Chcete si očistiť telo?

Neriskujte neprimeranou hladovkou alebo neoverenými diétami, či detoxikačnými kúrami. Základom je zdravá životospráva

Detoxikačné účinky má napríklad čaj z mladých lístkov pŕhľavy.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

S príchodom jari sa na nás valí z každej strany množstvo informácií a rád ohľadne detoxikácie organizmu. Mnohé z nich často nie sú celkom pravdivé, nezriedka sú zavádzajúce či účelové. Ponúkame vám pohľad na detoxikáciu či očistu organizmu cez názory dvoch odborníkov: profesorky všeobecnej biológie Kataríny Horákovej, odborníčky na zdravú výživu a gastroenterológa, a dietológa Petra Minárika.

Očista – áno či nie?

Ako pri mnohých iných veciach, aj pri rozhodnutí podstúpiť jarnú očistnú kúru treba mať na pamäti vhodnosť a primeranosť. Neprimerané a nevhodné počínanie môže viesť k problémom a zdravotným ťažkostiam. Peter Minárik zdôrazňuje, že vhodnosť a primeranosť by mali byť krédom zdravej životosprávy vôbec.

Vo všeobecnosti radšej propaguje všeobecné zásady zdravej životosprávy, pre ktoré nachádza vo vedeckej literatúre a na odborných kongresoch a konferenciách hmatateľné dôkazy. „Zdravá životospráva podporuje zdravie a znižuje riziko závažných chorôb, zhoršenia kvality života alebo predčasnej smrti. Treba ju však dodržiavať po celý rok – nielen na jar, po vianočných či veľkonočných sviatkoch,“ zdôrazňuje Minárik.

Ak sa však podľa lekára niekomu predsa len žiada jarné odľahčenie, namiesto radikálnych očistných kúr a krátkodobého drastického obmedzenia príjmu energie odporúča uprednostniť nenásilné zmeny v strave pri zachovaní plnej pestrosti.

Výsledok sa síce dostaví neskôr, ale nenásilné opatrenia vedú k tomu, že výsledky budú mať trvalejší charakter.

Osemdesiat až deväťdesiat percent potravín, ktoré skonzumujeme, by malo zodpovedať zásadám zdravej a racionálnej výživy. „Zvyšných 10 až 20 percent u zdravého človeka nič nepokazí a môže byť tou esenciou, ktorá urobí jedlo pestrejším a sprevádzaným zaujímavým zážitkom,“ hovorí lekár.

Prečo sa detoxikovať

Pravda je taká, že v dodržiavaní zdravej životosprávy majú mnohí veľké rezervy. Tráviaca sústava je sebestačným ústrojenstvom, schopným samostatne vykonávať všetky určené funkcie. Za akých okolností však nepracuje správne a vznikajú v ňom jedovaté látky?

„Na vine môže byť znečistené životné prostredie, ale aj patogénne mikroorganizmy a parazity. Tak môže v našom čreve dochádzať k zahnívaniu, hoci potrava by sa mala tráviť, nemala by hniť. V hrubom čreve sa potom rozmnožia hnilobné baktérie, ktoré časom prevládnu nad prirodzenou mikroflórou a nedovolia jej správne pracovať,“ hovorí Katarína Horáková. Pre zdravé trávenie je nevyhnutná zdravá črevná mikroflóra. Jej harmonizácii napomáhajú probiotické baktérie, ktoré sa v potrave nachádzajú v kyslomliečnych výrobkoch či kyslej kapuste.

K tráviacim problémom prispievajú nielen niektoré potraviny či pochutiny, často je to aj nevhodná kombinácia potravín. Príznakom porúch je napríklad zápcha alebo hnačka.

Naše vnútornosti sú v dôsledku zlej životosprávy preťažené, často sme ospalí, rýchlo sa unavíme, trpíme bolesťami hlavy či kĺbov. Tieto prejavy sú prejavom takzvanej spätnej intoxikácie - otravy.

„Z hustého obsahu čriev, ktorý tvorí zväčša strava chudobná na vlákninu, sa nevylúčili splodiny rozkladu, a potom vnikli do krvného obehu. Telo možno škodlivých látok zbaviť očistou čriev a detoxikáciou organizmu. Podrobnejšie informácie možno nájsť v mojej knihe Detoxikácia organizmu alebo Umenie zdravo žiť,“ vysvetľuje Horáková.

Preventívne očisty možno robiť v každom veku, treba však zohľadniť zdravotný stav, presné dávkovanie a spôsob, aby boli prospešné a nie poškodzujúce.

Aká kúra je vhodná

Spôsobov očisty je viacero. K radikálnejším a aj rizikovejším patrí hladovka. Hlad je prirodzený a jeden z najstarších prejavov v živote človeka a jeho využitie ako metódy liečenia je staré ako ľudstvo samo. Hladovanie býva celkom prirodzenou reakciou akútne chorého organizmu. Ak však chcete hladovku využiť ako zámerný očistný proces na odstránenie bežnej toxicity pri prechode ročných období, podľa Horákovej je to možné len vtedy, ak je človek zdravý.

„Primerane zdravý človek sa môže bez obáv postiť najviac tri dni aj bez lekárskeho dozoru,“ hovorí Horáková. Kto však trpí chronickými chorobami, hladovku môže držať jedine pod lekárskym dozorom.

Ľudia s infekčnými ochoreniami ako tuberkulóza, AIDS alebo degeneratívnymi ochoreniami ako cukrovka, s chorobami žlčníka, obličiek a podobne by nemali hladovať v žiadnom prípade. To platí rovnako aj pre tehotné ženy, malé deti, oslabených starých ľudí či ľudí v rekonvalescencii.

K šetrnejším spôsobom patria rozličné očistné kúry. Napríklad ajurvéda využíva koreniny alebo byliny podporujúce látkovú premenu, takže jedy odchádzajú aj z hlbších tkanív. Počas pôstu treba piť dostatok čistej vody, neodporúča sa však studená voda, ktorá na rozdiel od teplej podporuje toxicitu.

Namiesto hladovky monodiéta

Pre citlivejších ľudí je však vhodnejšia vhodne zvolená diéta, pri ktorej sa telo takisto očisťuje, nie je však vystavené stresu z hladovania. Také kúry môžu byť podľa Horákovej založené na monodiétach, pozostávajúcich len z jedného druhu ovocia, ovocných alebo zeleninových štiav, ryže alebo iného obilia a podobne.

Pri výbere ovocnej kúry však treba zohľadniť, aký ste telesný typ, aký rýchly máte metabolizmus. Pozor dávajte aj na množstvo ovocia, vyvarujte sa aj rôznych módnych trendov, ktoré často nezohľadňujú individualitu človeka.

Chutné a účinné bylinky

Jednou z najvýznamnejších zložiek potravy pri čistení čriev a ostatných vylučovacích systémov je chlorofyl.

Viete, že chlorofyl má výrazné dezinfekčné účinky? Ak ho prijímame dostatok, ničí škodlivé baktérie, plesne a kvasinky, dôležitú rolu zohráva aj pri tvorbe červených krviniek a nevyhnutný je aj pre riadnu funkciu srdca.

Najväčším zdrojom chlorofylu sú zelené riasy, zo všetkých doteraz skúmaných Chlorella pyrenoidosa. Katarína Horáková upozrňuje, že chlorofyl, ale aj iné, telu prospešné látky však obsahujú aj mnohé jarné byliny, najmä pŕhľava dvojdomá a medvedí cesnak.

cajA.jpgPŕhľava dvojdomá – prečisťuje krv, jarné výhonky obsahujú veľa vitamínov, triesloviny, látky znižujúce hladinu cukru v krvi, ale aj chlorofyl a železo.

Z mladých listov, ktoré sa zberajú v máji, si pripravte šťavu (v odšťavovači alebo rozmixovaním a precedením cez gázu), v chladničke vydrží 3 až 4 dni.

Užíva sa dva týždne 3-krát denne jedna kávová lyžička vždy nalačno (nie alergici). Lieči ochorenia, zápaly močových ciest, má priaznivý vplyv na pankreas a podporuje aj činnosť hrubého čreva. Odborníci odporúčajú jarnú 4-týždňovú kúru: čajovú lyžičku pŕhľavy zaparíme 2 dcl vriacej vody, necháme krátko vylúhovať. Pijeme bez cukru nalačno, ráno pol hodiny pred raňajkami a na posilnenie účinku cez deň po dúškoch jednu až dve šálky.

Medvedí cesnak – obsahuje sírne zlúčeniny a vitamín C, obsiahnuté látky osožia žalúdku, črevám, pečeni i žlčníku. Zabraňujú aj kôrnateniu ciev, znižujú krvný tlak, pôsobia proti nespavosti, závratom, tlaku v hlave, úzkosti, a hučaniu v ušiach. Rastlina má podobné vlastnosti ako kuchynský cesnak, jeho chuť je však jemnejšia a je liečivejší. Surové listy medvedieho cesnaku môžete použiť na prípravu šalátov či pridať k špenátu. Najemno nasekanými listami môžete posypať chlieb s maslom, dochutiť polievky, šaláty či tvarohové nátierky.

Mladé listy zbierame ešte pred kvitnutím v apríli, v máji. Používajú sa iba čerstvé, v chladničke vydržia pár dní. Sušením strácajú chuť i liečivé účinky.

gingerA.jpgZázvor - v rámci očisty sa odporúča piť odvar z čerstvého koreňa ďumbiera. Čajovú lyžičku nastrúhaného koreňa zalejte 2 dcl horúcej vody, nechajte pár minút vylúhovať a popíjajte. Koreň ďumbiera podporuje trávenie a odstraňuje z tela toxíny. Ak ho zaradíte do stravy, bude ich z tela odstraňovať priebežne.

Počas očistnej kúry treba zo stravy vylúčiť údeniny, mäso, mastné jedlá a vajíčka.

Nenahraditeľná vláknina

Nielen pri očistných diétach, ale aj v bežnej strave je dôležitý dostatočný prísun vlákniny. Rozlišujeme vlákninu vo vode rozpustnú a nerozpustnú. Rozpustná pomáha vylučovať toxické a odpadové látky, znižuje kyslosť žalúdka a spomaľuje jeho vyprázdňovanie. Vláknina vytvára gélové štruktúry, čím sa žalúdok napĺňa a znižuje sa tak aj chuť do jedla.

Nerozpustná vláknina síce vyprázdňovanie žalúdka neovplyvňuje, ale absorbuje množstvo vody a pomáha vytárať objem stolice. Pomáha zlepšovať motilitu – hybnosť čriev, čo je vhodná prevencia zápchy, tvorby vydutín, polypov a v konečnom dôsledku aj rakoviny hrubého čreva.

Pomoc pri zápche

Pri zápche môže okrem iného dochádzať k intoxikácii organizmu. Pomôcť môže konzumácia ľanového semena. Slizová zložka uľahčuje prechod stolice črevom bez podráždenia sliznice črevných stien. „Ľanové semeno je výborný prostriedok na odstránenie chronickej zápchy, je neškodné, ani po dlhšom užívaní nevedie k návyku a okrem toho chráni pred rakovinou. Treba ho, samozrejme, užívať správne a disciplinovane,“ hovorí profesorka všeobecnej biológie Katarína Horáková.

Ako ho užívať? Ľanové semeno pomelieme (napríklad na kávovom mlynčeku), a potom užívame trikrát denne dve polievkové lyžice, spolu šesť lyžíc denne. Pomelieme však iba množstvo, ktoré hneď skonzumujeme. Vhodné je zamiešať ho do tvarohu, jogurtu a podobne. Účinok sa prejaví po dvoch-troch dňoch.

(mv)
Pri detoxikácii dbajte na:
  • dostatočný prísun potravín s vysokým obsahom vlákniny,
  • optimálny pitný režim,
  • optimálny prísun probiotík a prebiotík, pomáhajú správnej funkcii tenkého a hrubého čreva.
Nie ste odkázaní len na jar

Potrebu výraznejších jarných ozdravných kúr možno podľa Petra Minárika oslabiť dodržiavaním niekoľkých jednoduchých zásad. Riadiť sa nimi dá aj v zime.

  1. Aj počas chladných mesiacov nájdeme v obchodoch dostatok pestrej zeleniny a ovocia, takže nie je dôvod, aby v zime na našom jedálnom lístku boli najmä ťažké, mastné jedlá.
  2. Nik vám nepredpisuje, aby ste v zime jedli viac mäsa a údenín. Zo stravy je vhodné vylúčiť (aj úplne) tučné druhy mäsa, uprednostňujte ryby – sú nízkokalorické a obsahujú zdravý tuk, ktorý chráni srdce a cievy pred atériosklerózou.
  3. Na prípravu studenej i teplej stravy používajte zásadne rastlinné tuky. Repkový olej je najbohatší na omega-3-mastné kyseliny.
  4. Ak potravu tepelne upravujete, vynikajúca je príprava v pare. Takto pripravené jedlo si zachová chuť, farbu, chrumkavú konzistenciu a bohatý obsah mikroživín, najmä tepelne labilných vitamínov.
  5. Takisto sa netreba prejedať koláčmi, chlebom, pečivom či zákuskami, hoci zvlášť vianočné obdobie k tomu zvádza. Zdravou a chutnou náhradou môže byť porcia zeleniny či ovocia.
  6. Ak sa predsa neviete vzdať sladkých dobrôt, pripravujte ich z nízkotučného tvarohu, jogurtov, ovocia, z celozrnných cereálií, orieškov (pozor, tie v striedmom množstve). Namiesto bežných cukroviniek uprednostnite ovocné šťavy, kokteily, peny či pyré.
  7. Pohyb je veľmi dôležitý, ani v zime si ho nemusíte odopierať. Aj počas chladných mesiacov je veľa možností, ako si dopriať dostatok pohybu.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 339
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 945
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 441
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 190
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 568
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 536
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 385
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 064
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 778
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 767

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

KOMENTÁRE

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

Neprehliadnite tiež

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.

Strava môže prospieť nálade. Odporúčanie sa líši podľa veku

Niektoré potraviny dokážu zlepšiť náladu a pomôcť pri strese.

Soplík. Nebezpečná choroba mužov, alebo mýtus?

Aký efekt môže mať zosmiešňovanie mužského prežívania chorôb.

Liek proti Huntingtonovi prešiel testom na ľuďoch

Pilotné testy naznačujú, že liek môže pomôcť aj pri iných formách demencie.

Joga pre začiatočníkov: Ranných 15 minút rozcvičky

Zdravotníci z Harvardu radia, ako začať svoj deň s jogou.