SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

10 najlepších potravín pre zdravé srdce II.

K najrozšírenejším civilizačným ochoreniam patria srdcovo-cievne choroby, súčasťou vhodnej prevencie je aj zdravá a vyvážená strava.

(Zdroj: Ilustračné foto: FLICKR.com)

Zoznámte sa s ďalšou päticou zo zoznamu desiatich potravín, ktoré odborníci považujú za prospešné pre zdravie srdca a celého srdcovo-cievneho systému. Pamätajte však, že tak, ako jedna lastovička nerobí leto, alebo hodina tréningu raz za čas z vás neurobí olympionika, aj v zdravom stravovaní sa (okrem striedmosti) vypláca aj pravidelnosť a dôslednosť.

Bobuľové ovocie

berries1.jpgČučoriedky, maliny, jahody - všetko bobuľové ovocie je plné protizápalových látok, ale aj množstva antioxidantov, ktoré redukujú riziko srdcovo-cievnych ochorení. Čučoriedky obsahujú napríklad aj významný antioxidant resveratrol, ktorého bohatým zdrojom je aj červené hrozno. Kvôli lepšiemu pôsobeniu účinných látok obsiahnutých v čučoriedkach si však namiesto kompótu či džemu dožičte toto ovocie radšej čerstvé alebo sušené. Takisto jahody či maliny, ale aj iné bobuľoviny obsahujú celú paletu účinných látok - napríklad vitamín C, kyselinu elagovú, listovú, meď, mangán, ktoré priaznivo pôsobia na srdcovo-cievny systém.

Skryť Vypnúť reklamu

Strukoviny

beans1.jpgMožno budete prekvapení, že farebné strukoviny obsahujú zhruba rovnaké množstvo antioxidantov ako ovocie. Čierna fazuľa obsahuje dokonca až 10-krát viac antioxidantov ako citrusy. Šošovica, cícer či fazuľa sú aj bohatým zdrojom vlákniny. Strukoviny obsahujú aj omega 3 mastné kyseliny, vápnik a rozpustnú vlákninu, ktorá pomáha znižovať hladinu cholesterolu, ale aj kyselinu listovú, vitamín B - skrátka skvelý kokteil pre zdravé srdce.

Špenát

spinach1.jpgŠpenát je zelenina, ktorá pomáha udržiavať vaše srdce v skvelej kondícii vďaka obsahu luteínu, kyseliny listovej, draslíku a vláknine. Vedci skúmali skupinu viac ako 15 000 mužov bez srdcovo-cievnych ochorení počas 12 rokov. Tí, ktorí jedli najmenej dve porcie zeleniny denne, znižovali riziko srdcovo-cievnych ochorení až o 25 % v porovnaní s tými, ktorí nejedli zeleninu vôbec. Každá ďalšia porcia zeleniny pomáha podľa odborníkov ešte viac znižovať riziko srdcovo-cievnych ochorení. Špenát okrem železa (aj keď ho neobsahuje až také množstvo, o akom sa donedávna hovorilo vďaka známemu omylu s desatinnou čiarkou) obsahuje celú paletu rôznych zdraviu prospešných látok: antioxidačné karotenoidy, vápnik, horčík, kyselinu listovú, draslík, mangán meď...

Skryť Vypnúť reklamu

Ľanové semeno

lan1.jpgObsahuje veľa vlákniny, omega 3 a omega 6 mastných kyselín a má aj výrazné protirakovinové účinky. Miska ovsených vločiek alebo cereálií so štipkou ľanových semienok sú skvelými raňajkami pre zdravé srdce. Odborníci odporúčajú jesť ľanové semienka pomleté, účinné látky sa nachádzajú nielen v šupke, ale aj vo vnútri semienka. Určite však ľanové semienka nemeľte do zásoby, vždy len také množstvo, aké ihneď spotrebujete. Ľanové semienka je vhodné konzumovať v kombinácii s bielym jogurtom, tvarohom alebo syr cottage.

Sója

soja1.jpgTejto strukovine sa pripisujú priam zázračné a všestranné účinky. Pomáha znižovať cholesterol, je vynikajúcim zdrojom bielkovín, a tak je veľmi vhodnou súčasťou stravy pre zdravé srdce. Rovnako zdraviu prospešné sú aj rôzne sójové produkty ako napríklad tempeh či tofu. Takisto sójový nápoj (nesprávne označovaný ako sójové mlieko) je skvelým doplnkom k miske plnej cereálií alebo ovsených vločiek. Pozor však na obsah soli v sójových výrobkoch, pri niektorých procesoch spracovania sa zvykne pridávať sodík, ktorý zvyšuje krvný tlak.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 336
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 858
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 038
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 169
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 726
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 630
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 500
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 403
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 390
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 256
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

10 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

7 h

Neprehliadnite tiež

Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.

13 h
Ilustračné foto.

Stačí polhodinka denne.

21. jan
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Slinové testy sú lacnejšie.

19. jan
Ilustračné foto.

Rúško v mnohých prípadoch stačí.

19. jan