Maslo alebo margarín?

Aj vy si pri nákupe kladiete túto otázku a nemáte jasno v tom, čo je zdravšie? Často sa možno stretnúť s protichodnými názormi. Raz je na výslní margarín, inokedy sa vyzdvihuje maslo. Čo na to odborníci?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

História margarínu sa začala písať za čias Napoleona III., ktorý potreboval lacný a pritom chutný tuk pre zásobovanie svojej armády. Margarín bol takisto vďačnou potravinou počas vojen, keďže vtedy ľudia trpeli nielen nedostatkom masla, ale aj iných surovín a potravín. Súčasné margaríny sú však, samozrejme, omnoho kvalitnejšie, prispeli k tomu aj nové technológie a výrobné postupy.

Ak by sme mali porovnávať energetickú hodnotu masla a margarínu, nie je zriedkavý názor, že majú rovnakú energetickú hodnotu. Nie je to celkom pravda, odborníci vysvetľujú, že maslo obsahuje viac ako 80 % tuku a rastlinné tuky môžu mať obsah tuku rôzny – nájdete aj výrobky s obsahom tuku 80 %, a tiež aj odľahčené alebo nízkotučné výrobky, ktoré obsahujú tuku podstatne menej, až 25 %. Energetická hodnota týchto margarínov je potom v porovnaní s maslom samozrejme nižšia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mastné kyseliny

Dôležité ja aj porovnanie obsahu nasýtených mastných kyselín (SAFA) ako aj transmastných kyselín (TFA), ktoré považujeme za zdraviu škodlivé, pretože podporujú vznik aterosklerotických plátov na cievnych stenách. Naopak, nenasýtené mastné kyseliny (mononenasýtené – olejová, eruková a pod., polynenasýtené – omega 3 a omega 6) sa považujú za zdraviu prospešné. Jednotlivé mastné kyseliny v tele pôsobia a rozdielne vplývajú na jednotlivé frakcie cholesterolu a triglyceridov. Polynenasýtené, na rozdiel od nasýtených, pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu v krvi.

Podľa doc. MUDr. Jany Jurkovičovej, CSc. zo Združenia pre zdravie a výživu „obsahuje maslo viac ako 50 % nasýtených mastných kyselín a len 3 % polynenasýtených mastných kyselín.“ Odborníčka dodáva, že na trhu možno nájsť rastlinné tuky, ktoré obsahujú viac ako 50 % polynenasýtených mastných kyselín.

„Epidemiologické štúdie potvrdili priamu a silnú súvislosť medzi príjmom nasýtených tukov v potrave a výskytom srdcovo-cievnych ochorení. Vysoký obsah nasýtených mastných kyselín v potrave predstavuje ich významný rizikový faktor a naopak, zníženie obsahu nasýtených mastných kyselín v potrave prináša vo veľkých sledovaných skupinách populácie zníženie výskytu týchto ochorení,“ zdôrazňuje Jana Jurkovičová.

Čo je lepšie na trávenie?

Niekedy sa možno stretnúť s názorom, že maslo je lepšie stráviteľné ako rastlinné tuky. Podľa odborníkov toto tvrdenie nie je pravdivé, mastné kyseliny s krátkym reťazcom, ktorých obsahuje maslo viac ako margaríny, sa metabolizujú odlišne ako mastné kyseliny s dlhším reťazcom (s 16 alebo 18 uhlíkmi), významne to však neovplyvňuje proces trávenia.

Podľa tvrdení odborníkov mýtus, že maslo je ľahšie stráviteľné ako rastlinné tuky, pochádza zrejme z 80. rokov minulého storočia, keď sa pri výskume využívali postupy, ktoré sú však dnes už zastarané. Neskoršie štúdie nepreukázali žiadne rozdiely a odborníci poukazujú tiež na fakt, že dnešné výrobky nemožno porovnávať s výrobkami z obdobia úplného počiatku ich výroby. Objavujú sa stále nové vedecké poznatky, ktoré sa vo výrobe využívajú.

Natíska sa aj otázka, či konzumáciu masla možno považovať za prirodzenú. „Zloženie kravského a materského mlieka, či už z pohľadu obsahu bielkovín (alergie), alebo zastúpenia mastných kyselín, je rozdielne. Okrem toho zmeny v stravovacích zvyklostiach – zámena masla za rastlinné tuky (napr. v Severnej Karélii vo Fínsku, v ČR koncom minulého storočia) – mali pozitívny vplyv na zdravie populácie (významné zníženie priemernej hladiny cholesterolu v populácii a predĺženie strednej dĺžky života),“ udáva sa v odborných prameňoch.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  2. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  3. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  4. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  6. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  7. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  8. Ekonomická diplomacia Indonézie
  9. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 785
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 25 567
  3. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 19 262
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 17 437
  5. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 6 563
  6. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 5 927
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 4 340
  8. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 253
  9. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 168
  10. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 3 977