SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

10 najlepších potravín pre zdravé srdce II.

K najrozšírenejším civilizačným ochoreniam patria srdcovo-cievne choroby, súčasťou vhodnej prevencie je aj zdravá a vyvážená strava.

(Zdroj: Ilustračné foto: FLICKR.com)

Zoznámte sa s ďalšou päticou zo zoznamu desiatich potravín, ktoré odborníci považujú za prospešné pre zdravie srdca a celého srdcovo-cievneho systému. Pamätajte však, že tak, ako jedna lastovička nerobí leto, alebo hodina tréningu raz za čas z vás neurobí olympionika, aj v zdravom stravovaní sa (okrem striedmosti) vypláca aj pravidelnosť a dôslednosť.

Bobuľové ovocie

berries1.jpgČučoriedky, maliny, jahody - všetko bobuľové ovocie je plné protizápalových látok, ale aj množstva antioxidantov, ktoré redukujú riziko srdcovo-cievnych ochorení. Čučoriedky obsahujú napríklad aj významný antioxidant resveratrol, ktorého bohatým zdrojom je aj červené hrozno. Kvôli lepšiemu pôsobeniu účinných látok obsiahnutých v čučoriedkach si však namiesto kompótu či džemu dožičte toto ovocie radšej čerstvé alebo sušené. Takisto jahody či maliny, ale aj iné bobuľoviny obsahujú celú paletu účinných látok - napríklad vitamín C, kyselinu elagovú, listovú, meď, mangán, ktoré priaznivo pôsobia na srdcovo-cievny systém.

Skryť Vypnúť reklamu

Strukoviny

beans1.jpgMožno budete prekvapení, že farebné strukoviny obsahujú zhruba rovnaké množstvo antioxidantov ako ovocie. Čierna fazuľa obsahuje dokonca až 10-krát viac antioxidantov ako citrusy. Šošovica, cícer či fazuľa sú aj bohatým zdrojom vlákniny. Strukoviny obsahujú aj omega 3 mastné kyseliny, vápnik a rozpustnú vlákninu, ktorá pomáha znižovať hladinu cholesterolu, ale aj kyselinu listovú, vitamín B - skrátka skvelý kokteil pre zdravé srdce.

Špenát

spinach1.jpgŠpenát je zelenina, ktorá pomáha udržiavať vaše srdce v skvelej kondícii vďaka obsahu luteínu, kyseliny listovej, draslíku a vláknine. Vedci skúmali skupinu viac ako 15 000 mužov bez srdcovo-cievnych ochorení počas 12 rokov. Tí, ktorí jedli najmenej dve porcie zeleniny denne, znižovali riziko srdcovo-cievnych ochorení až o 25 % v porovnaní s tými, ktorí nejedli zeleninu vôbec. Každá ďalšia porcia zeleniny pomáha podľa odborníkov ešte viac znižovať riziko srdcovo-cievnych ochorení. Špenát okrem železa (aj keď ho neobsahuje až také množstvo, o akom sa donedávna hovorilo vďaka známemu omylu s desatinnou čiarkou) obsahuje celú paletu rôznych zdraviu prospešných látok: antioxidačné karotenoidy, vápnik, horčík, kyselinu listovú, draslík, mangán meď...

Skryť Vypnúť reklamu

Ľanové semeno

lan1.jpgObsahuje veľa vlákniny, omega 3 a omega 6 mastných kyselín a má aj výrazné protirakovinové účinky. Miska ovsených vločiek alebo cereálií so štipkou ľanových semienok sú skvelými raňajkami pre zdravé srdce. Odborníci odporúčajú jesť ľanové semienka pomleté, účinné látky sa nachádzajú nielen v šupke, ale aj vo vnútri semienka. Určite však ľanové semienka nemeľte do zásoby, vždy len také množstvo, aké ihneď spotrebujete. Ľanové semienka je vhodné konzumovať v kombinácii s bielym jogurtom, tvarohom alebo syr cottage.

Sója

soja1.jpgTejto strukovine sa pripisujú priam zázračné a všestranné účinky. Pomáha znižovať cholesterol, je vynikajúcim zdrojom bielkovín, a tak je veľmi vhodnou súčasťou stravy pre zdravé srdce. Rovnako zdraviu prospešné sú aj rôzne sójové produkty ako napríklad tempeh či tofu. Takisto sójový nápoj (nesprávne označovaný ako sójové mlieko) je skvelým doplnkom k miske plnej cereálií alebo ovsených vločiek. Pozor však na obsah soli v sójových výrobkoch, pri niektorých procesoch spracovania sa zvykne pridávať sodík, ktorý zvyšuje krvný tlak.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Spánok – základ pevných vzťahov
  5. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  6. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 345
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 084
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 698
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 502
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 163
  7. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 150
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 914
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 536
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 521
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu