SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Osteoporózy pribúda, zlomeniny sú veľkým rizikom

Už od roku 1997 je 20. október Svetovým dňom osteoporózy. Toto ochorenie je mimoriadne rozšírené, trpia ním najmä ženy. V dôsledku rednutia kostí môže dochádzať k vážnym zlomeninám, napríklad bedrového kĺbu alebo stavcov chrbtice, ktoré môžu mať fatálne n

V dôsledku osteoporózy dochádza k úbytku kostnej hmoty.V dôsledku osteoporózy dochádza k úbytku kostnej hmoty.(Zdroj: Ilustračné foto: FLICKR.com)

ásledky.

Pri osteoporóze dochádza k zníženiu množstva a kvality kostnej hmoty, mení sa obsah minerálov a narúša sa architektúra kosti. To všetko vedie k poruchám stability kostry a pohybových funkcií. Veľkým rizikom je aj nebezpečenstvo vzniku komplikovaných zlomenín, ktoré sa ťažko hoja.

Mnohí, najmä starší pacienti nezriedka podceňujú príznaky, ktoré považujú za prejavy starnutia, ako napríklad bolesti, prehnutie chrbtice alebo zníženie výšky postavy, a nevyhľadajú včas lekára. Tak ostávajú mnohé prípady osteoporózy nediagnostikované a neliečené. Závažnými následkami sú chronické bolesti, zhrbený chrbát, zhoršenie funkcií pľúc, depresie, ale aj predčasná smrť.

Najdôležitejšími formami osteoporózy sú tzv. primárne formy - postklimakterická a starecká osteoporóza. Toto ochorenie však nie je zriedkavé ani u detí - vtedy hovoríme o tzv. juvenilnej osteoporóze. Často ju môžeme pozorovať u mladých dievčat a žien v dôsledku nedostatku estrogénu, ale u mladých ľudí môže vzniknúť aj pri často opakovanej nadmernej fyzickej záťaži, typickej u mladých športovcov.

Vek je rizikový faktor

U žien, ktoré majú viac ako 55 rokov stúpa riziko úmrtnosti v dôsledku zlomeniny bedrového kĺbu až 6-násobne. Až 20 percent týchto žien po zlomenine bedrového kĺbu do roka umrie a až 50 percent po roku od zlomeniny nedokáže chodiť bez pomoci. A pritom výskyt týchto závažných zlomenín, ktoré predstavujú asi 14 percent zo všetkých zlomenín z roka na rok stúpa. Osteoporóza je závažné ochorenie a postihuje každú tretiu ženu a každého piateho muža vo veku nad 50 rokov.

Osteoporóza nebolí a aj preto je často prehliadaným problémom. Ako vyplynulo z prieskumov, mnohí z diagnostikovaných pacientov nie sú v liečbe dôslední, mnohí dokonca liečbu z rôznych dôvodov (diskomfort, nežiaduce účinky liekov, pochybnosti o účinnosti liečby) prerušia. Novinkou v liečbe má byť nový liek, ktorý by mal byť čoskoro dostupný aj na Slovensku. Liečivo sa raz za pol roka injekčne aplikuje do podkožia. Mechanizmus účinku napodobuje prirodzené fyziologické procesy v organizme, v dôsledku čoho by nemalo dochádzať k úbytku kostnej hmoty, čím sa eliminuje aj riziko zlomenín.

Ďalšie rizikové faktory osteoporózy:
  • nízka a štíhla postava
  • rodinná anamnéza
  • liečba niektorými liekmi (kortikoidy, metotrexát, hormóny štítnej žľazy, heparín, antiepileptiká a pod.)
  • obličkové, pečeňové a tráviace ochorenia
  • choroby žliaz s vnútorným vylučovaním
  • reumatické zápalové ochorenia
  • chronické neurologické ochorenia
  • dlhodobé znehybnenie
  • prekonaná zlomenia (najmä zápästie, stavec, stehenná kosť)
  • rtg nález osteoporózy
  • osteopénia (znížená kostná hustota)

Prevencia osteoporózy

Začína sa už v detskom veku - správnymi stravovacími návykmi. Už vtedy si telo vytvára zásoby minerálnych látok pre výstavbu kostí. Dôležitý je príjem vápnika, horčíka, fosforu, vitamínov D, C, K, B12 a B9 - kyseliny listovej. Príjem týchto látok je, samozrejme, dôležitý nielen v detstve, ale počas celého života. Ich zdrojom je prirodzená strava, najmä mlieko a mliečne výrobky, ale aj celozrnný chlieb, lieskové orechy, mandle, mak, sója, brokolica, hydina, sušené figy, marhule, slivky, petržlenová vňať.

Pre dobré vstrebávanie vápnika je dôležitý vitamín D, v organizme sa vytvára pôsobením slnečných lúčov. Podľa odborníkov na to, aby sa v tele vytvorilo postačujúce množstvo vitamínu D, stačí pobudnúť na slnku okolo 15 minút denne. V potrave ho nájdeme napríklad v mastných rybách. Dôležitou súčasťou prevencie je aj dostatok pohybu, aspoň 30 minút denne by sme mali venovať fyzickej aktivite, najmä v prípade starších ľudí je optimálna chôdza alebo nordic walking. Pohybové aktivity napomáhajú zahusťovaniu kostnej hmoty, zlepšujú jej minerálne zloženie a spevňujú kostné kôrové vrstvy, takže sa zvyšuje odolnosť kostí pri pádoch alebo úderoch.

V rámci prevencie netreba zabúdať ani na pravidelné kontroly u lekára, osteoporóza je ochorenie, ktoré sa vyvíja dlho, kým príde neblahý následok - zlomenina. Takisto liečba si vyžaduje dlhý čas, preto sa treba vyzbrojiť trpezlivosťou a dôsledne riadiť odporúčaniami lekára.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 656
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 152
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 204
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 834
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 979
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 597
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 744
  8. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 7 508
  9. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 257
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 080

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Starý metalista Harabin

Škoda, že nehrajú niečo pôvodné, len coververzie, ale Vlasť je skvelý názov pre deadmetalovú kapelu.

Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Andruskó uzavrel dohodu o vine a treste, jeho výšku neprezradili

Dohoda je uzavretá len v trestnej veci Kuciakovej vraždy.

Polícia odváža Zoltána Andruskóa z Úradu špeciálnej prokuratúry v Pezinku.