Poruchami spánku trpí polovica Slovákov

Približne 50 percent slovenskej populácie trpí závažnými krátkodobými alebo dlhodobými problémami spánku. Ťažkosti pri zaspávaní, krátke trvanie spánku, nočné prebúdzanie, rušenie chrápaním a poruchami dýchania sú najčastejšími faktormi, ktoré znižujú jeh

BRATISLAVA. o kvalitu. Pre TASR to uviedla neurologička Ľubica Procházková z II. Neurologickej kliniky Fakultnej nemocnice L. Dérera v Bratislave.

"Ak človek viac dní v týždni trpí nespavosťou a prechádza to do chronického štádia, vplýva to na jeho ďalšiu výkonnosť. Na druhý deň je nevyspatý, vyčerpaný, depresívny a podráždený, nekomunikatívny a nesociabilný. Vtedy by už mal navštíviť lekára," odporučila Procházková.

Nespavosť podstatným spôsobom znižuje kvalitu života. Veľa ľudí tiež zabúda na dôležitosť hygieny spánku. "Žijeme hektickým životom a minulé storočie nás pripravilo o 20 percent spánku. Spíme minimálne o dve - tri hodiny menej ako naši predkovia," spresnila lekárka.

Podľa nej sa na kvalitný spánok musíme pripravovať už od rána. Veľa môžeme ovplyvniť odbúravaním stresu, zdravou stravou a dodržiavaním správnych stravovacích návykov. "Všetci vieme, že energeticky kalorické jedlo vo veľkom množstve večer znamená nekvalitný spánok. Preto by sme sa mali dobre najesť už ráno a cez deň sa riadiť známym "raňajky zjedz sám, na obed sa podeľ s priateľom a večeru daj nepriateľovi," dodala.

K zaujímavým zisteniam patrí, že uhľohydráty v sladkostiach vedú k produkcii inzulínu, ktorý spôsobuje väčšiu produkciu tryptofánu. Práve ten je základnou jednotkou hormónu serotonínu, ktorý navodzuje spánok. "Kúsok čokolády, šálka horúceho kakaa alebo čaj s medom môže navodiť dobrý spánok. Veď aj v hotelových izbách máte na vankúšoch položenú zabalenú tabličku čokolády alebo čokoládový cukrík, aby hosť v cudzom prostredí lepšie zaspal," povedala Procházková.

Odborníci odporúčajú spať v dobre vyvetranej miestnosti, v ktorej by teplota nemala byť vyššia ako 16 až 18 stupňov Celzia. Mali by sme zaspávať v pokoji pri zhasnutom svetle. V pokoji si aj organizmus lepšie oddýchne.

"Mali by sme si ľahnúť až vtedy, keď sme naozaj ospalí. Ak nezaspíme do 30 minút, mali by sme vstať a chvíľu robiť inú činnosť. Zo spálne by sme si nemali robiť pracovisko a v posteli by sme nemali čítať, pozerať televíziu, posteľ by mala byť len na spanie. Veď aj v minulosti sa do spálne celý deň nechodilo, šlo sa tam len spať," konštatovala neurologička.

Večer by sme nemali viesť vážne rozhovory, príliš rozmýšľať nad prácou a veľmi aktívne cvičiť.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 630
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 889
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 575
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 092
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 671
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 358
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 154
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 087
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 696
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 608

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Ako dlho si telo lieči zlomené kosti?

Kosť nie je nečinná, alebo prečo sa zlomenina bez zápalu nezahojí.

Fajčiarsky kašeľ. Prečo vzniká a ako sa ho zbaviť

Pri fajčiarskom vykašliavaní môžu pomôcť aj domáce recepty.

Život vo dvojici. Ako vplýva partner na vaše zdravie?

Od cukrovky a priberanie, až po zmenu životného štýlu. Partner dokáže zmeniť život.

Kmeňové bunky by mohli vyriešiť aj plešatosť

Kmeňové bunky dokážu vytvárať vlasy, nové vypestovali zatiaľ na myšiach.