Chcete si očistiť telo?

Neriskujte neprimeranou hladovkou alebo neoverenými diétami, či detoxikačnými kúrami. Základom je zdravá životospráva

Detoxikačné účinky má napríklad čaj z mladých lístkov pŕhľavy.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

S príchodom jari sa na nás valí z každej strany množstvo informácií a rád ohľadne detoxikácie organizmu. Mnohé z nich často nie sú celkom pravdivé, nezriedka sú zavádzajúce či účelové. Ponúkame vám pohľad na detoxikáciu či očistu organizmu cez názory dvoch odborníkov: profesorky všeobecnej biológie Kataríny Horákovej, odborníčky na zdravú výživu a gastroenterológa, a dietológa Petra Minárika.

Očista – áno či nie?

Ako pri mnohých iných veciach, aj pri rozhodnutí podstúpiť jarnú očistnú kúru treba mať na pamäti vhodnosť a primeranosť. Neprimerané a nevhodné počínanie môže viesť k problémom a zdravotným ťažkostiam. Peter Minárik zdôrazňuje, že vhodnosť a primeranosť by mali byť krédom zdravej životosprávy vôbec.

Vo všeobecnosti radšej propaguje všeobecné zásady zdravej životosprávy, pre ktoré nachádza vo vedeckej literatúre a na odborných kongresoch a konferenciách hmatateľné dôkazy. „Zdravá životospráva podporuje zdravie a znižuje riziko závažných chorôb, zhoršenia kvality života alebo predčasnej smrti. Treba ju však dodržiavať po celý rok – nielen na jar, po vianočných či veľkonočných sviatkoch,“ zdôrazňuje Minárik.

Ak sa však podľa lekára niekomu predsa len žiada jarné odľahčenie, namiesto radikálnych očistných kúr a krátkodobého drastického obmedzenia príjmu energie odporúča uprednostniť nenásilné zmeny v strave pri zachovaní plnej pestrosti.

Výsledok sa síce dostaví neskôr, ale nenásilné opatrenia vedú k tomu, že výsledky budú mať trvalejší charakter.

Osemdesiat až deväťdesiat percent potravín, ktoré skonzumujeme, by malo zodpovedať zásadám zdravej a racionálnej výživy. „Zvyšných 10 až 20 percent u zdravého človeka nič nepokazí a môže byť tou esenciou, ktorá urobí jedlo pestrejším a sprevádzaným zaujímavým zážitkom,“ hovorí lekár.

Prečo sa detoxikovať

Pravda je taká, že v dodržiavaní zdravej životosprávy majú mnohí veľké rezervy. Tráviaca sústava je sebestačným ústrojenstvom, schopným samostatne vykonávať všetky určené funkcie. Za akých okolností však nepracuje správne a vznikajú v ňom jedovaté látky?

„Na vine môže byť znečistené životné prostredie, ale aj patogénne mikroorganizmy a parazity. Tak môže v našom čreve dochádzať k zahnívaniu, hoci potrava by sa mala tráviť, nemala by hniť. V hrubom čreve sa potom rozmnožia hnilobné baktérie, ktoré časom prevládnu nad prirodzenou mikroflórou a nedovolia jej správne pracovať,“ hovorí Katarína Horáková. Pre zdravé trávenie je nevyhnutná zdravá črevná mikroflóra. Jej harmonizácii napomáhajú probiotické baktérie, ktoré sa v potrave nachádzajú v kyslomliečnych výrobkoch či kyslej kapuste.

K tráviacim problémom prispievajú nielen niektoré potraviny či pochutiny, často je to aj nevhodná kombinácia potravín. Príznakom porúch je napríklad zápcha alebo hnačka.

Naše vnútornosti sú v dôsledku zlej životosprávy preťažené, často sme ospalí, rýchlo sa unavíme, trpíme bolesťami hlavy či kĺbov. Tieto prejavy sú prejavom takzvanej spätnej intoxikácie - otravy.

„Z hustého obsahu čriev, ktorý tvorí zväčša strava chudobná na vlákninu, sa nevylúčili splodiny rozkladu, a potom vnikli do krvného obehu. Telo možno škodlivých látok zbaviť očistou čriev a detoxikáciou organizmu. Podrobnejšie informácie možno nájsť v mojej knihe Detoxikácia organizmu alebo Umenie zdravo žiť,“ vysvetľuje Horáková.

Preventívne očisty možno robiť v každom veku, treba však zohľadniť zdravotný stav, presné dávkovanie a spôsob, aby boli prospešné a nie poškodzujúce.

Aká kúra je vhodná

Spôsobov očisty je viacero. K radikálnejším a aj rizikovejším patrí hladovka. Hlad je prirodzený a jeden z najstarších prejavov v živote človeka a jeho využitie ako metódy liečenia je staré ako ľudstvo samo. Hladovanie býva celkom prirodzenou reakciou akútne chorého organizmu. Ak však chcete hladovku využiť ako zámerný očistný proces na odstránenie bežnej toxicity pri prechode ročných období, podľa Horákovej je to možné len vtedy, ak je človek zdravý.

„Primerane zdravý človek sa môže bez obáv postiť najviac tri dni aj bez lekárskeho dozoru,“ hovorí Horáková. Kto však trpí chronickými chorobami, hladovku môže držať jedine pod lekárskym dozorom.

Ľudia s infekčnými ochoreniami ako tuberkulóza, AIDS alebo degeneratívnymi ochoreniami ako cukrovka, s chorobami žlčníka, obličiek a podobne by nemali hladovať v žiadnom prípade. To platí rovnako aj pre tehotné ženy, malé deti, oslabených starých ľudí či ľudí v rekonvalescencii.

K šetrnejším spôsobom patria rozličné očistné kúry. Napríklad ajurvéda využíva koreniny alebo byliny podporujúce látkovú premenu, takže jedy odchádzajú aj z hlbších tkanív. Počas pôstu treba piť dostatok čistej vody, neodporúča sa však studená voda, ktorá na rozdiel od teplej podporuje toxicitu.

Namiesto hladovky monodiéta

Pre citlivejších ľudí je však vhodnejšia vhodne zvolená diéta, pri ktorej sa telo takisto očisťuje, nie je však vystavené stresu z hladovania. Také kúry môžu byť podľa Horákovej založené na monodiétach, pozostávajúcich len z jedného druhu ovocia, ovocných alebo zeleninových štiav, ryže alebo iného obilia a podobne.

Pri výbere ovocnej kúry však treba zohľadniť, aký ste telesný typ, aký rýchly máte metabolizmus. Pozor dávajte aj na množstvo ovocia, vyvarujte sa aj rôznych módnych trendov, ktoré často nezohľadňujú individualitu človeka.

Chutné a účinné bylinky

Jednou z najvýznamnejších zložiek potravy pri čistení čriev a ostatných vylučovacích systémov je chlorofyl.

Viete, že chlorofyl má výrazné dezinfekčné účinky? Ak ho prijímame dostatok, ničí škodlivé baktérie, plesne a kvasinky, dôležitú rolu zohráva aj pri tvorbe červených krviniek a nevyhnutný je aj pre riadnu funkciu srdca.

Najväčším zdrojom chlorofylu sú zelené riasy, zo všetkých doteraz skúmaných Chlorella pyrenoidosa. Katarína Horáková upozrňuje, že chlorofyl, ale aj iné, telu prospešné látky však obsahujú aj mnohé jarné byliny, najmä pŕhľava dvojdomá a medvedí cesnak.

cajA.jpgPŕhľava dvojdomá – prečisťuje krv, jarné výhonky obsahujú veľa vitamínov, triesloviny, látky znižujúce hladinu cukru v krvi, ale aj chlorofyl a železo.

Z mladých listov, ktoré sa zberajú v máji, si pripravte šťavu (v odšťavovači alebo rozmixovaním a precedením cez gázu), v chladničke vydrží 3 až 4 dni.

Užíva sa dva týždne 3-krát denne jedna kávová lyžička vždy nalačno (nie alergici). Lieči ochorenia, zápaly močových ciest, má priaznivý vplyv na pankreas a podporuje aj činnosť hrubého čreva. Odborníci odporúčajú jarnú 4-týždňovú kúru: čajovú lyžičku pŕhľavy zaparíme 2 dcl vriacej vody, necháme krátko vylúhovať. Pijeme bez cukru nalačno, ráno pol hodiny pred raňajkami a na posilnenie účinku cez deň po dúškoch jednu až dve šálky.

Medvedí cesnak – obsahuje sírne zlúčeniny a vitamín C, obsiahnuté látky osožia žalúdku, črevám, pečeni i žlčníku. Zabraňujú aj kôrnateniu ciev, znižujú krvný tlak, pôsobia proti nespavosti, závratom, tlaku v hlave, úzkosti, a hučaniu v ušiach. Rastlina má podobné vlastnosti ako kuchynský cesnak, jeho chuť je však jemnejšia a je liečivejší. Surové listy medvedieho cesnaku môžete použiť na prípravu šalátov či pridať k špenátu. Najemno nasekanými listami môžete posypať chlieb s maslom, dochutiť polievky, šaláty či tvarohové nátierky.

Mladé listy zbierame ešte pred kvitnutím v apríli, v máji. Používajú sa iba čerstvé, v chladničke vydržia pár dní. Sušením strácajú chuť i liečivé účinky.

gingerA.jpgZázvor - v rámci očisty sa odporúča piť odvar z čerstvého koreňa ďumbiera. Čajovú lyžičku nastrúhaného koreňa zalejte 2 dcl horúcej vody, nechajte pár minút vylúhovať a popíjajte. Koreň ďumbiera podporuje trávenie a odstraňuje z tela toxíny. Ak ho zaradíte do stravy, bude ich z tela odstraňovať priebežne.

Počas očistnej kúry treba zo stravy vylúčiť údeniny, mäso, mastné jedlá a vajíčka.

Nenahraditeľná vláknina

Nielen pri očistných diétach, ale aj v bežnej strave je dôležitý dostatočný prísun vlákniny. Rozlišujeme vlákninu vo vode rozpustnú a nerozpustnú. Rozpustná pomáha vylučovať toxické a odpadové látky, znižuje kyslosť žalúdka a spomaľuje jeho vyprázdňovanie. Vláknina vytvára gélové štruktúry, čím sa žalúdok napĺňa a znižuje sa tak aj chuť do jedla.

Nerozpustná vláknina síce vyprázdňovanie žalúdka neovplyvňuje, ale absorbuje množstvo vody a pomáha vytárať objem stolice. Pomáha zlepšovať motilitu – hybnosť čriev, čo je vhodná prevencia zápchy, tvorby vydutín, polypov a v konečnom dôsledku aj rakoviny hrubého čreva.

Pomoc pri zápche

Pri zápche môže okrem iného dochádzať k intoxikácii organizmu. Pomôcť môže konzumácia ľanového semena. Slizová zložka uľahčuje prechod stolice črevom bez podráždenia sliznice črevných stien. „Ľanové semeno je výborný prostriedok na odstránenie chronickej zápchy, je neškodné, ani po dlhšom užívaní nevedie k návyku a okrem toho chráni pred rakovinou. Treba ho, samozrejme, užívať správne a disciplinovane,“ hovorí profesorka všeobecnej biológie Katarína Horáková.

Ako ho užívať? Ľanové semeno pomelieme (napríklad na kávovom mlynčeku), a potom užívame trikrát denne dve polievkové lyžice, spolu šesť lyžíc denne. Pomelieme však iba množstvo, ktoré hneď skonzumujeme. Vhodné je zamiešať ho do tvarohu, jogurtu a podobne. Účinok sa prejaví po dvoch-troch dňoch.

(mv)
Pri detoxikácii dbajte na:
  • dostatočný prísun potravín s vysokým obsahom vlákniny,
  • optimálny pitný režim,
  • optimálny prísun probiotík a prebiotík, pomáhajú správnej funkcii tenkého a hrubého čreva.
Nie ste odkázaní len na jar

Potrebu výraznejších jarných ozdravných kúr možno podľa Petra Minárika oslabiť dodržiavaním niekoľkých jednoduchých zásad. Riadiť sa nimi dá aj v zime.

  1. Aj počas chladných mesiacov nájdeme v obchodoch dostatok pestrej zeleniny a ovocia, takže nie je dôvod, aby v zime na našom jedálnom lístku boli najmä ťažké, mastné jedlá.
  2. Nik vám nepredpisuje, aby ste v zime jedli viac mäsa a údenín. Zo stravy je vhodné vylúčiť (aj úplne) tučné druhy mäsa, uprednostňujte ryby – sú nízkokalorické a obsahujú zdravý tuk, ktorý chráni srdce a cievy pred atériosklerózou.
  3. Na prípravu studenej i teplej stravy používajte zásadne rastlinné tuky. Repkový olej je najbohatší na omega-3-mastné kyseliny.
  4. Ak potravu tepelne upravujete, vynikajúca je príprava v pare. Takto pripravené jedlo si zachová chuť, farbu, chrumkavú konzistenciu a bohatý obsah mikroživín, najmä tepelne labilných vitamínov.
  5. Takisto sa netreba prejedať koláčmi, chlebom, pečivom či zákuskami, hoci zvlášť vianočné obdobie k tomu zvádza. Zdravou a chutnou náhradou môže byť porcia zeleniny či ovocia.
  6. Ak sa predsa neviete vzdať sladkých dobrôt, pripravujte ich z nízkotučného tvarohu, jogurtov, ovocia, z celozrnných cereálií, orieškov (pozor, tie v striedmom množstve). Namiesto bežných cukroviniek uprednostnite ovocné šťavy, kokteily, peny či pyré.
  7. Pohyb je veľmi dôležitý, ani v zime si ho nemusíte odopierať. Aj počas chladných mesiacov je veľa možností, ako si dopriať dostatok pohybu.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 305
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 315
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 683
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 063
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 609
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 535
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 356
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 069
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 141
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 479

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z budovy SIS budú sociálne byty pre úradníkov, obec neuspela

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcel byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Dobré ráno: Ráno sa zobudíte a máte zarobené, nemusíte pohnuť prstom

Stačilo by 200 eur, aby sme boli šťastní?

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače: Bola to srdcová príhoda

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

ŠPORT

Bayern doplatil na veľkú chybu. Doma podľahol Realu Madrid

Domáci Bayern vyhrával nad Realom.

Neprehliadnite tiež

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Vedci zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno, či pred spaním.

Nový antioxidant by mohol omladzovať cievy o desiatky rokov

Látka môže brániť vzniku ochorení srdca.

Zapíjate predmenštruačný syndróm? Zrejme robíte chybu

Jeden z desiatich prípadov PMS môže súvisieť s alkoholom.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.

Vojak dostal penis od darcu. Transplantácia je prvá v histórii

Zákrok podstúpil vojnový veterán z Afganistanu.