Slnko. Liek, ktorý netreba kupovať

Slnečné lúče spôsobujú rakovinu kože. Názor, ktorý nás roky vyháňa do tieňa a núti natierať sa opaľovacími krémami s vysokým ochranným faktorom. Život bez slnka je však rovnako nebezpečný.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Možno sa o vitamíne D3 nehovorí tak často ako o probiotikách a časy, keď deti dostávali lyžičku rybieho oleja denne, sú dávno za nami, napriek tomu by sme tento dôležitý stimulant nášho organizmu nemali podceňovať.

Je akýmsi kľúčom od auta, bez ktorého nenaštartujete. Viac by mu sedelo označenie hormón, pretože je to jediný vitamín, ktorý telo dokáže samo vyprodukovať. Považuje sa za základný kameň imunity – ak nás v zime prenasledujú chrípky, angíny či zápaly priedušiek, nie je na vine len studené počasie, ale aj imunita oslabená nedostatkom vitamínu D3.

Podobnú príčinu môžu mať i naše bolesti kĺbov či svalov, vysoký krvný tlak, ochorenia srdca, alopécia či depresie. Vitamín D3 pomáha vstrebávaniu vápnika z potravy, pri dlhodobom nedostatku spôsobuje mäkkosť a lámavosť kostí, u detí krivicu, u dospelých osteoporózu.

Americkí vedci nedávno potvrdili aj súvis medzi ženskou inkontinenciou (samovoľným únikom moču) a nedostatkom vitamínu D. Po jeho doplnení sa ženám výrazne zlepšila sila panvových svalov.

Prečo ho máme málo?

Podľa výskumov až 70 percent európskej populácie trpí nedostatkom vitamínu D3. Príčin je mnoho. Okrem hystérie ohľadom škodlivosti slnečných lúčov je to aj užívanie antihistaminík (liekov proti alergii), antacitov (proti prekysleniu žalúdka), hypolipidemík (na zníženie hladiny tukov v krvi) či niektorých druhov antibiotík.

Z tela ho spoľahlivo vyplavuje alkohol a kortikoidy, opaľovacie krémy s ochranným faktorom vyšším ako osem zas zabraňujú prenikaniu UVB lúčov do pokožky Hladinu vitamínu D3 by si mali pravidelne kontrolovať ľudia trpiaci autoimunitnými ochoreniami a ochoreniami spojenými s poruchou funkcie imunity ako reumatoidná artritída, alergie, diabetes 1. typu (cukrovka závislá od inzulínu), celiakia, ekzémy, vitiligo, lupus, skleróza multiplex, Alzheimerov syndróm a viaceré formy rakoviny.

Aj tehotné a dojčiace ženy a obézni ľudia – v ich prípade sa vitamín ukladá do veľkých zásob tuku a nie je k dispozícii pre potreby buniek. Nedostatkom môžu trpieť aj ľudia nad päťdesiat rokov a ženy po menopauze, napriek tomu, že sa pravidelne opaľujú. Pod ich kožou sa už nenachádza potrebné množstvo sterolov, a tak nedokážu vyprodukovať dostatok vitamínu D3.

Naštartujte svoju imunitu

Ak poprosíte lekára, aby vám urobil krvný test na vitamín D (25-hydroxyvitamin D test), pravdepodobne riskujete podráždenú reakciu a neochotu. V prípade, že máte šťastie na osobnosť, ktorá odloží svoju samoľúbosť a neomylnosť, obratom môžete zistiť, ako na tom ste.

Hladina vitamínu D3 v krvi by sa mala pohybovať medzi 30 až 80 mg/ml. Názory na dávkovanie nie sú jednotné. Užívať 1000 až 2000 IU denne (IU: medzinárodná merná jednotka uvádzajúca množstvo účinnej látky) sa vo všeobecnosti považuje za bezpečné aj počas dlhého obdobia.

Sú však odborníci, ktorí požadujú zvýšenie hornej dennej hranice vitamínu D3 až na 10 000 IU. Krvné testy je vhodné po niekoľkých mesiacoch zopakovať a podľa toho upraviť užívanie. Predávkovanie je možné, ale veľmi nepravdepodobné.

Treba byť opatrný, ak trpíte hyperkalcémiou, sarkoidózou alebo nefrokalcinózou. Počas opaľovania dokáže naše telo vyprodukovať 10 000 až 20 000 IU vitamínu D3. Potom sa jeho tvorba zastaví, čiže je dôležitá kvalita slnenia, a nie jeho dĺžka. Neplatí, že čím dlhší pobyt na slnku, tým viac vitamínu.

Hnedá pokožka zas pomalšie vstrebáva UVB lúče, preto tmavé typy ľudí musia stráviť na slnku viac času, aby získali rovnaké množstvo vitamínu D ako svetlí ľudia. Telo si nedokáže vitamín D uložiť na horšie časy. Po návrate zo slnkom prehriatej dovolenky sa vám vytvorí zásoba asi len na tri týždne. V lete netreba dopĺňať vitamín D3 umelo.

Stačí, ak trávite vonku a na slnku dosť času. Opaľovať sa cez obed a pražiť sa do červena nemá význam. No doprajte telu aspoň hodinu denne bez opaľovacieho krému (tvár sa oplatí chrániť vždy) a vytvorí si presne toľko vitamínu D3, koľko potrebuje.

Zdroje vitamínu D3

Opaľovanie – Jeho dĺžka závisí od ročného obdobia, zemepisnej šírky a typu vašej pleti. Hrubý odhad je minimálne 30 minút denne počas leta. Šaty, mraky, smog a krémy s vysokým ochranným faktorom znižujú vstrebávanie UVB lúčov a tým syntézu vitamínu v pokožke. Strava – Príjem zo stravy je oproti slneniu zanedbateľný (90:10).

Nachádza sa hlavne v rybách (treščia pečeň, losos, tuniak, rybí tuk), v malom množstve v mliečnych výrobkoch, vo vajciach, v mäse, banánoch, avokáde, cereáliách a obilných klíčkoch. Výživové doplnky – Lekárne ponúkajú široký výber prípravkov, polovica z nich je bez predpisu. Dajte si pozor, aby ste kúpili vitamín D3 (cholekalciferol), nie D1 alebo D2. Je vhodné doplniť ho vitamínom K2, ktorý optimalizuje využitie vápnika v tele.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 305
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 315
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 683
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 063
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 609
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 535
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 356
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 069
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 141
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 479

Téma: TV Oko


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z budovy SIS budú sociálne byty pre úradníkov, obec neuspela

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcel byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Dobré ráno: Ráno sa zobudíte a máte zarobené, nemusíte pohnuť prstom

Stačilo by 200 eur, aby sme boli šťastní?

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače: Bola to srdcová príhoda

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

ŠPORT

Bayern doplatil na veľkú chybu. Doma podľahol Realu Madrid

Domáci Bayern vyhrával nad Realom.

Neprehliadnite tiež

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Vedci zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno, či pred spaním.

Nový antioxidant by mohol omladzovať cievy o desiatky rokov

Látka môže brániť vzniku ochorení srdca.

Zapíjate predmenštruačný syndróm? Zrejme robíte chybu

Jeden z desiatich prípadov PMS môže súvisieť s alkoholom.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.

Vojak dostal penis od darcu. Transplantácia je prvá v histórii

Zákrok podstúpil vojnový veterán z Afganistanu.