SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Stopové prvky a minerály

  Stopové prvky (minerály). Stopové prvky sú súčasťou množstva enzýmov, látok urýchľujúcich rôzne procesy v tele. Vápnik a fosfor majú dôležitú úlohu pri mineralizácii kostí a zubov. Vápnik podporuje činnosť rôznych látok, spolupôsobí s

 

Stopové prvky (minerály)

Stopové prvky sú súčasťou množstva enzýmov, látok urýchľujúcich rôzne procesy v tele.

Vápnik a fosfor majú dôležitú úlohu pri mineralizácii kostí a zubov. Vápnik podporuje činnosť rôznych látok, spolupôsobí s horčíkom pri regulácii práce srdca, prenose nervových podnetov a regulácii priepustnosti membrán. Železo a meď spolu s vitamínmi skupiny B sú dôležité pre vývoj červených krviniek. Horčík, mangán, zinok a molybdén spolupracují ako zložky enzýmov v rôznych reakciách v tele.

Stopové prvky obvykle v dostatočnej miere získavame z vonkajšieho prostredia alebo pitím minerálnych vôd. Osoby trpiace závažnými chorobami srdca a ciev by sa mali poradiť s lekárom skôr ako začnú zmes vitamínov a minerálov užívať.

 

Cín (stannum)

Je dôležitý pri látkovej premene v tele človeka, podieľa sa na raste. Jeho nedostatok u človeka nie je jasne popísaný. Za normálnych okolností jeho dodávanie v podobe liekov nie je potrebné.

 

Draslík (kalium)

Draslík sa uplatňuje pri komunikácii buniek, napr. v nervovej sústave. Je zodpovedný za prenos vzruchov vo svaloch a nervoch. Ovplyvňuje činnosť srdca, má vplyv na tvorbu bielkovín a získavanie energie z cukrov. Nachádza sa v rybách a mäse, mlieku a mliečnych výrobkoch, banánoch, strukovinách a zemiakoch. Jeho nedostatok sa prejavuje svalovou slabosťou, nepravideľnosťami v rytmickej práci srdca, zmenami nálad, nevolnosťou, podráženosťou a svalovou únavou. Jeho podávanie u osôb trpiacich ochoreniami srdca je vhodné len po dohovore s lekárom.

  • Hodnota draslíku je v liekoch uvádzaná ako množstvo karbonátu, citrátu alebo chloridu. Sledujte vždy hodnotu elementárne kália K+.
  • Denná doporučená dávka pre dospelých: 1600-2000 mg, (40-50 miliekvivalentov, mEq)

 

Fosfor (phosphorus)

Fosfor je dôležitý na transport energie a pri stavbe a pevnosti kostí a zubov, v spolupráci s vitamínom D a vápnikom. Nachádza sa v zemiakoch, vajciach, mäse, mlieku a chlebe. Nedostatok zapríčiňuje svalovú únavu a odvápnenie kostí.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých a mladistvých: 800-1200 mg
  • Denná doporučená dávka pre deti vo veku 4-10 rokov: 800mg, 1-3 rokov: 300-800 mg
  • Denná doporučená dávka pre tehotné ženy: 1200 mg

 

Horčík (magnézium)

Horčík sa v tele nachádza najmä v kostiach, svaloch a nervovom tkanive a tieto systémy významne ovplyvňuje. Magnézium podmieňuje veľký počet biochemických procesov, vrátane metabolizmu nukleových kyselín a bielkovín. Posilňuje imunitný systém, bráni vzniku ľadvinových a žlčových kameňov. Je vhodný pri liečbe vysokého krvného tlaku, nevyhnutný pre hormonálnu činnosť. Predchádza komplikáciám poinfarktových stavov.

Nachádza sa v banánoch, cereáliách, chlebe, orechoch a v strukovinách. Jeho nedostatok sa prejavuje poruchami hybnosti, ochabnutosťou, kŕčmi, brnením v končatách, prejavmi nervozity, úzkosťou, podráždenosťou, poruchami v rytmickej práci srdca, dvojitým videnín, zvýšenou hladinou tukov v krvi. Jeho podávanie u osôb trpiacich ochoreniami srdca je vhodné len po dohovore s lekárom.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých a mladistvých: 270-400 mg pre mužov a 280-300 mg pre ženy
  • Denná doporučená dávka pre deti vo veku 7-10 rokov: 170 mg, 4-6 rokov: 120mg, 1-3 rokov: 40-80 mg
  • Denná doporučená dávka pre tehotné ženy: 320 mg

 

Chlór

Spolurozhoduje o objeme tekutín v tele, podieľa sa na trávení. Zabezpečuje správne rozdelenie tekutín mimo i vo vnútri bunky. Jeho nedostatok u človeka nie je jasne popísaný, nakoľko je obsiahnutý v kuchynskej soli. Za normálnych okolností jeho dodávanie v podobe liekov nie je potrebné.

 

Chróm

Chróm je stopový prvok, ktorý významne reguluje hladinu cukru v krvi. Pomáha pri tvorbe inzulínu, pomáha pri látkovej výmene , riadi hladinu cholesterolu v krvi, stimuluje tvorbu bielkovín a zvyšuje odolnosť voči infekciám. Obmedzuje chuť na sladkosti a tým napomáha pri regulácii váhy. Nachádza sa v celozrnných výrobkoch, zemiakoch a orechoch. Nedostatok u človeka zapríčiňuje problémy rastu, urýchluje artrosklerózu, poruchy nerovového systému, zvýšenú hladinu cukru v krvi.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých: 50-200 mcg
  • Denná doporučená dávka pre deti vo veku 4-10 rokov: 30-120 mcg, 1-3 roky: 10-80 mcg

 

Jód (iodum)

V spolupráci so štítnou žľazou zabezpečuje správny vývoj jedinca po stránke fyzickej i mentálnej. Zdrojom sú ryby, mlieko, vajcia, jodizovaná kuchynská soľ. Nedostatok zapríčiňuje pokles vitality, zväčšenie štítnej žľazy, zvýšenie telesnej hmotnosti, zvýšenú náchylnosť k nachladnutiu a zastavenie fyzického a mentálného vývoja počas štádia rastu Nadmerné dávky jódu môžu poškodiť zdravie.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých: 100-300 mcg
  • Denná doporučená dávka pre tehotné ženy: 100-300 mcg

 

Kremík (silicium)

Podieľa sa na tvorbe kostí, zabezpečuje elasticitu ciev. Zúčastňuje sa na príjme vápnika z potravy a na raste vlasov a nechtov. Nachádza sa v špenáte a zelenej zelenine. Jeho nedostatok u človeka zapríčiňuje neplodnosť, abnormality kostí, celkovú retardáciu rastu, nedostatočný vývoj a osteoporózu. Za normálnych okolností jeho dodávanie v podobe liekov nie je potrebné.

 

Mangán

Podporuje normálny vývoj kostí, pomáha pri tvorbe pohlavných hormónov a zúčastňuje sa premeny cukrov, tukov a bielkovín v tele, ovplyvňuje tvorbu chrupaviek. Zdrojom je ovos, arašidy a mandle. Jeho nedostatok zapríčiňuje spomalenie rastu a vývoja a zmeny v metabolizme cukrov v štruktúre kostí a chrupaviek.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých a mladistvých: 2-5 mg
  • Denná doporučená dávka pre deti vo veku 7-10 rokov: 2-3mg, 4-6 rokov: 1,5-2mg, 1-3 rokov: 0,3-1,5 mg

 

Meď (cuprum)

Meď sa zúčastňuje rozličných premien v tele, často spoločne so zinkom. Podporuje využívanie cukrov v tele, podieľa sa na stavbe kostí a činnosti nervového aparátu. Priaznivo ovplyvňuje vlasovú štruktúru. Nachádza sa v hubách, strukovinách, obilninách a celozrnných výrobkoch. Nedostatok môže viesť k anémiám (chudokrvnosť), spomaleniu mentálneho vývoja, zníženiu hladiny hemoglobínu v krvi, strate pigmentu, vypadávaniu vlasov a osteoporóze (riednutie kostí). Pri dlhotrvajúcom strese sa množstvo medi v tele výrazne znižuje.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých a mladistvé: 1,5-2,5 mg
  • Denná doporučená dávka pre deti vo veku 4-10 rokov: 1-1,5mg, 1-3 rokov: 0,4-1 mg

 

Molybdén

Tento prvok sa zúčastňuje ako súčasť enzýmov reakcií v látkovej premene v ľudskom tele, ovplyvňuje ukladanie fluóru a tým i ochranu pred zubným kazom. Nachádza sa v karfiole, strukovinách, celozrnných výrobkoch. Jeho nedostatok spôsobuje spomalenie rastu, zníženie plodnosti, močové a žlčové kamene. Nie je celkom jasné, aký účinok sa dosiahne podávaním molybdénu v liekoch.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých a mladistvých: 75-250 mcg

 

Nikel

Nikel je súčasťou enzýmov, zúčastňuje sa krvotvoby, pri stavbe buniek a spracovaní železa, medi a zinku v pečeni, posilňuje účinok rôznych hormónov, nakoľko sa nachádza vo všetkých orgánoch. Nachádza sa v zelenine, obilninách a chlebe. Jeho nedostatok spôsobuje spomalenie rastu, možné sú problémy s krvou. Za normálnych okolností jeho dodávanie v podobe liekov nie je potrebné.

 

Selén (selenium)

Selén sa spolu s vitamínom E zúčastňuje antioxidačného obranného systému, ktorý ničí voľné radikály škodlivé pre organizmus. Priaznivo ovplyvňuje elasticitu tkanív, spomaľuje degeneráciu buniek a tkanív. Nachádza sa v rybách, mäse, mlieku, vajciach, obilninách a orechoch. Jeho nedostatok sa môže prejaviť statenou elasticitou kože, zvýšenou lámavosťou nechtov, svalovou ochabnutosťou, problémami so srdcom.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých a mladistvých: 40-70 mcg pre mužov a 45-55 mcg pre ženy
  • Denná doporučená dávka pre deti vo veku 7-10 rokov: 30 mcg, 4-6 rokov: 20 mcg a 1-3 rokov: 10-20 mcg
  • Denná doporučená dávka pre tehotné ženy: 75 mcg

 

Vanád

Je súčasťou enzýmov a zúčastňuje sa reakcií pre premenách látok v ľudskom organizme, znižuje tvorbu cholesterolu, redukuje alergické reakcie a účinkuje proti vzniku zubného kazu. Obsahujú ho huby, ustrice a špenát. Jeho nedostatok spôsobuje retardáciu rastu, zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi. Za normálnych okolností jeho dodávanie v podobe liekov nie je potrebné.

 

Vápnik (calcium)

Spolu s vitamímom D a fosforom sa zúčastňuje na stavbe a udržiavaniu správnej stavby a pevnosti kostí, zubov a ďalších zložiek pohybového aparátu človeka, ďalej pri vzájomnej komunikácii buniek, je potrebný pri zrážaní krvi. Nachádza sa v sóji, orechoch, zelenej zelenine, mlieku a mliečnych výrobkoch. Nedostatok spôsobuje triašku, spomalenie rastu detí, rednutie kostí, reumatické bolesti a svalové kŕče. Vyššie dávky vápnika sú potrebné najmä počas tehotenstva (správny vývoj kostí), v detskom veku (uspokojovanie zvýšených nárokov pri raste kostí) a v staršom strednom veku pri predchádzaní osteroporóze. Vysoké dávky (vyššie ako doporučené) však môžu poškodiť zdravie. Doporučené dávky sú vyjadrené ako Ca 2+.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých a mladistveé: 800-1200 mg
  • Denná doporučená dávka pre deti vo veku 4-10 rokov:800mg, 1-3 rokov: 400-800 mg
  • Denná doporučená dávka pre tehotné ženy: 1200 mg

 

Zinok (zincum)

Zinok je jedným z dôležitých stopových prvkov. Je hlavným ochranným prvkom imunitného systému a je dôležitý pre prenos genetickej informácie. Je antioxidantom, pôsobí proti vzniku slepoty v starobe, zvyšuje potenciu u mužov, podporuje zmysly chuti, čuchu a videnia, ovplyvňuje rast vlasov, udržuje elastickosť kože. Zdrojom je mäso a ryby, pečeň a viajcia, celozrnné výrobky, mlieko a mliečne výrobky. Jeho nedostatok obvykle vedie k zhoršenému videniu v noci, zníženej citlivosti čuchu a chuti, k zníženej obranyschopnosti pred infekciami, akné, redukcii plodnosti a vývoja pohlavných orgánov.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých a mladistvé: 15-12 mg
  • Denná doporučená dávka pre deti vo veku 4-10 rokov: 10mg, 1-3 rokov: 5-10 mg
  • Denná doporučená dávka pre tehotné ženy: 16-19 mg

 

Železo (ferrum)

Železo sa podieľa na tvorbe červených krviniek a je potrebné pre rast. Nachádza sa v mäse a rybách, vnútornostiach. Jeho významný nedostatok sa prejavuje anémiou (chudokrvnosť), celkovou slabosťou, skleslosťou a zvýšenou náchylnosťou k infekčným ochoreniam, zhoršuje sa schopnosť udržať telesnú teplotu. Doporučené dávky sú vyjadrené ako elementárne železo, čiže Fe.

  • Denná doporučená dávka pre dospelých a mladistvých: 10-15 mg
  • Denná doporučená dávka pre deti vo veku 4-10 rokov: 10mg, 1-3 rokov: 6-10 mg
  • Denná doporučená dávka pre tehotné ženy: 30 mg
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  5. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Behind every successful business lies a set of skilled people
  2. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Hudbou proti holorubom.
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  6. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  7. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 15 002
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 993
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 896
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 9 330
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 324
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 230
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 282
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 6 035
  9. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 5 888
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Veronika Remišová.

Nedá sa nič robiť, bude to trápne.


13. jún
Lekár Pavel Malovič (je v strede).

Ako vyzerá práca dopingového komisára na ME vo futbale?


Pavol Spál 1 h
Adrián Szabó ide do väzby.

NAKA zadržala Szabóa 3. júna.


TASR 4 h
Silné nežiadúce účinky po niektorých vakcínach a ich nedostatok otvárajú otázku možného mixu vakcín pri prvej a druhej dávke.

Štúdia naznačila väčšiu ochranu.


22 h

Neprehliadnite tiež

Ampulka s vakcínou proti ochoreniu COVID-19 od americkej farmaceutickej spoločnosti Novavax počas tretej fázy klinických testov v Londýne.

Do konca roka chce vyrobiť 150 miliónov vakcín.


4 h
Ilustračné foto.

Objasnili úlohu doteraz neznámeho proteínu s označením FAM110A.


TASR 9. jún
Liek Aduhelm.

Za posledných takmer 20 rokov nebol na liečbu schválený žiaden iný nový liek.


TASR 7. jún
Kŕčové žily zvykne sprevádzať pocit ťažkých nôh, pálenie, tŕpnutie či nočné kŕče v nohách.

Kŕčové žily sa v lete zvyknú zhoršovať.


7. jún