SME
Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

V stravovacom režime je dôležité dodržiavať pravidelnosť

Na jedlo si treba počas celého dňa nájsť čas a v stravovacom režime dodržiavať pravidelnosť.

BRATISLAVA. "Optimálny čas na raňajky je medzi 6.30 - 8.00 hodinou, kedy začína po prebudení u človeka pracovať vnútorný gastrointestinálny systém s vylučovaním všetkých štiav potrebných na správne trávenie," uviedol pre TASR gastroenterológ Peter Paulen.

Na desiatu stačí niečo drobné, podľa gastroenterológa neprekáža, ak sa vynechá, nasledovať však musí kvalitný obed. Každý by si mal čas na obed aj v pracovnom dni vyhradiť medzi 12.00 - 14.00 hodinou. Jeho súčasťou by mala byť aj teplá polievka. Jedlo by sme nemali konzumovať v strese a obed by mal trvať aspoň pol hodinu. Čas na olovrant je vhodný medzi 16.00 - 17.00 hodinou, stačí niečo ľahké vo forme ovocia či sušienky. Najvhodnejší čas na večeru je medzi 18.00 - 19.00 hodinou. Paulen je zástancom teplej večer, pred spaním by sa však nemalo jesť dve hodiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Pravidelné a zdravé jedlo je liek, ale pri nesprávnych stravovacích návykoch môže organizmu škodiť. Vždy záleží od konkrétnej situácie a od daného človeka, či má problémy a potrebuje v oblasti životosprávy a stravovania odbornú radu alebo lekársku pomoc. Telo sa považuje za dobrého hospodára a chuť do jedla je riadená z mozgu, kde sa nachádzajú centrá na jej zvyšovanie alebo znižovanie. Pri hľadaní odpovede na otázku, prečo potom nejeme len toľko, koľko potrebujeme, treba podľa Paulena odpovede hľadať v súčasnom životnom štýle.

"Mozog je ovplyvnený rôznymi okolnosťami, ktoré vníma naša nervová činnosť resp. vonkajšia kôra mozgu. Tá spracováva rôzne podnety z okolia. Napríklad pri pracovnom strese, keď je človek vo vypätí a má za určitý čas splniť určitú úlohu, často zabudne, že sa má najesť, alebo nemá na jedlo vôbec chuť, lebo má tzv. stiahnutý žalúdok," vysvetlil Paulen a dodal, že po odznení stresu človek zrazu pocíti veľký hlad a môže sa zjesť pomerne veľkého množstva jedla, čím si priťaží. Môže totiž dostať tzv. dyspeptické ťažkosti z prejedenia sa.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri dlhodobých nesprávnych stravovacích návykoch ľudia zväčša skončia v ordinácii gastroenterológa. "Typickým príznakom je tzv. ranná nauzea. Hoci by raňajky mali byť základom úspešného dňa, človek s týmto problémom nie je schopný ráno prijať jedlo, má nutkanie na vracanie, zvýšenú tvorbu slín a odpor k jedlu. Možno je to spôsobené tým, že už pri vstávaní myslí nervózne na prácu a neurobí si čas na prípravu raňajok a na to, aby sa v pokoji najedol. Keď majú ľudia tento zlozvyk zafixovaný niekoľko rokov, naozaj je pre nich problém ráno sa najesť," konštatoval gastroenterológ.

Paulen upozorňuje na dôležitosť dodržiavania pravidelnosti v stravovaní i na výchovu k správnym stravovacím návykom detí v rodinách. Najvhodnejšou formou výchovy k dobrým návykom je spoločné stolovanie rodiny už pri raňajkách, a potom pri každej vhodnej príležitosti. Už ranné rodinné stravovacie rituály učia deti pravidelnosti, aj raňajkovaniu. A ak je ponuka jedál zdravá, tak aj ku zdravým stravovacím návykom. "Tak, ako žije rodič, takisto bude dieťa potom v manieroch a spôsobe stravovania kopírovať presne to, čo robí rodič. Pravidelnosť v stravovaní a skladba stravy v detstve doma ovplyvňuje jeho stravovanie v budúcnosti," uzatvoril tému Paulen.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  5. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  1. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  2. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  3. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  4. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  5. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 907
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 898
  3. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 644
  4. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 381
  5. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 337
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 181
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 062
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 678
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 321
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 914
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Nemusí sa nám to páčiť, ale toto je právny štát.


20. sep
Nataša Holinová

Šéfovi Smeru sa nepáči rozsudok nad Kováčikom a vidí v ňom trestný čin.


3 h

Bojovať proti mafii by nebolo ľahké, ani keby vo vláde sedeli poctiví politici.


Múzeum SNP v Banskej Bystrici.

Na ťahu je minister Naď.


Pavol Šteiner 8 h
Skryť Zatvoriť reklamu