Alfa a omega dobrého zdravia sú aj mastné kyseliny

Mnohé civilizačné ochorenia, ako napríklad srdcovo-cievne choroby, cukrovka či obezita, sa stávajú čoraz rozšírenejšou hrozbou pre veľkú časť populácie. Často si však dostatočne neuvedomujeme, čo všetko môžeme ovplyvniť napríklad vhodnou životosprávou.

Mediteránska strava je bohatá na mastné morské ryby - zdroj zdraviu prospešných omega-3 mastných kyselín.Mediteránska strava je bohatá na mastné morské ryby - zdroj zdraviu prospešných omega-3 mastných kyselín.(Zdroj: FLICKR.com)

Aby nás organizmus správne fungoval a mohli sme sa tešiť dobrému zdraviu, potrebujeme množstvo prospešných látok. Nie všetky si však telo dokáže vytvoriť samo. Také látky mu potom musíme dodávať napríklad prostredníctvom potravy. Ľudský organizmus je zložitý mechanizmus a nedostatok potrebných látok sa prejaví na jeho kondícii a výkonnosti.

K látkam, ktoré sú bezpodmienečne dôležité a potrebné pre optimálne fungovanie tela patria aj omega-3 mastné kyseliny. Ich najvýznamnejšími zložkami sú kyseliny DHA (dokozahexaénová) a EPA (eikozapentaénová).

Ak máme nedostatok omega-3 mastných kyselín, môže sa to prejaviť v rôznych oblastiach, napríklad aj na pomalšej činnosti mozgu. Omega-3 mastné kyseliny (najmä DHA, ktorá podporuje aj psychickú rovnováhu a má veľký význam pre správnu funkciu mozgu) sa totiž podieľajú aj na tvorbe jemných neuronálnych synáps v mozgu. Kyselina EPA okrem iného chráni aj pred škodlivými účinkami stresu a reguluje tiež negatívne vplyvy priveľkého množstva omega-6 mastných kyselín.

Regulujú aj cholesterol

Nedostatok omega-3 mastných kyselín sa môže prejaviť napríklad zhoršeným hojením rán, ťažkosťami s trávením, stratou energie, zníženou činnosťou imunitného systému, zvýšeným tlakom krvi a vysokou hladinou triacylglycerolov, poruchami sústredenia, nekvalitným spánkom či zhoršenou kvalitou kože a vlasov.

Ak teda neprijímame dostatok spomínaných kyselín, telo ich začne nahrádzať tukmi, ktoré má k dispozícii - napríklad nebezpečnými tukmi zo stravy (cholesterol). Ak je deficit omega-3 mastných kyselín dlhotrvajúci, môže to spôsobiť závažné zdravotné ťažkosti - napríklad defekt spomínaných nervových dráh. Nedostatok omega-3 mastných kyselín má nepriaznivý dopad aj na prácu srdcovo-cievneho systému a zvyšuje riziko porúch srdcového rytmu a infarktu. Nebezpečné tuky zo stravy totiž spôsobujú zanášanie ciev tukom a podporujú vytváranie aterosklerotických plátov a trombov. Optimálna hladina cholesterolu v krvi je do 5,0 mmol/l. Alarmujúce je, že až 40 % Slovákov má túto hladinu vyššiu. Omega 3-mastné kyseliny pomáhajú regulovať aj pomer LDL a HDL cholesterolu, čím prispievajú k zdravému fungovaniu srdcovo-cievneho systému.

Kde ich nájdeme?

Odporúčaná denná dávka omega-3 mastných kyselín, ktorú by sme mali prijať, je pre dospelú ženu asi 1,1 g a pre muža 1,6 g. Pre lepšiu predstavu - každý týždeň by sme mali zjesť aspoň 500 g morských rýb. V prípade, že máte ťažkosti kardiovaskulárneho charakteru, treba denný príjem omega-3 mastných kyselín zvýšiť na 2 g denne.

Ako sme už uviedli, tieto mastné kyseliny sa prirodzene vyskytujú najmä v mastných morských rybách, aj preto je mediteránska strava nielen chutná, ale aj taká zdraviu prospešná. Mastné morské ryby navyše obsahujú aj dostatok rôznych vitamínov (A, D) a minerálov (fosfor, zinok, jód, fluór). Ak máte z určitých dôvodov s konzumáciou rýb problém, môžete omega-3 mastné kyseliny prijímať aj vo forme výživových doplnkov.

Strava, ktorú obvykle konzumujeme, neobsahuje optimálny pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín, ktoré sú pre naše zdravie takisto nevyhnutné a ktoré nájdeme najmä v rastlinných olejoch (olivový, repkový), orechoch alebo semenách. Omega-6 mastných kyselín vraj podľa výsledkov výskumov prijímame až 20-krát viac. Pre rovnováhu organizmu by sme mali prijímať omega-3 a omega-6 mastné kyseliny v pomere 5 : 1.
Omega-3 mastné kyseliny je dôležité dodávať organizmu počas celého života, už od prenatálneho a perinatálneho obdobia, na ich dostatočný prísun by teda mali dbať aj budúce a dojčiace mamičky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 596
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 668
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 18 753
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 17 023
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 914
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 13 134
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 858
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 5 505
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 060
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 4 801