SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ovocie je pre organizmus šetrné aj liečivé

Ovocie by malo mať nezastupiteľnú pozíciu v našich stravovacích návykoch. Máme šťastie, že pri množstve užitočných vlastností, ktorými pomáha nášmu zdraviu, je veľmi chutné a väčšinou aj pomerne dostupné.


FOTO SME – ĽUBOMÍR ŠIMNA

Ananás má vysoký obsah enzýmov, najmä bromelínu. Tieto enzýmy pomáhajú pri uzdravovaní, zmierňujú rozličné zápaly a zlepšujú trávenie. Urýchľuje spaľovanie tukov a zabraňuje tvorbe tukového tkaniva. Odvodňuje organizmus a zmierňuje opuchy. Pomáha pri črevných poruchách a hnačke. Odstraňuje starecké škvrny. Zvyšuje hladinu bielkovín v celom organizme. Okrem vitamínu B12 a E poskytuje aj ostatné vitamíny, minerály a stopové látky.

V čase diéty možno konzumovať pol ananásu denne, jeden plátok pred každým jedlom. Časté konzumovanie čerstvého ananásu má blahodarné účinky. Čerstvo vytlačená šťava sa používa pri horúčkových ochoreniach a pri morskej chorobe. V krajinách karibskej oblasti, odkiaľ ananás pochádza, ho považujú za afrodiziakum.

Banán je vďaka obsahu tryptofanu vynikajúcim antidepresívom, pozitívne vplýva na náladu. Je ideálny pre ľudí, ktorí potrebujú vytrvalosť, silu a sústredenie. Má vysoký obsah magnézia (36mg/100g) a draslíka (382mg/100g). Jeden-dva banány zlepšia náladu a pomáhajú zaspať. Jesť ich možno ľubovolné množstvo.

Čerešne obsahujú vitamín C a draslík. Ten pomáha udržiavať zdravú pokožku a pravidelný rytmus srdca. Čerešne pôsobia preventívne proti dne, odvádzajú z tela toxické látky a čistia obličky. Nachádza sa v nich kyselina kremičitá, ktorá blahodarne pôsobí na spevnenie väziva. Okrem toho obsahujú aj fosfor, ktorý upokojuje nervovú sústavu. Konzumovať sa dajú bez obmedzenia.

Ríbezle okrem množstva iných látok sú známe aj obsahom flavónov, čo pomáha pôsobiť proti arterioskleróze, nachladnutiu a pri problémoch s črevami. Napomáhajú sekréciu rôznych štiav. Sú bohaté na beta-karotén, biotín, vitamín C a E. Zabraňujú infekcii močových ciest. Prinášajú úľavu pri zápale. Sú aj výborným zdrojom draslíka. Jesť ich možno tiež v ľubovoľnom množstve, predovšetkým surové. Džúsy z čiernych ríbezlí často obsahujú len trochu ovocia. Preto si radšej skontrolujte obal.

Grapefruit poznáme ako zásobáreň vitamínu C. Ružový je naň bohatší ako biely. Okrem toho obsahuje betakarotén, ktorý sa v organizme premieňa na vitamín A, ktorý pomáha zachovať si mladosť a chráni pred infekciami. Jeden ružový grapefruit denne pokryje dennú dávku vitamínu C.

Jahody obsahujú mangán, ktorý účinkuje ako afrodiziakum. Takisto urýchľujú látkovú výmenu a dodávajú vitamíny E a C, ktoré viažu voľné radikály. Sú tradičným diuretikom a prinášajú úľavu pri reumatizme a dne. Pritom stačí zjesť 20 dag denne.

Jablká takmer neobsahujú bielkoviny, majú však vysoký obsah vody a málo sacharidov. Sú mimoriadne bohaté na vitamíny a stopové prvky. Jablká majú vysoký obsah draslíka. Jablko obsahuje až 30 percent vlákniny. Tiež pomáhajú regenerovať a očisťovať organizmus, znižujú hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Sú účinné aj pri bolestiach hlavy a závratoch. Pomáhajú pri hnačke a zápche. Proti hnačke pomáhajú sladké jablká, pri zápche zasa kyslé, ktoré povzbudzujú činnosť čriev.

Jablká sú osvedčeným prostriedkom pri ťažkostiach s kĺbmi. Podporujú odolnosť proti chorobám a pôsobia ako vynikajúca omladzovacia kúra.

Zo šupky a dužiny, ktoré chránia jadrovník, sa v ľudskom organizme uvoľňujú látky s liečivým i preventívnym účinkom. Odvar z jabloňových kvetov má upokojujúce účinky a zmierňuje záchvaty kašľa. Viaceré výskumy potvrdili, že konzumácia jedného jablka ráno a večer regeneruje a očisťuje organizmus.

Orechy, zvlášť vlašské, sú bohatým zdrojom draslíka, magnézia, zinku, medi, selénu a kyseliny folovej. Pôsobia upokojujúco a pozitívne vplývajú na mozog. Lúpané strácajú veľa výživných vlastností.

Hrozno patrí k najzdravším druhom ovocia bez ohľadu na sortu. Obsahuje napríklad kyselinu listovú, farbivá a minerálne látky a stopové prvky. Z minerálnych látok má najvyššie zastúpenie draslík, ktorý pomáha organizmu nielen pri odstraňovaní odpadových látok, riadení srdcového rytmu, ale pomáha aj jasne myslieť. Vlákniny, ktoré sú v šupkách hrozna, podporujú činnosť čriev.

Hrozno zároveň obsahuje vitamín C, E a vitamíny skupiny B. Pomáha regenerovať vrchnú časť pokožky, zmierňuje stavy pri žlčových a obličkových kameňoch. Dodáva množstvo antioxidantov. Šťava sa používa pri liečení chorôb, ktoré vznikajú hromadením toxínov v tele. Pôsobí močopudne a žlčopudne, mierne preháňa. Keďže hrozno má močopudný účinok, pomáha z tela vyplavovať škodlivé látky. Znižuje kyslosť žalúdočných štiav. Výhodou najmä pre jesenné dni, keď mnohí z nás pociťujú nostalgiu za letom a ťažko sa vyrovnávajú so zmenami počasia, je, že hrozno zmierňuje únavu a depresiu. Pre svoju výživovú hodnotu je doslova energetickou bombou.

Hrozno môžeme v surovom stave použiť aj pri výrobe šalátov, na spestrenie studených mís či jednohubiek, najmä syrových. Vynikajúca je známa kombinácia rokfortu a bobule hrozna. Základným pravidlom, či už pri konzumácii hrozna, alebo jeho spracovaní, je mať kvalitný zdroj. Treba kupovať strapce čerstvé a neprezreté, v strednej veľkosti, s pevnou šupkou a so šťavnatou a mäsitou dužinou. Z kvalitného základu je potom aj kvalitný produkt.

Marhule vďaka kyseline listovej, pantoténovej a betakaroténu pomáhajú brzdiť procesy starnutia a uľahčujú regeneráciu buniek. Zlepšujú náladu, odstraňujú únavu a poruchy sústredenia. Podporujú imunitný systém buniek a chránia ich pred vplyvom voľných radikálov. Urýchľujú tvorbu nových buniek. Pomáhajú regulovať krvný tlak. Majú vysoký obsah rozpustnej vlákniny a sú výborným zdrojom železa. Priaznivo vplývajú na sliznicu pľúc silných fajčiarov.

Čerstvé alebo sušené marhule jedzte ľubovoľne. Už tri plody obsahujú karotény v množstve polovičnej dennej potreby dospelého človeka. Za hrsť sušených marhúľ nahradí dospelému okolo 20 percent denného príjmu draslíka, ženám viac ako 10 percent a mužom takmer 20 percent železa.

Upozornenie: Marhuľové kôstky obsahujú horký amygdalín a sú jedovaté. Ani tehotné ženy by pre vysoký obsah medi nemali konzumovať veľa marhúľ. U niektorých náchylných ľudí môžu marhule vyvolať hnačku a pri nadmernej konzumácii aj celkovú slabosť.

Pomaranče posilňujú obranyschopnosť organizmu vitamínom C a selénom. Kálium a magnézium zasa organizmus prečisťujú. Pomaranče majú protirakovinové účinky. Znižujú hladinu cholesterolu v krvi a posilňujú krvné vlásočnice.

Pomaranče v akomkoľvek množstve podporujú odolnosť proti chorobám. Výskumom sa zistilo, že ľuďom, ktorí jedli denne 100 g citrusového ovocia, sa znížilo riziko rakoviny. Čerstvo vytlačená šťava má vysoký obsah vitamínu C, draslíka a kyseliny listovej.

Slivka je ideálnym spojením vápnika a fosforu, čím pôsobí blahodarne na posilnenie kostí a pomáha tráveniu. Sušené slivky sú známe svojím laxatívnym účinkom Slivka poskytuje užitočné množstvo vlákniny a železa. (Spracoval pľš)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 19 886
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 217
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 021
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 670
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 861
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 927
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 604
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 516
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 297
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Beata Javorcik
Marco Pantani (vpravo) ako líder pretekov na Giro d´ Italia 1999.
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.