BRATISLAVA. Od októbra tohto roka majú byť zdravotnícke pomôcky lacnejšie o takmer trinásť percent (z ceny bez dane z pridanej hodnoty). Vyhlásilo to minulý mesiac ministerstvo zdravotníctva. Vychádzalo pritom z vývoja výmenného kurzu medzi slovenskou korunou a eurom a doterajšieho vývoja cien zdravotníckych pomôcok.
No vysoké sumy, ktoré sa pri niektorých výrobkoch doplácajú, nie sú jediným problémom systému prideľovania pomôcok. Jeho bolesťou je neprehľadnosť a byrokracia. Ako hovorí Ľudmila Gričová z Centra samostatného života, najmä starým ľuďom v tejto veci málokto poradí.
Chýba katalóg
Ktoré pomôcky celkom alebo čiastočne uhrádzajú zdravotné poisťovne, určuje zoznam. Ten, rovnako ako pri liekoch či dietetických potravinách pravidelne každého štvrť roka vypracúva ministerstvo zdravotníctva.
Najnovší platí od tohto mesiaca a podľa hovorkyne ministerstva zdravotníctva Zuzany Čižmárikovej zásadné zmeny nepriniesol.
Čo je v zozname a teda aké má pacient možnosti, má vedieť lekár. „Ošetrujúci lekár je zo zákona povinný informovať pacienta pri predpise pomôcky, či je hradená zo zdravotného poistenia, alebo aký je doplatok, vraví hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Balážová. V praxi si však častejšie chorí či postihnutí ľudia sami, prípadne s pomocou príbuzných zisťujú aktuálnu ponuku vo výdajniach zdravotných pomôcok alebo u výrobcov. Je to ťažké. Prehľadný katalóg s vyobrazením a opisom podľa štvrťročnej kategorizácie neexistuje.
Výška doplatkov pacienta za pomôcku vo štvrťročných intervaloch sa môže znížiť alebo zvýšiť, niektoré pomôcky pribudnú, iné vyradia. Tak napríklad elektrické skútre, ktoré v susednom Rakúsku (a nielen tam) často využívajú menej pohybliví seniori zo zoznamu pomôcok pred rokmi vyradili. Pomohli by pritom ľuďom so zníženou mobilitou, ktorých v starobe ohrozujú pády a zlomeniny. Zároveň málokto zo seniorov vie, že ak tomu zodpovedá ich zdravotný stav, lekár im môže predpísať držadlá, zvyšovače WC, toaletné kreslá, obväzový materiál či špeciálny zdvihák, ktorý ich bezpečne spustí do vane. V novej kategorizácii pomôcok, ktorá platí od tohto mesiaca, je napríklad päť plne hradených druhov vaňových zdvihákov. Pripláca sa len na jeden.
Každý lekár niečo iné
Zoznam, podľa ktorého postupujú zdravotné poisťovne, okrem doplatkov určuje aj to, aký lekár môže pomôcku predpísať (praktický lekár alebo špecialista), ako často, prípadne aj v akom množstve.
Napríklad mechanický vozík možno predpísať raz za päť rokov a musí to urobiť lekár-špecialista (rehabilitačný lekár) a potvrdiť prekaz musí aj revízny lekár.
Rovnako často poisťovňa prispeje na okuliarový rám, predpísaný opäť špecialistom - oftalmológom. Podpornú palicu lekár (okrem iného aj reumatológ či geriater) podľa zoznamu predpisuje raz za dva roky. Ak tomu zodpovedá diagnóza, môže lekár (bez určenia) predpísať napríklad desať kusov sterilného alebo štyri kusy elastického obväzu mesačne. Obväzy a pomôcky na liečbu rán má podľa informácie z poisťovní lekár (napríklad chirurg) predpisovať podľa potreby na základe zdravotného stavu.
Najčastejšími pomôckami, ktoré využívajú seniori, sú podľa štatistík zdravotných poisťovní pomôcky pri ťažkostiach s udržaním moču a pomôcky pre diabetikov. Ďalej ortézy, barly a vychádzkové palice. Pri ťažších postihnutiach chodúľky, zdviháky chorých a špeciálne postele.
Pri ťažkých preležaninách niekedy limity ministerstva zdravotníctva na ošetrenie pacienta nestačia. Vtedy môže poisťovňa schváliť väčšie množstvo cez výnimku.
Aké sú pravidlá
Či a ak áno, tak koľko sa dopláca na zdravotnícke pomôcky, určuje ministerstvo zdravotníctva. Vydáva zoznam zdravotníckych pomôcok plne alebo čiastočne uhrádzaných z verejného zdravotného poistenia.
Zoznam sa dá nájsť na www.health.gov.sk, aktualizuje sa každého štvrť roka.
O pomôckach má pacienta informovať lekár. Poraďte sa aj vo výdajni zdravotníckych pomôcok, využite bezplatné poradenstvo neziskových organizácií.
(www.csz.sk, zdravotné poisťovne)
Zlacnenie nestačí
O pomôckach hovoríme´s ĽUDMILOU GRIČOVOU z Centra samostatného života.
Čo okrem cien zdravotníckych pomôcok treba zmeniť?
„Prvé plošné zníženie cien vítame, no treba zmeniť celý systém. Tento je predražený, byrokratický a neprehľadný. V kategorizácii pomôcok sa ťažko orientujú lekári a o to ťažšie laici. Poisťovne plne uhrádzajú často len základný funkčný typ pomôcky. Na mnohé veci, ktoré pomôžu napríklad človeku na vozíku prispôsobiť si ho na mieru, sa pripláca. Starí ľudia nemajú šancu sa v tom vyznať. Alebo im lekár žiadnu pomôcku nepredpíše, alebo často dostane nevyhovujúcu."
V čom je byrokratický?
„Ak imobilný človek potrebuje napríklad mechanický vozík, ide najskôr k obvodnému lekárovi. Ten mu dá lístok a s ním ide za rehabilitačným lekárom, ktorý ho vyšetrí a napíše poukaz. Poukaz ešte posudzuje revízny lekár. Vozík treba najskôr vyskúšať. Nie je jedno, aký bude, veď v ňom človek strávi veľkú časť dňa. No u nás neexistuje centrum, kde by sa dali pomôcky od rôznych výrobcov odskúšať. Vozíky sa objednávajú vo výdajniach alebo u predajcov, až keď je poukaz a podľa obrázku."
Chodia k vám do centra aj seniori?
„Robíme základné poradenstvo pre ľudí s ťažkým telesným postihnutím a čoraz viac sa na nás so žiadosťou o pomoc obracajú starí ľudia. Nemajú ani poňatia o možnosti získať pomôcky."
(ht)
Sklady šetria peniaze
Na repasovanú pomôcku zo skladu zdravotnej poisťovne sa nepripláca.
BRATISLAVA. Pri niektorých zdravotníckych pomôckach dá poisťovňa svojmu klientovi na výber, či chce novú pomôcku z výdajne, alebo repasovanú z jej skladu. Výhodou je to, že na pomôcku zo skladu sa už nič nedopláca.
Každá poisťovňa má na sklade iný sortiment. Apollo zapožičiava elektrické polohovacie postele, Union okrem nich aj niektoré invalidné vozíky a zdviháky, Dôvera aj prístroje na oxygenoterapiu a ventilačné prístroje. Elektrické postele, vozíky a iné pomôcky má na sklade Všeobecná zdravotná poisťovňa. „Ide o pomôcky z evidencie, ktoré poistenci z rôznych dôvodov vrátili," hovorí Martina Ostatníková zo Spoločnej zdravotnej poisťovne.
Napríklad pre zlepšenie stavu alebo, keď užívateľ zomrel. Poisťovňa ich potom musí dať zrepasovať a môže ich poskytnúť ďalším. Postup na získanie takejto pomôcky je rovnaký ako pri novej pomôcke. „Rozdiel je iba v tom, že revíznym lekárom schválenú pomôcku poistenec neprevezme z výdajne, ale mu ju doručí na adresu zmluvný poskytovateľ," vysvetľuje Judita Smatanová zo zdravotnej poisťovne Union.
(ht)
Lupu máte kde vyskúšať
V každom krajskom meste je stredisko, kde majú na vyskúšanie pomôcky aj pre ľudí, ktorým už nestačí mať len okuliare.
BRATISLAVA. Ľudia, ktorí majú zlý zrak a nepomôžu im už ani okuliare, si môžu ísť bezplatne vyskúšať rôzne pomôcky. Takúto službu pred rokmi zaviedla Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Strediská sa nachádzajú v každom krajskom meste. V prípade dohody pracovníci únie prídu aj domov.
Záujemca si môže odskúšať optické lupy, ktoré zodpovedajú jeho očnej diagnóze, postihnutiu, potrebám a možnostiam.
„Existujú rôzne typy lúp, s osvetlením, bez osvetlenia, ručné, príložné a podobne," vysvetľuje hovorkyňa únie Katka Prevendarčíková. Lupy sa skúšajú na rôznych typoch písma. Inštruktor sociálnej rehabilitácie zároveň každému ukáže, ako ich správne používať. Text sa číta v riadkoch aj stĺpcoch prípadne pre vyšší kontrast pri rôznom zafarbení podkladu. Záujemcovi vystavia potvrdenie o odskúšaní optickej pomôcky, kde je uvedený názov lupy, vyhovujúce zväčšenie a kód pomôcky. To možno odovzdať očnému lekárovi ešte predtým, ako pomôcku predpíše.
Okrem optických existujú aj elektronické pomôcky. Tie posilňujú zvyšky zraku. Alebo pomôcky založené na využívaní hmatu či sluchu. Určené sú na kompenzáciu dôsledkov poškodenia alebo straty zraku.
Až 60 percent z tých, ktorí do krajských centier únie prichádzajú, sú seniori.
(ht)