Majte cholesterol pod kontrolou

Kardiovaskulárne ochorenia sú najčastejšou príčinou úmrtí a jedným z najzávažnejších rizikových faktorov je vysoká hladina cholesterolu v krvi. Asi tri štvrtiny cholesterolu, ktorý je nevyhnutný pre životné funkcie buniek, sa vytvárajú v pečeni, zvyšok pr

Hladinu cholesterolu by ste si mali nechať skontrolovať aspoň raz za päť rokov. Postačí na to malá kvapka krvi z vášho prsta.

ijímame v potrave.

Zvýšená hladina cholesterolu nie je jediným rizikovým faktorom kardiovaskulárnych ochorení ako ischemická choroba srdca či mozgová porážka. Rizikom je aj hypertenzia, fajčenie, konzumácia alkoholu, stres, nedostatok pohybu alebo cukrovka. Mnohé štúdie potvrdili, že v krajinách, kde je strava obyvateľov chudobnejšia na tuky, ale bohatšia na zeleninu, ovocie a ryby - tzv. stredomorská kuchyňa - je aj výskyt kardiovaskulárnych ochorení nižší, ako v krajinách, kde ľudia prijímajú v strave viac tukov. Výsledky rôznych klinických štúdií priniesli aj požiadavku kontroly hladiny cholesterolu, čo je rovnako dôležité ako prevencia. Lekári odporúčajú každému, kto prekročil vekovú hranicu 20 rokov, aby si aspoň raz za päť rokov nechal skontrolovať hladinu cholesterolu v krvi. Vyšetrenie je takmer bezbolestné - postačí kvapka krvi z vášho prsta.

Článok pokračuje pod video reklamou

Cholesterol spolu s triacylglycerolmi (TAG) patrí k najdôležitejším lipidom v organizme. Triacylglyceroly, podobne ako cholesterol, cirkulujú v krvi, ľahko sa v tele ukladajú a slúžia najmä ako zdroj energie. Ak ich je nadbytok, ukladajú sa vo forme podkožného tuku a okolo životne dôležitých orgánov. Ich hladina v krvi by nemala u dospelého presiahnuť 1,7 milimolu/l. Nadmerné množstvo triacylglycerolov takisto patrí k rizikovým faktorom kardiovaskulárnych ochorení.

Väčšina cholesterolu - asi 70 %, sa syntetizuje v pečeni, zvyšok prijímame v potrave najmä živočíšneho pôvodu. Cholesterol sa tak dostane do krvi jednak priamo z pečene, a tiež z tráviaceho traktu. To, čo sa z prijímanej potravy nevstrebe, vylúči sa stolicou.

Dobrý a zlý

Odlišujeme dva druhy cholesterolu - LDL a HDL. LDL cholesterol - z anglického názvu „low density lipoprotein" - sa označuje aj ako „zlý" a má nízku hustotu, druhým je tzv. „dobrý" cholesterol - HDL - z anglického názvu „high density lipoprotein", ktorý má vysokú hustotu. V organizme cholesterol zohráva dôležitú úlohu, avšak jeho množstvo by nemalo prekročiť optimálne hodnoty. Potom sa z dobrého sluhu stáva zlý pán. Treba však pripomenúť, že nie je dôležité všímať si iba hladinu celkového cholesterolu - cholesterolémiu, ale aj hladiny jednotlivých druhov - LDL a HDL. Hladina celkového cholesterolu by nemala prekročiť hranicu 5 mmol/l krvi u zdravých ľudí. U ľudí s vysokým rizikom kardiovaskulárneho ochorenia ako aj u pacientov, ktorí už niektoré kardiovaskulárne ochorenie majú by nemala byť vyššia ako 4,5 mmol/l.

LDL cholesterol sa podieľa na vzniku aterosklerotického plaku, ktorý sa ukladá na stenách artérií a vedie ku vzniku aterosklerózy. Ideálne je, ak je jeho hladina čo najnižšia. U zdravých ľudí by nemala presiahnuť 3 mmol/l a u osôb s vysokým rizikom kardiovaskulárnych ochorení by mala byť nižšia ako 2,5 mmol/l.

Dobrý - HDL cholesterol pomáha transportovať nadbytočný LDL cholesterol do pečene, kde sa metabolizuje. Pre organizmus je priaznivé, ak je jeho hladina vyššia. U mužov by to malo byť viac ako 1 mmol/l a u žien viac ako 1,2 mmol/l.

V prípade aterosklerózy dochádza ku kôrnateniu ciev, ktoré sa zužujú, krv v nich prúdi pomalšie. Tak sa viac namáha aj srdce a znižuje sa prívod krvi do ostatných orgánov, nevynímajúc tie životne dôležité, ako sú mozog a srdce. Následkom toho sa môže rozvinúť ischemická choroba srdca, ktorá vo vyspelých krajinách patrí k najčastejším príčinám úmrtí.

Upchatá cieva môže prasknúť, následne sa môže vytvoriť zrazenina, ktorá je prekážkou prúdeniu krvi. A tak sa o slovo prihlási infarkt alebo cievna mozgová príhoda.

Čo môžeme ovplyvniť

Niektoré rizikové faktory kardiovaskulárnych ochorení, ako je napríklad genetická predispozícia, pohlavie alebo vek, nevieme ovplyvniť. Máme však možnosť ovplyvniť hladinu cholesterolu, a tým aj riziko vzniku aterosklerózy správnou životosprávou a udržiavaním si optimálnej hmotnosti, vyhýbaním sa fajčeniu, stresu a pod. Dôležité je obmedziť príjem tukov - živočíšnych, ale aj obsiahnutých v rôznych margarínoch. Nebezpečné sú aj potraviny, pri výrobe ktorých sa tuky vo výraznej miere používajú - napríklad rôzne sušienky, keksy, majonézy a pod. Uprednostňujte biele mäso a ryby, dôležité je obmedziť príjem cukru a dobrú službu vám urobí ovocie a zelenina, strukoviny či celozrnné potraviny. Pozor treba dávať aj na vysoký príjem sodíka - napríklad aj nadmerné pitie minerálok môže spôsobiť, že budete mať jeho hladinu v krvi zvýšenú, iba niektoré minerálky sú totiž vhodné na denné pitie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 442
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 697
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 398
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 274
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 667
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 563
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 311
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 516

Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočner je v putách, zrazu ho nikto nepozná

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Pred Maltou sme o Kočnera popredu

Rok od vraždy novinárky Galiziovej sú v cele len vykonávatelia.

Neprehliadnite tiež

Oživovanie vyučujú raperi, v školách je stále nepovinné

Za zlomené rebrá vás nemôžu stíhať.