Ani kardiaci by nemali zanedbávať dostatok pohybu

O nevyhnutnosti pohybu pre zdravé srdce a zdravie vôbec sa hovorí takmer denne, napriek tomu je medzi nami stále príliš veľa tých, ktorí sa hýbu minimálne a väčšinu dňa strávia sediac za počítačom, v aute či pred televízorom.

Plávanie patrí k najvhodnejším druhom pohybu aj pre pacientov s kardiovaskulárnymi ochoreniami.(Zdroj: FLICKR.com)

Dostatok pohybu pritom vplýva nielen na fyzickú, ale aj psychickú pohodu. Výsledky odborných štúdií poukazujú na fakt, že u pacientov s ischemickou chorobou srdca pohyb výrazne znižuje riziko záchvatov, hospitalizácií i množstvo užívaných liekov. Pohyb je jednoducho ozdravným elixírom pre srdce a kardiovaskulárny systém. Nie je to tak dávno, čo sme sa mohli stretnúť s predsudkom, že pre starších ľudí, a najmä tých, čo prekonali infarkt alebo majú iné kardiovaskulárne ochorenia, nie je fyzická záťaž bezpečná. Opak je však pravda, vhodná fyzická aktivita je aj pre takýchto ľudí nesmierne užitočná tak z fyzického hľadiska, ako aj z hľadiska psychologického a sociálneho.

Na pohyb sme predurčení

Hýbeme sa čoraz menej, a pritom pohyb je človeku vlastnou, až geneticky danou aktivitou a pravidelné cvičenie pomáha posilňovať a trénovať srdce, cievy a pľúca, čím sa zefektívňuje ich činnosť. Samozrejme, ideálne je, ak si pohyb dožičíte pravidelne aspoň tri - päť ráz do týždňa a už po relatívne krátkom čase môžete pozorovať výsledky. Zníži sa vám srdcová frekvencia (počet sťahov srdca za minútu), spotreba kyslíka pre srdce, klesá krvný tlak a u pacientov s ischemickou chorobou srdca sa znižuje aj výskyt angióznych bolestí.

Ideálna pokojová srdcová frekvencia je okolo 50 - 60 úderov za minútu. Ak sa dokážete zdisciplinovať, pretože nájsť si čas na cvičenie je v drvivej väčšine prípadov otázka osobnej disciplíny a prehodnotenia priorít, tak pravidelné cvičenie bude mať pozitívny dopad na mnohé aspekty vášho zdravia. Priaznivo pôsobí napríklad na cievny systém a cirkuláciu krvi. „V svaloch sa otvárajú „nepoužívané" kapiláry, a dokonca sa aj vytvárajú nové. Svalom sa tak dostáva viacej kyslíka a viac živín. Svaly sú lepšie zásobované látkami potrebnými pre ich funkciu, môžu preto pracovať lepšie a ekonomickejšie. Pravidelný pohyb zároveň zlepšuje „šikovnosť" buniek získavať kyslík z krvi. Pohyb spôsobuje, že krv je redšia, má teda menšiu tendenciu k zrážaniu a tvorbe krvných zrazenín. Pravidelné cvičenie zvyšuje aj kapacitu pľúc, a tie sú schopné dostať do nášho tela viac potrebného kyslíka a vydávať von oxid uhličitý," uvádza sa v populárno-náučnej publikácii Na srdci záleží.

Poraďte sa najprv s lekárom

Ľudia v strednom veku, s výskytom kardiovaskulárnych ochorení v rodine, i pacienti s kardiovaskulárnymi ochoreniami, ktorí doteraz necvičili a odhodlali sa s pravidelným cvičením začať, by sa o vhodnom druhu pohybu mali najprv poradiť so svojím lekárom. Mal by vám odporučiť základné záťažové vyšetrenia - bicyklovú ergometriu alebo echokardiografické vyšetrenie, pri ktorom sa zhodnotí funkcia ľavej srdcovej komory. V rehabilitácii kardiologických pacientov je najvhodnejšou formou pohybu aeróbny tréning, charakteristický tým, že je dynamickým cvičením s ľahšou záťažou a má dlhšie trvanie. Veľmi dôležitá je pravidelnosť a každé jednotlivé cvičenie by malo trvať aspoň 30 minút, nezabúdajte však na zahrievaciu fázu a po cvičení je dôležité sa uvoľniť a vydýchať, radia odborníci.

„K dosiahnutiu želaného efektu je potrebné cvičenie 3 až 4-krát týždenne. Pokiaľ ide o intenzitu, cvičenie by malo dosahovať 60 až 70 percent individuálnej hraničnej hodnoty (stanovenej napr. záťažovým vyšetrením). Treba preto zdôrazniť, že pravidelnosť je dôležitejšia ako intenzita cvičenia," uvádza sa v spomínanej publikácii.

Vyberte si vhodný druh

Za jeden z najvhodnejších druhov pohybu sa považuje „obyčajná" chôdza - je to človeku najprirodzenejší pohyb. A tak prechádzky či turistika môžu byť vhodným spôsobom cvičenia práve pre ľudí s kardiovaskulárnymi problémami. V súčasnosti je stále viac populárny tzv. nordic walking - severská chôdza, pri ktorej sa využívajú špeciálne palice, vďaka ktorým sa aktivizuje veľké množstvo svalových skupín. Príjemným a užitočným spôsobom, ako si dopriať pravidelnú dávku zdravého pohybu, je aj plávanie, bicyklovanie, posilňovanie s ľahkou záťažou alebo nie veľmi náročná fyzická práca.

Pri cvičení by ste si mali dávať pozor na príliš vysokú intenzitu - zvlášť ak ste pacient s kardiovaskulárnym ochorením. Odborníci v knižke Na srdci záleží upozorňujú, že pri príliš veľkej záťaži dochádza k zmene metabolizmu na anaeróbny a v krvi stúpa hladina kyseliny mliečnej. Nie je pre vás vhodné ani cvičenie na priamom slnku pri vysokých teplotách a dôležité je aj pravidelné dopĺňanie tekutín. Oddychová fáza pri vytrvalostnom tréningu nesmie mať nižšiu intenzitu ako 30 percent maximálneho výkonu.

Fyzická aktivita má jednoznačne pozitívny vplyv na fyzické i duševné zdravie človeka a pomáha predchádzať rôznym civilizačným ochoreniam. Okrem iného vďaka pohybu dochádza aj k vylučovaniu látok, ktoré pomáhajú odbúravať stres a cvičením možno zlepšovať napríklad aj tzv. inzulínovú rezistenciu, ktorá je jednou z príčin vzniku cukrovky. Pohybom možno pomáhať aj znižovaniu hladiny LDL cholesterolu a zvyšovaniu hladiny „dobrého" HDL cholesterolu v krvi a vhodný pohyb takisto prispieva k spaľovaniu tuku a zlepšovaniu metabolizmu kostnej hmoty, čím možno predchádzať alebo zamedzovať rozvoj osteoporózy.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 761
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 126
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 876
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 479
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 416
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 154
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 549
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 420
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 367
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 105

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Dermatologička radí ako si vybrať kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Nová protilátka likviduje 99 percent vírusov HIV

Protilátka je najúčinnejšia v histórii. Mohla by slúžiť ako vakcína proti HIV.

Mužské semeno môže obsahovať desiatky vírusov

HIV, Zika a Ebola sú iba začiatok. Semeno môže obsahovať až 27 typov vírusov.

Jedenásť prírodných liekov, ktoré pomáhajú pri prechladnutí

Jedenásť prírodných liečiv, ktoré pomôžu prekonať príznaky ochorenia a posilnia imunitu.