VYHOĎTE STARÉ TOPÁNKY A NEHANBITE SA ZA PALICU. BOLESŤ TREBA LIEČIŤ, KĹBY BEZ POHYBU PRESTANÚ FUNGOVAŤ

Hýbte sa. Odporúčajú to lekári

Aj choré kĺby potrebujú pohyb. Samozrejme, len do tej miery, kam to bolesť dovolí.

Pomôcky zabezpečia väčšiu samostatnosť, primeraný pohyb napomôže udržaniu aspoň čiastočnej funkčnosti kĺbov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Najčastejšími diagnózami, ktoré vo vyššom veku bolestivo strpčujú pohyb, sú artrózy a artritídy. Bolestivé sú aj stavy po pádoch, ich dôsledky vo vyššom veku zhoršuje osteoporóza.

Bolesť je signálom, že niečo nie je v poriadku. „No pohyb potrebujú aj choré kĺby," upozorňuje gerontológ Štefan Krajčík. Aby kĺb naďalej fungoval, je nutné ho primerane zaťažovať.

Odľahčite kĺby

Hlavnou zásadou je cvičiť toľko, koľko bolesť dovolí. Existuje množstvo aktivít a pomôcok, pri ktorých sa kĺby odľahčia, bolesť sa tlmí a chorému človeku prospievajú. Fyzická záťaž pritom má vychádzať aj z doterajšej kondície. Náhle preťaženie sa môže skončiť ďalším poškodením.

Prvým krokom k odľahčeniu chorých kĺbov v každodennom živote je používanie topánok s podošvou, ktorá tlmí nárazy. Ďalším je zadováženie si opornej vychádzkovej palice. Namieste sú palice z predajní zdravotných pomôcok. Palička z dovolenkového obchodu so suvenírmi nezabezpečí potrebnú funkciu a, naopak, keďže nemá vhodné ukončenie, môže privodiť pád.

Nordická chôdza a špeciálny bicykel

Príkladom špeciálnej pohybovej aktivity, pri ktorej sú kĺby odľahčené, je nordická chôdza. „Do pohybu sa zapája svalstvo celého tela, špeciálne palice poskytujú oporu. Kĺby, chrbtica aj svaly sú menej a rovnomerne zaťažené, čo je dôležité pre ľudí, ktorí trpia artrózou, majú nadváhu, osteoporózu alebo sarkopéniu," hovorí praktický lekár Peter Lipták.

K vhodným aktivitám, ktoré odľahčujú kĺby, patrí bicyklovanie. Hmotnosť sa vďaka tomu, že človek pri tejto aktivite sedí, rozloží na väčšiu plochu. Na bicyklovanie sú vhodné ľahké trasy mimo rušných miest. Kto má problém s rovnováhou, môže využiť bicykel s troma kolesami. Objednať sa dá v predajni zdravotných pomôcok a určený je pre ľudí pri zníženej mobilite i kox〜artróze. V odôvodnených prípadoch trojkolku môže predpísať rehabilitačný lekár, inak výrobok slovenského producenta stojí 491 eur (14 790 korún).
K ďalším odporúčaným aktivitám patrí plávanie.

Hľadajte odbornú radu

Ľudia, ktorí majú veľké bolesti, môžu robiť niektoré cviky, ktorými zaťažujú svalstvo a posilňujú končatiny. S konkrétnou zostavou pomôže rehabilitačný pracovník alebo fyzioterapeut. Niektorí fyzioterapeuti ponúkajú návštevnú službu a spolupracujú s rodinou.

Získanie odbornej rady však môže byť ťažké. „Jedným z nedostatkov súčasnej starostlivosti je málo rozvinutá odborná konzultačná sieť," hovorí Krajčík.

Konzultácie sú pritom potrebné. Cviky, ktoré chorí ľudia alebo ich rodina nájdu v časopisoch alebo bežnej literatúre, nemusia byť bez ďalšej úpravy vhodné.

Mnohí chorí ľudia by navyše aj chceli začať cvičiť, no boja sa. Platí to najmä pre seniorov, ktorí už majú za sebou pád a ďalší pohyb u nich blokuje strach. Ak je to v pokročilom veku, často potom zbytočne skončia na geriatrických oddeleniach nemocníc.

Diagnózy v skratke

Osteoartróza (častejšie len artróza)

Je typickým predstaviteľom reumatických nezápalových chorôb.

Postihuje chrupavky, ochorenie sa vyskytuje častejšie vo vyššom veku. Chrupavky fungujú ako vankúšiky na konci kostí. Ak sa poškodia, poškodí to aj kĺb.

Choroba má dlhodobý priebeh a je bolestivá.

Artritída

Artritída je zápal kĺbu. Jedným z najzávažnejších zápalov kĺbov je reumatoidná artritída. Postihuje hlavne okraj kĺbového puzdra.

Zápal vedie k zvýšenému obsahu tekutiny v kĺbovej dutine a zhrubnutiu kĺbového puzdra.

Pohyb v kĺbe alebo len samotný dotyk postihnutého kĺbu vyvoláva bolesť.

Pretrvávanie zápalu môže napokon viesť k deformácii až zničeniu kĺbu.

Sarkopénia

Svalová hmota sa vekom zmenšuje, dochádza k jej strate – sarkopénii.

Spolu s poruchami rovnováhy je sarkopénia zodpovedná za pády.

Osteoporóza

Patrí k častým ochoreniam pohybového aparátu u starých ľudí, nazýva sa aj rednutím kostí.

Ide o ochorenie látkovej výmeny kostného tkaniva, pre ktoré ubúda kostná hmota, kosti oslabnú a ľahko sa polámu.

Odhaduje sa, že rizikom osteoporotickej zlomeniny je ohrozená asi každá tretia žena a zhruba každý šiesty muž vo veku nad päťdesiat rokov.

Zdroj: lekári, odborné internetové stránky

S vekom rastie riziko pádov

Niekoľko praktických rád, ako predchádzať zbytočnému nešťastiu.

BRATISLAVA. K príčinám rastúceho počtu pádov vo vyššom veku patria napríklad poruchy rovnováhy, horší zrak, utlmujúce lieky, oslabenie reflexov či poruchy chôdze vyvolané chorobami pohybového aparátu.

Odborníci upozorňujú, že preventívne opatrenia môžu počet pádov znížiť. Pacienti sú ušetrení bolesti, spoločnosť má menšie výdavky na zdravotníctvo. Nehovoriac o predchádzaní najzávažnejším dôsledkom - pády sú jednou z najčastejších príčin úrazov starých ľudí, ktoré sú piatou najčastejšou príčinou ich smrti.

Zmeňte návyky, upravte byt

1. Ak ste začali častejšie padať, choďte k praktickému lekárovi. Ten môže aj v spolupráci s odborníkmi nájsť príčinu - ochorenie, poškodenie zraku a podobne.

2. Skontrolujte, v čom chodíte. Nevhodné sú rozšliapané a voľné topánky, šľapky či topánky na vysokom opätku. Nechoďte len v ponožkách.

3. Zadovážte si dobré okuliare. Vhodnejšie je mať okuliare osobitne na čítanie a osobitne na diaľku, ako bifokálne okuliare.

4. Zvážte kúpu špeciálnej bielizne s chráničmi bedrových kĺbov. Dá sa vyprať, nedeformuje postavu.

5. Skontrolujte tabletky, ktoré užívate. Ozaj ste o všetkých povedali lekárovi?

6. Ak užívate lieky, nepite alkohol. Môže to vyvolať závraty a stratu rovnováhy.

7. Liečte chrípku, predchádzajte jej, napríklad očkovaním. Aj chrípka môže organizmus oslabiť natoľko, že zvýši náchylnosť na pády.

8. Dbajte na zdravú výživu. Aj vo vyššom veku kosti potrebujú vápnik a vitamín D.

9. Upravte svoje okolie. Odstráňte šmykľavé koberčeky, ako aj všetko, o čo sa dá potknúť (nízke stolčeky a podobne). Uprednostnite stabilný nábytok bez koliesok. Dbajte na dobré osvetlenie. Odporúčajú sa stowattové žiarovky.

So štvorkolkou na nákup

Pomôcky, ktoré uľahčia pohyb, môžu predpísať odborní lekári.

BRATISLAVA. Vychádzková palica nemusí byť len symbolom staroby, ale aj účinným pomocníkom. V ponuke predajní či výdajní zdravotných pomôcok sa v súčasnosti dá nájsť celá paleta výrobkov. Okrem najlacnejších palíc sa dajú nájsť aj také, ktoré akceptujú trendy v móde. Pokiaľ takúto pomôcku predpíše odborný lekár (napríklad ortopéd), poisťovňa hradí 5,25 eura (zhruba 158 korún). Zvyšok treba doplatiť.

Nakupujú deti

Najlacnejším riešením, ako zväčšiť svoju stabilitu, sú klasické drevené palice. Pri recepte sa dopláca okolo dvoch eur (60 korún). Na potrebnú dĺžku sa upravujú zrezaním. Väčší komfort ponúkajú duralové nastaviteľné palice (doplatok môže byť okolo štyroch eur, teda zhruba 120 korún) alebo skladacie vychádzkové palice. Pri tejto pomôcke pacient dopláca viac ako desať eur (viac ako tristo korún).
Funkcia je vždy rovnaká. „Zabezpečujú oporu, zväčšujú stabilitu," hovorí odborná pracovníčka Bio G zdravotnícke pomôcky v Bratislave Dagmar Kočkovská. Výber závisí od vkusu a často od financií. „Niekto si môže a niekto nemôže dovoliť doplácať," vysvetľuje.

V mnohých prípadoch si pre paličku neprídu seniori, no zadovážia ju ich dospelé deti. Vychádzková palica sa ešte stále považuje viac za symbol staroby ako za pomôcku.

Francúzske barle

Pri závažnejších stupňoch chorôb pohybového aparátu alebo pri poúrazových stavoch vychádzková palica nestačí. Účinnejšou pomocou je francúzska barla, o ktorú sa možno oprieť celým predlaktím. Poisťovne pri tomto type opory hradia 8,13 eura (245 korún). Tak ako vychádzkovú palicu, aj francúzsku barlu predpisuje odborný lekár. Na výber je pritom viacero výrobkov, ktorých cena úhradu poisťovne neprevyšuje, netreba nič doplácať.

Pre pacientov bezprostredne po úraze sú určené nemecké (podpazušné) barly. Výrobky z dreva úplne hradí zdravotná poisťovňa, no po použití ich treba vrátiť do skladov poisťovne. Za odľahčené hliníkové podpazušné barly sa dopláca vyše štrnásť eur (viac ako 420 korún).

Sám pre potraviny

Seniorom, ktorým palička ani barla nestačia pri samostatnom pohybe, pomôžu chodúľky. Iné sú určené pre pohyb v miestnosti, iné navonok.

Bez doplatku možno dostať chodúľky s pevnou konštrukciou. Človek, ktorý ich používa, sa o chodúľku opiera a pri chôdzi ju posúva pred sebou. Za chodúľky s kĺbmi alebo kolieskami sa dopláca.
Účinnou pomôckou je takzvaná štvorkolka - oporný vozík s kolieskami s úložným košíkom a doskou na sadnutie, alebo na uloženie tácne s jedlom. Pomôcku využijú seniori, ktorí sa ťažko pohybujú, no napriek tomu si sami dokážu s takouto oporou zájsť nakúpiť.

Ak takúto štvorkolku predpíše rehabilitačný lekár a pomôcku schváli revízny lekár, môže ju aj v plnom rozsahu hradiť zdravotná poisťovňa. Inak si kúpa vyžaduje investíciu vo výške 88,81 eura (zhruba 2680 korún).

Začnite zľahka, no začnite

Ležiaci pacienti často vnímajú snahu okolia o ich cvičenie ako obťažovanie.

BRATISLAVA. Prvú informáciu o tom, ako treba pri chorobách pohybového aparátu či osteoporóze cvičiť a kde môžu pacientovi poradiť, by mal dať praktický lekár.

Ak lekár pohyb odporučí, fyzioterapeutka Jana Prokešová zo Stupavy radí ľahké kondičné cvičenie v ľahu, v sede i v stoji spojené s dychovým cvičením. Ak je vhodné a možné, odporúča aj skupinové cvičenie.
Ťažšie je motivovať k vhodnej pohybovej aktivite ležiacich seniorov. „Mávajú odmietavý postoj a pocit, že ich s cvičením obťažujú," hovorí Prokešová. Pri imobilných pacientoch sa volia aktivity veľmi individuálne podľa stavu. Do úvahy prichádza polohovanie, chôdza v chodúľke, vysádzanie do kresiel a ľahký, aktívne asistovaný kondičný tréning spojený s nácvikom sebaobsluhy.

Pri osteoporóze v staršom veku je v prvom stupni ochorenia zaradiť do denného programu najmä dlhšie denné prechádzky a pravidelné pätnásťminútové cvičenie. Vo vyšších štádiách by mali medikamentóznu liečbu dopĺňať rehabilitácia a fyzioterapia.

Pri páde je dôležité privolať pomoc. Akokoľvek

Účinným riešením pre privolanie pomoci sú linky záchrany, ktoré pošlú odborných pracovníkov. Kým niekto príde, zabráňte aspoň podchladeniu.

BRATISLAVA. Mnohé problémy, ktoré vznikajú po pádoch, súvisia s následným podchladením a nehybnosťou, keď človek nemôže vstať, hoci sa aj vážne nezranil. Praktické rady, čo robiť pri páde a najmä ako pádom predchádzať, zhrnulo v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva české občianske združenie GEMA (www.gerontocentrum.cz).

Tiesňové tlačidlá

Ak ste sa poranili alebo cítite bolesť, pokúste sa najskôr privolať pomoc. Bez toho, že by ste menili polohu.
Veľkým pomocníkom v takejto situácii sú linky záchrany. Odbornú pomoc vtedy možno privolať stlačením tiesňového tlačidla (v Bratislave to umožňuje napríklad služba Konvalinka).

Ak nemáte možnosť privolať pomoc, opatrne sa presuňte k najbližšej stabilnej stoličke, posteli či kreslu a snažte sa posadiť. Oddýchnite si a až po chvíli sa skúste zdvihnúť, a pri neustálom pridržiavaní dôjsť k telefónu, oknu či dverám. Zabúchajte na stenu susedom alebo sa inak pokúste na seba upozorniť a privolať pomoc.

Presuňte sa na koberec

Ak sa vám nič z toho nepodarí, pokúste sa zostať pokojný a zostaňte ležať na mieste.
Najlepšie tam, kde je dlážka prikrytá kobercom, prípadne si skúste pritiahnuť prikrývku alebo niečo, čím by ste sa vedeli prikryť a predísť podchladeniu.
Oddychujte, kým niekto príde domov alebo kým sa opäť rozhodnete pokúsiť sa o privolanie pomoci.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 812
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 685
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 143
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 306
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 257
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 029
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 996
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 830
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 748

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Mutácie deťom odovzdávajú najmä otcovia

Čím sú rodičia starší, tým viac mutácií prenesú na svoje dieťa.

Ako často by ste mali vyprať uteráky

Použité uteráky sú rajom pre mikróby a dokážu šíriť infekčné choroby.

Päťdesiatnici a stres

Päťdesiatnici a stres: Vyhorenie - vybité batérie duše

Syndróm vyhorenia vás dostane, aj keď svoju prácu milujete.

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres. Najmä nie po päťdesiatke.