SME

Lekári by aj naďalej mali vedieť, aké konkrétne lieky dostáva ich pacient

Bratislava - Ministerstvo zdravotníctva chce zabezpečiť, aby lekári aj po plánovanej zmene spôsobu predpisovania liekov vedeli, aké konkrétne lieky ich pacienti užívajú.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Zdravotné poisťovne by mali preto raz mesačne informovať lekárov o tom, aké lieky lekárnici vydali pacientom. "Týmto krokom ministerstvo odstránilo najzásadnejšiu výhradu zo strany lekárov ku generickej preskripcii, ktorí navrhovali účinnosť tohto opatrenia až po elektronizácii zdravotníctva práve z dôvodu, aby sa zabezpečila spätná väzba o tom, aký liek bude pacientovi vydaný," uviedla hovorkyňa rezortu Katarína Zollerová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zmena ohľadne predpisovania by sa mala týkať asi 40 percent liekov. Recepty na lieky by mali ostať v súčasnej podobe, miesto konkrétneho lieku však na ne lekár napíše názov účinnej látky. "Lekárnik na základe lekárom predpísanej účinnej látky bude zo zákona povinný vydať pacientovi najlacnejší liek. Pacient sa bude môcť dobrovoľne rozhodnúť pre liek s vyšším doplatkom. V odôvodnených prípadoch bude môcť lekár predpísať konkrétny názov lieku," vysvetlila Zollerová.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo od generickej preskripcie očakáva zníženie doplatkov pacientov za lieky. Tí podľa jeho analýzy zaplatili ročne za lieky o 48 miliónov eur viac ako by mali. "Predpokladáme, že tak ako v iných štátoch, ktoré zaviedli generickú preskripciu, aj u nás je možné očakávať úspory v dôsledku znižovania cien liekov, aby mali čo najnižší doplatok," doplnila Zollerová. Poukázala, že táto zmena tiež predstavuje významné protikorupčné opatrenie, pretože farmaceutické firmy stratia dôvod navštevovať a motivovať lekárov, aby predpisovali konkrétny názov lieku.

So zavedením povinnej generickej preskripcie počíta nový zákon o lieku, ktorý by mal platiť od októbra. Predpisovanie na úrovni účinnej látky umožňuje aj súčasná legislatíva, v praxi sa táto možnosť nevyužíva takmer vôbec a lekári predpisujú názov lieku. Tento krok sa nepáči Slovenskej lekárskej komore, preto rozbehla petíciu, ktorú podpísalo vyše 3600 lekárov. Lekári tvrdia, že tento krok naruší vzťah a dôveru medzi pacientom a lekárom.

SkryťVypnúť reklamu

Generická preskripcia je povinná v dvoch krajinách EÚ, v Portugalsku a Litve, a možná v Nemecku, Dánsku, Fínsku, Švédsku a Lotyšsku. Česká republika ju práve zavádza.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 449
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 204
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 143
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 822
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 460
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 158
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 921
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 165
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu