10 najlepších potravín pre zdravé srdce II.

K najrozšírenejším civilizačným ochoreniam patria srdcovo-cievne choroby, súčasťou vhodnej prevencie je aj zdravá a vyvážená strava.

(Zdroj: Ilustračné foto: FLICKR.com)

Zoznámte sa s ďalšou päticou zo zoznamu desiatich potravín, ktoré odborníci považujú za prospešné pre zdravie srdca a celého srdcovo-cievneho systému. Pamätajte však, že tak, ako jedna lastovička nerobí leto, alebo hodina tréningu raz za čas z vás neurobí olympionika, aj v zdravom stravovaní sa (okrem striedmosti) vypláca aj pravidelnosť a dôslednosť.

Bobuľové ovocie

berries1.jpgČučoriedky, maliny, jahody - všetko bobuľové ovocie je plné protizápalových látok, ale aj množstva antioxidantov, ktoré redukujú riziko srdcovo-cievnych ochorení. Čučoriedky obsahujú napríklad aj významný antioxidant resveratrol, ktorého bohatým zdrojom je aj červené hrozno. Kvôli lepšiemu pôsobeniu účinných látok obsiahnutých v čučoriedkach si však namiesto kompótu či džemu dožičte toto ovocie radšej čerstvé alebo sušené. Takisto jahody či maliny, ale aj iné bobuľoviny obsahujú celú paletu účinných látok - napríklad vitamín C, kyselinu elagovú, listovú, meď, mangán, ktoré priaznivo pôsobia na srdcovo-cievny systém.

Článok pokračuje pod video reklamou

Strukoviny

beans1.jpgMožno budete prekvapení, že farebné strukoviny obsahujú zhruba rovnaké množstvo antioxidantov ako ovocie. Čierna fazuľa obsahuje dokonca až 10-krát viac antioxidantov ako citrusy. Šošovica, cícer či fazuľa sú aj bohatým zdrojom vlákniny. Strukoviny obsahujú aj omega 3 mastné kyseliny, vápnik a rozpustnú vlákninu, ktorá pomáha znižovať hladinu cholesterolu, ale aj kyselinu listovú, vitamín B - skrátka skvelý kokteil pre zdravé srdce.

Špenát

spinach1.jpgŠpenát je zelenina, ktorá pomáha udržiavať vaše srdce v skvelej kondícii vďaka obsahu luteínu, kyseliny listovej, draslíku a vláknine. Vedci skúmali skupinu viac ako 15 000 mužov bez srdcovo-cievnych ochorení počas 12 rokov. Tí, ktorí jedli najmenej dve porcie zeleniny denne, znižovali riziko srdcovo-cievnych ochorení až o 25 % v porovnaní s tými, ktorí nejedli zeleninu vôbec. Každá ďalšia porcia zeleniny pomáha podľa odborníkov ešte viac znižovať riziko srdcovo-cievnych ochorení. Špenát okrem železa (aj keď ho neobsahuje až také množstvo, o akom sa donedávna hovorilo vďaka známemu omylu s desatinnou čiarkou) obsahuje celú paletu rôznych zdraviu prospešných látok: antioxidačné karotenoidy, vápnik, horčík, kyselinu listovú, draslík, mangán meď...

Ľanové semeno

lan1.jpgObsahuje veľa vlákniny, omega 3 a omega 6 mastných kyselín a má aj výrazné protirakovinové účinky. Miska ovsených vločiek alebo cereálií so štipkou ľanových semienok sú skvelými raňajkami pre zdravé srdce. Odborníci odporúčajú jesť ľanové semienka pomleté, účinné látky sa nachádzajú nielen v šupke, ale aj vo vnútri semienka. Určite však ľanové semienka nemeľte do zásoby, vždy len také množstvo, aké ihneď spotrebujete. Ľanové semienka je vhodné konzumovať v kombinácii s bielym jogurtom, tvarohom alebo syr cottage.

Sója

soja1.jpgTejto strukovine sa pripisujú priam zázračné a všestranné účinky. Pomáha znižovať cholesterol, je vynikajúcim zdrojom bielkovín, a tak je veľmi vhodnou súčasťou stravy pre zdravé srdce. Rovnako zdraviu prospešné sú aj rôzne sójové produkty ako napríklad tempeh či tofu. Takisto sójový nápoj (nesprávne označovaný ako sójové mlieko) je skvelým doplnkom k miske plnej cereálií alebo ovsených vločiek. Pozor však na obsah soli v sójových výrobkoch, pri niektorých procesoch spracovania sa zvykne pridávať sodík, ktorý zvyšuje krvný tlak.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 897
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 16 086
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 236
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 7 426
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 130
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 235
  7. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 5 074
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 954
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 3 575
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 183

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Prišla reč na Líbyu a všetko sa pokazilo. Prečo sa Trump s Kimom nestretne

V posledných dňoch sa na príprave summitu nepracovalo. Trump jeho zrušením prekvapil aj spojencov.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Béla na sebe nechá aj drevo rúbať

Koaličná dohoda už je len na ozdobu.

Neprehliadnite tiež

Hrozí cukrovka iba tým ľuďom, ktorí jedia veľa cukru?

Ak človek odopiera sladké, neznamená to, že mu nehrozí cukrovka.

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

Tri príbehy o náhode, ktoré viedli k revolúciám v medicíne

Prelomové objavy v medicíne vznikali kombináciou náhody a dôvtipu.

Čo je severská diéta a prečo sa ju oplatí vyskúšať?

Prečo je severská diéta podobne zdravá, ako stredomorská.

Zdedili ste zlé zuby, alebo sa o ne iba nesprávne staráte?

Ako vplýva genetika na zakrivenie, farbu, alebo kazivosť zubov.