Tuční častejšie umierajú na rakovinu

Obezita je nielen nebezpečným a aj najčastejším metabolickým ochorením, ale aj rizikovým faktorom mnohých iných závažných ochorení. Najčastejšie srdcovo-cievnych, ale aj rakoviny.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Viaceré vedecké štúdie potvrdili súvislosť medzi obezitou a rakovinou. Riziko vzniku nádorových ochorení sa však vo vzťahu k obezite často podceňuje, oveľa častejšie sa hovorí o rakovine napríklad v súvislosti s fajčením.

Nebezpečenstvo vzniku nádorových ochorení u obéznych je v porovnaní s ľuďmi, ktorí majú normálnu hmotnosť zreteľne vyššie, pričom najviac ohrození sú ľudia s ťažkou obezitou. Nebezpečnejšia je tzv. abdominálna obezita (tzv. typ jablko), pri ktorej sa tuk ukladá v brušnej oblasti a zvykne pokrývať aj vnútorné orgány. Hromadenie tuku ovplyvňuje aj produkciu viacerých hormónov, ktoré podporujú prostredie výhodné pre vznik a udržiavanie zápalu a rakoviny.

Boj proti nadbytočným kilogramom je teda dôležitý aj z hľadiska zníženia počtu úmrtí na nádorové ochorenia.

Prevenciou obezity je dostatok pohybu a vyvážená strava. Sedavý spôsob života a nedostatočná fyzická aktivita patria aj medzi rizikové faktory vzniku rakoviny, najmä prsníka či hrubého čreva – tzv. kolorektálneho karcinómu.

Fyzickej aktivite by sme mali podľa odborníkov venovať minimálne 30 minút denne. Ešte prijateľnejší model predstavuje 60 minút denne stredne intenzívneho pohybu alebo 30 minút denne intenzívnejšieho pohybu.

Hýbte sa správne

Gastroenterológ – dietológ MUDr. Peter Minárik v knihe Vademecum zdravej výživy upresňuje, že vhodná je aktivita aeróbneho charakteru strednej intenzity s miernym zrýchlením pulzovej frekvencie – v rozpätí od 100 do 120 pulzov za minútu v závislosti od veku. Pribúdajúci vek treba zohľadňovať pri určení odporúčanej pulzovej frekvencie. Lekár uvádza, že vypočítať si ju môžete podľa jednoduchého vzorca:

220 mínus vek krát konštanta 0,6 – 0,7 (maximálne 0,8)

Takže ak máte napríklad 54 rokov, vaša optimálna pulzová frekvencia by nemala presiahnuť 133 úderov za minútu.

Ak sa vaša pulzová frekvencia bude pohybovať nad hornou hranicou, znamená to, že už ide o príliš intenzívnu fyzickú aktivitu. Peter Minárik vysvetľuje, že „pohyb by mal byť v rozmedzí aeróbnej aktivity (60 – 80 % z maximálnej kyslíkovej kapacity) a nemal by zasahovať do anaeróbnej intenzity (nad 80 % maximálnej kyslíkovej kapacity).“ Takisto poukazuje na to, že účinnejší je pohyb, pri ktorom zaťažujeme čo najviac svalových skupín, na rozdiel od jednotvárnych cvikov, ktoré sa zameriavajú len na určité partie.

Takéto návyky na pravidelný pohyb sú podľa lekára ideálnym prídavkom v primárnej prevencii obezity, cukrovky, ochorení srdca a ciev a takisto aj niektorých zhubných nádorov. Dostatok vhodného pohybu pomáha znižovať tlak krvi a inzulínovú rezistenciu a má priaznivý vplyv aj na činnosť tráviaceho traktu a motilitu – hybnosť čriev.

Strava ako prevencia rakoviny

Okrem fyzickej aktivity môžete eliminovať riziko obezity, a tiež aj nádorových ochorení vhodnou stravou. Peter Minárik uvádza, že „rastlinná strava nás pred rakovinou chráni nielen tým, že má nízku energetickú hustotu, ktorou prispieva k našej zdravej hmotnosti, ale aj obsahom biologicky aktívnych látok, vitamínov, minerálov, stopových prvkov a antioxidantov. Biologické látky, ktoré nás chránia, sú rastlinné fenoly, fytochemikálie, flavonoidy a, samozrejme, aj vitamíny a niektoré minerálne látky. Vďaka nim pôsobí zelená strava antikarcinogénne. Navyše posilňuje našu imunitu.“

Okrem vhodnej skladby stravy nezabúdajte aj na jednoduché pravidlo, ktoré mnohí často porušujeme: medzi energetickým príjmom a výdajom musí byť rovnováha.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  3. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 247
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 235
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 2 883
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 711
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 370
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 860
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 585
  8. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 282
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 995
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 984

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Choma stíha tri funkcie naraz, zakázať to nikto nechce

Opozícia chce viac ako tri roky zakázať súbeh rôznych volených funkcií. Podporu zatiaľ nenašla, pokus plánuje zopakovať v decembri.

Neprehliadnite tiež

Aké jedlo by ste mali jesť ak beriete antibiotiká

Antibiotiká sú nenahraditeľným liekom, no môžu ublížiť črevnej flóre.

Harvard radí päť cvikov, ktoré sú ideálne pre začiatočníkov

Nenáročné cvičenia sú vhodné pre ľudí v každom veku a aj pri slabej kondícii.

Ako kašeľ či horúčka. Migréna by mohla telo chrániť

Jednotlivé zložky migrény by mohli naznačovať, že nejde o ochorenie ale obranný systém.

Prečo majú vtipní ľudia viac rozumu, než suchári

Humor je skvelá učebná pomôcka, cesta k partnerovi, ale aj nástroj na stmelenie kolektívu.