SME
Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky

Ani kardiaci by nemali zanedbávať dostatok pohybu

O nevyhnutnosti pohybu pre zdravé srdce a zdravie vôbec sa hovorí takmer denne, napriek tomu je medzi nami stále príliš veľa tých, ktorí sa hýbu minimálne a väčšinu dňa strávia sediac za počítačom, v aute či pred televízorom.

Plávanie patrí k najvhodnejším druhom pohybu aj pre pacientov s kardiovaskulárnymi ochoreniami.Plávanie patrí k najvhodnejším druhom pohybu aj pre pacientov s kardiovaskulárnymi ochoreniami. (Zdroj: FLICKR.com)

Dostatok pohybu pritom vplýva nielen na fyzickú, ale aj psychickú pohodu. Výsledky odborných štúdií poukazujú na fakt, že u pacientov s ischemickou chorobou srdca pohyb výrazne znižuje riziko záchvatov, hospitalizácií i množstvo užívaných liekov. Pohyb je jednoducho ozdravným elixírom pre srdce a kardiovaskulárny systém. Nie je to tak dávno, čo sme sa mohli stretnúť s predsudkom, že pre starších ľudí, a najmä tých, čo prekonali infarkt alebo majú iné kardiovaskulárne ochorenia, nie je fyzická záťaž bezpečná. Opak je však pravda, vhodná fyzická aktivita je aj pre takýchto ľudí nesmierne užitočná tak z fyzického hľadiska, ako aj z hľadiska psychologického a sociálneho.

Skryť Vypnúť reklamu

Na pohyb sme predurčení

Hýbeme sa čoraz menej, a pritom pohyb je človeku vlastnou, až geneticky danou aktivitou a pravidelné cvičenie pomáha posilňovať a trénovať srdce, cievy a pľúca, čím sa zefektívňuje ich činnosť. Samozrejme, ideálne je, ak si pohyb dožičíte pravidelne aspoň tri - päť ráz do týždňa a už po relatívne krátkom čase môžete pozorovať výsledky. Zníži sa vám srdcová frekvencia (počet sťahov srdca za minútu), spotreba kyslíka pre srdce, klesá krvný tlak a u pacientov s ischemickou chorobou srdca sa znižuje aj výskyt angióznych bolestí.

Ideálna pokojová srdcová frekvencia je okolo 50 - 60 úderov za minútu. Ak sa dokážete zdisciplinovať, pretože nájsť si čas na cvičenie je v drvivej väčšine prípadov otázka osobnej disciplíny a prehodnotenia priorít, tak pravidelné cvičenie bude mať pozitívny dopad na mnohé aspekty vášho zdravia. Priaznivo pôsobí napríklad na cievny systém a cirkuláciu krvi. „V svaloch sa otvárajú „nepoužívané" kapiláry, a dokonca sa aj vytvárajú nové. Svalom sa tak dostáva viacej kyslíka a viac živín. Svaly sú lepšie zásobované látkami potrebnými pre ich funkciu, môžu preto pracovať lepšie a ekonomickejšie. Pravidelný pohyb zároveň zlepšuje „šikovnosť" buniek získavať kyslík z krvi. Pohyb spôsobuje, že krv je redšia, má teda menšiu tendenciu k zrážaniu a tvorbe krvných zrazenín. Pravidelné cvičenie zvyšuje aj kapacitu pľúc, a tie sú schopné dostať do nášho tela viac potrebného kyslíka a vydávať von oxid uhličitý," uvádza sa v populárno-náučnej publikácii Na srdci záleží.

Skryť Vypnúť reklamu

Poraďte sa najprv s lekárom

Ľudia v strednom veku, s výskytom kardiovaskulárnych ochorení v rodine, i pacienti s kardiovaskulárnymi ochoreniami, ktorí doteraz necvičili a odhodlali sa s pravidelným cvičením začať, by sa o vhodnom druhu pohybu mali najprv poradiť so svojím lekárom. Mal by vám odporučiť základné záťažové vyšetrenia - bicyklovú ergometriu alebo echokardiografické vyšetrenie, pri ktorom sa zhodnotí funkcia ľavej srdcovej komory. V rehabilitácii kardiologických pacientov je najvhodnejšou formou pohybu aeróbny tréning, charakteristický tým, že je dynamickým cvičením s ľahšou záťažou a má dlhšie trvanie. Veľmi dôležitá je pravidelnosť a každé jednotlivé cvičenie by malo trvať aspoň 30 minút, nezabúdajte však na zahrievaciu fázu a po cvičení je dôležité sa uvoľniť a vydýchať, radia odborníci.

Skryť Vypnúť reklamu

„K dosiahnutiu želaného efektu je potrebné cvičenie 3 až 4-krát týždenne. Pokiaľ ide o intenzitu, cvičenie by malo dosahovať 60 až 70 percent individuálnej hraničnej hodnoty (stanovenej napr. záťažovým vyšetrením). Treba preto zdôrazniť, že pravidelnosť je dôležitejšia ako intenzita cvičenia," uvádza sa v spomínanej publikácii.

Vyberte si vhodný druh

Za jeden z najvhodnejších druhov pohybu sa považuje „obyčajná" chôdza - je to človeku najprirodzenejší pohyb. A tak prechádzky či turistika môžu byť vhodným spôsobom cvičenia práve pre ľudí s kardiovaskulárnymi problémami. V súčasnosti je stále viac populárny tzv. nordic walking - severská chôdza, pri ktorej sa využívajú špeciálne palice, vďaka ktorým sa aktivizuje veľké množstvo svalových skupín. Príjemným a užitočným spôsobom, ako si dopriať pravidelnú dávku zdravého pohybu, je aj plávanie, bicyklovanie, posilňovanie s ľahkou záťažou alebo nie veľmi náročná fyzická práca.

Pri cvičení by ste si mali dávať pozor na príliš vysokú intenzitu - zvlášť ak ste pacient s kardiovaskulárnym ochorením. Odborníci v knižke Na srdci záleží upozorňujú, že pri príliš veľkej záťaži dochádza k zmene metabolizmu na anaeróbny a v krvi stúpa hladina kyseliny mliečnej. Nie je pre vás vhodné ani cvičenie na priamom slnku pri vysokých teplotách a dôležité je aj pravidelné dopĺňanie tekutín. Oddychová fáza pri vytrvalostnom tréningu nesmie mať nižšiu intenzitu ako 30 percent maximálneho výkonu.

Fyzická aktivita má jednoznačne pozitívny vplyv na fyzické i duševné zdravie človeka a pomáha predchádzať rôznym civilizačným ochoreniam. Okrem iného vďaka pohybu dochádza aj k vylučovaniu látok, ktoré pomáhajú odbúravať stres a cvičením možno zlepšovať napríklad aj tzv. inzulínovú rezistenciu, ktorá je jednou z príčin vzniku cukrovky. Pohybom možno pomáhať aj znižovaniu hladiny LDL cholesterolu a zvyšovaniu hladiny „dobrého" HDL cholesterolu v krvi a vhodný pohyb takisto prispieva k spaľovaniu tuku a zlepšovaniu metabolizmu kostnej hmoty, čím možno predchádzať alebo zamedzovať rozvoj osteoporózy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 19 132
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 707
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 6 943
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 312
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 791
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 687
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 097
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 743
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 272
  10. Odišli, ale nezabúdame. Spomínajte s Korzárom 2 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Europoslanec Martin Hojsík.

Gazprom škrtí kohútiky a cena plynu stúpa, tvrdí europoslanec.


15. okt

Laboratóriá otestovali 8 996 vzoriek.


1 h
Lenka Kováčová sa cítila v Hainburgu viac v bezpečí ako v slovenskej pôrodnici. Verí, že aj na Slovensku sú sestry, ktoré by mali záujem viesť prirodzené pôrody s minimom lekárskych zásahov.

Príbehy žien, ktoré sa rozhodli rodiť v Hainburgu.


15. okt
Púštna búrka pri Sfinge na farebnej litografii Louisa Hagheho podľa Davida Robertsa.

Daniel Šustek navštívil Orient a farbisto o tom písal.


8. okt
Skryť Zatvoriť reklamu