SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Depresia

Depresia môže postihnúť každého človka. Ako pomôcť blízkym v depresii? Predovšetkým ich počúvajte. Ak osoba, na ktorej vám záleží, vyzerá smutne a bez nálady, bez okolkov sa spýtajte, čo zapríčinilo jej zármutok. Vaše otázky by mali byť natoľko

otvorené, aby vyprovokovali odpoveď.

  • Ak sa vám podarí vyvolať úprimný rozhovor, snažte sa, aby sa váš partner cítil bezpečne. Nepoužívajte formálne vety typu: „Netráp sa pre takú maličkosť.“
  • Nerozdávajte jednoduché rady typu: „Veď stačí len...“, váš partner sám musí nájsť spôsob, ako vyriešiť problémy.
  • Navrhnite plán, ktorý môžete uskutočniť spoločne.
  • Usilujte sa vzbudiť partnerov záujem o okolité dianie.

Ak sa naďalej cítite tak mizerne, že ráno nemáte silu ani chuť vstať z postele, prečítajte si nasledujúce rady.

 

Kedy treba navštíviť lekára?

Keď depresia trvá dlhší čas a „domáce prostriedky“ nezaberajú, mali by ste navštíviť psychológa alebo psychiatra.

Odbornú pomoc by mal vyhľadať každý, u koho sa dlhšie ako dva týždne objavujú najmenej štyri z uvedených príznakov:

  • Úporný pocit smútku, strachu a „prázdnoty“
  • Pozit beznádeje a pesimizmu
  • Pocit viny, vlastnej neschopnosti alebo bezradnosti
  • Strata záujmu o aktivity prinášajúce príjemné pocity vrátane sexu
  • Poruchy spánku (nespavosť, časté prebúdzanie sa alebo príliš veľká únava)
  • Stravovacie ťažkosti (zmena chuti, priberanie alebo chudnutie), úbytok energie, neustála únava
  • Myšlienky na smrť alebo samovražedné úmysly
  • Nepokojné pohyby alebo podráždenosť
  • Problémy s koncentráciou, zhoršenie pamäti a nerozhodnosť

 

Ako vybabrať s depresiou?

Pohodlne sa usaďte a myslite pozitívne

Ak vás pochytí clivota, musíte si uvedomiť, že zhoršenie nálady nie je nič neobvyklé. Usilujte sa pochopiť, že pocit depresie je chvíľkovou záležitosťou. Nesmiete smútok prehlbovať analyzovaním skutočnosť, že ste práve teraz skľúčený.

 

Žite aktívne

Ak nevytiahnete päty z domu a celý deň budete len bezmyšlienkovito chodiť z izby do izby, melanchólie sa zaručene nezbavíte. Skúste sa zaoberať pozitívnou činnosťou. Vyberte sa na prechádzku alebo na výlet na bicykli, navštívte kamaráta, prečítajte si zaujímavú knižku. A najmä si zapamätajte, že prepínanie televíznych kanálov nie je žiadna psychická ani fyzická aktivita.

 

Uvedomte si, čo vám robí radosť

Najlepším spôsobom, ako skoncovať s bezútešným hlivením, je zamyslieť sa nad tým, čo vám skutočne spôsobuje radosť. Samozrejme, v prvej chvíli vám bude pripadať každý nápad nudný a zbytočný, ale aj tak ho vyskúšajte. Keď prekonáte prvú nechuť, začne vás hobby baviť a budete sa cítiť lepšie.

 

Neuzatvárajte sa do seba

Podeľte sa o svoje problémy s priateľmi, určite vám poradia a pomôžu. Niekdy stačí sa len vyrozprávať.

 

Plač pomáha

Ak vás rozhovor s blízkym človekom núti do plaču, nebráňte sa slzám! Plač prináša očistu a uvoľňuje emócie.

 

Rozoberte celú situáciu

Pokúste sa nájsť odpoveď na otázku, čo vyvoláva u vás depresiu. Analýza pocitov totiž nezriedka prináša úľavu. Ak pochopíte podstatu problému, urobíte prvý krok k tomu, aby ste ho odstránili.

 

Reálne ciele

Nezaoberajte sa neuskutočniteľnými predstavami. Radšej sa držte reality. Naháňačka za chimórou, ktorá v skutočnosti neexistuje, prináša len ďalšie depresie. Musíte si jednoducho povedať – urobil som, čo som mohol.

 

Cvičenie

Proti depresívnym stavom pomáha telesná aktivita. Ak pravidelen športujete a ste v dobrej fyzickej kondícii, trénujte ešte intezívnejšie ako za normálych okolností. Pohyb uvoľňuje napätie.

 

Kreslenie

Zapisujte si a kreslite vlastné pocity. Ak bezprostredne po traumatizujúcom zážitku nakreslíte to, čo cítite, zistíte, že môžete preniknúť do hĺbky svojich emócií. Používajte všetky farby. Prevaha červenej symbolizuje hnev, čierna vyjadruje smútok a sivá odráža strach.

 

Urobte si jasno v základných faktoch

Keď sa úporne snažíme stotožniť vlastné predstavy s realitou, často sa ukáže, že sme nesprávne odhadli situáciu. Ak si myslíte, že vás partner podvádza, čo je pochopiteľnou príčinou depresií, neváhajte a priamo sa ho na to spýtajte. Možno zistíte, že ste sa mýlili.

 

Piplačkou proti smútku

Zahĺbte sa do zdĺhavej, nudnej roboty. Pred depresiou vás totiž môže zachrániť aj činnosť odvádzajúca pozornosť od duševného bôlu.

 

Spomaľte tempo

Život v súčasnosti napĺňa neustály zhon a stres. Ak kvás deprimuje pocit, že nič nestíhate, možno potrebujete oddych. Pripravte si večer teplý kúpeľ alebo sa dajte namasírovať.

 

Závažné rozhodnutia odložte na lepšie časy

Ak vás zmáha svetobôľ, neprijímajte žiadne zásadné rozhodnutia. Nedôverujte svojmu úsudku v depresívnom stave. Dôležité rozhodnutia odložte na obdobie, keď sa budete cítiť lepšie. Ak to neurobíte, môžete rozhdnúť zle, čím sa vaša beznádej ešte prehĺbi.

 

Kontrolujte svoje správanie

Človek sa pod vplyvom depresie stáva neprístupným a nevrlým. Nedávajte najavo pochmúrnu náladu pred priateľmi či známymi, lebo sa stretnete s rovnakou odozvou. A vy predsa nadovšetko potrebujete vľúdnosť a záujem tých, čo vás obklopujú.

 

Nákupy odložte na neskôr

Ak premrháte v obchode celú výplatu, možno sa chvíľu budete cítiť lepšie, ale čoskoro zistíte, že ste zbytočne minuli hŕbu peňazí. A to vám na depresii neuberie.

 

Nevyjedajte chladničku

Nezaháňajte smútok jedlom. Ďalšie centimetre v páse vám iba zhoršia náladu.

 

Na záver

Akýkoľvek problém máte, s odstupom času sa neho budete vedieť pozrieť s chladnou hlavou bez emócií a aj sa správne rozhodnúť ako ďalej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 509
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 541
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 217
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 033
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 840
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 554
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 930
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 669
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 615
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 510
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

4 h
Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Marček si odpykáva 25 rokov.

12 h
Na Slovensku už očkujú aj seniorov.

Už sa môžu hlásiť ľudia nad 85 rokov.

13 h