Správne stravovanie môže znížiť riziká menopauzy

Vhodným výberom potravín môže žena zhoršeniu svojho srdcovo-cievneho systému predísť.

BRATISLAVA. Vyhnúť sa rizikám menopauzy a klesajúceho množstva ženského hormónu v organizme môže každá žena aj správnym životným štýlom. S prevenciou však musí začať aspoň v štyridsiatke. Dôležitý je aj spôsob stravovania.

Zloženie stravy vo veľkej miere rozhoduje o vývoji zdravotného stavu. „Viac ako 70 percent žien v strednom veku má vďaka štýlu stravovania nadváhu až obezitu, rovnaký počet má zvýšenú hladinu cholesterolu a polovica zvýšený krvný tlak. A všetky tri rizikové faktory má takmer tretina ženskej populácie po štyridsiatke,“ hovorí Jana Jurkovičová z Ústavu hygieny Lekárskej fakulty UK v Bratislave. U väčšiny sa kilogramy ukladajú najmä v brušnej dutine, kde tuk zhoršuje funkciu vnútorných orgánov.

Chyby slovenskej kuchyne

„V období hormonálnych zmien si žena musí dávať ešte väčší pozor na to, čo a koľko skonzumuje. Kilogramy jej pribúdajú ešte rýchlejšie ako v mladosti,“ upozorňuje odborníčka.

Chybou slovenskej kuchyne je najmä to, že uprednostňuje ťažko stráviteľné vyprážané jedlá, mastné druhy mäsa s vysokým obsahom tuku, omáčky, zapražené polievky, pekárenské výrobky z bielej múky a múčnikov. Škodia aj konzervované výrobky, sladkosti a sladené nealkoholické nápoje.

Matka ovplyvní celú rodinu

Ak chce uchovať žena čo najdlhšie svoj srdcovo-cievny systém v dobrej kondícii, mala by zmeniť stravovanie čo najskôr. Ovplyvní tým aj výživu svojej rodiny a chráni aj jej zdravie.

„Preorientovať sa treba na rastlinné tuky, chudé hydinové mäso, tučné morské ryby, čo obsahujú polynenasýtené mastné kyseliny podstatné pre prevenciu atériosklerózy,“ radí lekárka. „Zaradiť treba orechy, celozrnné výrobky pre obsah vlákniny, mliečne výrobky aj strukoviny pre minerály, sója napríklad obsahuje fytoestrogény, a veľa ovocia a zeleniny pre prísun vitamínov.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  4. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  5. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  6. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  7. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  8. Slovensko spieva koledy
  9. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  10. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 58 717
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 15 131
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 12 313
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 930
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 896
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 781
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 396
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 3 899
  9. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 881
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 596