Beh je vhodný pre každého zdravého človeka

Beh môže byť pozitívny pre každého zdravého človeka, bez ohľadu na to, aké má zamestnanie. "Aj tým, čo robia pri strojoch, aj tým, čo pracujú v kanceláriách, každému jednému môže priniesť dobrú náladu a pozitívnu kondíciu," konštatoval tréner Ján Bakyta.

BRATISLAVA. Beh môže byť pozitívny pre každého zdravého človeka, bez ohľadu na to, aké má zamestnanie. "Aj tým, čo robia pri strojoch, aj tým, čo pracujú v kanceláriách, každému jednému môže priniesť dobrú náladu a pozitívnu kondíciu," konštatoval pre TASR tréner behu do vrchu Ján Bakyta.

Upozornil, že keď človek začne behať, musí mať hlavne pevnú vôľu. "Začiatky sú asi ťažké, asi to bolí každého, ale treba to prekonať a vytrvať," zdôraznil.

Zároveň dodal, že pri behu je dôležitá najmä postupnosť a primeranosť. "Taký vytrvalostný jogging. Stanoviť si primerané tempo, najskôr pokojnejšie a postupne zvyšovať jednak dávky a aj tempo," spresnil.

Eugen Laczo z katedry atletiky Fakulty telesnej výchovy a športu UK v Bratislave pre TASR uviedol, že pred behaním sa treba trošku ponaťahovať. "Hlavne lýtkový sval, achilovku, stehenný sval, dvojhlavý sval stehna, trošku ruky, strečingovými cvičeniami pripraviť organizmus na bežecký obsah," spresnil.

Ideálne je podľa neho behať buď ráno, okolo siedmej-ôsmej, alebo večer, okolo piatej-šiestej. "Netreba behať na slnku, lebo potom dochádza k veľkej dehydratácii elektrolytov," uviedol.

V tejto súvislosti Bakyta upozornil, že pre začiatočníkov nie sú vhodné šprinty. Naraz tam dôjde k zvýšeniu činnosti srdca aj organizmu a skôr hrozí infarkt," upozornil.

Keď s behom začíname treba ho podľa trénera striedať s chôdzou. "Sto metrov prejdem, sto metrov bežím a takýmto spôsobom prejdem tri kilometre, čiže striedať chôdzu beh, a postupne behom chôdzu nahrádzať," dodal. Beh nie je jednorazovou záležitosťou. Príprava, aby človek zvládol zabehnúť súvisle desať kilometrov, trvá približne tri mesiace.

"Behať by sa malo minimálne trikrát do týždňa," povedal Laczo. Lepšie je behať v lese, ale musí tam byť dobrý terén. Vysvetlil, že najprv treba behať v rovnom teréne. Keď má športovec dobrú bežeckú obuv, tak môže behať aj na štadióne. "Na betóne neodporúčam, to nie je dobré. Na tráve, v lese, v lesnom prostredí, to je najlepšie," poradil.

Podľa Lacza by človek nemal ísť behať po jedle minimálne dve hodiny. Bolo by mu zle, lebo má plný žalúdok a jeho obsah nie je absorbovaný. Potraviny zo žalúdka nie sú posunuté do čriev, tým pádom stoja v žalúdku a behom sa výrazne zvýši kyslé prostredie v organizme," vysvetlil.

Po návrate z behu nie sme podľa Lacza hladní, ale smädní. "Treba dodržiavať pitný režim, aby bežec nemal tekutinový deficit, lebo tým pádom sa zahustí krv, nie je tam po zaťažení cirkulácia a kyslík nepríde do svalových buniek," doplnil.

Z behu potom nemáme pôžitok. "Situácia nevyvolá pozitívny bežecký efekt, hormóny šťastia nepracujú," konštatoval. Preto bežci, ktorí si dlhší čas zvyknú na behanie, behajú preto, aby mali z neho dobrý pôžitok.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  2. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  3. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  5. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  6. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  7. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  8. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  9. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 20 113
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 219
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 591
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 7 663
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 873
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 203
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 392
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 565
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 269
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 715

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Beh

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vybavil niekto miliónové dotácie? Pri Babindole vidno Gašpara aj Jahnátka

Úspešní babindolskí podnikatelia majú kontakty na vplyvných ľudí spájaných so Smerom.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Niektorí riskujú život. Ktoré olympijské športy sú najnebezpečnejšie?

Hitparáda olympijských zimných športov podľa rizika úrazu.

Riziko rakoviny vaječníkov môžu dcéry dediť po otcovi

Objavená mutácia zvyšuje riziko rakoviny vaječníkov i prostaty v mladšom veku.

Štíhlejší a kreatívni. Ako môže single život prospieť zdraviu

Ak ste so slobodou vyrovnaní, môže prospieť telu aj duši.

Srdcia na Slovensku zlyhávajú zbytočne, genetika nemusí rozhodnúť

Úmrtnosť na ischemickú chorobu srdca je na Slovensku zbytočne vysoká.

Zvyšuje autizmus riziko násilnej trestnej činnosti?

Autistické spektrum sprevádzajú predsudky. Čo hovoria štúdie a dáta.