Maslo alebo margarín?

Aj vy si pri nákupe kladiete túto otázku a nemáte jasno v tom, čo je zdravšie? Často sa možno stretnúť s protichodnými názormi. Raz je na výslní margarín, inokedy sa vyzdvihuje maslo. Čo na to odborníci?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

História margarínu sa začala písať za čias Napoleona III., ktorý potreboval lacný a pritom chutný tuk pre zásobovanie svojej armády. Margarín bol takisto vďačnou potravinou počas vojen, keďže vtedy ľudia trpeli nielen nedostatkom masla, ale aj iných surovín a potravín. Súčasné margaríny sú však, samozrejme, omnoho kvalitnejšie, prispeli k tomu aj nové technológie a výrobné postupy.

Ak by sme mali porovnávať energetickú hodnotu masla a margarínu, nie je zriedkavý názor, že majú rovnakú energetickú hodnotu. Nie je to celkom pravda, odborníci vysvetľujú, že maslo obsahuje viac ako 80 % tuku a rastlinné tuky môžu mať obsah tuku rôzny – nájdete aj výrobky s obsahom tuku 80 %, a tiež aj odľahčené alebo nízkotučné výrobky, ktoré obsahujú tuku podstatne menej, až 25 %. Energetická hodnota týchto margarínov je potom v porovnaní s maslom samozrejme nižšia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mastné kyseliny

Dôležité ja aj porovnanie obsahu nasýtených mastných kyselín (SAFA) ako aj transmastných kyselín (TFA), ktoré považujeme za zdraviu škodlivé, pretože podporujú vznik aterosklerotických plátov na cievnych stenách. Naopak, nenasýtené mastné kyseliny (mononenasýtené – olejová, eruková a pod., polynenasýtené – omega 3 a omega 6) sa považujú za zdraviu prospešné. Jednotlivé mastné kyseliny v tele pôsobia a rozdielne vplývajú na jednotlivé frakcie cholesterolu a triglyceridov. Polynenasýtené, na rozdiel od nasýtených, pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu v krvi.

Podľa doc. MUDr. Jany Jurkovičovej, CSc. zo Združenia pre zdravie a výživu „obsahuje maslo viac ako 50 % nasýtených mastných kyselín a len 3 % polynenasýtených mastných kyselín.“ Odborníčka dodáva, že na trhu možno nájsť rastlinné tuky, ktoré obsahujú viac ako 50 % polynenasýtených mastných kyselín.

„Epidemiologické štúdie potvrdili priamu a silnú súvislosť medzi príjmom nasýtených tukov v potrave a výskytom srdcovo-cievnych ochorení. Vysoký obsah nasýtených mastných kyselín v potrave predstavuje ich významný rizikový faktor a naopak, zníženie obsahu nasýtených mastných kyselín v potrave prináša vo veľkých sledovaných skupinách populácie zníženie výskytu týchto ochorení,“ zdôrazňuje Jana Jurkovičová.

Čo je lepšie na trávenie?

Niekedy sa možno stretnúť s názorom, že maslo je lepšie stráviteľné ako rastlinné tuky. Podľa odborníkov toto tvrdenie nie je pravdivé, mastné kyseliny s krátkym reťazcom, ktorých obsahuje maslo viac ako margaríny, sa metabolizujú odlišne ako mastné kyseliny s dlhším reťazcom (s 16 alebo 18 uhlíkmi), významne to však neovplyvňuje proces trávenia.

Podľa tvrdení odborníkov mýtus, že maslo je ľahšie stráviteľné ako rastlinné tuky, pochádza zrejme z 80. rokov minulého storočia, keď sa pri výskume využívali postupy, ktoré sú však dnes už zastarané. Neskoršie štúdie nepreukázali žiadne rozdiely a odborníci poukazujú tiež na fakt, že dnešné výrobky nemožno porovnávať s výrobkami z obdobia úplného počiatku ich výroby. Objavujú sa stále nové vedecké poznatky, ktoré sa vo výrobe využívajú.

Natíska sa aj otázka, či konzumáciu masla možno považovať za prirodzenú. „Zloženie kravského a materského mlieka, či už z pohľadu obsahu bielkovín (alergie), alebo zastúpenia mastných kyselín, je rozdielne. Okrem toho zmeny v stravovacích zvyklostiach – zámena masla za rastlinné tuky (napr. v Severnej Karélii vo Fínsku, v ČR koncom minulého storočia) – mali pozitívny vplyv na zdravie populácie (významné zníženie priemernej hladiny cholesterolu v populácii a predĺženie strednej dĺžky života),“ udáva sa v odborných prameňoch.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 150
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 16 791
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 8 318
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 098
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 6 763
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 801
  7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 411
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 187
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 649
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 211