Nie je zlá stolička. Iba človek, ktorý zle sedí

Vystri sa! Nehrb sa! Mnohých z nás rodičia bombardovali týmito dobre mienenými upozorneniami a určite ich poznajú aj dnešné deti. Dôsledkom sedenia v nesprávnej polohe môžu byť totiž závažné zdravotné problémy.

(Zdroj: spinalis)

Homo sapiens sa mení na homo saedens - teda človeka sediaceho. Hýbeme sa totiž čoraz menej. Odborníci pritom upozorňujú, že sedenie je poloha tela, ktorá človeku nie je úplne prirodzená. Pôvodne sa človek oveľa viac hýbal, prirodzenejšie ako sedieť je teda pre nás hýbať sa.

Nesprávne držanie tela pri zlom sedení môže mať závažné zdravotné následky. Primárka fyzioterapie a rehabilitácie z Nemocnice s poliklinikou Medissimo Gabriela Vavrinová upozorňuje, že najčastejšia porucha, ktorá vzniká nesprávnym sedením, je predsunuté držanie hlavy a šije, čo spôsobuje preťažovanie najmä dolných krčných stavcov a vyhrbenie driekovej chrbtice, ktoré výrazne preťažuje stavce v driekovej oblasti. Nerovnomerné preťažovanie jednotlivých úsekov chrbtice vedie k ich postupnému poškodzovaniu. Ako prvý reaguje svalový aparát. Svaly v dôsledku nadmerného preťažovania stuhnú a nedokážu sa samy uvoľniť. Táto porucha je obyčajne zvratná - cielenou liečbou odstrániteľná. Ak porucha trvá dlhodobo, zmeny sa postupne začnú tvoriť aj na kostrovom aparáte, a tie sú už väčšinou nezvratné.

Pozor na jednostranné preťažovanie

Svaly sú usporiadané do párov, ktoré pracujú protichodne. Ak sa sval - agonista stiahne, aby vyvolal pohyb, tak sa jeho protichodne pôsobiaci sval - antagonista uvoľní a pasívne natiahne. Iba veľmi málo pohybov sa dosahuje kontrakciou jediného svalu. Pri nadmernej záťaži sú „hráči" výrazne preťažovaní, stuhnutí a „protihráči" zase oslabení a do pohybu sa nezapájajú, a tak sa jednostranne preťažuje svalový aparát.

Dôsledkom sú napríklad v prípade krčnej chrbtice bolesti hlavy či bolesti šije, lebo stuhnutý sval sa ohlási a bolí. „Ďalšia vec, ktorú majú svaly vo zvyku, je takzvané zreťazovanie poruchy," hovorí lekárka. Znamená to, že ak sa stiahne a ostane v kŕči jeden sval, postupne sa tým istým používaním podľa istého vzorca zapájajú ďalšie svaly.

Dlhodobé nesprávne sedenie, dlhodobá alebo často opakovaná zlá poloha sa prejaví aj na kostrovom aparáte. V miestach, kde výrazne pôsobí väčšia tlaková sila, postupne aj kosť alebo spojenie v podstate degeneruje a organizmus sa bráni napríklad tým, že po istej dobe sa vytvoria na stavcoch výrastky.

Ohrozené sú aj platničky

Vavrinová upozorňuje, že je tu ešte aj tretí aspekt - medzistavcové platničky. Tieto vankúšiky sa nachádzajú medzi jednotlivými stavcami. Tvorí ich akýsi gél obalený silným väzivom, ktorý sa presúva podľa toho, v akej sme polohe, pomáha odpružovať pohyb. Ak máme hlavu predklonenú, gélový obsah platničky krčnej chrbtice sa presúva dozadu, pričom sa v nej výrazne zvyšuje tlak. Ak je táto poloha dlhodobá alebo často opakovaná, dochádza k postupnej degenerácii platničky. Na jej väzive vznikajú trhliny a dochádza k postupnému vysúvaniu obsahu platničky, čiže týmto mechanizmom môže vniknúť hernia platničky postupne. Znamená to, že nemusíte mať úraz, aby ste mali poškodenú platničku.

Nesprávne sedenie má neblahý vplyv nielen na krčnú chrbticu, trpí aj drieková chrbtica, ľudovo povedané kríže. Sedenie je pre driekovú chrbticu horšie ako státie. Lekárka upozorňuje, že ak už niekto má problémy s driekovou chrbticou, tak pri sedení má záťaž v tejto oblasti podstatne väčšiu. Ak ešte aj sedí v nesprávnej polohe, tak sa záťaž ešte viac zvyšuje.

Čo zmôže fyzioterapeut

Následky nesprávneho sedenia a držania tela možno naprávať stále. Miera naprávania je individuálna, závisí od stupňa poškodenia. Fyzioterapeut dokáže uvoľňovať skrátené svaly, stimulovať tie, ktoré vypadli z hry a nefungujú, takže je možné navodiť správny stereotyp. Dokáže uvoľniť stuhnuté časti chrbtice aj na úrovni väzov a stavcov. Rôznymi pomocnými technikami - ako napríklad elektroliečbou, vodoliečbou, zábalmi - je efekt liečby výraznejší, i príjemnejší.

„Najčastejšie sa stretávame s predstavou: tak, tu ma máte, je mi teraz zle, niečo so mnou robte. Je to zlý postoj, v takom prípade je pomoc vždy krátkodobá," zdôrazňuje Varinová. Fyzioterapeut môže poradiť, naštartovať proces liečby. Ak však človek nezmení svoje zlé návyky, spôsob sedenia, spôsob používania tela, pokiaľ sám nebude chcieť so sebou niečo urobiť, zlepšenie bude len dočasné. Môže byť nahnevaný, že efekt nie je dostatočný, ak však bude hľadať vinníkov inde ako v sebe, ostane v bludnom kruhu. „Liečba funguje vtedy, ak je človek odhodlaný naozaj sám pre seba niečo urobiť a nás berie ako asistentov, ktorí mu v tom pomáhame," hovorí Vavrinová.

Ako správne sedieť
  • Seďte na sedacích hrboľoch - to navodí správne naklopenie panvy na podložke.
  • Plná váha tela by však nemala byť iba na sedacích svaloch. Preto mierne rozkročte nohy a oprite ich o zem, takže váha sa rozloží medzi sedacie svaly a nohy. Chrbtica tak neponesie celú váhu tela.
  • Nohy by mali byť rozkročené zhruba v uhle 30 stupňov.
  • Dôležité je napriamenie v chrbtici. Nemali by ste sa však vystierať tak, aby ste tlačili lopatky dozadu k sebe, ale smerom nadol. Bradu nezasúvajte.
  • Pre chrbticu je najúľavovejšia poloha, pri ktorej sme natiahnutí v osi chrbtice - predstavte si, že ste ťahaní na špagáte zhora ako bábka.
Fitlopta nie je všeliek

Ak chcete správne sedieť a zabrániť tak zdravotným problémom až poškodeniam, môžete si vybrať z viacerých možností.

lopta1.jpgĽudia v poslednom čase začínajú uprednostňovať rôzne typy nestabilného alebo takzvaného dynamického sedenia. Pri takom spôsobe sedenia človek nie je pasívny, udržiava svoje svaly v aktivite a stále sa mierne hýbe. Príkladom je sedenie na fitlopte, ďalšou možnosťou sú rôzne nestabilné podložky na sedenie, podložky s možnosťou polonafúknutia a špeciálne stoličky.

Nestabilné sedenie vás núti ustavične balansovať, udržiavať rovnováhu a tým aj správnu polohu. Na takej stoličke alebo inej pomôcke sa teda vzpriamujete bez ohľadu na to, či je vaša pozornosť sústredená na samotné sedenie alebo napríklad na prácu na počítači.

Aktívne sedenie je pre svalový aj kostrový aparát oveľa zdravšie ako pasívne sedenie. Pri pasívnom vás na problém obyčajne upozorní až bolesť.

Podľa čoho si vybrať?

Lekárka Gabriela Vavrinová hovorí, že ak viete, ako správne sedieť, môžete správne sedieť prakticky na akejkoľvek stoličke. Pravdaže, sú stoličky alebo iné pomôcky, ktoré sú uspôsobené na zdravé sedenie. Zlá stolička je taká, v ktorej sa počas práce „vyvalíte" - uvoľníte svaly alebo položíte telo do určitej polohy, ktorá je síce energeticky menej náročná, lebo miesto práce svalov ste zavesení vo väzoch, ale preťažovanie kostrového aparátu je o to väčšie. A napríklad oblasť krku naďalej preťažujete, ak sa v takej polohe pozeráte na monitor počítača.

spinaliszena1.jpgNa trhu nájdete aj rôzne anatomicky tvarované stoličky, nie sú však vhodné pre každého. Každý človek by si ich mal odskúšať na sebe, radí detská ortopedička Hana Sameková.

Ak pracujete s počítačom, je dôležité aj to, v akej polohe a výške je umiestnený monitor a klávesnica na pracovnom stole. Každý kĺb by mal byť centrovaný, pretože akékoľvek vyosenie - ak je dlhodobé a opakované, spôsobuje problémy. To je dôvod, prečo vyvinuli anatomické klávesnice. Ak vyosenie trvá dlho alebo často opakujeme tie isté drobné pohyby - napríklad rukou, môže dôjsť aj k tzv. zreťazeniu poruchy. Prejaví sa to bolesťou a obmedzením pohybu aj na mieste vzdialenejšom od toho, kde porucha vznikla - napríklad v prípade ruky až v oblasti šije. Ak už človek musí robiť dlhodobo istý typ malých pohybov, potom je potrebné, aby ich robil v správnej polohe a aby si preťažené svaly vedel cielene uvoľniť.

Stolička aj ako zdravotná pomôcka

Niektorí v predstave, že robia niečo dobré pre svoje zdravie, vymenili stoličku v kancelárii za fitloptu. Fyzioterapeuti však upozorňujú, že fitlopta nie je vhodná na celodenné sedenie. Je veľmi vhodné na nej cvičiť, avšak sedieť na nej celý deň je náročné. A ak je človek navyše unavený, môže sa na loptu navaliť, čo v konečnom dôsledku takisto vedie k zlému spôsobu sedenia.

Existujú aj iné možnosti nestabilného sedenia - špeciálne stoličky, ktoré majú aj operadlo a bočné opierky, takže váhu tela môžete optimálne rozložiť a sedenie je pritom aktívne, nie pasívne. Stále sa hýbete, takže nepreťažujete kostrovo-svalový aparát.

doauta1.jpgV ponuke sú aj anatomicky tvarované stoličky, rôzne podsedáky, kľakačky, ako aj špeciálne opierky na chrbát, ktoré si môžete presne nastaviť. Kľakačky sú výhodné pri závažnejších poruchách, avšak tu je potrebné, aby mal človek zdravé kolená, aby to zniesol. Na celodenné sedenie je podľa odborníčky najvhodnejšia špeciálna nestabilná stolička, ktorá je aj na zozname zdravotníckych pomôcok. Poisťovne však na ňu neprispievajú.

Rozdiel je v tom, či ide o aktívny dynamický sed, alebo o pasívne sedenie. Špecifická situácia je pri sedení v aute, kde nie je vhodné nestabilné sedenie a ani rozloženie váhy nie je optimálne. Aj preto je potrebné robiť častejšie prestávky, poprechádzať sa a ponaťahovať. V aute môžete využiť napríklad špeciálnu zdravotnú ergonomickú podložku, ktorá udržuje správnu polohu tela, bráni bolestiam a poraneniu chrbtice.

(mv)

klakacka1.jpg

Kľakačka (foto: Drevona)

Dobré rady pri dlhodobom sedení
  • Každú hodinu si urobte pauzu, postavte sa, ponaťahujte, prejdite pár metrov - stačí na to pár minút.
  • V sedacej polohe si cielene vyťahujte preťažené svaly.
  • Vždy je najúčinnejší cvik, ktorý je zameraný na konkrétny sval. Správnu techniku vás naučí odborník fyzioterapeut.
  • Ak sedíte pri stole, váha tela by sa nemala prenášať do lakťov, vhodná je aj podložka pod zápästie.
  • Signálom preťaženia je bolesť lakťa na vonkajšej alebo vnútornej ploche, vtedy je najlepšie navštíviť lekára a bolesť neignorovať.
  • Pri práci by ste mali dbať na maximálne uvoľnenú polohu - jednoduchá rada znie: požívajte a zapájajte len tie svaly, ktoré sú určené na konkrétny pohyb.
  • Svalové napätie možno uvoľniť masážami. Za pomoci odborníka sa môžete určitými technikami naučiť vyťahovať konkrétne svaly a na uvoľnenie sú vhodné aj teplé zábaly alebo kúpeľ.
  • Na posilňovanie svalového aparátu je veľmi vhodné plávanie, napomáha zväčšovať aj kapacitu pľúc. Podľa fyzioterapeutov je však dôležité, aby ste plávali správne - s dýchaním do vody a zachovaním napriamenia šije, inak môžete preťažovať napríklad krčnú chrbticu.
Zistili sme

Za koľko môžeme správne sedieť

- špeciálna zdravotná kancelárska stolička (jediná na zozname zdravotníckych pomôcok, v súčasnosti však zdravotné poisťovne neuhrádzajú nič) - od 451,01 do 1771,91 eura

- ergonomická zdravotná podložka na autosedačku - 99,00 eur

- fitlopta (rôzny priemer) - od 1,50 eura do 15,90 eura

- balančná lopta - 89,00 eur

- kľakačka - od 59,95 do 165,01 eura

- dynamická podložka na sedenie - od 27,19 do 34,90 eura

- anatomicky tvarovaná stolička - od 43,45 do 313,00 eur

Nenechajte deti podľahnúť zlozvykom

Deti si ľahko a rýchlo osvoja mnoho zlozvykov súvisiacich s nesprávnym sedením, či už v školskej lavici, alebo doma za počítačom.

Ortopédi bijú na poplach: deti sa v laviciach a za počítačom veľmi často hrbia, guľatí sa im chrbát, deformuje sa im svalstvo v oblasti krčnej a hrudnej chrbtice, sťahuje sa im prsné svalstvo a vystupujú lopatky. „Zlé sedenie im spôsobuje rôzne svalové dysbalancie, stiahnutie a napätie svalov," hovorí detská ortopedička Hana Sameková. Dieťa by pritom malo sedieť v správnych uhloch oproti dlážke a stolu, malo by mať lakte položené na stole a vyrovnanú chrbticu. Tak ako aj pri dospelých sa na dlhé sedenie neodporúčajú fitlopty.

detska1.jpgRecept, ako deti naučiť správne sedieť, nie je zložitý. Z času na čas si dieťa môže vystrieť ruky za chrbát, po každej hodine by sa malo cez prestávku ponaťahovať. „Na hodine telocviku sa dieťa môže zavesiť na rebrinu a povystierať si kĺby," odporúča lekárka Sameková.

V dôsledku nesprávneho sedenia sa u detí vyskytujú bolestivé stavy, ktoré spôsobuje stiahnuté svalstvo. Lekárka vysvetľuje, že ide o obrannú reakciu organizmu - v svalstve sa vytvárajú tekutiny, z nich hrče, ktoré tlačia na nervové zakončenie. Chybné držanie tela býva častou príčinou bolestí hlavy a migrén. Výsledkom pretrvávania zlozvykov v sedení a držaní môžu byť aj anatomické zmeny na chrbtici, vznik kyfóz a skolióz, i keď na nich má hlavný podiel dedičnosť. Ak je vaše dieťa často unavené a bolieva ho hlava, okrem iných odporúčaných vyšetrení s ním zájdite aj k ortopédovi.

(mv)
Vedeli ste?

Na čo dávať pozor u detí

  • Dôležitý je aj výber správneho nábytku.
  • Stolička má byť nastaviteľná, keďže deti rýchlo rastú.
  • Pre menšie deti sú vhodnejšie stoličky na nožičkách, pre staršie na kolieskach.
  • Na nákup stoličky vezmite dieťa so sebou, len ono posúdi, na ktorej stoličke sa mu sedí najlepšie.
  • Dieťa má mať vždy svoje miesto na učenie.
  • Dbajte na správne osvetlenie a na to, aby nesedelo dlho za počítačom, učenie treba striedať so športom. Svetlo by malo prichádzať u pravákov spredu alebo zľava, u ľavákov spredu alebo sprava - aby si netienili a podvedome nemenili polohu.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 922
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 048
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 130
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 984
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 733
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 527
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 195
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 112
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 469

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

PLUS

Je suis Čajka. Ukradli symbol bratislavskej kaviarne

Detektívny príbeh o absurdných pohnútkach.

Neprehliadnite tiež

Keď antibiotiká nefungujú. Skutočné príbehy ukazujú nebezpečnú budúcnosť

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

Päť dôvodov prečo sa oplatí piť harmančekový čaj

Ako hodnotí liečivé účinky kamilkového čaju veda.

Choré srdce, alebo depresia môže závisieť od mesiaca narodenia

S konkrétnym mesiacom narodenia môže súvisieť viac ako päťdesiat ochorení.

Mozog nepotrebuje rásť. Pre bunky robí konkurz

Ako je možné, že sa pribúdajúcimi vedomosťami mozog nenafúkne.