. Ak viete, že v noci nestačíte včas dobehnúť na toaletu, nasťahujte sa do izby, ktorá je k nej najbližšie.

 

Buďte pripravený na náhle príhody

V prípade potreby umiestnite k posteli misu alebo prenosný záchod.

 

Posilňujúce cviky

Odporúčajú sa tzv. Kegelove cviky. Cviky sa robia takto:

Predstavte si, že zadržiavate stolicu, a vzápätií stiahnete ritné zvierače. Nenapínajte svaly končatín, zadku ani brucha. Pri tomto cviku si výrazne uvedomujete prítomnosť a funkciu svalov v zadnej časti panvy.

Počas močenia prerušte na chvíľu prúd moču a sústreďte pozornosť na svaly v prednej časti panvy.

Nakoniec precvičte všetky svaly. Začnite zadnou skupinou svalov. Napnite ich, pomaly počítajte do štyroch a následne ich uvoľnite. Potom to isté urobte s prednou skupinou svalou. Cvičenie trvá asi dve minúty a musí sa praktizovať najmenej 20 krát denne.

 

Predvídajte, čo všetko sa môže prihodiť

Keď cítite, že o chvíľu kýchnete alebo zakašlete, prípadne budete musieť rýchlo vstať či prudko sa pohnúť, všas stiahnite zvierače.

 

Zachovajte chladnú hlavu

Keď pocítite tlak na mechúr, nazľaknite sa. Únik moču sa totiž obyčajne objavuje náhle a málokedy dáva vopred vedieť o sebe. Preto napodliehajte panike a relaxujte. Potom napnite zvierače a vzápätí uvoľnite brušné svaly. Keď pocit tlaku začne pomaly ustupovať, pokojne sa odoberte na toaletu.

 

Vložky

V prípade potreby môžete použiť špeciálne vložky. Konkrétny výrobok si volí žena sama podľa individuálnych anatomických vlastností, druhu a stupňa ťažkostí.

 

Na záver

Cvičte a nedajte sa odradiť žiť naplno.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  7. Spánok – základ pevných vzťahov
  8. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  9. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  3. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  4. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  5. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  6. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  7. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  9. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  10. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 778
  2. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 117
  3. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 7 090
  4. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 6 312
  5. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 123
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 682
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 940
  8. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 836
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 614
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 558
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Slušná občianska spoločnosť sa jednoducho musí brániť.


14. okt
Ľudia s rúškami na tvárach počas pandémie koronavírusu.

PCR testy na Slovensku odhalili takmer 440-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 864 obetí.


a 5 ďalší 11 h
Skryť Zatvoriť reklamu