Ani kardiaci by nemali zanedbávať dostatok pohybu

O nevyhnutnosti pohybu pre zdravé srdce a zdravie vôbec sa hovorí takmer denne, napriek tomu je medzi nami stále príliš veľa tých, ktorí sa hýbu minimálne a väčšinu dňa strávia sediac za počítačom, v aute či pred televízorom.

Plávanie patrí k najvhodnejším druhom pohybu aj pre pacientov s kardiovaskulárnymi ochoreniami.(Zdroj: FLICKR.com)

Dostatok pohybu pritom vplýva nielen na fyzickú, ale aj psychickú pohodu. Výsledky odborných štúdií poukazujú na fakt, že u pacientov s ischemickou chorobou srdca pohyb výrazne znižuje riziko záchvatov, hospitalizácií i množstvo užívaných liekov. Pohyb je jednoducho ozdravným elixírom pre srdce a kardiovaskulárny systém. Nie je to tak dávno, čo sme sa mohli stretnúť s predsudkom, že pre starších ľudí, a najmä tých, čo prekonali infarkt alebo majú iné kardiovaskulárne ochorenia, nie je fyzická záťaž bezpečná. Opak je však pravda, vhodná fyzická aktivita je aj pre takýchto ľudí nesmierne užitočná tak z fyzického hľadiska, ako aj z hľadiska psychologického a sociálneho.

Na pohyb sme predurčení

Hýbeme sa čoraz menej, a pritom pohyb je človeku vlastnou, až geneticky danou aktivitou a pravidelné cvičenie pomáha posilňovať a trénovať srdce, cievy a pľúca, čím sa zefektívňuje ich činnosť. Samozrejme, ideálne je, ak si pohyb dožičíte pravidelne aspoň tri - päť ráz do týždňa a už po relatívne krátkom čase môžete pozorovať výsledky. Zníži sa vám srdcová frekvencia (počet sťahov srdca za minútu), spotreba kyslíka pre srdce, klesá krvný tlak a u pacientov s ischemickou chorobou srdca sa znižuje aj výskyt angióznych bolestí.

Ideálna pokojová srdcová frekvencia je okolo 50 - 60 úderov za minútu. Ak sa dokážete zdisciplinovať, pretože nájsť si čas na cvičenie je v drvivej väčšine prípadov otázka osobnej disciplíny a prehodnotenia priorít, tak pravidelné cvičenie bude mať pozitívny dopad na mnohé aspekty vášho zdravia. Priaznivo pôsobí napríklad na cievny systém a cirkuláciu krvi. „V svaloch sa otvárajú „nepoužívané" kapiláry, a dokonca sa aj vytvárajú nové. Svalom sa tak dostáva viacej kyslíka a viac živín. Svaly sú lepšie zásobované látkami potrebnými pre ich funkciu, môžu preto pracovať lepšie a ekonomickejšie. Pravidelný pohyb zároveň zlepšuje „šikovnosť" buniek získavať kyslík z krvi. Pohyb spôsobuje, že krv je redšia, má teda menšiu tendenciu k zrážaniu a tvorbe krvných zrazenín. Pravidelné cvičenie zvyšuje aj kapacitu pľúc, a tie sú schopné dostať do nášho tela viac potrebného kyslíka a vydávať von oxid uhličitý," uvádza sa v populárno-náučnej publikácii Na srdci záleží.

Poraďte sa najprv s lekárom

Ľudia v strednom veku, s výskytom kardiovaskulárnych ochorení v rodine, i pacienti s kardiovaskulárnymi ochoreniami, ktorí doteraz necvičili a odhodlali sa s pravidelným cvičením začať, by sa o vhodnom druhu pohybu mali najprv poradiť so svojím lekárom. Mal by vám odporučiť základné záťažové vyšetrenia - bicyklovú ergometriu alebo echokardiografické vyšetrenie, pri ktorom sa zhodnotí funkcia ľavej srdcovej komory. V rehabilitácii kardiologických pacientov je najvhodnejšou formou pohybu aeróbny tréning, charakteristický tým, že je dynamickým cvičením s ľahšou záťažou a má dlhšie trvanie. Veľmi dôležitá je pravidelnosť a každé jednotlivé cvičenie by malo trvať aspoň 30 minút, nezabúdajte však na zahrievaciu fázu a po cvičení je dôležité sa uvoľniť a vydýchať, radia odborníci.

„K dosiahnutiu želaného efektu je potrebné cvičenie 3 až 4-krát týždenne. Pokiaľ ide o intenzitu, cvičenie by malo dosahovať 60 až 70 percent individuálnej hraničnej hodnoty (stanovenej napr. záťažovým vyšetrením). Treba preto zdôrazniť, že pravidelnosť je dôležitejšia ako intenzita cvičenia," uvádza sa v spomínanej publikácii.

Vyberte si vhodný druh

Za jeden z najvhodnejších druhov pohybu sa považuje „obyčajná" chôdza - je to človeku najprirodzenejší pohyb. A tak prechádzky či turistika môžu byť vhodným spôsobom cvičenia práve pre ľudí s kardiovaskulárnymi problémami. V súčasnosti je stále viac populárny tzv. nordic walking - severská chôdza, pri ktorej sa využívajú špeciálne palice, vďaka ktorým sa aktivizuje veľké množstvo svalových skupín. Príjemným a užitočným spôsobom, ako si dopriať pravidelnú dávku zdravého pohybu, je aj plávanie, bicyklovanie, posilňovanie s ľahkou záťažou alebo nie veľmi náročná fyzická práca.

Pri cvičení by ste si mali dávať pozor na príliš vysokú intenzitu - zvlášť ak ste pacient s kardiovaskulárnym ochorením. Odborníci v knižke Na srdci záleží upozorňujú, že pri príliš veľkej záťaži dochádza k zmene metabolizmu na anaeróbny a v krvi stúpa hladina kyseliny mliečnej. Nie je pre vás vhodné ani cvičenie na priamom slnku pri vysokých teplotách a dôležité je aj pravidelné dopĺňanie tekutín. Oddychová fáza pri vytrvalostnom tréningu nesmie mať nižšiu intenzitu ako 30 percent maximálneho výkonu.

Fyzická aktivita má jednoznačne pozitívny vplyv na fyzické i duševné zdravie človeka a pomáha predchádzať rôznym civilizačným ochoreniam. Okrem iného vďaka pohybu dochádza aj k vylučovaniu látok, ktoré pomáhajú odbúravať stres a cvičením možno zlepšovať napríklad aj tzv. inzulínovú rezistenciu, ktorá je jednou z príčin vzniku cukrovky. Pohybom možno pomáhať aj znižovaniu hladiny LDL cholesterolu a zvyšovaniu hladiny „dobrého" HDL cholesterolu v krvi a vhodný pohyb takisto prispieva k spaľovaniu tuku a zlepšovaniu metabolizmu kostnej hmoty, čím možno predchádzať alebo zamedzovať rozvoj osteoporózy.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 439
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 991
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 164
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 327
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 488
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 064
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 036
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 765
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 707
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 279

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý predstavil plány, vznikajúca strana začala zbierať podpisy

Do roka chcú pripraviť programové tézy.

Neprehliadnite tiež

Keď antibiotiká nefungujú. Skutočné príbehy ukazujú nebezpečnú budúcnosť

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

Päť dôvodov prečo sa oplatí piť harmančekový čaj

Ako hodnotí liečivé účinky kamilkového čaju veda.

Choré srdce, alebo depresia môže závisieť od mesiaca narodenia

S konkrétnym mesiacom narodenia môže súvisieť viac ako päťdesiat ochorení.

Mozog nepotrebuje rásť. Pre bunky robí konkurz

Ako je možné, že sa pribúdajúcimi vedomosťami mozog nenafúkne.