Nesprávne opaľovanie môže spôsobiť fľaky, vrásky, ale aj rakovinu

Správny opaľovací krém, vitamíny, ale aj čas sú dôležité, aby ste sa na slnku nespálili.

Najnebezpečnejšie obdobie na slnku je od 11. do 15. hodiny.Najnebezpečnejšie obdobie na slnku je od 11. do 15. hodiny.(Zdroj: ILUSTRAČNÁ – TASR)

BRATISLAVA. Vysoké teploty nás často lákajú k vode, na prechádzky či do hôr. Aby sa pekný výlet alebo dovolenka neskončili spálením, je dôležité sa poriadne chrániť.

Najnebezpečnejšie obdobie na slnku je podľa lekárov od 11. do 15. hodiny. Vtedy by sa ľudia nemali vystavovať slnku. A to nielen pre riziko spálenia, ale aj úpalu.

„Dlhodobé vystavovanie kože vyvoláva chronické reakcie, ktoré sú primárnou príčinou predčasného starnutia kože, ako je tvorba vrások či zdrsnenie povrchu pokožky. Najvážnejším neskorým dôsledkom akútneho, ako aj chronického poškodzovania kože je riziko rakoviny,“ povedala lekárka Žela Fetisovová z dermatovenerologickej kliniky Univerzitnej nemocnice v Martine.

Ako sa nespáliť

Aj napriek tomu má slnko na ľudí aj pozitívny vplyv. Lekárka Gabriela Bellová zo súkromného centra Bellamed tvrdí, že slnko dodáva pozitívnu energiu a zlepšuje náladu a psychický stav.

Aký ste typ?
  • Fototyp I: ryšavé alebo biele vlasy, svetlá pokožka, pehy, spálenie vždy, opálenie nikdy, stupeň ochrany UV 50+.
  • Fototyp II: blond so svetlou pokožkou, opálenie mierne, stupeň ochrany: UV 20 - 50+.
  • Fototyp III: vlasy svetlohnedé, matná pokožka, spálenie časté, opálenie mierne, stupeň ochrany UV 20 - 30.
  • Fototyp IV: hnedé vlasy, pokožka matná, spálenie ojedinelé, opálenie intenzívne, stupeň ochrany mierny – UV 12 - 20.
  • Fototyp V: vlasy čierne, pokožka čierna, opálenie intenzívne, stupeň ochrany slabý (UV 5).

„Pôsobí na hormón melatonín, ktorý riadi náš biologický rytmus a ovplyvňuje duševné zdravie. Slnko zlepšuje stav niektorých kožných chorôb.“

Na to, aby malo pozitívny vplyv, sa však musíme chrániť. Je dôležité používať krémy s ochranným faktorom podľa fototypu našej pokožky. „Ak sa opaľujete pri vode, treba si uvedomiť, že na nás pôsobia aj lúče, ktoré sa odrážajú od hladiny,“ upozorňuje Fetisovová.

Pomôcť môže aj strava

Pomôcť proti spáleniu môžu aj vitamíny. Medzi významnú skupinu patria betakarotény. „Pred sezónou by sa mali užívať mesiac a viac a tiež počas pobytu,“ povedala Danka Švecová z Univerzitnej nemocnice v Bratislave.

Najviac ho obsahuje mrkva, marhule, mango, nektarinky, špenát, brokolica, hrach, kapusta, žerucha, ale aj vaječný žĺtok, maslo či losos.

Ak sa vám ochrániť pred slnkom nepodarilo a spálili ste sa, je viac spôsobov, ako to zmierniť. Pri miernom spálení stačia telové mlieka s tanínom, panthenol spray, niekedy aj telové mlieko po opaľovaní.

„Babské recepty“, ako je natieranie kyslou smotanou či bielym jogurtom niektorí lekári neodporúčajú. Vo vážnejších prípadoch treba navštíviť lekára.

Bábätkám slnko nepristane

Aj v polotieni potrebujú malé deti krém s ochranným faktorom.

BRATISLAVA. Ak nechcete zvyšovať riziko, že vaše dieťa môže dostať rakovinu, mali by ste byť na slnku obzvlášť opatrní. Do roka by nemali byť deti na slnku vôbec.

„Do troch rokov by mal byť pobyt výrazne obmedzený,“ radí Gabriela Bellová zo súkromného lekárskeho centra Bellamed.

Deti nestačí chrániť krémami s vysokým ochranným faktorom len priamo na slnku, ale aj v polotieni. Od 11. do 15. hodiny je najkritickejší čas na opaľovanie, pri deťoch by sa mal tento interval ešte predĺžiť.

„Detská koža je citlivejšia ako koža dospelých, skôr sa spáli,“ povedala Danka Švecová z dermatovenerologickej kliniky Univerzitnej nemocnice v Bratislave.

Koža si podľa nej pamätá, ako bola zaťažovaná v detstve, a preto sa v dospelosti môžu prejavovať následky slnenia z detstva. Napríklad aj vo forme vrások alebo pigmentových škvŕn.

Rady odborníkov

1. Ľudia, ktorí majú pehy, majú zvyčajne aj bledé oči a citlivú kožu na slnečné žiarenie. Mali by používať vyššie ochranné faktory.

Tí, ktorí majú väčšie množstvo pigmentových znamienok, by sa na slnku nemali vôbec pohybovať a ak je to nutné, tak musia používať opaľovacie krémy s vysokým ochranným faktorom. Títo ľudia predstavujú rizikovú skupinu na vývin rakoviny kože, najmä melanómu. Vhodnou ochranou proti slnečnému žiareniu je nosenie odevu, ktorý neprepúšťa slnečné lúče, a tiež slnečného klobúka s veľkou strechou.

Danka Švecová, Dermatovenerologická klinika LFUK a UNB

2. Po kúpaní vo vode sa utrite radšej do sucha.

Je to preto, lebo kvapky vody pomáhajú rýchlejšiemu prieniku slnečného žiarenia do pokožky, čím vzniká riziko spálenia pokožky a úpalu. Pri pobyte pri vode, na horách a pri mori je intenzita UV žiarenia vyššia ako v bežných podmienkach vplyvom nadmorskej výšky, zemepisnej šírky, ročného obdobia a odrazu od povrchu – sneh, piesok, voda.

Gabriela Bellová, BELLAMED

3. Ochranný účinok proti nepriaznivým vplyvom slnečného žiarenia na kožu majú aj potraviny.

Ide o také, ktoré obsahujú kombináciu vitamínov C a E. Pomáha tiež extrakt z kôry borovice. Antioxidačne pôsobia polyfenoly, nachádzajú sa v zelenom čaji. V laboratórnych pokusoch preukázali najsilnejší účinok v prevencii UV žiarením podmieneného vzniku rakovinového procesu kože.

Žela Fetisovová, Dermatovenerologická klinika UNM a JLFUK v Martine

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 652
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 19 601
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 7 079
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 996
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 734
  6. Štefánka by Pulitzer 5 462
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 340
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 444
  9. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a. 3 326
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 964

Téma: Opaľovanie


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kde sa vzali nožík-rybička, verzatilka aj známe zápalky

Príbehy drobností českého dizajnu, ktoré prežili.

Píše Martin Kugla

Prezidentskú kampaň vyhrávajú extrémisti

Krajne pravicoví kandidáti majú v prieskumoch hrozivé výsledky.

SVET

Na hranici sa odohráva boj o moc nad Venezuelou

Guaidó sa za lídra vyhlásil pred mesiacom.

Neprehliadnite tiež

Intenzívny pohyb sa dá vtesnať aj do hektického dňa.
Ilustračná fotografia.
Ilustračné foto.
Niektoré typy cvičenia sú vhodnejšie, než iné.
Ilustračná fotografia.