Majte cholesterol pod kontrolou

Kardiovaskulárne ochorenia sú najčastejšou príčinou úmrtí a jedným z najzávažnejších rizikových faktorov je vysoká hladina cholesterolu v krvi. Asi tri štvrtiny cholesterolu, ktorý je nevyhnutný pre životné funkcie buniek, sa vytvárajú v pečeni, zvyšok pr

Hladinu cholesterolu by ste si mali nechať skontrolovať aspoň raz za päť rokov. Postačí na to malá kvapka krvi z vášho prsta.

ijímame v potrave.

Zvýšená hladina cholesterolu nie je jediným rizikovým faktorom kardiovaskulárnych ochorení ako ischemická choroba srdca či mozgová porážka. Rizikom je aj hypertenzia, fajčenie, konzumácia alkoholu, stres, nedostatok pohybu alebo cukrovka. Mnohé štúdie potvrdili, že v krajinách, kde je strava obyvateľov chudobnejšia na tuky, ale bohatšia na zeleninu, ovocie a ryby - tzv. stredomorská kuchyňa - je aj výskyt kardiovaskulárnych ochorení nižší, ako v krajinách, kde ľudia prijímajú v strave viac tukov. Výsledky rôznych klinických štúdií priniesli aj požiadavku kontroly hladiny cholesterolu, čo je rovnako dôležité ako prevencia. Lekári odporúčajú každému, kto prekročil vekovú hranicu 20 rokov, aby si aspoň raz za päť rokov nechal skontrolovať hladinu cholesterolu v krvi. Vyšetrenie je takmer bezbolestné - postačí kvapka krvi z vášho prsta.

Článok pokračuje pod video reklamou

Cholesterol spolu s triacylglycerolmi (TAG) patrí k najdôležitejším lipidom v organizme. Triacylglyceroly, podobne ako cholesterol, cirkulujú v krvi, ľahko sa v tele ukladajú a slúžia najmä ako zdroj energie. Ak ich je nadbytok, ukladajú sa vo forme podkožného tuku a okolo životne dôležitých orgánov. Ich hladina v krvi by nemala u dospelého presiahnuť 1,7 milimolu/l. Nadmerné množstvo triacylglycerolov takisto patrí k rizikovým faktorom kardiovaskulárnych ochorení.

Väčšina cholesterolu - asi 70 %, sa syntetizuje v pečeni, zvyšok prijímame v potrave najmä živočíšneho pôvodu. Cholesterol sa tak dostane do krvi jednak priamo z pečene, a tiež z tráviaceho traktu. To, čo sa z prijímanej potravy nevstrebe, vylúči sa stolicou.

Dobrý a zlý

Odlišujeme dva druhy cholesterolu - LDL a HDL. LDL cholesterol - z anglického názvu „low density lipoprotein" - sa označuje aj ako „zlý" a má nízku hustotu, druhým je tzv. „dobrý" cholesterol - HDL - z anglického názvu „high density lipoprotein", ktorý má vysokú hustotu. V organizme cholesterol zohráva dôležitú úlohu, avšak jeho množstvo by nemalo prekročiť optimálne hodnoty. Potom sa z dobrého sluhu stáva zlý pán. Treba však pripomenúť, že nie je dôležité všímať si iba hladinu celkového cholesterolu - cholesterolémiu, ale aj hladiny jednotlivých druhov - LDL a HDL. Hladina celkového cholesterolu by nemala prekročiť hranicu 5 mmol/l krvi u zdravých ľudí. U ľudí s vysokým rizikom kardiovaskulárneho ochorenia ako aj u pacientov, ktorí už niektoré kardiovaskulárne ochorenie majú by nemala byť vyššia ako 4,5 mmol/l.

LDL cholesterol sa podieľa na vzniku aterosklerotického plaku, ktorý sa ukladá na stenách artérií a vedie ku vzniku aterosklerózy. Ideálne je, ak je jeho hladina čo najnižšia. U zdravých ľudí by nemala presiahnuť 3 mmol/l a u osôb s vysokým rizikom kardiovaskulárnych ochorení by mala byť nižšia ako 2,5 mmol/l.

Dobrý - HDL cholesterol pomáha transportovať nadbytočný LDL cholesterol do pečene, kde sa metabolizuje. Pre organizmus je priaznivé, ak je jeho hladina vyššia. U mužov by to malo byť viac ako 1 mmol/l a u žien viac ako 1,2 mmol/l.

V prípade aterosklerózy dochádza ku kôrnateniu ciev, ktoré sa zužujú, krv v nich prúdi pomalšie. Tak sa viac namáha aj srdce a znižuje sa prívod krvi do ostatných orgánov, nevynímajúc tie životne dôležité, ako sú mozog a srdce. Následkom toho sa môže rozvinúť ischemická choroba srdca, ktorá vo vyspelých krajinách patrí k najčastejším príčinám úmrtí.

Upchatá cieva môže prasknúť, následne sa môže vytvoriť zrazenina, ktorá je prekážkou prúdeniu krvi. A tak sa o slovo prihlási infarkt alebo cievna mozgová príhoda.

Čo môžeme ovplyvniť

Niektoré rizikové faktory kardiovaskulárnych ochorení, ako je napríklad genetická predispozícia, pohlavie alebo vek, nevieme ovplyvniť. Máme však možnosť ovplyvniť hladinu cholesterolu, a tým aj riziko vzniku aterosklerózy správnou životosprávou a udržiavaním si optimálnej hmotnosti, vyhýbaním sa fajčeniu, stresu a pod. Dôležité je obmedziť príjem tukov - živočíšnych, ale aj obsiahnutých v rôznych margarínoch. Nebezpečné sú aj potraviny, pri výrobe ktorých sa tuky vo výraznej miere používajú - napríklad rôzne sušienky, keksy, majonézy a pod. Uprednostňujte biele mäso a ryby, dôležité je obmedziť príjem cukru a dobrú službu vám urobí ovocie a zelenina, strukoviny či celozrnné potraviny. Pozor treba dávať aj na vysoký príjem sodíka - napríklad aj nadmerné pitie minerálok môže spôsobiť, že budete mať jeho hladinu v krvi zvýšenú, iba niektoré minerálky sú totiž vhodné na denné pitie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 899
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 15 953
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 259
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 7 387
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 141
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 237
  7. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 5 147
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 968
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 3 587
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 201

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Prišla reč na Líbyu a všetko sa pokazilo. Prečo sa Trump s Kimom nestretne

V posledných dňoch sa na príprave summitu nepracovalo. Trump jeho zrušením prekvapil aj spojencov.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Béla na sebe nechá aj drevo rúbať

Koaličná dohoda už je len na ozdobu.

Neprehliadnite tiež

Hrozí cukrovka iba tým ľuďom, ktorí jedia veľa cukru?

Ak človek odopiera sladké, neznamená to, že mu nehrozí cukrovka.

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

Tri príbehy o náhode, ktoré viedli k revolúciám v medicíne

Prelomové objavy v medicíne vznikali kombináciou náhody a dôvtipu.

Čo je severská diéta a prečo sa ju oplatí vyskúšať?

Prečo je severská diéta podobne zdravá, ako stredomorská.

Zdedili ste zlé zuby, alebo sa o ne iba nesprávne staráte?

Ako vplýva genetika na zakrivenie, farbu, alebo kazivosť zubov.