Ktoré športy najviac ničia kĺby

O tom, že pohyb je pre naše zdravie dôležitý, niet pochýb. Je však akékoľvek športovanie bezpečné?



Ak sa rozhodnete začať športovať, mali by ste si uvedomiť, že pri fyzickej záťaži sú obvykle najviac zaťažované takzvané váhonosné kĺby – sú to kĺby členkov, kolien, bedrové kĺby a chrbtica, najmä krížová oblasť. Človek s nadváhou, ktorý sa nevenoval žiadnemu športu, by mal svoje rozhodnutie najprv konzultovať buď s telovýchovným lekárom, alebo ortopédom, ktorý mu poradí, aká záťaž je preňho vhodná.

Behanie? Áno, nie?

Rolu zohrávajú aj iné faktory, napríklad pri džogingu je veľmi dôležitý výber obuvi. Primár Kliniky telovýchovného lekárstva FN v Bratislave Pavel Malovič upozorňuje, že v takom prípade je dôležité vyšetrenie chodidiel, pretože ani jeden človek nemá obe nohy rovnaké. „Problémy môžu spôsobovať napríklad ploché nohy alebo iné deviácie chodidiel, prípadne výrastky na päte, problémy s achilovkami alebo ak dotyčný v detstve prekonal tzv. aseptickú nekrózu päty, ktorá, ak nebola správne liečená, zanechala trvalé následky,“ vysvetľuje Malovič.

Dôležitý je aj povrch, po ktorom beháme. Odborníci neodporúčajú behanie po asfalte, betóne alebo piesku, optimálny je mäkký terén, napríklad tráva. „Čo však môže odľahčiť kĺby, je pohyb vo vode a akokoľvek smiešne to vyzerá, tak úplne ideálna je chôdza vo vode, ktorá vôbec nezaťažuje kĺby. Preto napríklad aj ľuďom s nadváhou odporúčame skôr akvaerobik ako klasický aerobik,“ hovorí Pavel Malovič.

Voda a chôdza

Ak ste sa rozhodli pre nejaký šport a máte prípadne už s kĺbmi problémy, tými vhodnejšími by okrem plávania mohli byť bicyklovanie alebo korčuľovanie na kolieskových korčuliach. Na druhej strane je tu prítomné riziko problémov s krížmi, ak nebudete opatrní, môže dôjsť aj k úrazu. Ideálnou športovou aktivitou pre tých, ktorí majú problém s kĺbmi, je preto obyčajná rýchla chôdza alebo čoraz populárnejšia disciplína nordic walking s paličkami, pri ktorej sa do pohybu zapája oveľa viac svalových skupín ako pri obyčajnej chôdzi.
„Absolútne ideálnou fyzickou aktivitou je obr_1.jpgvšak plávanie, je to človeku najprirodzenejší pohyb, plávame predsa už v plodovej vode. Ďalším takým druhom pohybu je chôdza,“ hovorí Malovič.

Čo nás ničí?

Akýkoľvek šport, ktorý spôsobuje otrasy, je záťažou pre kĺby. Týka sa to aj rekreačného pestovania takých športov, ako sú napríklad klasický či plážový volejbal, basketbal aj hádzaná. Netrpia len váhonosné kĺby, ale aj iné, napríklad lakťový kĺb – určite ste sa stretli s pojmom tenisový alebo golfový lakeť. K problémom dochádza v dôsledku jednostranného nadmerného zaťažovania. Stáva sa to aj profesionálom, ak napríklad zmeškajú pravidelný tréning.

„Na vonkajšej strane lakťového kĺbu sa objaví ostrá bolesť, ktorá prejde do chronickej. Niekedy môže páliť až štípať, postihnutý môže v tejto oblasti pociťovať tlak. Najväčšia chyba je, ak sa tento problém hneď rieši injekciami. Dôležitá je konzervatívna liečba – pokoj, zábaly, o najvhodnejšom spôsobe však, samozrejme, rozhodne lekár,“ podotýka Malovič

Kĺbové ťažkosti môžu, samozrejme, nastať aj pri extrémnych športoch. Skúste si predstaviť napríklad bungee jumping. Pri takýchto kúskoch dostáva zabrať najmä krčná chrbtica, ide o

obrovskú záťaž, pretože pri prvom dopade pri zhupnutí na lane hlava švihne a poškodzujú sa okraje chrupaviek krčnej chrbtice. Takisto akékoľvek skákanie, akýkoľvek náraz je enormnou záťažou pre kĺby.

Pozor aj vo fitku

obr_2.jpgPoviete si, že vy chodíte do fitka a venujete sa skôr body buildingu, takže vám žiadne takéto problémy nehrozia. V takých prípadoch síce hrozí skôr poškodenie svalových úponov, ale aj kĺbových plôšok, najmä ak sa pracuje s veľkou rýchlosťou a s nadmernými hmotnosťami, napríklad pri zdvíhaní činiek.

Kĺby môžu zaťažovať napríklad aj niektoré bojové športy, na druhej strane iné, ktoré sa bojovým podobajú, napríklad taiči, súvisia s celkovým uvoľňovaním a majú pozitívne účinky na kĺbové štrbiny.

„Aj keď to môže byť finančne náročnejšie, je dôležité, aby si cvičiaci zaplatil kvalifikovaného trénera, ktorý mu ukáže, ako má správne cvičiť a vyhodnotí, s akou hmotnosťou môže cvičiť,“ zdôrazňuje Malovič.

Orientačný rebríček záťaže váhonosných kĺbov podľa skupín športov

  • Vzpieranie, ultramaratón, silový trojboj, hod guľou, hod kladivom.
  • Basketbal, volejbal, parašutizmus, akrobatické lyžovanie, body building.
  • Gymnastika, futbal, ľadový hokej, desaťboj, ragby.
  • Zápasenie, karate, kickbox, skok do výšky, step-aerobik.
  • Florbal, tenis, skok do diaľky, skoky na lyžiach.

Vyberte si vhodnú techniku

Dnes sú populárne aj techniky, ktoré sa kedysi považovali len za rehabilitačné cvičenia, napríklad pilates. Pribudli aj rôzne nové pohybové aktivity, ktoré vychádzajú zo športovania posilňujúceho hlboký svalový systém. Príkladom je corealign (funkčný tréning), ktorý vychádza z pilatesu a je veľmi namáhavý, alebo flowing – takisto nový druh športu, pri ktorom sa šmýkate po podložke, cvičíte len s vlastným telom. Také cvičenie vynikajúco uvoľňuje kĺby a posilňuje svalový aparát aj šľachy.

V poslednom čase sa rozšírilo cvičenie na vibračných plošinách, doktor Malovič však tento druh fyzickej aktivity nepovažuje za optimálny, hovorí, že skôr je dôležité nájsť súlad medzi dýchaním a cvičením hlbokého svalového systému. Vhodné sú techniky, pri ktorých zapájame vlastné sily a nepoužívame žiadne vonkajšie impulzy. Odporúča vytrvalostné cvičenia, ktoré zapájajú srdce do dlhodobejšej aktivity, učia ho ekonomickejšie pracovať. Tzv. aeróbne cvičenia oveľa viac posilňujú srdcovo-cievny aparát, čo je aj najlepšia prevencia proti osteoporóze. Švihové a vibračné cvičenia majú skôr krátkodobý efekt a nie vždy taký žiaduci, ako by sme očakávali.

Dodajte im správnu výživu

Starostlivosť o kĺby môžete podporiť aj vhodnou stravou. Mali by ste sa vyhýbať nadmernému príjmu živočíšnych tukov a škodlivín, ktoré spôsobujú atériosklerózu. Také potraviny sa môžu podieľať aj na vzniku inej poruchy kĺbov, tzv. pakostnice – dny. Toto metabolické ochorenie sa prejavuje veľkou bolesťou v kĺboch, spôsobenou usadenými kryštálikmi kyseliny močovej. Často býva spojené s vysokým tlakom krvi, poruchou metabolizmu tukov, cukrov a porušenou funkciou obličiek. Výskyt aj priebeh ochorenia súvisí s celkovou životosprávou, no pri jej výskyte sa uplatňuje aj genetický faktor.

obr_3.jpgAk chcete kĺby chrániť a dodať im výživu aj vhodnou stravou, „z preventívnych prostriedkov v podobe stravy je vhodná napríklad huspenina alebo držková polievka, ale nesmie byť veľmi mastná. Ak by však chcel človek pôsobiť preventívne iba takýmito prostriedkami, musel by denne zjesť aspoň tri porcie huspeniny a štyri porcie držkovej, čo je, samozrejme, dosť problematické,“ hovorí odborník v oblasti športového lekárstva Pavel Malovič. Preto odporúča zaradiť do stravy najmä biele mäso a zeleninu, čo je klasická racionálna výživa.

Ak je však už kĺb bolestivý, prípadne sa vám stal úraz, rozhodne čo najskôr navštívte lekára. „Do ambulancie často prichádzajú ľudia s deformovanými kĺbmi, pretože prišli neskoro – často sa ´liečia´ tým, že užívajú lieky proti bolesti a argumentujú, že im pracovné povinnosti nedovolili prísť skôr. Cez bolesť sa však ísť nesmie, radšej absentovať týždeň ako potom pol roka,“ upozorňuje Malovič.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 306
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 730
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 994
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 614
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 767
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 578
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 556
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 217
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 214
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 142

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Šesť krokov, ktoré by ste mali urobiť, ak plánujete otehotnieť

Ako správne pripraviť telo na počatie a budúce tehotenstvo.

Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Deti, ktoré spia krátko alebo nekvalitne majú problémy s agresiou a sústredením.

Tetovanie prenikne do celého tela. Ako môže vplývať na zdravie

Problémy s tetovaním nie sú časté, ale môžu byť závažné.

Chemoterapia a vlasy. Prečo padajú a kedy narastú späť?

Vlasy, ktoré človeku prirodzene vypadávajú, prestanú pod vplyvom chemoterapie dorastať.