Poruchami spánku trpí polovica Slovákov

Približne 50 percent slovenskej populácie trpí závažnými krátkodobými alebo dlhodobými problémami spánku. Ťažkosti pri zaspávaní, krátke trvanie spánku, nočné prebúdzanie, rušenie chrápaním a poruchami dýchania sú najčastejšími faktormi, ktoré znižujú jeh

BRATISLAVA. o kvalitu. Pre TASR to uviedla neurologička Ľubica Procházková z II. Neurologickej kliniky Fakultnej nemocnice L. Dérera v Bratislave.

"Ak človek viac dní v týždni trpí nespavosťou a prechádza to do chronického štádia, vplýva to na jeho ďalšiu výkonnosť. Na druhý deň je nevyspatý, vyčerpaný, depresívny a podráždený, nekomunikatívny a nesociabilný. Vtedy by už mal navštíviť lekára," odporučila Procházková.

Nespavosť podstatným spôsobom znižuje kvalitu života. Veľa ľudí tiež zabúda na dôležitosť hygieny spánku. "Žijeme hektickým životom a minulé storočie nás pripravilo o 20 percent spánku. Spíme minimálne o dve - tri hodiny menej ako naši predkovia," spresnila lekárka.

Podľa nej sa na kvalitný spánok musíme pripravovať už od rána. Veľa môžeme ovplyvniť odbúravaním stresu, zdravou stravou a dodržiavaním správnych stravovacích návykov. "Všetci vieme, že energeticky kalorické jedlo vo veľkom množstve večer znamená nekvalitný spánok. Preto by sme sa mali dobre najesť už ráno a cez deň sa riadiť známym "raňajky zjedz sám, na obed sa podeľ s priateľom a večeru daj nepriateľovi," dodala.

K zaujímavým zisteniam patrí, že uhľohydráty v sladkostiach vedú k produkcii inzulínu, ktorý spôsobuje väčšiu produkciu tryptofánu. Práve ten je základnou jednotkou hormónu serotonínu, ktorý navodzuje spánok. "Kúsok čokolády, šálka horúceho kakaa alebo čaj s medom môže navodiť dobrý spánok. Veď aj v hotelových izbách máte na vankúšoch položenú zabalenú tabličku čokolády alebo čokoládový cukrík, aby hosť v cudzom prostredí lepšie zaspal," povedala Procházková.

Odborníci odporúčajú spať v dobre vyvetranej miestnosti, v ktorej by teplota nemala byť vyššia ako 16 až 18 stupňov Celzia. Mali by sme zaspávať v pokoji pri zhasnutom svetle. V pokoji si aj organizmus lepšie oddýchne.

"Mali by sme si ľahnúť až vtedy, keď sme naozaj ospalí. Ak nezaspíme do 30 minút, mali by sme vstať a chvíľu robiť inú činnosť. Zo spálne by sme si nemali robiť pracovisko a v posteli by sme nemali čítať, pozerať televíziu, posteľ by mala byť len na spanie. Veď aj v minulosti sa do spálne celý deň nechodilo, šlo sa tam len spať," konštatovala neurologička.

Večer by sme nemali viesť vážne rozhovory, príliš rozmýšľať nad prácou a veľmi aktívne cvičiť.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 291
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 651
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 436
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 603
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 941
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 270
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 146
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 929
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 792
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 623

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

Neprehliadnite tiež

Spornú štúdiu o cukre objavili po päťdesiatich rokoch

Správanie cukrovarníkov vraj pripomínalo tabakový priemysel.

Sexi alebo agresívne? Vašu náladu môže ovplyvniť typ alkoholu

Obsah pohárika môže rozhodnúť o tom, ako sa budete cítiť.

Biopsychológ: Fascinuje ma, čo všetko považujú ženy za atraktívne

O rozdieloch v sexualite mužov a žien rozpráva britský biopsychológ FREDERICK M. TOATES.

Na darcu čaká s umelým srdcom. Na Slovensku prebehla prvá implantácia

Slovensko má prvého pacienta, ktorý podstúpil unikátnu implantáciu umelého srdca.

V treťom trimestri by ženy mali spať na boku, ukázala štúdia

Spánok na chrbte zvyšuje riziko narodenia mŕtveho dieťaťa.