Selén pomáha proti rakovine

Stopové prvky síce potrebujeme len vo veľmi malých množstvách, zohrávajú však významnú rolu v prevencii a ochrane zdravia. Takým prvkom je aj selén.

Zdrojom rôznych zdraviu prospešných látok a aj stopového prvku a antioxidantu selénu je napríklad cesnak.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Kvôli jeho názvu (Selene – v gréckej mytológii nielen bohyňa, ale aj zosobnenie Mesiaca) mu zvyknú dávať aj prívlastok „mesačný“. Ako významný antioxidant zohráva dôležitú úlohu v prevencii nádorových, srdcovo-cievnych, ale aj iných ochorení.

Antioxidanty nám pomáhajú chrániť organizmus tým, že ničia voľné radikály, ktoré ohrozujú priebeh niektorých dejov v našom tele. Voľné radikály sú veľmi reaktívne zlomky molekúl a zohrávajú rolu nielen v procese starnutia, ale napríklad aj pri vzniku nádorov. Na druhej strane však príliš vysoké dávky antioxidantov môžu mať aj nežiaduce účinky, podľa odborníkov môžu dokonca znásobiť účinok karcinogénu v tele. Účinným antioxidantom je aj selén, v prírode pomerne vzácny prvok, ktorý pomáha blokovať voľné radikály.

Kamarát síry

Selén sa podarilo v roku 1817 objaviť švédskemu chemikovi Jönsovi Jakubovi Berzeliusovi. Tento prvok svojimi vlastnosťami pripomína síru, často ju sprevádza v zemskej kôre. Obsiahnutý v pôde sa prostredníctvom zeleniny, obilia a krmiva stáva súčasťou našej potravy.

Výskumníci asi v polovici sedemdesiatych rokov minulého storočia zistili, že selén je stopovým prvkom, ktorého malé množstvá sú nevyhnutné pre život ľudí i zvierat. Jeho nedostatok môže viesť k vážnemu narušeniu zdravia, oslabuje imunitu a môže súvisieť aj s rozvojom nádorových ochorení, chronického zlyhania obličiek, svalovej dystrofie, očného zákalu, cirhózy pečene, pankreatitídy či Downovho syndrómu.

Ako na to prišli

Na význam selénu pre zdravie prišli vedci v minulosti vďaka súvislosti medzi jeho obsahom v pôde a výskytom konkrétneho srdcového ochorenia. Istá oblasť v Číne mala pôdu chudobnú na selén a v tejto oblasti bolo možné pozorovať zvýšený výskyt špecifického srdcového ochorenia – tzv. kešanskej choroby. Pomenovali ju práve podľa názvu spomínanej oblasti. Po preliečení obyvateľov tabletami s obsahom selénu sa výskyt tohto srdcového ochorenia výrazne znížil.

Následne viaceré pokusy potvrdili, že príjem primeraného, nie príliš vysokého množstva selénu pomáha znižovať aj riziko vzniku rakoviny. Selén okrem iného pomáha aj katalyzovať metabolizmus v pečeni a reaguje s ťažkými kovmi (ortuť, olovo, kadmium), pričom vznikajú nerozpustné zlúčeniny (selenidy). Selén môže mať vplyv aj na našu náladu a duševné zdravie. Podľa výsledkov výskumov selén najmä v kombinácii s vitamínmi A, C a E pomáha zlepšovať čulosť, výkonnosť pamäti a znižovať stavy úzkosti a depresie.

Najviac ho máme v pečeni

Množstvo selénu v organizme závisí od príjmu potravy a aj fyziologického stavu organizmu. Asi polovica celkového množstva selénu sa v našom tele sústreďuje v pečeni, časť nájdeme aj v obličkách alebo štítnej žľaze. Nedostatok selénu môže byť dôsledkom nevyváženej stravy, môže sa vyskytnúť napríklad u vegetariánov alebo u starých ľudí, ktorí nejedia veľa mäsa.

Rizikové sú aj tehotné a dojčiace ženy, u ktorých plod a dojča odčerpávajú selén, takže ho treba dopĺnať výživovými doplnkami. Nedostatok selénu hrozí aj fajčiarom, selén sa v ich krvi dostatočne neabsorbuje. Rizikovou skupinou sú aj pacienti s chronickými ochoreniami a následnými tráviacimi poruchami (poruchy vstrebávania, celiakia, jednostranná strava, hnačky, časté zvracanie a pod.) a takisto aj pacienti s rakovinou, ochorením srdca, s artritídou a pod. Účinok selénu v prevencii nádorových ochorení pomáhajú umocňovať aj ďalšie látky, napríklad vitamíny A a E, ktoré sú takisto účinnými antioxidantmi.

Odkiaľ možno selén získať

Selén nájdeme v širokej palete bežných potravín, bohatým zdrojom je napríklad cesnak. Rolu však zohráva obsah selénu v pôde, na ktorej sa rôzne plodiny pestujú.

V potrave je podobne ako v organizme obsiahnutý najmä vo forme selénových aminokyselín, ktoré tvoria súčasť bielkovín. Na to, koľko selénu budú obsahovať potraviny rastlinného pôvodu, má vplyv predovšetkým obsah selénu v pôde alebo v hnojivách.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie je odporúčaná denná dávka príjmu selénu 50 – 200 µg. Optimum by mala predstavovať dávka 1 µg selénu na kilogram hmotnosti. Podľa odborníkov sa skutočný denný príjem selénu prostredníctvom stravy v jednotlivých krajinách líši, závisí to práve aj od obsahu selénu v pôde. Na Slovensku bol podľa výsledkov výskumov zhruba spred desiatich rokov denný príjem selénu pomerne nízky, je však možné, že sa situácia zmenila.

V súčasnosti sa niektoré potraviny selénom obohacujú (jogurty, vajcia, hydina), takže nie je problém zvýšiť príjem tohto prvku. Okrem toho si selén môžete dopĺňať aj prostredníctvom vhodných doplnkov výživy. Nezabúdajte však, podobne ako v prípade akýchkoľvek vitamínov, minerálov či stopových prvkov, že je dôležité dodržiavať odporúčané (optimálne) denné dávky. Nekontrolované užívanie selénu a jeho nadbytok v organizme môže mať negatívny dopad na zdravie.

Zapojte sa do súťaže
Ak máte chuť, zapojte sa so súťaže a piatich výhercov odmeníme balíčkom výživových doplnkov s obsahom selénu a iných antioxidantov. Stačí, ak správne odpoviete na súťažnú otázku, ktorú spolu s prihlasovacím formulárom nájdete tu. Súťaž trvá do 5. apríla do 15.00 hod..

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 16 853
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 809
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 972
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 581
  5. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 7 108
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 344
  7. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 6 033
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 4 931
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 4 085
  10. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 2 812

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico je späť, ako prvého vytrestá Kisku

Keď treba zmasakrovať ústavu, vždy sa nájde koalícia ochotných.

Stĺpček Petra Schutza

Pozícia Mayovej je už neudržateľná

Nepodarený summit významne zvyšuje pravdepodobnosť brexitu bez dohody.

Neprehliadnite tiež

Tri spôsoby, ako si znížiť množstvo soli v jedle

Zmena chute trvá najviac osem týždňov.

Čistiace prostriedky spojili s detskou obezitou

Črevná flóra detí sa zmenila.

Osem cvikov, ktoré spevnia ochabnuté svaly na rukách

Cviky treba opakovať aspoň desaťkrát.